Van plasma naar QD-OLED. Jullie gedachten over de nieuwe QD-OLED techniek

Started by HenkJan, April 15, 2022, 10:56:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HenkJan

Begin 2014 heb ik een Panasonic 55VT60 plasma tv gekocht die 14 dagen oud was, via een forumlid uit de buurt die toch iets groters wilde maar geen auto had om hem te kunnen retourneren. Later nog eens laten kalibreren en de jaren daarna niet teveel aan gedaan, wel genieten natuurlijk.

Nu zitten we in 2022 en de afgelopen jaren regelmatig nagedacht over de vervanging van mijn plasma TV naar OLED... 3 redenen hiervoor is het hogere stroomverbruik van plasma, een nieuwe techniek proberen en een meer randloos scherm.

Ik was me aan het inlezen op de C2 OLED serie van LG, deze zouden nu zo'n beetje leverbaar moeten zijn. Toch lonkt de C1 serie van vorig jaar ook wel want ze zijn vaak voor minder dan de helft verkrijgbaar dan de C2. De 65C1 zit op zo'n €1500,- en de nieuwe 65C2 op €2999,-. Dit is natuurlijk vaak zo met een nieuwe model.
Ik heb een leuke bonus gehad en een flink extraatje dat ik los van de prijs dan zo voor de C2 zou gaan.

Tot ik gisteren las over de nieuwe techniek van Samsung: QD-OLED: https://fwd.nl/beeld/alles-over-qd-oled-hoe-werkt-het-en-wat-zijn-de-voor-en-nadelen/
Je kunt geld maar 1x uitgeven en het oog wil ook wat, dan lijkt mij direct een overstap naar deze techniek ook wel wat. Het is de eerste generatie en er zullen vast nog wel bepaalde tekortkomingen zijn, maar het klinkt veelbelovend. Vooral de eigenaren van de eerste exemplaren: https://www.avsforum.com/threads/samsung-4k-s95b-qd-oled-owners-thread-no-price-talk.3240720/

Ik quote even iemand anders:
QuoteDe eerste indrukken van (serieuze) eigenaren samengevat:

+ Een flinke stap vooruit in helderheid tov WOLED.
+ Kleur volume is 'best ever'.
+ HDR presentatie is 'best ever'.
+ Geen DSE.
+ Geen tinting.
+ Geen vertical banding.
+ Paneel uniformiteit is gewoon top van 1% grijs tot volledig wit.
+ Schijnt nog beter te zijn voor gaming dan WOLED.
+ Bijzonder goed geluid voor een TV.

- Upscaling kan beter.
- Motion handling voor films kan beter.
- Samsung UI is traag en onoverzichtelijk.
- Relatief weinig instelmogelijkheden.

Wat zijn jullie gedachten over de QD-OLED techniek? Ik heb dus 0 OLED ervaring, alleen plasma maar uiteindelijk zal mijn huidige plasma scherm toch het veld moeten ruimen.


Dura

Ik ga dit met interesse volgen. Voor mij geldt dat ik de warme zachte kleuren van plasma nog steeds zo fraai vind dat ik geen haast heb.
Wel moet ik de helderheid steeds hoger zetten, zodra daar de bovengrens bereikt is zal ik wel moeten en dan komt er zeker een OLED, en dan wordt de vraag welke.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HenkJan

Goed dat je het zegt over de helderheid. Met het overdag wel eens wat kijken is het regelmatig dat ik niks meer zie in donkere scènes.
Zal daar ook eens even goed naar kijken om de helderheid wat beter te krijgen.

Fox

Als je regelmatig overdag kijken in een weging verduisterde ruimte kun je beter GEEN W-OLED of QD-OLED nemen.
En naast de beperkte lichtopbrengst heb je ook behoorlijk last van reflecties en spiegeling bij deze types...

ppeter

Hier na een paar Plasma's (Panasonic), sinds twee jaar een W-OLED van Panasonic en super tevreden.
Ik was grote fan van Plasma en steeds tevreden van de beeldkwaliteit, met een grote voorkeur tov lcd/led.
Wat betreft het kijken tijdens de dag en zelfs met helder en zonnig weer, is OLED toch perfect om naar te kijken.

Heb even de moeite genomen om een paar foto's te nemen. De tv hangt aan de muur en 1,5m van een grote raampartij naar de tuin. De 1ste reeks is met half rolgordijn dicht, en de tweede volledig opgerold en dus met volle lichtinval.
De rolgordijnen zijn licht doorlatend en niet verduisterend, dus eventueel een oplossing indien er toch teveel reflecties moesten zijn.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

ppeter

JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

HenkJan

Dat ziet er goed uit Ppeter. Bij mij zie je echt meer reflecties (ik heb dan de duettes niet naar beneden). Doe ik ze naar beneden dan wordt het wel iets minder, maar de duettes zijn niet verduisterend, ze laten nog wel wat licht door.

Ik heb aan de zijkant van de tv 2 grote ramen en naast mijn bank ook smal klein raam die precies op de tv schijnt.
Afgelopen weekend wel de helderheids instelling aangepast. De Panasonic stond op Professional 1 modus en helderheid paneel stond op laag. Deze heb ik op medium gezet. Dat werd al heel wat beter, maar ook het stroomverbruik nam best toe (80W) en dan had ik hem nog niet op 'hoog' staan.

Terugkomend op de QD-OLED techniek heb ik dit weekend wat filmpjes gezien en dat ziet er heel veelbelovend uit.
Samsung Nederland heeft nu ook een actie opgezet i.c.m. een soundbar: https://www.samsung.com/nl/tvs/oled-tv/s95b-65-inch-oled-4k-smart-tv-qe65s95batxxn/

Dura

Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.