Sony VW590es lichte stroken naast scherm

Started by Hellbeast, April 17, 2022, 07:55:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hellbeast

Ik heb een paar maanden geleden een Sony VW590es aangeschaft en heb die recentelijk in gebruik genomen in mijn nieuwe woning. Nu blijkt dat bij het projecteren er twee lichte balken naast het scherm te zien zijn. Ik krijg deze met geen mogelijkheid weg. Wanneer ik hierop zoek op Google krijg ik termen als "Light leakage", "Light splash" en "Light spill". Is dat hetzelfde als wat er bij mij aan de hand is? De foto's zijn in het donker genomen in "nacht modus" om het effect beter te laten zien.







Ik word er behoorlijk gek van, want het valt ontzettend op. Ik hoop dat het ergens een setting is die verkeerd staat.

Scherm: I-visions Cinema 4K ALR 117"
Projectieafstand: +- 6,5 meter
Gekalibreerd door Werner

Heeft iemand tips?
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

vik

Druk eens op de remote : lens adjustment  >> zoom of shift

En post eens een foto van het test patroon (uitlijn patroon)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

PascalP

Kan het ermee te maken hebben dat de Sony een 4096x2160 paneel heeft en je scherm 16:9 (3840x2160) is en wat je ziet de 'overtollige' pixel zijn die je buiten je scherm projecteert met de zoom?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Hellbeast

Quote from: vik on April 17, 2022, 08:01:02
Druk eens op de remote : lens adjustment  >> zoom of shift

En post eens een foto van het test patroon (uitlijn patroon)

Dit zal ik vandaag doen en hier posten.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

Hellbeast

Quote from: PascalP on April 17, 2022, 08:03:48
Kan het ermee te maken hebben dat de Sony een 4096x2160 paneel heeft en je scherm 16:9 (3840x2160) is en wat je ziet de 'overtollige' pixel zijn die je buiten je scherm projecteert met de zoom?

Als dat zo is, is daar dan iets aan te doen?
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

vik

Ik vermoed verkeerd uitgelijnd. Hij schijnt ook boven op de koof en onder gaat het ook niet goed zo lijkt het.

Quote from: PascalP on April 17, 2022, 08:03:48
Kan het ermee te maken hebben dat de Sony een 4096x2160 paneel heeft en je scherm 16:9 (3840x2160) is en wat je ziet de 'overtollige' pixel zijn die je buiten je scherm projecteert met de zoom?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

PascalP

Quote from: vik on April 17, 2022, 08:14:08
Ik vermoed verkeerd uitgelijnd. Hij schijnt ook boven op de koof en onder gaat het ook niet goed zo lijkt het.

Idd, zie het boven op de koof nu.
Even met de basis beginnen en de zoom/shift zo goed mogelijk afstellen idd. Dan zal het al een heel deel verholpen zijn :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

Bij sommige projectoren kun je de zoom ook instellen als formaat.
Je kan daar ook even kijken. En anders de blanking functie ?

Of doet die ook niets?
Ik wil er best een keer naar kijken. We hebben toevallig ook een leuke calibratie actie voor 100.00 sla je 2 vliegen in 1 klap.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo


Hellbeast







Met blanking krijg ik het niet weg. Dan zie ik alleen de pixels verdwijnen die al op het scherm worden geprojecteerd.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

Kjelt


Hellbeast

Is het niet mogelijk om iets voor de lens te plaatsen? Dan kun je toch die twee stroken licht blokkeren?
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

Fox

Die 256 pixels verschil kunnen toch niet z'n grote overscan uitmaken?

Quote from: PascalP on April 17, 2022, 08:03:48
Kan het ermee te maken hebben dat de Sony een 4096x2160 paneel heeft en je scherm 16:9 (3840x2160) is en wat je ziet de 'overtollige' pixel zijn die je buiten je scherm projecteert met de zoom?

Kjelt

Quote from: Fox on April 18, 2022, 08:31:22
Die 256 pixels verschil kunnen toch niet z'n grote overscan uitmaken?
Mensen hebben echt geen gevoel voor getallen meer.
Dat kun je toch makkelijk uitrekenen?
Als je scherm 300 cm breed is op 3860 pixels dan is 128 pixels aan iedere kant 10cm.

J.A.F._Doorhof

Zoals gezegd de Sony heeft een setting binnen de lens geheugens waar je de aspect ratio vast kan zetten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hellbeast

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 18, 2022, 10:52:40
Zoals gezegd de Sony heeft een setting binnen de lens geheugens waar je de aspect ratio vast kan zetten.

Ik zal daar in gaan kijken. Bedankt voor de tip!
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Hellbeast

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 17, 2022, 09:24:17
Bij sommige projectoren kun je de zoom ook instellen als formaat.
Je kan daar ook even kijken. En anders de blanking functie ?

Of doet die ook niets?
Ik wil er best een keer naar kijken. We hebben toevallig ook een leuke calibratie actie voor 100.00 sla je 2 vliegen in 1 klap.

Ik wil graag gebruik maken van je voorstel om op locatie te calibreren. Zelf krijg ik het niet voor elkaar. Ik stuur je wel een PB.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

reza

Dit gaat hij niet doen op locatie. Dat doet Frank alleen in een batcave en zoals op de foto s te zien heb je die niet. Althans, daar hangt je projector niet in.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

#20
Ik heb de blanking setting nog een nagekeken op mijn eigen 790.
Dit bovenstaande probleem los je er dus niet mee op, omdat het gedeelte wat je blanked weliswaar geen beeld meer weergeeft maar nog wel licht produceert.
Ook met de juiste beeldafstelling (afstand/zoom) los je dit niet op, want zoals bovenstaand screenshot van de setup laat zien hou je altijd beeld (paneel) over.  In elk geval aan de zijkanten.

Dus een kader voor de lens lijkt me de enige oplossing.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Je wilt natuurlijk voorkomen dat licht terug de lens ingaat.

GPO

Quote from: Hellbeast on April 17, 2022, 23:39:37






Met blanking krijg ik het niet weg. Dan zie ik alleen de pixels verdwijnen die al op het scherm worden geprojecteerd.

Maar moet dat hele grid niet volledig op je projectischerm belanden ipv een gedeelte ernaast. Beetje rare uitlijning zo toch?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RonG

Als je niet verder kun terug zoomen moet de beamer dan niet dichter naar het scherm?

GPO heeft gelijk wat mij betreft, tenminste zo heb ik het iig ook. Staat dit verhaal niet los van e.o.a. kalibrering? Kan het mis hebben uiteraard. :)

J.A.F._Doorhof

Ik bood de calibratie aan zodat ik meteen alle settings door kan lopen. En met de 100 euro actie is dat toch mooi meegenomen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: GPO on April 23, 2022, 12:28:44
Maar moet dat hele grid niet volledig op je projectischerm belanden ipv een gedeelte ernaast. Beetje rare uitlijning zo toch?

Dat is met een JVC ook zo. Het raster is 4096x2160, maar met 16x9 materiaal gebruik je maar 3840x2160 pixels. En de zijkanten worden dan niet gebruikt. Ik zie bij mij niet zulke lichte banen naast het doek. Komt misschien ook door de foto's dat het effect wat versterkt is. Als je 21x9 materiaal speelt kan je de "zoom" mode gebruiken en met de lens zoom het 4096x2160 vlak precies op het doek passen. Dan heb je geen banen links en rechts meer naast het doek.
Met 16x9 materiaal blijf je dit wel houden.