Aanpassingen in meterkast: geen theorie maar luisteren

Started by sandervg, April 17, 2022, 15:51:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spijkie

Quote from: sandervg on April 17, 2022, 20:38:57
Doepke is me te duur ;-), maar wie weet, ooit in de toekomst...

Heb je ook geëxperimenteerd met verschillende zekeringen?

Mbt de twee zekeringen: goede vraag. Ik dacht (weet het niet zeker) dat de Siemens hier een oplossing voor had? Maar nu ik er over nadenk: lijkt me eigenlijk niet mogelijk. Toch is me beweerd dat de Siemens met 2 zekeringen in NL was toegestaan. Mocht iemand dit weten, dan houd ik me aanbevolen hoe dit zit.

Ik heb de Siemens zekering laten installeren door een erkend installateur, deze zekering gebruikten ze wel vaker. Sterker nog, ze bestellen deze zelfi op hun naam samen met supra bekabeling. Het lijkt me dat deze mensen weten wat ze doen en dat t legaal is.
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Snowmaster

Puur bij toeval een keertje op het forum. Toch wel leuk.
Ga draadje volgen.

Sander, niet te druk maken om 16A of 20A. Daartussen zit inderdaad ietsje verschil, maar belangrijker is het verschil tussen diverse zekeringhouders of zekeringen.
De verschillen die jij nu beschrijft, kloppen helemaal. Helaas komt de uiteindelijke klank pas naar voren na een flinke tijd gebruik.
Misschien zit er één kleine valkuil in jouw eerste conclusie : na het omdraaien van de zekering vond je het weer prettig warm klinken. Toch is meestal de richting waarin alles het meest open klinkt de beste keuze. Na een flinke hoeveelheid uren spelen, hoor je dan tzt de balans terugkeren.

Heb je alles kunnen lenen?   

Tot slot : die foto hierboven is alleen een meterkast met 3-fasen voorbereiding.  Heb jij daadwerkelijk 3 fasen?   
Zorg dan wel dat je totale set achter dezelfde fase komt.  Niet bv stereo op 1 stekkerblok en surround op ander stekkerblok met andere fase terwijl set onderling is verbonden met interlinks. Dit kan licht verstorend werken. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

sandervg

Yes, ik heb de spulletjes kunnen lenen. De Pasco niet, die is gekocht (maar niet zo duur en mocht die het niet worden kan ik die wel weer verkopen). De AHP klankmodules zijn retour gegaan. Ik had helaas niet de gelegenheid om alles helemaal in te spelen. Best mogelijk dat het anders zou gaan klinken. Ik ben zelf erg benieuwd naar wat de Siemens houder en de Gigawat gaan doen. Ik ga nu een maandje op vakantie, daarna pak ik de draad weer op. Het zal dus even stil zijn in het topic.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Snowmaster

#29
Quote from: sandervg on May  2, 2022, 23:20:11
Yes, ik heb de spulletjes kunnen lenen. De Pasco niet, die is gekocht (maar niet zo duur en mocht die het niet worden kan ik die wel weer verkopen). De AHP klankmodules zijn retour gegaan. Ik had helaas niet de gelegenheid om alles helemaal in te spelen. Best mogelijk dat het anders zou gaan klinken. Ik ben zelf erg benieuwd naar wat de Siemens houder en de Gigawat gaan doen. Ik ga nu een maandje op vakantie, daarna pak ik de draad weer op. Het zal dus even stil zijn in het topic.

Dan zit je nog steeds op de ooit door mij gekozen route  ;).
Ben benieuwd wat het vervolg gaat worden over een maand.
Tip : probeer vooral te kiezen voor de componenten waarin je de meest complete/natuurlijke weergave hoort. Laat je niet te veel  verleiden door een 'heerlijke bas' of 'lekker hoog'. Let puur op natuurlijke en eerlijke weergave.
Jouw selectie is een goede geweest. Het zijn uiteenlopende merken en daardoor een uiteenlopend klankbeeld. Fijntunen kun je tzt daadwerkelijk met zekeringen of aanvoerdraad.
Als je tzt tegen bijzonderheden, problemen of twijfels aanloopt, geef maar een gil. Zelfs het vervangen van de hoofdzekering (achter het verzegelde gedeelte) zorgt voor klankverandering.
Ik nam nog ff snel jouw draadje door : je hebt geen aparte aanvoerkabel naar de set?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ralf67

Hier de vraag ook maar droppen.

Mag je een stroomkabel vanaf de aardlekschakelaar  in de groepenkast direct op een eurostekker afmonteren ?

Dus zonder wandcontactdoos  ertussen .

KillerbeeNL

#31
Quote from: Ralf67 on May  8, 2022, 13:16:27
Hier de vraag ook maar droppen.

Mag je een stroomkabel vanaf de aardlekschakelaar  in de groepenkast direct op een eurostekker afmonteren ?

Dus zonder wandcontactdoos  ertussen .
Zonder dat er een 16A automaat tussen zit ?

Indien dat het geval is zal bij sluiting via de aardlek (meestal 40 Ampere) bij een kortsluiting (tussen Nul en Fase of fout in de installatie pas bij 40 Ampère (!!) de aardlek eruit knallen , bij een aardlek tussen Fase en aarde of chassis van het apparaat of persoon knalt de aardlek er bij een stroom >30mA eruit.

Korte versie:

Het mag niet want deze stroomkabel is niet afgezekerd NA de aardlek

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

B-art

Geen prettige gedachte bij het inschakelen van je installatie telkens 50 % kans om dat te overleven
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Ralf67

Wel met een 16 Ampère zekering ertussen natuurlijk.

Hannibal_

Populair thema....
Is dat niet wat Frank2 deed?

Dat was lastig legaal te verklaren volgens menigeen
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

CZ79

Ik heb dit eens nagevraagd bij een monteur die de NEN1010 regels goed kent, en dat schijnt wel te mogen als de kabel vast ligt evenals het stekkerblok waar de kabel dus direct in gaat.
Dus solid core kabel vastleggen of litze in een pvc pijp die vastzit.

Uiteraard met een automaat (of zekeringhouder) achter een aardlekschakelaar
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

Vandaar dus de vraag.

Zekering achter aardlekschakelaar is logisch.

Situatie boven met Supra Lorad stekkerblok en kabels.

Kjelt

Ik zou eerst die kabelspaghetti eens aanpakken, wat een zootje.

Kjelt

Quote from: cz79 on May  8, 2022, 16:27:57
Ik heb dit eens nagevraagd bij een monteur die de NEN1010 regels goed kent, en dat schijnt wel te mogen als de kabel vast ligt evenals het stekkerblok waar de kabel dus direct in gaat.
Ja als de VD kabel direct uit de goot of buis in het stekkerblok dat vastgemonteerc op de muur zit wordt afgemonteerd.
Niet zoals de vraag luidde op een IEC connector en die in het stekkerblok.
Ook mag je nergens de VDE draad zichtbaar zijn na de montage.

Ralf67

Kabels liggen op volgorde en zijn in fase gezet.

Is een aparte luisterruimte boven dus minder belangrijk.

Moet functioneel zijn😎

CZ79

Quote from: Kjelt on May  8, 2022, 17:52:38
Ja als de VD kabel direct uit de goot of buis in het stekkerblok dat vastgemonteerc op de muur zit wordt afgemonteerd.
Niet zoals de vraag luidde op een IEC connector en die in het stekkerblok.
Ook mag je nergens de VDE draad zichtbaar zijn na de montage.

Ik bedoelde juist wel met een IEC maar dan dus met vaste kabel en vast blok
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kjelt

Je mag geen IEC stekker aan VD draad monteren.
De reden is dat een stekker bewogen wordt (bij in en uitsteken) en VD draadmoet altijd vast gemonteerd worden.

CZ79

Maar het is ook geen VD draad, sorry was ik niet duidelijk in.
Het is een soepelere kabel en ligt door de kruipruimte en vast in een pvc pijp tot aan het stekkerblok en dat blok zit ook weer vastgemonteerd
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

De gebruikte Supra Lorad powercords zijn ook soepele kabels.

Afgemonteerd met adereindhulzen.

Kjelt

Dat is een ongebruikelijke oplossing.
In principe geldt dat je persoonlijk verantwoordelijk bent voor alles nade hoofdschakelaar.
Als ernooit iets gebeurd zal je er geen last van hebben.
Als er wel wat gebeurt gaat de verzekeringsmaatschappij soms kijken en zoeken naar een oorzaak. Ik denk zelf dat als alles goed aangesloten en gemonteerd is dit geen aanleiding tot problemen zalgeven mits de diameters van de kabel correct zijn en de belasting niet aan de grens zit, maar je blijft zelf verantwoordelijk.

Ralf67

Er is VD draad tot de wandcontactdoos, en vanaf daar Supra Lorad.

Eigenlijk een gewone situatie dus.

Ga het voorlopig maar zo laten, ook de kabelspaggetti.

Tjeb

Quote from: cz79 on May  8, 2022, 16:27:57
Ik heb dit eens nagevraagd bij een monteur die de NEN1010 regels goed kent, en dat schijnt wel te mogen als de kabel vast ligt evenals het stekkerblok waar de kabel dus direct in gaat.
Dus solid core kabel vastleggen of litze in een pvc pijp die vastzit.

Uiteraard met een automaat (of zekeringhouder) achter een aardlekschakelaar

Waarom zou je harde kern kabel door een mantel buis trekken en laten uitkomen op een IEC C13 connector om deze vervolgens in een vastgeschroefd blok te steken?
De c13 is bedacht als flexibele oplossing die losgetrokken kan worden, een harde kern mag voor zover ik weet (kennis uit een verouderde NEN1010) niet op een stekker/connector en is puur bedacht voor een vaste aansluiting. De reden hiervoor is dat de kern bij veelvuldig lostrekken en vastzetten beweegt en er hierop metaalmoeheid zal ontstaan waardoor deze op den duur zal breken. Hiervoor is een flexibele kern bedacht aangezien deze buiging wel kan doorstaan, de welbekende Lapp-ölflex is dan ook niets anders dan een machinekabel met een extra bescherming (de stalen afscherming) deze wordt aan één zijde aan aarde gemaakt en indien de kabel geraakt wordt door een scherp voorwerp wordt er sluiting gemaakt tussen aarde en fase.
Deze dus:

Dat het aardscherm dan ook nog RF tegen zal houden is eigenlijk bijzaak maar hierdoor denkt men dat het een speciale audio kabel is....

Ik ken de huidige NEN1010(18) dus niet en daarom schrijf ik voor zover ik weet...

Sorry, ik zie net dat Kjelt al had beantwoord.... :)

Tjeb

Quote from: Hannibal_ on May  8, 2022, 16:09:16
Populair thema....
Is dat niet wat Frank2 deed?

Dat was lastig legaal te verklaren volgens menigeen

Klopt, maar daar reageer ik niet meer op. Das schreeuwen in de woestijn..... ::)

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Tjeb

Dan pas ik hem even aan:

Waarom zou je harde zachte kern kabel door een mantel buis trekken en laten uitkomen op een IEC C13 connector om deze vervolgens in een vastgeschroefd blok te steken?
De c13 is bedacht als flexibele oplossing die losgetrokken kan worden....