Aanpassingen in meterkast: geen theorie maar luisteren

Started by sandervg, April 17, 2022, 15:51:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sschot

Omdat het stekker blok een C14 aansluiting heeft, denk ik zo.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

CZ79

Omdat ik geen enkele ruimte heb voor een WCD en ik zo de connectie zo kort als mogelijk en zo direct als mogelijk kon leggen, in de meterkast door een pijp en dan door de kruipruimte en dan 29cm nader mijn meubel omhoog vanuit de kruipruimte direct via het Onfilter het stekkerblok in (had ik al vast gezet)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Tjeb

Quote from: sschot on May  9, 2022, 22:25:30
Omdat het stekker blok een C14 aansluiting heeft, denk ik zo.

No shit Sherlock.... ::)

Tjeb

Quote from: cz79 on May  9, 2022, 22:39:55
Omdat ik geen enkele ruimte heb voor een WCD en ik zo de connectie zo kort als mogelijk en zo direct als mogelijk kon leggen, in de meterkast door een pijp en dan door de kruipruimte en dan 29cm nader mijn meubel omhoog vanuit de kruipruimte direct via het Onfilter het stekkerblok in (had ik al vast gezet)

Duidelijk.  :)

Kjelt

Quote from: Tjeb on May 10, 2022, 05:57:38
Duidelijk.  :)
Mij niet.
Audiofielen willen een zo optimale mogelijke directe verbinding. Sommigen gaan daarin zo ver dat ze automaten vervangen door smeltzekeringen en enkelen riskeren zelfs hun kinderen of bezoek door de aardlekschakelaar te omzeilen.

En dan ga je een 16A keten van meterkast tot stekkerblok dat je perfect direct in het stekkerblok zou kunnen afmonteren vervangen door twee extra overgangen met een C14 stekker die geschikt is voor 10A ? Oftwel je introduceert daar de zwakste schakel.

Dit zie ik wel vaker: hij heeft de klok horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel hangt.

Kjelt

Een superieure connectie is bv Wieland GST18i3.
20A !!! , polariteit ook gegarandeerd en je hebt een trekontlasting er op zitten zodat de connectoren altijd goed contact maken.

Andere hele goede industrial grade connectoren zijn van Harting, de HAN Q of E connectoren. Zwaar verzilverde contacten.
Metalen behuizingen, trekontlasting, aarde maakt eerst contact, robuust en superieur tov alles wat de consument in huis heeft.

Maar ja van deze types daar heb je geen Fantatech audiograde golden blaat versies van dus dat zal dan wel niet goed zijn ;)


CZ79

In mij geval zit er een C19 connector aan het uiteinde van de kabel die dus direct het filter ingaat en het stekkerblok is daar weer op aangesloten
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kjelt

Quote from: cz79 on May 10, 2022, 09:24:34
In mij geval zit er een C19 connector aan het uiteinde van de kabel die dus direct het filter ingaat en het stekkerblok is daar weer op aangesloten
Dat is beter, geschikt voor 16A maar het blijft een goedkope consumenten connector zonder trekontlasting en afhankelijk van de fabrikant goedkope koperen contacten.
Ik wil alleen zeggen als mensen zoveel geld uitgeven aan hun hobbie spullen, bouw het dan zelf met de betere componenten.

CZ79

Dat valt toch wel mee? is een Isotek connector en er zit zeker een goede trekontlasting aan
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kjelt

Quote from: cz79 on May 10, 2022, 11:35:59
Dat valt toch wel mee? is een Isotek connector en er zit zeker een goede trekontlasting aan
Van kabel op connector wel maar van Female connector naar Male chassis deel niet  ;)

CZ79

Quote from: Kjelt on May 10, 2022, 11:52:47
Van kabel op connector wel maar van Female connector naar Male chassis deel niet  ;)
check, idd daar zit geen trekontlasting op
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

twani

Quote from: Kjelt on May 10, 2022, 09:13:25
Een superieure connectie is bv Wieland GST18i3.
20A !!! , polariteit ook gegarandeerd en je hebt een trekontlasting er op zitten zodat de connectoren altijd goed contact maken.

Andere hele goede industrial grade connectoren zijn van Harting, de HAN Q of E connectoren. Zwaar verzilverde contacten.
Metalen behuizingen, trekontlasting, aarde maakt eerst contact, robuust en superieur tov alles wat de consument in huis heeft.

Maar ja van deze types daar heb je geen Fantatech audiograde golden blaat versies van dus dat zal dan wel niet goed zijn ;)

Perfect omschreven :)


Audiograde Golden blaat :D

Ralf67

Audiograde Golden blaat :D


Kost een paar centen , maar dan heb je ook wat .

scrutinizer

#64
Het verbaast me weer niets van de moraalridders alhier....

Denk dat menig roepende zich niet beseft hoe het gesteld is met de brandgevoelig/veiligheid in de gemiddelde groepenkast van Nederland. Dit door slechte verdeling 3 fase, uitsplitsing groepen en/of de (zeer) slechte verbindingen.
Daarnaast heeft de uitbreiding van zowel huishoudelijke apparatuur alsook de gadgets van de laatste 35 jaar icm veelvoudig gebruik van verdeeldozen en adaptors een groot aandeel in deze. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

erik s.

Bij mijn weten mag je een IEC zo wie zo niet gebruiken aan een kabel die direct aan de zekeringhouder of automaat zit.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

KillerbeeNL

Quote from: scrutinizer on May 11, 2022, 13:38:17
Het verbaast me weer niets van de moraalridders alhier....

Denk dat menig roepende zich niet beseft hoe het gesteld is met de brandgevoelig/veiligheid in de gemiddelde groepenkast van Nederland. Dit door slechte verdeling 3 fase, uitsplitsing groepen en/of de (zeer) slechte verbindingen.
Daarnaast heeft de uitbreiding van zowel huishoudelijke apparatuur alsook de gadgets van de laatste 35 jaar icm veelvoudig gebruik van verdeeldozen en adaptors een groot aandeel in deze. ;)
Geloof me , ik heb genoeg gezien , een verdeeldoos met 1,5mm2 en daar een wasmachine en droger op aangesloten.

Was wel lekker warm [emoji2957][emoji2957]

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Ralf67


Hannibal_

Jawel...

Groepen laatst gesplitst
Maar nix audio
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

sandervg

Quote from: sandervg on May  2, 2022, 23:20:11Yes, ik heb de spulletjes kunnen lenen. De Pasco niet, die is gekocht (maar niet zo duur en mocht die het niet worden kan ik die wel weer verkopen). De AHP klankmodules zijn retour gegaan. Ik had helaas niet de gelegenheid om alles helemaal in te spelen. Best mogelijk dat het anders zou gaan klinken. Ik ben zelf erg benieuwd naar wat de Siemens houder en de Gigawat gaan doen. Ik ga nu een maandje op vakantie, daarna pak ik de draad weer op. Het zal dus even stil zijn in het topic.

Belofte maakt schuld. Okay, het heeft wat langer geduurd, maar er is één nieuwe optie getest: een verzilverde Diazed stop (zekering): HiFi-Tuning Diazed Fuses DII van 16A

Specificaties:
- Great benefits for a small investment
- Greatly reduced losses
- Individually tested
- Creaktiv Systems Mini Tuning Chip included
- Ceramic body with special filler
- Cryogen treated
- Demagnetized
- Available in all usual sizes and current ratings
- Only as a time-delay fuse available
- Dimensions DII: d=22 mm, length=50 mm

Prijs is rond de 22 - 25 euro. De zekering is niet ingespeeld (geen idee of dat nog verschil zou maken). Hij is vergeleken met een normale stop van 1 euro van de bouwmarkt. Uiteraard weer blind geluisterd zoals altijd (iemand anders heeft één van beide stoppen erin gestopt en ik wist tijdens het luisteren niet welke stop gebruikt werd).

Wederom was ik eigenlijk wel verbaasd hoeveel verschil er toch nog te horen is voor zo'n 'mini aanpassing' in je meterkast. 'Groot' is een lastig woord met dit soort aanpassingen. Nee, natuurlijk geen verschil van dag en nacht. Het blijven dezelfde speakers, zelfde versterker etc. Maar als je goed luistert hoor je wel verschil. En dat verschil vind ik wel 'groot' als ik het vergelijk met interlinks en speaker kabels. Ik heb speakerskabels vergeleken waar ik veel minder verschil mee kon horen.

Met de silverfuse wordt het beeld aanmerkelijk breder, er lijkt iets meer hoog in te komen en er mist wat fundament. Voor mij klinkt het geheel wat onnatuurlijk en het 'aard' niet meer. Het lijkt te zweven. Ook vond ik dat de silverfuse wat minder strak klonk en minder levensecht. De stem van Loreena McKennit bij 'The Lady of Shalott' heeft gewoon minder impact met de Silverfuse en het 'I Cannot Live Without You' van Kristina Olsen klinkt minder 'live', minder 'echt' en ook te breed waardoor het intimiteit verliest. De Silverstop is in mijn set geen verbetering. Ik kan me voorstellen als je meer houd van 'groots', breed en 'vet' dat de Silverfuse je wel zal bevallen.

Voor mij zijn de (dure) audiofiele opties nu steeds afgevallen ten gunste van een Pasco van 3 tientjes met een stop van een euro. Zelfs de vergulde Diazed stop klonk voor mijn oren in mijn set slechter. Ik heb daarom besloten om niet verder te gaan experimenteren met de dure Gigawat / Siemens oplossingen. Mocht iemand daar zin in hebben: deel je ervaringen gerust in dit topic  ;). Ik ben voor nu blij met 2x Pasco houder (voor m'n Hifi groep en voor m'n HT kamer) met twee zekeringen van een euro erin. Soms kan het leven ook eenvoudig en goedkoop zijn  ;D .
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Mediator

Goed dat je jouw oren gebruikt. Ik zei het elders onlangs ook al. Veel tweaks voegen kleur ofwel kleuring toe en hoewel er verschil is, is het voor een groot deel ook vaak anders. Afhankelijk van hoe je set is. Mijn ervaring met heel dure stekkers (Oyaide en Furutech) was ook dat er een bepaalde onnatuurlijkheid in het geluid kwam. In het begin lijk je meer te horen maar als je lang luistert merk je dat bepaalde opnames door de mand gaan vallen vanwege het verstoren van een balans die er eerder wel was. Een verandering die een echte verbetering is komt vaker niet voor dan wel.

schuit

Quote from: sandervg on April 24, 2023, 21:59:32Voor mij zijn de (dure) audiofiele opties nu steeds afgevallen ten gunste van een Pasco van 3 tientjes met een stop van een euro. Zelfs de vergulde Diazed stop klonk voor mijn oren in mijn set slechter. Ik heb daarom besloten om niet verder te gaan experimenteren met de dure Gigawat / Siemens oplossingen. Mocht iemand daar zin in hebben: deel je ervaringen gerust in dit topic  ;). Ik ben voor nu blij met 2x Pasco houder (voor m'n Hifi groep en voor m'n HT kamer) met twee zekeringen van een euro erin. Soms kan het leven ook eenvoudig en goedkoop zijn  ;D .


Mooi topic nu ben ik toch benieuwd hoe volgens jouw vergelijk de gigawat klinkt maar in ieder geval heb ik deze al geplaatst. Ten opzichte van een aardlekautomaat een enorme verbetering.
ivm een 3 fase aansluiting en extra groep voor wasmachine heb ik gelijk een audiogroep gecreeerd.

En ook maar gelijk de gigawatt gekocht die helaas in prijs was gestegen.
ten opzichte van een aardlekautomaat een enorme verbetering, zelfs het laag was beter. Daarnaast heb ik gewoon vanaf de kabel een soort kroonsteenaansluiting in een lasdoos en daarop direct de kabel in de versterker/streamer combinatie. Geen tussendozen etc, dat gaat nog wel wat veranderen.
De kabel in de kruipruimte is uitgevoerd als een grondkabel met mantel en in huis de lichtblauwe supra lorad.

alleen heb ik nu niet de tussenstappen en daarmee lastig vergelijk. Voor mijn set zou obv de verschillen de ahp ook een optie kunnen zijn maargoed dat bespaart financieel ook weinig meer begrijp ik.
Dus dan is een automaat toch wel handig.

Spijkie

Quote from: Ralf67 on May 25, 2022, 19:24:46Niemand iets veranderd in de meterkast ?

Ik heb gelijk vanaf de bouw een aparte groep met Siemens automaat laten plaatsen, daarbij de Supra lorad direct naar het stopcontact, furutech Carbon. De installateur heeft wel specifiek die lorad aangesloten, ik meende de aarde op een apart aarde "blokje". Dat zal met de mantel te maken hebben? Ik heb geen automaten vergeleken. De Siemens was toen ik m kocht € 100,- met zo'n zilveren staafje erin meende ik.

Ben er nog niet mee bezig geweest of daar ook upgrades in zijn.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Rowdy

Je kunt de glaszekering vervangen door een ander merk.
Het zilveren staafje kun je ook vervangen door een glaszekering.
Je kunt dan glaszekeringen nemen van hetzelfde merk of van 2 verschillende merken om zo de gewenste klankkleur te krijgen.