Aktief filteren welk fabrikaat in high end

Started by Mao, April 27, 2022, 11:02:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mao

Bij de upgrade van mijn set wil ik eigenlijk ook mijn Bryston 10B crossover vervangen.
Dit is een filter waarbij je de kantel freqeuntie kan instellen.

Nu zijn er wel wat wat high end filters te koop zoals de SPL alleen die zijn slechts voor subwoofers dus tot ergens rond de tot 120Hz te gebruiken. Ik heb geen subwoofer nodig daar de 4x 15" JBL's laag genoeg gaan. Ik wil ergens rond de 250hz overgan dit zijn ook de spec's die de fabrikant voorschrijft.

In de P.A. techniek zijn genoeg filters te koop zoals DBX BSS enz. maar zijn die wel audiofiel genoeg passend in mijn set met oa McIntosh. Ik zoek eigenlijk een High end filter zoals de Bryston die niet meer gemaakt worden.

Wie weet nog een alternatief. Helaas is de McIntosh fitler niet geschikt daar de x over frequentie afgestemd is op hun luidsprekers.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

DofN

#1
Een minidsp? Kan je alleen crossovers instellen zonder de DSP aan te zetten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

Wil je analoog of digitaal filteren? Maw waar in de keten ga je het crossover plaatsen?
Omni !

Timvg

.. En volledig actief of enkel het woofergedeelte?

Rob_Dingen

#4
De Pass Labs XVR-1 is een mooi apparaat.
https://www.passlabs.com/legacy_products/xvr-1/

Rob

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

De Sublime Audio K231, kan zowel twee als driekanaals analoog filteren. Je hebt wel van tevoren de kantelfrequenties nodig, die zijn wel instelbaar maar niet met potmeter maar met een insteekkaartje. Twee nadelen zijn dat de gebalanceerde aansluitingen met 1/4" TRS jacks uitgevoerd zijn en dat er geen 12V trigger op zit.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Mao

#7
Hoi even wat vragen beantwoorden, dank voor de reacties zover.

Voorversterker is McIntosh C2700 Buizen, voor het laag gedeelte heb ik de Crown K2 en voor hoog midden McIntosh MC312 de McIntosh delen zijn in bestelling helaas ff niet op voorraad bij Importeur.
Luidsprekers zijn de JBL 4350 Studio Monitoren.

Wil het liefst Analoog filteren, met de DSP wordt eerst alles gedigitaliseerd blijft een mooie optie en stap verder zou ook zgn drive rack kunnen gebruiken waarbij EQ (roomcorrectie) en je zelfs fase correctie kan toepassen tussen midden/hoog en Laag. gelukkig weet ik daar wel iets vanaf daar ik uit de pro audio hoek kom.

Het PASS filter is uit de produktie en nieuwprijzen waren destijds zo rond de 13.000 $ ietwat overdreven voor een crossover.

De sublimeAcoustic lijkt mij zeer zeker een mooi crossover,  ook prijs technisch redelijk, dat je met kaarten moet werken is geen probleem met een paar lege kaart en tabel kan je nog alle kanten op. Dat ze voor trs gekozen hebben zal zo te zien te maken hebben met de beschikbare ruimte en buiten dat ongebalanceerd op kabellengtes van minder dan 1 meter is meer dan prima.

Heb in mijn jaren 70/80 P.A. installatie een Sony crossover gehad TAD 88 geloof ik, en daar hing een multikabel aan retour naar podium van 90 meter!!! En kabel lag vaak langs de licht dimmer racks met triacs enz.
Nog nooit enig hum of wat dan ook voor bij geluiden op het systeem gehad. (ruim 20 kw)
Multiekabel was overigens de befaamde grijze beldenkabel (per aderpaar afgeschermd met folie)
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

. . .

#8
Ik weet geen beter klinkende xover dan een 10B...de Pass.XVR-1 misschien, of iets van Marchand. DSP is een leuke gimmick maar klankmatig verre van transparant, het geluid klinkt bewerkt, muziek is eruit. In ieder geval geen van de doorsnee PA DSP's vond ik goed genoeg.

Misschien interessant om naar Dolby Lake of Xilica XP serie te kijken als je per se DSP wilt?

Kwabbernoot

Marchand heb ik vroeger ook eens naar gekeken. Die hebben ook tube actieve wisselfilters.

https://www.marchandelec.com/xm126-tube-electronic-crossover.html

Groeten...

Tabcam

Er wordt nog een door Nelson Pass ontworpen actief analoog filter geleverd voor $1500 door PureAudioProject. Maar tweekanaals en van 100-550 Hz instelbaar.  Voor mijn toepassing te beperkt maar met 250 Hz voor jou wellicht goed genoeg. Hij is voor open baffle gemaakt dus er zit een open baffle compensatie vanwege de akoestische kortsluiting in en er zou een baffle step in kunnen zitten.

Als de JBL's in een gesloten kast zitten zou ik het niet doen.



Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Mao

Quote from: Kwabbernoot on April 28, 2022, 11:21:50
Marchand heb ik vroeger ook eens naar gekeken. Die hebben ook tube actieve wisselfilters.

https://www.marchandelec.com/xm126-tube-electronic-crossover.html

Groeten...

Deze had ik ook al geruime tijd in het vizier, hebben een mooi programma crossovers idd ook een buizen versie die ca 5000$ kost plus btw transport enz.
Kies in dit geval toch liever voor een niet buizen filter de reden is dat ik bang ben dat zeg maar het originele signaal te veel wordt aangetast of ietwat verkleurd.

Verder, sorry dat ik het zeg, ziet het er werkelijk waar niet uit in zo een uitknip blikje en dat voor dat geld. Technisch gezien zou het een juweeltje kunnen zijn.
Als ik voor Marchadelec zou gaan dan hun variable crossover.

Moet even afwachten waar het reparatie bedrijf mee afkomt de Bryston te revalitiseren. Ze belden dat de importeur "slechts" 700 euro vraagt voor 6 rotary switches en dan zitten ze er nog niet eens in.

Voorlopig lijkt mij de SublimeAcoustic een mooie oplossing ziet er goed uit en ook netjes gebouwd en gebruiken goede componenten.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

kermy

Als je geen last hebt van ruis in je keten, ja, dan kun je natuurlijk gaan voor een buizen opzet. Mocht dit echter al wel spelen in je keten, dan zou ik die gok niet wagen.

Denk ook aan de onderhoudskosten die een buizen opzet met zich mee gaat brengen, iets wat je nooit met de Bryston gehad hebt.

Mocht je echt los willen gaan, en dan bedoel ik niet alleen op het gebied van filteren, maar ook andere zaken, dan heeft het bedrijf DEQX een zekere naam opgebouwd. Ook niet goedkoop, maar volgens de berichten wel goed.

Maar om maar eens "groen" te zijn, de reparatie van de Bryston heeft de minste footprint van de mogelijkheden. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

Mao

#13
Quote from: kermy on April 29, 2022, 11:06:05
Als je geen last hebt van ruis in je keten, ja, dan kun je natuurlijk gaan voor een buizen opzet. Mocht dit echter al wel spelen in je keten, dan zou ik die gok niet wagen.

Denk ook aan de onderhoudskosten die een buizen opzet met zich mee gaat brengen, iets wat je nooit met de Bryston gehad hebt.

Mocht je echt los willen gaan, en dan bedoel ik niet alleen op het gebied van filteren, maar ook andere zaken, dan heeft het bedrijf DEQX een zekere naam opgebouwd. Ook niet goedkoop, maar volgens de berichten wel goed.

Maar om maar eens "groen" te zijn, de reparatie van de Bryston heeft de minste footprint van de mogelijkheden. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy




Ja het liefst zou ik ook de Bryston weer netjes werkbaar willen hebben eigenlijk mankeerde er niets aan zolang je maar niet aan de draaiknoppen zit. Je stelt ze eigenlijk ook maar 1 keer in
maar na 20 jaar wou ik dat machine even goed laten nakijken vooral de voeding en kritische condensatoren in de audio weg. Er zit een grens aan het reviseren van de Bryston 10B kwa kosten.

Laten we eerlijk zijn een Electronisch wisselfilter is geen rocket science maar hoeft ook geen wisselfilter te zijn uit de zeg maar media markt hoek.
De uitweg zou inderdaad een LDolby lake of ander loudspreaker management systeem kunnen zijn uit de Pro Audio hoek die uitgerust zijn met een mooi roomcorrection programma erin.

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

H&C Hifi

#14
Actief filteren....


XTA.... toch wel een van de fraaiste in mijn ogen.. is wel digitaal..