Sony VPL XW-5000 en XW-7000

Started by J.A.F._Doorhof, April 26, 2022, 16:14:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Nu eens kijken of een 7000 het (af)wachten waard is geweest... 8)
Kom maar op met die shootouts tussen de Sony 7000 en de NZ8  ::)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

Quote from: papaleo on April 27, 2022, 14:21:17
Nu eens kijken of een 7000 het (af)wachten waard is geweest... 8)
Kom maar op met die shootouts tussen de Sony 7000 en de NZ8  ::)
Dat zou in combinatie met een externe videoprocessor goed kunnen. Ik kan me voorstellen dat hij nog iets rustiger oogt. Wat dat vind ik bij de NZ8 tov de N7: hij 'ruist' wat meer, zoals de eerdere JVC's.

buckler

Quote from: Teejoo on April 27, 2022, 17:43:55
Dat zou in combinatie met een externe videoprocessor goed kunnen. Ik kan me voorstellen dat hij nog iets rustiger oogt. Wat dat vind ik bij de NZ8 tov de N7: hij 'ruist' wat meer, zoals de eerdere JVC's.

Ik vind juist dat mijn nz9 cleaner oogt dan mijn oude nx9 waar op de achtergrond een fractie ruis zat... dat ga je bij de nz9 absoluut niet vinden.
Niet dat het heel erg was bij de nx9 maar wel iets aanwezig, het aanwezige ruis was voor mij dan ook altijd de reden dat ik nooit voor een JVC e-shifter ging want op een of andere manier was ik daar gevoelig voor.


@Leo, ik wist het wel dat er een nieuwe projector moest komen  :tounge:
De Sony 7000 lijkt me op het eerste gezicht een prachtige match voor bij je Lumagen, maar of hij beter zal zijn dan een nz8 geen idee.
Leuk vooruitzicht voor je
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

scoc

Mijn NZ7 oogt ook cleaner en rustiger van beeld tov mijn vorige N5. Dus begrijp de eerdere opmerking niet helemaal.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

papaleo

#54
Hier een 'shootout' tussen de Jvc Nz7 en de Sony xw6000
In het voordeel van de Sony...,een paar key-woorden; kleuren accurater,black level/contrast beter,scherper met meer detail en minder luidruchtig....zou het dan toch  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=QgdBEFJ8C-g&t=12s

En ik zag/merkte op dat in de meeste scenes er bij de jvc een groene 'flame' overall in het beeld zat...ik vond dat zeker in het bos het groen té overdadig groen leek bij de jvc.
Nu weet ik dat je bij dit soort filmpjes niet te veel waarde aan het getoonde beeld moet geven maar dat het zo duidelijk is geef mij toch de twijfel of dt in het echt ook niet zo is.
En in hoeverre zijn de units 'goed' gekalibreerd...?

Als dynamische laser dimming van de Sony deze zwart waardes kan bewerkstelligen dan hebben ze dit uitstekend voorelkaar want volgens het filmpje waren deze beter dan van de jvc..sony schakelt zelfs in sommige zwarte gebieden zich helemaal uit zoals bij een oled  8) kan dat?

En nogmaals er zouden meerdere shootouts moeten komen om een definitief oordeel te kunnen vellen...

Edit
Ik had zojuist gelezen dat sony de techniek FFTB inzet om aan deze mooi blacklevels te kunnen komen...
Tja, en wat is nu FFTB wat houd dat in?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Als de 5000 beter presteert dan mijn JVC stap ik ook over naar Sony :baaa: :blink:
Geen grap!
Ik vind dat JVC echt veels te absurde prijzen hanteert waardoor "Jan modaal" toch niet meer iets kan kopen..
Dat gaat in mijn beleving echt nergens meer over.
Dus als Sony een laser projector op de markt kan zetten die net zo goed of beter presteert dan een N5
Voor iets meer dan 5k dan ben ik om.  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: papaleo on April 27, 2022, 22:15:21
Hier een 'shootout' tussen de Jvc Nz7 en de Sony xw6000
In het voordeel van de Sony...,een paar key-woorden; kleuren accurater,black level/contrast beter,scherper met meer detail en minder luidruchtig....zou het dan toch  ::)
Klinkt goed  :D

Geen idee wat fftb is maar als ze nu bepaalde pixels zo zwart kunnen maken dan denk ik of een lcdpaneel voor het lcos paneel, of ze kunnen nu met het nieuwe lcos paneel iedere pixel het licht volledig absorberen, dan zou tb voor total black kunnen staan. Waar heb je dit gelezen ?

buckler

Mannen toch...

Dat betekent Full Fade To Black
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Bennie

Quote from: papaleo on April 27, 2022, 22:15:21
Hier een 'shootout' tussen de Jvc Nz7 en de Sony xw6000
In het voordeel van de Sony...,een paar key-woorden; kleuren accurater,black level/contrast beter,scherper met meer detail en minder luidruchtig....zou het dan toch  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=QgdBEFJ8C-g&t=12s

En ik zag/merkte op dat in de meeste scenes er bij de jvc een groene 'flame' overall in het beeld zat...ik vond dat zeker in het bos het groen té overdadig groen leek bij de jvc.
Nu weet ik dat je bij dit soort filmpjes niet te veel waarde aan het getoonde beeld moet geven maar dat het zo duidelijk is geef mij toch de twijfel of dt in het echt ook niet zo is.
En in hoeverre zijn de units 'goed' gekalibreerd...?

Als dynamische laser dimming van de Sony deze zwart waardes kan bewerkstelligen dan hebben ze dit uitstekend voorelkaar want volgens het filmpje waren deze beter dan van de jvc..sony schakelt zelfs in sommige zwarte gebieden zich helemaal uit zoals bij een oled  8) kan dat?

En nogmaals er zouden meerdere shootouts moeten komen om een definitief oordeel te kunnen vellen...

Edit
Ik had zojuist gelezen dat sony de techniek FFTB inzet om aan deze mooi blacklevels te kunnen komen...
Tja, en wat is nu FFTB wat houd dat in?

Ik heb deze shootout ook gezien en ik vermoed dat jvc niet goed staat afgesteld of überhaupt niet gekalibreerd is. Denk dat dit uit de doos vergelijkingen zijn, waar de Sony in dit geval net even beter presteert. Na kalibratie zal dat dichter tegen elkaar aanliggen vermoed ik. Ik heb zelf een NZ8 en die heeft absoluut die groene afwijking niet. Daarnaast is mijn NZ8 vlijmscherp en ik kom van een Sony, dus dat zegt wel wat. Ik heb overigens nog nooit een NZ7 zien draaien dus weet niet hoe groot dat gat is met de NZ8. Maar die groene afwijking is ook voor de NZ7 niet oké. Daarnaast heb ik het idee dat deze jongens erg pro Sony zijn. In eerdere video's verkondigen ze dat Sony de tonemapping net zo goed voor elkaar heeft als JVC en dat er geen verschillen zijn. Dan ben je mij al kwijt :blink:
JVC NZ8 - Projecta HD progressive 2.80m 2.40:1 - Panasonic 9004 - Jungson AV 1000D - Doumois reference 1 - Svs SB4000

J.A.F._Doorhof

De nieuwe lenzen van Sony zijn 2x zo hoog in resolutie als de vorige generatie dus die scherpte is een stuk beter geworden.

Daarnaast als beide ongecalibreerd waren snap ik niet waarom je denkt dat na calibrarie de JVC zou winnen. Sony en JVC hebben beide voor en nadelen maar liggen altijd erg dicht tegen elkaar als je alles op en aftrekt.

Aangezien dit een totaal nieuwe generatie is voor Sony is het erg aannemelijk dat Sony op dit moment de betere projector neerzet in die prijsklasse.

Er is een totaal nieuwe paneel, de allernieuwste processor en een lens met 2x de resolutie. Dat zijn geen kleine stappen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bennie

Ik heb niet gezegd dat de JVC na kalibratie zou winnen. Lees mijn bericht nog eens goed. Ik heb gezegd dat het dan dichter tegen elkaar aan zou liggen. Ik heb zowel de nz7 als de nieuwe sonys niet in het echt zien draaien dus kan uiteraard niet zeggen welke beter is. Ik heb alleen willen aangeven dat die groene afwijking niet oke is en derhalve een vertekend beeld geeft.
JVC NZ8 - Projecta HD progressive 2.80m 2.40:1 - Panasonic 9004 - Jungson AV 1000D - Doumois reference 1 - Svs SB4000

J.A.F._Doorhof

Snap ik ;)
Ik geef alleen aan dat alles uit de doos niet optimaal is.
Daarnaast kun je sowieso op video's of foto's niet zien wat een projector doet in real life. Dingen als motion flow en rust in het beeld wint Sony al jaren. Hdr is ook flink verbeterd trouwens we zijn van een n7 naar de 790 gegaan en dat is absoluut niet een stap terug. Sommige scènes wint de Sony andere de JVC.

Voor ons wat het voornamelijk toch weer de black crunch en het feit dat de Sony betere motion flow heeft en wat rustiger oogt.
Ik vind JVC super projectoren begrijp me goed en wissel meestal elke generatie tussen JVC en Sony maar deze generatie komt de xw7000 er zonder enige twijfel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Wanneer verwacht je een 5000 voor review Frank?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Geen idee
Daarom vragen we ook pre orders
Op dit moment kan niemand denk ik voorspellen wat er gaat gebeuren.
Bepaalde levertijden zijn al weer voor weken opgeschort.

We staan bovenaan met orders. Meteen dat ik de fotoshoot deedt heb ik georderd. Was danig onder de indruk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Frank enig idee hoe Sony de zwartwaardes zelfs met inscreen content (zie demo zwart scherm met fel rood figuur) zo heeft verbeterd? Is dat de nieuwe lcos/sxrd chip of hebben ze bv een extra lcd paneel toegevoegd ?

Kjelt

En beantwoord op avs vannacht  :clapping:
Waar blijven de reviews hier ? Als je de units in huis hebt gehad verwacht ik dat je ze wel gemeten hebt ?
Of verwacht je dat mensen maar blind pre-orderen ?

Quote
Flatter and more reflective backplane on the new SXRD chips yield 10% higher light output.
More absorbent LC material yields 50% increase in light absorption
Change in geometry of the new panels in the light engine yields greater light polarization. "High Dynamic Range Optical Block".
Finer control and more granular panel driving for improvements in gradation.

All the above leads to a significant increase in intra-scene contrast!

J.A.F._Doorhof

Ik heb zoals gezegd hier proto types gehad en die ga ik niet meten en posten. Vaak zit daar nog een flinke verbetering in bij de release ;)

En ja ik denk inderdaad dat mensen pre orderen. Ze zijn namelijk echt geniaal. En op zoveel punten verbeterd..plus natuurlijk een stuk kleiner en lichter.

Allemaal win win
En het beeld.... Subliem.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 28, 2022, 12:23:35
Ik heb zoals gezegd hier proto types gehad en die ga ik niet meten en posten. Vaak zit daar nog een flinke verbetering in bij de release ;)

En ja ik denk inderdaad dat mensen pre orderen. Ze zijn namelijk echt geniaal. En op zoveel punten verbeterd..plus natuurlijk een stuk kleiner en lichter.

Allemaal win win
En het beeld.... Subliem.

Eerst (zelf) zien dan pas geloven... :tounge2:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Dat altijd Leo :thumbs-up:
We weten dat Frank een sony fanboy is :tounge2:
Quote from: papaleo on April 28, 2022, 12:26:54
Eerst (zelf) zien dan pas geloven... :tounge2:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

#69
Hoe kom je daar nu weer bij?
Ik heb jaren JVC als koning van het home theater uitgeroepen
Maar tijden veranderen

Vroeger had Sony altijd al meer detail in het zwart en een rustiger beeld
Met deze generatie is er zoveel veranderd dat op dit moment Sony gewoon de beste keuze voor allround is.

Zoals gezegd wacht maar tot je ze gezien hebt.
De nieuwe panelen en lens maken echt een gigantisch verschil in vergelijk met onze 790 bv.

Ik ben gewoon. Epson, Sony en JVC fanboy
Elke situatie en budget verreist een andere keuze.
Als je witte muren hebt en plafond ben je al veel van het absolute black level kwijt bv en daar lijken zich maar weinig mensen van bewust.

Pas als je in een ruimte zit waar je je scherm NIET ziet kun je met donkere muren en een donker plafond een diep zwart niveau neerzetten bv. Zodra je je scherm kan zien (hoe licht dan ook) dat is je maximale haalbare zwart niveau.

En zoals gezegd de nieuwe chipset is bizar snel en dit is meteen terug te zien ;)

Ik ben altijd fanboy van alle 3.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#70
Ik zal hem even aanpassen voor je anders staat het een beetje vreemd  :D

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 28, 2022, 14:52:34
Pas als je in een onverlichteruimte zit waar je je scherm met de projector uit,NIET ziet kun je met donkere muren en een donker plafond een diep zwart niveau neerzetten bv. Zodra je je scherm kan zien (hoe licht dan ook) dan is dat je maximale haalbare zwart niveau.


reza

Deze review is  :thumbs-up:
HDR minder dan de JVC
En eigenlijk ook beter niet in een batcave.
Ik wil ze wel in het echt gaan zien.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

#73
Quote from: reza on April 28, 2022, 18:19:41
Deze review is  :thumbs-up:
HDR minder dan de JVC
En eigenlijk ook beter niet in een batcave.
Ik wil ze wel in het echt gaan zien.

Ik denk zomaar dat jij niet de enige bent die dit wil... ;)

Aangezien ze nu nieuwe panelen gebruiken ben ik ook wel nieuwsgierig naar de paneel degradatie...,of ze dit nu ook hebben opgelost dit zal de toekomst uit gaan wijzen want dit is in geen een test te achterhalen...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

In de review van eikki blijkt ook dat de 7000 wel Laser Dimming heeft maar dat ze het nog niet kunnen gebruiken want het werkt nog niet helemaal goed.
Net als bij JVC dus... wat is dat toch met die laser dimmings?

En de lens van de 7000 is scherper dan die van de 790 dus dat zit wel snor denk ik.

Ps, en ik ben het wel met Reza eens Frank... je zal het er niet om doen maar je komt inderdaad wel vaak als een Sony fanboy over hoor hahaha lol :police:
En Epson op een tweede plaats dan.
Van Kjelt is het wel duidelijk, die ontvlamt bijna zo warm word hij ervan  :tongue2:
Geintje jongens.
Eigenlijk geheel tegen het avsforum in want daar word je bijna afgemaakt als je sony voor JVC zet... sommige comments daar gaan echt nergens over als je het mij vraagt.



JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek