Sony VPL XW-5000 en XW-7000

Started by J.A.F._Doorhof, April 26, 2022, 16:14:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Er komen dus meer details over de verbeteringen naar voren!

-Een plattere en meer reflecterende backplane op de nieuwe SXRD-chips levert een 10% hogere lichtopbrengst op.  8)
-Absorberend LC-materiaal zorgt voor 50% meer lichtabsorptie  8)
-Verandering in de geometrie van de nieuwe panelen in de lichtmotor zorgt voor een grotere lichtpolarisatie wat resulteert in: "Optisch blok met  hoog dynamisch bereik".  8)
-Fijnere controle en meer granulaire paneelaandrijving voor verbeteringen in gradatie.  8)

Al het bovenstaande leidt tot een aanzienlijke toename van het contrast tussen de scènes!  8) 8) 8) 8)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Het ligt er natuurlijk aan waar je zwaarte punt legt.

Ik hou van veel donkere films en schaduw detail is gewoon beter op Sony. Ten koste van iets dieper zwart op de JVC.

De rust in het beeld is ook gewoon beter bij Sony
En dan motion flow.

Als je puur focussed op HDR heeft JVC de beste kaarten. Maar dat maakt een Sony niet om niet aan te zien. Integendeel. Dus het is net waar je de optelsom maakt. Vergeet ook niet dat wij ze hier allemaal zien en ik expres elke generatie wissel van merk. Heb net 2 jaar JVC gehad en nu een jaar Sony en de 7000 komt ook weer hier te hangen.

In de demoruimte zie ik ze wel allemaal korter voorbij komen. En noem het dan maar fanboy. Maar ik vind vooral de rust in het beeld en de motion flow belangrijker als een kleine verbetering qua HDR. Ofwel ik ben meer dan tevreden met de HDR van de 790 bv. Ondanks dat ik weet dat het beter kan. Maar dan ga ik me weer storen aan het missen van die kleine details en de rust in het beeld.

Iedereen zijn ding toch ?
JVC is ook super mooi. Maar zoals gezegd deze generatie is echt op zoveel punten verbeterd dat het echt een topper is
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Ook interessant is dat Sony beweert dat ze >90% DCI-P3 neerzetten ,maw een breder kleurengamma en ook nog eens zonder colorfilter waar je dan automatisch geen licht verlies meer door hebt.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Vergeet niet dat veel van de gebruikte panelen nooit bedoeld waren voor HDR of P3/bt2020. Deze nieuwe generaties zijn anders ontwikkeld. Dus kun je ook verwachten dat daar winst zit
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Van wat ik begreep zijn het nu dus geen native 4k panelen meer maar native UHD panelen...,correct me if i wrong
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

Quote from: papaleo on April 28, 2022, 18:57:17
Van wat ik begreep zijn het nu dus geen native 4k panelen meer maar native UHD panelen...,correct me if i wrong


Inderdaad, 16.9  3840X2160
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

Van zodra onze demo toestellen er zijn, doen we uiteraard zoals steeds, een uitgebreide shoot out tussen de Sony en de JVC toestellen.
Zoals jullie dat van ons gewoon zijn doen we dit steeds met gekalibreerde units die netjes naast elkaar op hetzelfde scherm één op één kunnen worden vergeleken met hetzelfde bronmateriaal, het is pas dan dat je een echt oordeel kan vellen over de kwaliteit en de sterke en minder sterke punten van beide merken.
Binnen twee weken zijn we op ISE en Barcelona, en zullen ook daar uitgebreid één en ander gaan bekijken, ook al is dit uiteraard niet de meest ideale plaats om dit te doen, je kan wel redelijk snel bepaalde zaken zien met het juiste bronmateriaal.
Jammer genoeg zullen de leveringen nog best een tijd op zich laten wachten, dus iedereen zal nog wat geduld moeten oefenen voor het grote moment is aangebroken :-)

papaleo

Zoals gewoonlijk meld "Spuit 11" (roep-naam Werner) zich hier ook en meestal iets later dan de rest... :devil: :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quote from: papaleo on April 28, 2022, 21:44:33
Zoals gewoonlijk meld "Spuit 11" (roep-naam Werner) zich hier ook en meestal iets later dan de rest... :devil: :D

Spuit 11 is al weken bijna 7 op 7 bezig met het bouwen van de ene  Home Cinema ruimte na de andere, waarvan ééntje in het verre Portugal  ;) dus forgive me dat ik wat aan de "late kant ben " maar we zullen het goed maken, beloofd  ;D
Binnenkort zet ik trouwens weer een aantal "vervolgverhalen, van bouwen van die ruimtes hier op het forum.

home@the movies

#84
En trouwens, ik ga in het najaar ook weer Opa worden voor de tweede keer Leo  ;) maar dit geheel ter zijde  ;D

papaleo

Quote from: home@the movies on April 28, 2022, 22:12:51
En trouwens, ik ga in het najaar ook weer Opa worden voor de tweede keer Leo  ;)

:pompom: Gefeliciteerd  :clapping:

Trouwens ben je nog niet klaar daar in Portugal met dat HT-tje?
Zou ik ook niet zijn als ik in Portugal zou moet 'werken'  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

#86
Quote from: papaleo on April 28, 2022, 22:15:54
:pompom: Gefeliciteerd  :clapping:

Trouwens ben je nog niet klaar daar in Portugal met dat HT-tje?
Zou ik ook niet zijn als ik in Portugal zou moet 'werken'  :D

Dank u

Portugal is ondertussen afgewerkt, op het plaatsen van de Zappiti server na, daarvoor moeten we nog een keertje terug gaan, echt wel vervelend :-)
Maar maak je geen illusies, ik ben 13 dagen daar geweest, en daarvan heb ik er twaalf elke dag 10 tot 11 uur gewerkt, dus een plezierreisje was het zeker niet.
En nu zit ik al 5 dagen op hotel aan de Belgische kust voor het bouwen van een ruimte, de zee heb ik echter nog niet gezien :-)


Kjelt

Quote from: home@the movies on April 28, 2022, 22:12:51
En trouwens, ik ga in het najaar ook weer Opa worden voor de tweede keer Leo  ;) maar dit geheel ter zijde  ;D
Ga je het nou op je leeftijd gooien dat je zo last reageert  :D

home@the movies

Quote from: Kjelt on April 28, 2022, 22:30:32
Ga je het nou op je leeftijd gooien dat je zo last reageert  :D

Uiteraard, alle excuses zijn goed hé ;-)

Mediasluis

#89
Ik heb zelf ook zoiets van,...
Ik zie het straks liever hier, als de productiemodellen er zijn en ik ze zelf heb kunnen kalibreren.
Ik ben als het goed is wel ook aanwezig op de ISE in Barcelona, maar of de projectors daar productiemodellen zijn en of ze ISF-gekalibreerd zijn is maar de vraag en als het via een standaard demofilmpje gaat dan is ook het materiaal vaak aangepast naar wat zo'n projector of TV het beste kan laten zien

Pas wanneer de XW5000ES en XW7000ES hier optimaal in de demoruimte staan naast de Epson LS12000B en de JVC NP5 en NZ Laserserie, kan ik echt een goed beeld krijgen van hoe ze zich verhouden t.o.v. elkaar.
Is voor de klant ook veel overzichtelijker.

Veel reviews die nu voorbij vliegen zijn vaak met een niet gekalibreerde unit, vanuit de doos zo neergezet,- of hun favoriet is gekalibreerd en de anderen zijn even geleend,- of ze kalibreren er één en zetten de cijfers over.
Ik wil het hier graag zelf zien.
En met een camera de beelden filmen geeft ook absoluut geen goed vergelijk.
Tijdens de Covid-19 moesten we natuurlijk iets kunnen doen en ik had inderdaad veel klanten die aan de hand van mijn reviews een projector kochten, maar afhankelijk van welke projector ze af kwamen liet ik ze toch liever even langskomen, ondanks een hoop extra gedoe van ruimte luchten, bank wegschuiven en aparte stoelen neerzetten, alcohol en mondkapjes, je kent het wel. (Vooral met de alcohol verkocht ik goed hahaha.)
Kom je van een Sony, dan zou ik niet aan de hand van een review zomaar een JVC verkopen, omdat je de rust gewend bent, dus eerst even komen kijken.

Maar het is maar ca. 2% van de mensen die zeer gevoelig zijn voor de technische werking in een projector, net zoals RBE bij DLP of andere technieken. Mijn vrouw is er namelijk één van en die wordt op zo'n beurs soms gek van de vliegende kleurtjes bij bepaalde stands met DLP projectors.
Die 2% zullen dan liever voor Sony of Epson gaan.
Maar de rest die daar geen last van hebben zijn vaak betoverd door het zwart van JVC.

Als ik zie wat de dynamic laser control doet bij JVC, hoop ik dezelfde sprong te gaan meemaken bij Sony want dat belooft wat en ik verwacht namelijk wel enorm veel van deze Sony projectors.
Ook ben ik benieuwd hoe die 95% Triluminos kleuren zich verhouden t.o.v. de JVC NZ8 met DCI filter en eigenlijk ook t.o.v. de JVC NP5
Ik kan niet wachten tot alles binnen is.

PS. Wel erg jammer dat het 3D kijken op de XW7000ES zo duur wordt met de aanschaf van Sony's keuze van RF Emitter, wat meteen gericht is voor grote ruimtes.
Ik ben wel bezig met een kleinere oplossing voor thuisgebruik.
Ben ik de enige die nog 3D kijkt?
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

J.A.F._Doorhof

We hebben amper vraag naar 3d.
Maar er zijn wel mensen die het willen.

Onder de HDR vergelijking.
Als mensen het leuk vinden kijk dan even bij Sony naar hun object laser adjustments voor HDR via dynamische object detectie doen ze iets wat bv het gepomp bij bepaalde scènes kan voorkomen met silhouetten die voor een uitgebeten lucht staan. Daar word je nu soms helemaal gek van het geknipper.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Ik kan het niet zo snel vinden maar zit er eigenlijk op de 7000 nu wel of geen statische iris op?
Mijn scherm is 'maar' 100" zal het geweld aan lumen van zo'n 7000 zonder de evt statische iris dan niet te veel van het goede zijn,en zou je dit evt op kunnen vangen met alleen LD?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Quote from: papaleo on April 30, 2022, 16:04:45
Ik kan het niet zo snel vinden maar zit er eigenlijk op de 7000 nu wel of geen statische iris op?
Mijn scherm is 'maar' 100" zal het geweld aan lumen van zo'n 7000 zonder de evt statische iris dan niet te veel van het goede zijn,en zou je dit evt op kunnen vangen met alleen LD?
Goede vraag moeten we de LD optie afwachten. Ik kan wel zeggen dat de laser power instelling niet zo heel veel doet, of ik hem nou op 0 of 100 zet scheelt voor het gevoel 15% ofzo.
Maar qua Lumens, iedereen riep altijd met HDR dat je er niet genoeg van kunt hebben, beter teveel dan te weinig. Je kunt altijd nog naar de opticien, voor 500 euro heb je een mooie lichte zonnebril  :D

papaleo

Welke kleur zonnebril-glazen zou ik dan het beste kunnen nemen om de calibratie niet geheel om zeep te helpen...? :tongue2:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Quote from: papaleo on April 30, 2022, 16:33:53
Welke kleur zonnebril-glazen zou ik dan het beste kunnen nemen om de calibratie niet geheel om zeep te helpen...? :tongue2:
Joh ik hoef jou toch niet uit te leggen dat die zonnebril tijdens de calibratie dan voor de sensor geplaatst wordt ? :tongue2:

papaleo

Ik zag gisteren in YT filmpje dat ze een FL-D-filter voor een van de lenzen van de nieuwe Sony projector hadden gezet...wat doet zo'n lens nu precies, tempert deze de dynamiek van de evt overdadige lumen of heeft zo'n filter andere eigenschappen/bedoelingen?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

williams

Quote from: papaleo on April 30, 2022, 16:33:53
Welke kleur zonnebril-glazen zou ik dan het beste kunnen nemen om de calibratie niet geheel om zeep te helpen...? :tongue2:

Vensterglas 😉🤣
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

papaleo

#97
Iets zegt in mij dat hier iets niet klopt..."Native 4K" [emoji1787]




Dit zou toch 'Native UHD' moeten zijn want de panelen in hun nieuwe units kunnen geen native 4k (meer) weergeven.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Quote from: papaleo on May  1, 2022, 18:10:41
Iets zegt in mij dat hier iets niet klopt..."Native 4K" [emoji1787]
Dit zou toch 'Native UHD' moeten zijn want de panelen in hun nieuwe units kunnen geen native 4k (meer) weergeven.

Tja technisch heb je gelijk maar de marketing machine heeft er natuurlijk al jaren een potje van gemaakt of welke van de twee versies staat er nou op die honderden 4K UHD schijfjes ? 4K of UHD ?  ;)

papaleo

Quote from: Kjelt on May  1, 2022, 18:16:02
Tja technisch heb je gelijk maar de marketing machine heeft er natuurlijk al jaren een potje van gemaakt of welke van de twee versies staat er nou op die honderden 4K UHD schijfjes ? 4K of UHD ?  ;)

Ja dat is zo Wicher...en we moeten die marketing-machine nu niet gaan omgooien/veranderen anders snap niemand meer hoe of wat... :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels