DIY Horizontale 16:9 masking met automatische aansturing

Started by Flash3d, April 22, 2022, 20:53:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flash3d

Al een jaar of 5 stond stond een 16:9 masking systeem of scherm op mijn verlanglijstje.
Eind vorig jaar nogmaals wat prijzen opgevraagd voor complete systemen (scherm + masking systeem) maar de prijzen voor zo'n systeem vind ik nog steeds aan de te hoge kant.

Na het wederom inlezen van diverse draadjes op avs besloten om het zelf te gaan doen (met hulp van wat handige vrienden ;)).
Na veel trial and error, voornamelijk gerelateerd aan de verkeerde materiaal keuze voor het onderste profiel (welke in de zoom zit van het onderste doek) heb ik het systeem werkend.

De aansturing gaat volledig automatisch en iedere film gaat naar 1 van de volgende aspect ratios:
1.78:1
1.85:1
2.00:1
2.35:1
2.40:1

In de bestandsnaam van de film heb ik de aspect ratio staan, dit heb ik met Tiny Media Manager (Tmm) gedaan.
Afspelen doe ik met Kodi en Home Assistant leest de bestandsnaam uit en stuurt de beiden Shelly 2.5 controllers aan die weer ieder een Somfy motor aansturen.

Ik heb de afwerking met Adamantium Audio Dark Glue gedaan, en de masking zelf met Adamantium Audio Dark Acoustic
De panelen met afwerking zijn afneembaar middels magneten, zodat je er altijd nog bij kan.

Scherm is een Projecta Homescreen Deluxe (HD Progressive 0.9) 16:9 135 inch.

Indien er interesse is kan ik de volledige onderdelen lijst hier plaatsen.

Handmatig met mijn zigbee remote:
https://www.youtube.com/watch?v=KHvINoLCp8w

Automatisch door afspelen film:
https://www.youtube.com/watch?v=jlDBbmgxZTc





















Mediasluis

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Robbo

Zeer mooi gedaan. Ikzelf had in het verleden toen ik nog een vast scherm had een mechanische versie van dit. Gebouwd met laderolscharnieren en een kabel die het onderste gedeelte met het bovenste verbond.

Nu heb ik een spanscherm en werk ik met 1 roldoek voor blanking aan de bovenkant icm geheugenfunctie voor de positie in de projector.
Nog steeds X10 voor de bediening wat eigenlijk alleen goed werkt met de 2 vaste eindposities. Voor de rest moet ikzelf even timen wanneer de AR niet 2.35 is. Iets wat dus steeds meer voorkomt.

Ik heb hier al een Shelly 2.5 klaarliggen. Kun je delen hoe jij die extra AR stops hebt gemaakt ? 

Flash3d

Ik ben in de eerste instantie ook nog bezig geweest met een enkele motor en een buisveer. Alleen de gekochte veer was niet krachtig genoeg om de onderste buis weer terug te laten draaien.

Over de aansturing van de shelly: als je gebruik maakt van home assistant wordt shelly native ondersteund.

Na het instellen van de hard stops (fysiek op de somfy) en het calibreren van de shelly kun je deze aansturen middels een automation binnen HA.

Binnen HA is het dan een percentage (tussen 0 en 100) die je naar de shelly stuurt.

Doordat ik de harde stops in een klein bereik heb gezet, de afgelegde weg voor het doek is maar een cm of 35, heb je dus een erg fijne afstelling van ongeveer 0,35 cm per stap.

De somfies stoppen ook iedere keer exact op dezelfde plaats.

Robbo

Ik gebruikt nog een antieke Philips Pronto TSU9600 met extender. Mijn plan was om dmv ProntoScript direct de Shelly aan te sturen dmv een http commando.

HA gebruik ik ook icm Shelly voor verlichting maar icm de Pronto voor een initiele setup wellicht nog te complex.

Goed om te horen dat Shelly icm een domme Somfy motor goed werkend te krijgen is. 

:thumbs-up:

Ook op de to-do is om mijn screens (Somfy RTS) een via een RFXcom module op HA te integreren. Dus tzt is het wel wenselijk om HA bediening op de Pronto mogelijk te maken.

vanadium

Heel gaaf, lijkt mij ook een mooi project om uit te voeren als mijn nieuwe scherm hangt.

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

N1v3K

Quote from: Flash3d on April 22, 2022, 20:53:23
In de bestandsnaam van de film heb ik de aspect ratio staan, dit heb ik met Tiny Media Manager (Tmm) gedaan.
Afspelen doe ik met Kodi en Home Assistant leest de bestandsnaam uit en stuurt de beiden Shelly 2.5 controllers aan die weer ieder een Somfy motor aansturen.

Geniaal!

Flash3d

Op verzoek een overzicht van mijn gebruikte hardware:

Bevestiging constructie wand:
70x70 balk 2x vertikaal

Motoren:
Rolluikonderdelen.nl €362
2x Somfy motor + montage
Somfy Adaptieset Ø 40 x 1,5 - Sonesse 40 (2339)
Somfy LS40 buismotor Kracht: 9 Nm (1705)
Somfy Motornok LS40 vierkant 10x10 mm (2250)
Somfy Motorbeugel LS40 staal (2251)

Bevestiging stalen rolbuizen:
werff-zonwering.nl
2 x Rolgordijn-Montagesteunen Staal 36mm.
rolgordijnsteun-36mm € 19,00 € 6,60 € 38,00
2 x Rolgordijn Onderdelen: Lagerprop 36 mm.
rolgordijn-lagerprop-36mm € 9,00 € 3,12 € 18,00
Deze zitten op de buizen aan de niet-motorkant, omwikkeld met iets tape voor vergroten diameter en geborgd met parker door buis.

Stalen rolbuizen waar doek omwikkeld op zit:
limtrade.nl €161,46 inclusief transport
2x Gel. Constr. Buis Zw. Glad 1 1/4" (42.4 x 2.65MM)
Lengte (mm): 3300
Bewerking: 2 x Onbehandeld
Zagen: 2 x Recht zagen

Bovenprofiel voor in de zoom:
aluminiumopmaat.nl €26,74
Rechthoekige buis buis-003 Afmeting in mm ( A x B x D): 20 x 15 x 1,5   3340mm
Buigt niet door

Gelijkzijdig U-profiel voor bovenprofiel:
aluminiumopmaat.nl €19,58
Gelijkzijdig U-profiel profiel-003 € 9,79 2 € 4,11 € 19,58
Afmeting in mm ( A x B x A x D ): 20 x 20 x 20 x 2  Length: 2050
Deze kan korter (35cm is voldoende) omdat je maar een beperkte verticale beweging hebt

Onderprofiel voor in zoom:
metaalwinkel.nl +/- €100 opgehaald in winkel Rdam
3340mm stalen profiel 50x25x3
Buigt iets door maar minder dan aluminium.

Gelijkzijdig U-profiel voor onderprofiel:
aluminiumopmaat.nl €5,85
Gelijkzijdig U-profiel profiel-003
Afmeting in mm ( A x B x A x D ): 20 x 35 x 20 x 2 Length: 350

Katrollen:
ijzerwarenwebshop €21,28
(9908) Dwarskatrol 40 mm 2x

Staalkabel:
staalkabelstunter.nl €25,10
Staalkabel Pvc 20 meter 3-4mm (303420)
Deze kan iets dunner maar werkt

Stof voor op rolbuizen:
adamantium-audio.de
Adamantium Audio Dark Acoustic schwarzer Stoff für Heimkinos × 1 (5m x 1,46m)

Afwerking planken:
adamantium-audio.de
Adamantium Audio Dark Glue 150 schwarzer selbstklebender Stoff für Heimkinos - 5m x 1,46m

Afneembare planken geborgd met magneten:
magneetgigant.nl
MK-SB-15x3-B3,5-N45
15 x 3 mm N45 vernikkeld met verzonken schroefgat
16 € 0,90 € 14,40
MKZHB-17x2-Rand
Metalen schijf 17x2 mm met verzonken gat en opstaande rand tegen afschuifkracht
16 € 1,35 € 21,60
Hiermee kan ik de 4 planken (bekleed met adamantium) makkelijk verwijderen indien storing (nog niet nodig gehad.

Aansturing:
robbshop.nl €54
2x SHE_2.5 Shelly 2.5 WiFi (Rolluik)Schakelaar Dubbel

Behuizing aansturing:
Conrad €13,46
2315729 Gainta G1025B Behuizing 1 stuk(s)
Rechtsonder geplaatst

Software automatische aansturing:
Kodi + Home Assistant (aansturing)
Tinymediamanager (automatisch renamen bestanden met verhouding in bestandsnaam)

Dat was hem in grote lijnen.

In mijn originele idee wilde ik gebruik maken van deze veer:

https://www.werff-zonwering.nl/contents/nl/d159_rol_gordijn_onderdelen.html - Rolgordijn Onderdelen: Veerstel 36 mm.
Rolgordijn veerstel voor oprolbuis (binnen diameter) 35 mm uitgevoerd met ingebouwde trekstand-pallen.

Om met 1 Somfy motor te kunnen werken, alleen bleek de veerstel bij lange na niet krachtig genoeg om de onderste buis weer op te rollen.
Vandaar opgelost met 2 motoren.

Onderste profiel voor in de zoom was een "trial and error drama" qua materiaal, diverse alu profielen geprobeerd en zelfs carbon  ???.
Alles buigt door over een lengte van 3340mm, staal bleek de minste doorbuiging te hebben.

De stalen ronde buizen buigen niet door, doek zit met eenvoudige dubbelzijdige montage tape vast.
Het oprollen gedaan door eerst doek recht op grond te leggen en daarna met twee man de buis er op te rollen.

Vragen laat het mij weten.