Aanpassingen in meterkast: geen theorie maar luisteren

Started by sandervg, April 17, 2022, 15:51:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

sandervg

Ik heb me de laatste tijd wat zitten inlezen in het effect van stroom: zekeringen, zekeringshouders, meterkastaanpassingen etc. Er wordt veel gepraat, maar weinig geluisterd is me opgevallen. Daarom heb ik besloten om e.e.a. uit te gaan proberen in mijn set.

Leuk om in dit topic meer ervaringen over meterkast aanpassingen te delen. Maar laten we er geen theoretische discussie van maken of iets wel of geen verschil kan geven (daar zijn al voldoende andere topics voor, dus leef je daarin vooral uit  ;)) en ons beperkingen tot luisterervaringen.

Disclaimer: normaal luister ik alle aanpassingen in mijn set blind (ABX of vergelijkbaar), maar dat heb ik dit keer niet gedaan. Normaal wisselt mijn partner het component zodat ik blind kan luisteren, maar ik wilde haar niet vragen om steeds andere zekeringhouders in de meterkast te schroeven. Eén keer vergeten om hoofdschakelaar om te zetten en.... tja.... dat risico wil ik niet nemen.

NEN1010
Eerst heb ik wat aanpassingen moeten doen in de meterkast om ruimte te maken. Het probleem is namelijk dat niet alles wat je kunt kopen ook is toegestaan. Ik wil dat mijn meterkast blijft voldoen aan NEN1010. Dit betekent dat ik bij mijn 3 fase  aansluiting geen 20A zekering mag gebruiken, maar alleen 16A. Sommige beweren dat 20A dynamischer zou klinken. Geen idee of dat zo is, maar ik ben er van overtuigd dat als er ooit iets mis gaat in meterkast het met 20A zekeringen een stuk dynamischer met de verzekeringsmaatschappij zal worden  ;). Verder moet in Nederland (in tegenstelling tot veel andere Europese landen) als de zekering doorbrand eruit wordt gehaald (om aan het systeem te werken), de fase én de nul samen ontkoppeld worden. Eénpolige automaten of zekeringhouders zijn dus niet toegestaan. Geen probleem, maar het wordt daarmee wat duurder. Tot slot adviseren sommige om óók een zekering in de 'nul' te stoppen. Dus een zekeringhouder heeft dan twee zekeringen. Dit mag wel, mits als de nul doorbrand, ook de fase wordt ontkoppeld. Logisch, want anders kan er 220V op je apparaat blijven staan en dat is niet wat je wilt.

Kandidaten
Na me wat te hebben verdiept ben ik met een short list gekomen waar ik mee ga beginnen. Deze lijst kan later uitgebreid worden.

Op dit moment heb ik allemaal Hager automaten (dat zijn van die smalle modules met een flipper-plaatje dat naar beneden omklapt als er iets mis gaat). Ze worden geacht een negatieve impact op het geluid te hebben om twee redenen: (1) als ze vaak zijn 'gesprongen' worden de contacten minder goed en (2) ze werken indirect door een magnetisch veld te wekken. Door het magnetisch veld te meten wordt bepaald of het relais in werking moet worden gesteld. Iemand anders kan het vast beter uitleggen (be my guest!  ;))

Er zijn feitelijk 3 voor de hand liggende mogelijkheden:

1. Een Pasco installeren. Dat is een kastje waar een ouderwetse stop in kan. Prijs is ca. 35 euro en de stop kost bijna niets en koop je per 5. Zorg ervoor dat je een 'trage' stop koopt zodat je geen last hebt van eventueel hoge inschakelstromen van sommige versterkers (zoals mijn Arcam receiver). Grootste winst is dat geen automaat meer hebt die een magnetisch veld opwekt. Ik denk ook dat de contacten wat groter zijn.

2. Siemens zekeringhouder. deze heb je in verschillende vormen. Zowel verguld als verzilverd. Ik wil liever geen verzilverde contacten want deze moet je regelmatig schoonmaken (oxideren) of weer met een speciaal goedje behandelen. Voor mij liever goud om deze redenen. Daarnaast worden er soms 'Quantum chips' op geplakt. Geen idee of dat echt wat doet of het betere voodoo werk is, maar ik krijg er geen warme gevoelens bij en kies er voor nu voor om deze buiten beschouwing te laten. Ik heb van enkele leveranciers gehoord dat ze wél verschil maken, maar lang niet altijd positief. Voor wat het waard is. Hiermee kom ik op een vergulde, dubbele zekeringhouder van Siemens uit van ca. 140 euro. Hier moet natuurlijk nog één of twee zekeringen in. Daarvoor straks meer.

3. AHP Klankmodule: de concurrent van Siemens. Is maar in één uitvoering te koop en kost ca. 200 euro. Ook hier moet nog een zekering in.

4. Gigwatt G16A-2P: de 2 polige variant, 16A. Dit is een wat apart ding: het is eigenlijk 'gewoon' een automaat zoals ik nu ook heb van Jager. Maar dan audiofiel. Ding is deels verzilverd over koper, beter contacten, grotere contacten etc. Er wordt gezegd dat deze vooral veel meer dynamiek levert dan welke normale zekering dan ook. Nadeel is dat je het geluid niet meer kunt 'tunen' met verschillende zekeringen.

5. Zekeringen: Voor de zekeringhouders heb je zekeringen nodig. Voor de Siemens en de AHP zijn er 'goedkope' zekeringen te koop van rond de 15 euro, vaak verzilverd (Mersen of Siemens Silverfuse). Ik laat deze voor wat ze zijn. De alternatieven zijn van Hifi Tuning en Pink Faun. Prijzen varieren tussen de 45 en 80 euro. En we hebben de 'De Groef Vlakdraad zekering'. Deze is - dat het je al geraden - ontwikkeld door De Groef en kost 45 euro. Voor de ouderwetse stop heb ik twee alternatieven overwogen: de Diazed Silverfuse voor 25 euro (helaas met zo'n quantum chip erop en verzilverd) of de AHP Gold zekering voor 45 euro.

Zoals gezegd: er wordt veel geouwehoerd over de verschillende opties en ook de nodige (vaak onrealistische) verslagen in de trend van 'm'n set ging ineens helemaal anders klinken' of 'mijn vrouw kwam binnen en vroeg: wat heb nu toch gedaan? Het klinkt zo veel beter. Maar geen echte luisterverslagen waarin de verschillende opties zijn vergeleken. Op gevoel heb ik gekozen voor:
- De Pasco met normale stop en met een AHP vergulde stop van 45 euro
- De AHP klankmodule met een De Groef Vlakdraad zekering

Dat geeft dus vier opties om te vergelijken. Voor nu voldoende

Biased
Eigenlijk nog een waarschuwing: ik was vooringenomen. Ik was overtuigd dat de verschillen klein zouden zijn en waarschijnlijk niet hoorbaar. En als ze er al zouden zijn, was ik er van overtuigd dat het door de zekering zou moeten komen en niet het 'omhulsel'. Mede omdat er zo veel 'slechte' contactpunten zijn in een meterkast dat een paar betere contactpunten eigenlijk geen verschil zou moeten kunnen maken. Effect van een zekering stond ik iets meer voor open, maar ik was zeker sceptisch. Ik had ook besloten dat - zelfs als ik helemaal geen verschil zou horen - ik de Pasco zou plaatsen zodat het in ieder geval voor mijn gevoel dan beter is en dit is maar een kleine investering.

Luisteren
Laat ik beginnen: de verschillen waren veel groter dan ik verwacht had. Ik heb niet zo lang geleden een andere voeding in mijn Auralic streamer geprobeerd (van ca. 600 euro even uit m'n hoofd) en daar hoorde ik eigenlijk geen verschil mee. De verschillen tussen de zekeringen zijn beter hoorbaar.

Eerst van de automaat naar de Pasco met een normale stop. Het beeld verbeterde. Ik heb vaak het probleem dat er een 'gat' zit in mijn geluidsbeeld. Dat heb ik met plaatsing redelijk goed weten op te lossen, maar met de Pasco wordt het beeld ineens een stukje evenwichtiger en beter verdeeld. Ook iets breder. Er komt iets meer hoog in het geluid (in mijn set is dat positief, in een heldere set waarschijnlijk niet). Al met al in mijn set een verbetering

Dan naar de AHP Klankmodule met vlakdraad zekering. Het eerste wat echt DIRECT opvalt (daar hoef je niet blind voor te luisteren  :)) is: warmte. Het klinkt warmer. Minder hoog, meer laag. Het lijkt ook wel of het laag en midlaag wat dicht trekt en minder open is. Het klinkt erg vol, muzikaal en vloeiend. Maar het heeft iets muffigs en is misschien wat saai. De stem staat wel mooi gefocust in het midden. Dan de zekering omdraaien (ja, want dat zou ook effect kunnen hebben heb ik gelezen). Duidelijk hoorbaar weer: warmte is weer verdwenen wat positief is, maar nu gaat de stem wat nasaler klinken. Het is ook altijd wat  :). Na wat langer te hebben geluisterd besluiten we dat dit niet is wat we zoeken. Het klinkt gewoon niet lekker, dus de zekering gaat weer in de andere richting en de warmte is weer terug. Tja, net niet wat onze set nodig heeft (Audio Note boxen zijn al best warm en vol in het midlaag). We horen wel duidelijk kwaliteit en in een set die wat fel/helder/scherp klinkt heeft zou dit een positief effect kunnen zijn. 

Dan naar de Pasco met AHP vergulde zekering. Zou dit het beste van beide combineren? Helaas niet. Wederom echt wel een fors effect maar de verkeerde kant op. Het wordt (gelukkig) niet warmer, maar er komt iets bijterigs in de stem. Het beeld raakt wat verstopt en details die in alle andere opties (incl. de Hager automaat) goed te horen waren, verdwijnen hier wat in het geheel. Het klinkt onrustig. Nee, echt niet mooi. Tegenvaller. Die gaat eruit en gaat sowieso weer retour.

Conclusie
De AHP zou natuurlijk nog anders kunnen gaan klinken met een andere zekering. Ik heb nu gehoord wat het verschil tussen een 'normale' stop en een AHP vergulde stop doet. Dat is geen klein verschil. Helaas ga ik over een weekje op vakantie en ik kan de spullen hier niet zo lang houden. Voor nu gaat de AHP klankmodule en de AHP vergulde stop retour en houdt ik de Pasco met normale stop. Een verbetering tov de automaat en de audiofiele alternatieven brengen op sommige fronten aangename verschillen, maar op andere fronten brengen ze zaken waar ik niet op zit te wachten. Al met al geen verbetering in mijn set. Overigens over groot en klein: dat is relatief. De verschillen zijn voor mij wat groter dan het effect van een andere luidsprekerkabel of interlink. Je krijgt er geen andere set door en het is ook niet zo je dit hoort als je even komt binnenlopen ('goh, wat heb je nu toch gedaan, het klinkt zo veel mooier'  :hehe:).

Ik ben verrast door de relatief grote verschillen. Ik denk dat ik na mijn vakantie nog één sessie ga doen. Kandidaten zijn:
1. Siemens gold zekeringshouder
2. Gigawatt automaat
3. Een setje zekeringen

Ik ben benieuwd of één van deze opties de Pasco kan verslaan. To be continued....

EDIT: Nog één belangrijke toevoeging: alle spullen zijn niet door mij ingespeeld. Het zou kunnen dat de AHP vergulde stop hier beter gaat klinken. Ik heb helaas geen tijd voor mijn vakantie om dat uit te proberen. Misschien had ik het experiment beter ná mijn vakantie kunnen doen, maar dat komt door mijn (verkeerde) aanname dat ik niet had verwacht überhaupt verschil te gaan horen ;-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

CZ79

Ik heb hier zowel AHP als Kemp/Siemens zekeringhouder gehad (meerdere geprobeerd), maar ergens in dat proces toch tegen een Gigawatt aangelopen en dat was de winnaar op het gebied van transparantie en dynamiek.

Voor de Gigawatt ook veel verschillende zekeringen geprobeerd maar daar ben ik nu vanaf en heb de 'winnaar' in mijn situatie gevonden.

Ben benieuwd naar de rest van het verslag wanneer er is getest
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

sandervg

Ik ben erg benieuwd naar de Gigawatt. Had daar eigenlijk het minste van verwacht omdat ik er vanuit ging dat de winst vooral zou komen vanwege het feit dat je een automaat vervangt door een smeltzekering. De praktijk lijkt (zoals vaak) weerbarstiger.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PascalP

Quote from: sandervg on April 17, 2022, 15:51:18
Tot slot adviseren sommige om óók een zekering in de 'nul' te stoppen. Dus een zekeringhouder heeft dan twee zekeringen. Dit mag wel, mits als de nul doorbrand, ook de fase wordt ontkoppeld. Logisch, want anders kan er 220V op je apparaat blijven staan en dat is niet wat je wilt.


En hoe ga je dit in de praktijk doen als de zekering van de nul eruit klapt en niet die van de fase?

En ga je ook nog de Doepke ALS testen? ;)

(Zelf trouwens de Siemens houder in gebruik met twee Mersen zekeringen en klinkt gewoon prima wat mij betreft ;) )
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Richi

Wat ontzettend leuk dat je dit experiment hebt uitgevoerd en dat je het ook met ons hebt gedeeld. Leuk om te lezen en ik ben heel benieuwd waar je op gaat uitkomen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

sandervg

Quote from: PascalP on April 17, 2022, 19:02:22
En hoe ga je dit in de praktijk doen als de zekering van de nul eruit klapt en niet die van de fase?

En ga je ook nog de Doepke ALS testen? ;)

(Zelf trouwens de Siemens houder in gebruik met twee Mersen zekeringen en klinkt gewoon prima wat mij betreft ;) )
Doepke is me te duur ;-), maar wie weet, ooit in de toekomst...

Heb je ook geëxperimenteerd met verschillende zekeringen?

Mbt de twee zekeringen: goede vraag. Ik dacht (weet het niet zeker) dat de Siemens hier een oplossing voor had? Maar nu ik er over nadenk: lijkt me eigenlijk niet mogelijk. Toch is me beweerd dat de Siemens met 2 zekeringen in NL was toegestaan. Mocht iemand dit weten, dan houd ik me aanbevolen hoe dit zit.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rowdy

In de nieuwsbrief van Peacock Audio van april 2022 staat beschreven om voor de nul een zwaardere zekering (25 A of 32 A) te gebruiken.

reza

Bijzonder topic.
Iemand die het er niet mee eens zou zijn mag dit niet delen/verklaren.  ^^
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

CZ79

Quote from: sandervg on April 17, 2022, 20:38:57
Doepke is me te duur ;-), maar wie weet, ooit in de toekomst...

Heb je ook geëxperimenteerd met verschillende zekeringen?

Mbt de twee zekeringen: goede vraag. Ik dacht (weet het niet zeker) dat de Siemens hier een oplossing voor had? Maar nu ik er over nadenk: lijkt me eigenlijk niet mogelijk. Toch is me beweerd dat de Siemens met 2 zekeringen in NL was toegestaan. Mocht iemand dit weten, dan houd ik me aanbevolen hoe dit zit.

Doepke maakt ook hele degelijke normale (niet hifi) aardlekschakelaars, deze doen klankmatig niets af aan de Gigawatt (in mijn geval).
Scheelt je een hoop geld
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

sandervg

Quote from: cz79 on April 17, 2022, 23:23:52
Doepke maakt ook hele degelijke normale (niet hifi) aardlekschakelaars, deze doen klankmatig niets af aan de Gigawatt (in mijn geval).
Scheelt je een hoop geld
Interessant... Wat is het exacte type dat je gebruikt hebt?

EDIT: ik denk dat ik 'm gevonden heb: Doepke DLS installatieautomaat C karakteristiek 16a 2P 1 beveiligd incl nul 2te - 09916233
https://www.elektrobode.nl/products/doepke-dls-6i-inst-aut-10ka-16a-c-kar-1p-n-09-916-233?gclid=CjwKCAjw9e6SBhB2EiwA5myr9k-bb-sXYyRcO57G-gLM6y8nKTCZNOwqVvcDRwDPmxGyLUAo11XnQBoC7EIQAvD_BwE

Weet iemand wat de feitelijke verschillen zijn tussen deze standaard automaat en de 'audiofiele' versie van 10x zo duur?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#10
Quote from: reza on April 17, 2022, 21:19:27
Bijzonder topic.
Iemand die het er niet mee eens zou zijn mag dit niet delen/verklaren.  ^^

Jawel hoor, zolang het je ervaringen zijn naar aanleiding van eigen luistersessies graag delen hoor. Alleen svp geen theoretische discussies waarom er wel of juist geen verschil te horen kan zijn. Dat soort religieuze / parawetenschappelijke discussies hebben we al genoeg in andere topics dus daar hebben we geen nieuw draadje voor nodig. Komen we toch niet uit is mijn ervaring inmiddels. Ik heb dit draadje gestart omdat ik juist heel weinig kon vinden over daadwerkelijke luisterervaringen over dit onderwerp en het leek me interessant voor anderen om dit te delen. Blijkbaar was de tekst hierover in mijn openingspost niet helder dus heb ik deze even aangepast. Dank voor de feedback.

EDIT: tekst verhelderd
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PascalP

Quote from: sandervg on April 18, 2022, 00:06:05
Interessant... Wat is het exacte type dat je gebruikt hebt?

EDIT: ik denk dat ik 'm gevonden heb: Doepke DLS installatieautomaat C karakteristiek 16a 2P 1 beveiligd incl nul 2te - 09916233
https://www.elektrobode.nl/products/doepke-dls-6i-inst-aut-10ka-16a-c-kar-1p-n-09-916-233?gclid=CjwKCAjw9e6SBhB2EiwA5myr9k-bb-sXYyRcO57G-gLM6y8nKTCZNOwqVvcDRwDPmxGyLUAo11XnQBoC7EIQAvD_BwE

Weet iemand wat de feitelijke verschillen zijn tussen deze standaard automaat en de 'audiofiele' versie van 10x zo duur?

Dit is een automaat, de Doepke die ik bedoel is een aardlekschakelaar
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jahtari

De vraag voor mij is of een "daadwerkelijke luisterervaring" wel zo waardevol is als de tester telkens weet wat hij verandert en welke (onbewuste) verwachtingen hij daarbij heeft.

Zoals hierboven dat iemand met een zwaardere zekering meer dynamiek ervaart, vanuit de verwachting dat er zo een hogere piek toegestaan wordt door de zekering. In de praktijk moet je al gek doen wil de weergave an sich al 100 watt zijn.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

chansig

Quote from: sandervg on April 18, 2022, 00:16:00
Ik heb dit draadje gestart omdat ik juist heel weinig kon vinden over daadwerkelijke luisterervaringen en het leek me interessant voor anderen om dit te delen.

Aangaande dit onderwerp dan. Want het forum staat vol met luisterervaringen.

Goed dat je aangeeft wat je wel en niet wilt. Soort van forumregel binnen de forumregel.

Aangaande groepen wel wat ervaring, alleen ik hoorde geen verschil.

Daarnaast hulde voor de wijze waarop je het aanvliegt. Er valt veel over te zeggen als het gaat om de waarde ervan. Maar dat is geen onderwerp. Dus in ieder geval veel plezier met testen. Kan me voorstellen dat mensen die opdezelfde wijze denken/redeneren/naar de h0bby kijken hier veel aan hebben.

Ik hoef hier overigens geen reactie op, likje mag altijd. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Quote from: sandervg on April 18, 2022, 00:06:05
Interessant... Wat is het exacte type dat je gebruikt hebt?

Doepke DFS2 (is een aardlekschakelaar en niet een aardlekautomaat)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

frank2

Ahp zekeringhouder staat bekend als zeer warm. Siemens houder heeft dat niet.
Met zekeringen, mersens geeft iets nadruk op stemgeluid, de groef is zeer helder en transparant met een diepe bas, hft supreme  is een warme zekering die het gehele frequentie gebied boost  lekker klinkt maar wel wat minder hoog geeft.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tjeb

Quote from: sandervg on April 17, 2022, 15:51:18


NEN1010
Eerst heb ik wat aanpassingen moeten doen in de meterkast om ruimte te maken. Het probleem is namelijk dat niet alles wat je kunt kopen ook is toegestaan. Ik wil dat mijn meterkast blijft voldoen aan NEN1010. Dit betekent dat ik bij mijn 3 fase  aansluiting geen 20A zekering mag gebruiken, maar alleen 16A. Sommige beweren dat 20A dynamischer zou klinken. Geen idee of dat zo is, maar ik ben er van overtuigd dat als er ooit iets mis gaat in meterkast het met 20A zekeringen een stuk dynamischer met de verzekeringsmaatschappij zal worden  ;).

Verder moet in Nederland (in tegenstelling tot veel andere Europese landen) als de zekering doorbrand, de fase én de nul samen ontkoppeld worden. Eénpolige automaten of zekeringhouders zijn dus niet toegestaan.

Geen probleem, maar het wordt daarmee wat duurder. Tot slot adviseren sommige om óók een zekering in de 'nul' te stoppen. Dus een zekeringhouder heeft dan twee zekeringen. Dit mag wel, mits als de nul doorbrand, ook de fase wordt ontkoppeld. Logisch, want anders kan er 220V op je apparaat blijven staan en dat is niet wat je wilt.




Leuke test, maar even het gearceerde...

Dit is niet juist, hiermee zou 60% van Nederland niet aan de NEN1010 voldoen aangezien er nog altijd Pasco gebruikt wordt. Pasco is gewoon enkelvoedig en onderbreekt alleen de fase.

sandervg

Het gaat om deze PASCO:
https://www.elektramat.nl/eaton-pasco-veilighedenlastscheider-25a-dii/?channable=0141ac69640031303234363937e5&utm_source=google-surfaces&utm_medium=organic&gclid=Cj0KCQjwmPSSBhCNARIsAH3cYgbYwCYc7z9y-pr_fglCEixLE9A0EOIUWuKzbdhrwAOoZDZ-GZDdSsMaAvMcEALw_wcB

Je hebt gelijk. Het is verplicht dat ook de 0 ontkoppeld wordt als je de zekering eruit haalt (dus als je werkt aan de installatie). Dat gebeurt wel bij de Pasco en niet bij een aantal 1 polige oplossingen. Zal de tekst even aanpassen. Dank voor de verbetering.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#18
Quote from: jahtari on April 18, 2022, 07:59:44
De vraag voor mij is of een "daadwerkelijke luisterervaring" wel zo waardevol is als de tester telkens weet wat hij verandert en welke (onbewuste) verwachtingen hij daarbij heeft.

Zoals hierboven dat iemand met een zwaardere zekering meer dynamiek ervaart, vanuit de verwachting dat er zo een hogere piek toegestaan wordt door de zekering. In de praktijk moet je al gek doen wil de weergave an sich al 100 watt zijn.
Ja, daar ben ik het mee eens. Vandaar ook de disclaimer erbij zodat je hier rekening mee kunt houden als je de tekst leest. Ik ben me namelijk bewust van het placebo effect (ik denk dat héél veel ervaringen op het internet hierdoor beinvloed worden). Bij het testen van zekeringen zal ik weer braaf blind luisteren  :angel:. Maar voor dit experiment wilde ik gewoon geen enkel risico nemen. Voor mij persoonlijk waren sommige verschillen overigens zo groot dat blind luisteren maar deels zinvol zou zijn. Bv. de AHP houder zou je er toch direct uithalen door de extra warmte en de AHP vergulde stop ook. Die verschillen waren best groot. Ik vond het verschil tussen de automaat en de 'gewone' Pasco met normale stop veel kleiner (wat ik weer niet verwacht had). Weet niet zeker of ik deze verschillen er ook blind zou uithalen. Maar voor dat verschil heb ik ook minder moeite gedaan, want ik had al besloten dat ik - zelfs als ik geen verschil zou horen - ik minimaal de Pasco zou plaatsen. Die vergelijking heb ik meer gedaan uit pure interesse.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tjeb

Quote from: sandervg on April 18, 2022, 09:57:21
Het gaat om deze PASCO:
https://www.elektramat.nl/eaton-pasco-veilighedenlastscheider-25a-dii/?channable=0141ac69640031303234363937e5&utm_source=google-surfaces&utm_medium=organic&gclid=Cj0KCQjwmPSSBhCNARIsAH3cYgbYwCYc7z9y-pr_fglCEixLE9A0EOIUWuKzbdhrwAOoZDZ-GZDdSsMaAvMcEALw_wcB

Je hebt gelijk. Het is verplicht dat ook de 0 ontkoppeld wordt als je de zekering eruit haalt (dus als je werkt aan de installatie). Dat gebeurt wel bij de Pasco en niet bij een aantal 1 polige oplossingen. Zal de tekst even aanpassen. Dank voor de verbetering.
Ik heb het voor de zekerheid nog even opgezocht en deze post aangepast....

Helaas klopt ook deze strekking niet, de originele pascos met de schroefbus van porselein schakelt enkel de fase en deze mogen nog steeds toegepast worden in bepaalde situaties.

Het heeft ermee te maken hoe de nedbeheerder aanbied, als deze de nul en de aarde koppelt (TN-C en TN-C-S) dan schakel je de nul niet, dit zijn de vaak oudere installaties/aansluitingen. Bij de huidige stelsels (IT EN TT) schakel je de nul wel.

In de nieuwe kom je dus geen pasco meer tegen..






Ik heb zelf trouwens geen verschil ervaren tussen een automaat en een pasco.
In de meterkast zie je hoe de nul en aarde aan elkaar hangt, dit is de PEN leiding..

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

erik s.

een 20A mag bij mijn weten wel als de hoofdzekering dan maar minimaal 35A is.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

sandervg

Quote from: erik s. on April 18, 2022, 12:25:08
een 20A mag bij mijn weten wel als de hoofdzekering dan maar minimaal 35A is.
Klopt volgens mij, maar ik heb een 3 fase aansluiting (3x16A). Wellicht kan Tjeb hierop zijn licht laten schijnen?

@Tjeb: dit gaat mijn kennis te boven ben ik bang  :). Dat zou in ieder geval een voordeel dan zijn voor de Gigawatt.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tjeb

De afzekerwaarde mag nooit hoger zijn dan de hoofdzekering.
20A zou mogen (met hogere hoofdzekering) als het een vaste aansluiting is met een lastscheider, een wcd mag nooit op 20A aangezien een (gekeurde huis tuin en keuken) wcd geschikt is tot langdurig 10A en kortstondig 16A.

Je overschreid dus de maximale belasting van de Wcd, 20A x 230V = 4.600 Watt
Dit ligt ver van langdurig 10A x 230V = 2.300 Watt  en kortstondig 16A x 230 = 3.680 Wattt

Ralf67

Weet je zeker dat je geen 3 x 25A hoofdzekering hebt ?

Info

De hoofdzekering van uw stroomaansluiting heeft een bepaalde grootte. Deze kan variëren van 1 zekering van 25A (1x25A) tot 3 zekeringen van 25A (3x25A) in een gemiddelde woning. Voor grotere panden en bedrijven kan het oplopen tot 3x80 Ampère, omdat zwaardere apparatuur een grotere aansluiting vereist.