Inspelen speakers versnellen

Started by Pathos, April 13, 2022, 16:14:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pathos

Hi,

Ik dacht eraan om het inspelen te versnellen om een goedkope 2e hands versterker te kopen op Marktplaats en deze dan hele werkdagen van 9-18u aan te laten staan op zacht volume. In de avond koppel ik deze los om te laten afkoelen. Mijn eigen versterker trekt ook nogal wat stroom vandaar.

Is dit een goed idee? Wat vinden jullie?

Gr
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

mijkie

als je zoiets wil doen, koop een goedkope tripathversterker, al dan niet zelfbouw, die verbruiken haast niks en afkoelen hoeft ook niet ;)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

PatrickP

Op zacht niveau speelt er natuurlijk niet in....

Ik meen dat de manier is om vrij stevig volume erdoor te gooien en een van de twee speakers uit fase te zetten (plus en min wisselen) en op vrij kleine afstand van elkaar naar elkaar toe laten wijzen.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Rob_Dingen

zachtjes spelen heeft weinig zin.
Zet er roze ruis op en zet ze dicht bij elkaar met de speakers naar elkaar gericht en draai bij een de + en - om en zorg dat er wat volume opzit maar niet te lomp zoals je normaal luistert of ietsje harder.
Misschien in een apart kamertje als je dat 24 uur gedaan hebt ben je al een heel eind op weg.
Dat je versterker wat stroom verbruikt maakt niks uit daar kun je geen andere versterker voor kopen zuinige hollander ;)

Rob

Pathos

Quote from: Rob_Dingen on April 13, 2022, 16:25:11
zachtjes spelen heeft weinig zin.
Zet er roze ruis op en zet ze dicht bij elkaar met de speakers naar elkaar gericht en draai bij een de + en - om en zorg dat er wat volume opzit maar niet te lomp zoals je normaal luistert of ietsje harder.
Misschien in een apart kamertje als je dat 24 uur gedaan hebt ben je al een heel eind op weg.
Dat je versterker wat stroom verbruikt maakt niks uit daar kun je geen andere versterker voor kopen zuinige hollander ;)

Rob

Haha! Thanks Rob! Duidelijk verhaal! 😄
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Tabcam

Ik had zelf een folder met nummers waaronder roze ruis, drums, verschillende muziek en af en toe een pauze. Dat versnelde het inspelen van koptelefoon en in ears ook flink. De +/- omwisseltruuk van Rob kan je dan nog steeds toepassen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pathos

Ahh... een goede tip van die speciale "inspeel folder".

Ik vroeg me het ook gewoon af of het wel goed is voor mijn versterker om deze zo lang aan te laten staan? Misschien ben ik er iets te zuinig op. 😊 Als de speakers 200 uur moeten inspelen, hoe lang zou ik dan de speakers in deze opstelling moeten laten spelen?

Thx!
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

MAW

Als ik jou was zou ik af en toe even flink gas geven zodat de drivers flink moeten bewegen om lucht te verplaatsen.
Dat zou het proces flink moeten versnellen.
Gr. Martijn

Rob_Dingen

Denk als je het 2 a 3 dagen overdag doet dat het veel scheelt.
Belangrijk is dat de woofer goed los komt.

Rob

minplus

Kleine kanttekening voor wat het waard is.
Toen we CD-spelers gingen vergelijken bij een firma draaiden we de zaak even stevig open om te horen hoe ze op hoger volume klonken. Waarna de eigenaar, die ons in de luisterruimte achter had gelaten, binnen kwam stormen omdat de speakers nog aan het inspelen waren en hij vond dit duidelijk niet leuk.
Dus blijkbaar moeten ze wat rustiger ingespeeld worden zou je zo zeggen.
M'n Leakjes jaren 70 hadden er trouwens geen enkel probleem mee dat ze meteen stevig aan de tand gevoeld werden, maar goed, dat waren ook Leak Sandwich.
Die doen niet moeilijk.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

MAW

Je kunt luidsprekers gelijk belasten hoor. Hop gas erop! :)
Gr. Martijn

Akosoft

Wat een gedoe. Ze spelen vanzelf in als je genoeg luistert of film kijkt....maar ja, geduld he...  :P

Pathos

Quote from: Akosoft on April 14, 2022, 07:46:25
Wat een gedoe. Ze spelen vanzelf in als je genoeg luistert of film kijkt....maar ja, geduld he...  :P

Haha! Precies dat! Tja.. niet mijn beste eigenschap 😊
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Dirkie

Quote from: Pathos on April 13, 2022, 16:14:13
Hi,

Ik dacht eraan om het inspelen te versnellen om een goedkope 2e hands versterker te kopen op Marktplaats en deze dan hele werkdagen van 9-18u aan te laten staan op zacht volume. In de avond koppel ik deze los om te laten afkoelen. Mijn eigen versterker trekt ook nogal wat stroom vandaar.

Is dit een goed idee? Wat vinden jullie?
KUBOTA
Gr
Koop 2dehands luidsprekers.   😉

Staaled

Quote from: minplus on April 13, 2022, 20:45:02
Kleine kanttekening voor wat het waard is.
Toen we CD-spelers gingen vergelijken bij een firma draaiden we de zaak even stevig open om te horen hoe ze op hoger volume klonken. Waarna de eigenaar, die ons in de luisterruimte achter had gelaten, binnen kwam stormen omdat de speakers nog aan het inspelen waren en hij vond dit duidelijk niet leuk.
Dus blijkbaar moeten ze wat rustiger ingespeeld worden zou je zo zeggen.
M'n Leakjes jaren 70 hadden er trouwens geen enkel probleem mee dat ze meteen stevig aan de tand gevoeld werden, maar goed, dat waren ook Leak Sandwich.
Die doen niet moeilijk.
Weet je iig welke luidsprekers je niet moet kopen, wattjes. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

#15
Iedere zelfrespecterende LS fabrikant checkt of de woofers goed zijn heeft tests voor klankmatige gelijkheid tijdens de montage. Als je daar filmpjes van ziet.. De units gaan dan door een flinke molen. Dat haal je thuis niet. Mijn luidsprekers waren nieuw uit de doos direct prima. En zijn daarna ook niet anders of beter gaan klinken.

O, en bij mijn subs heb ik dat inspelen ook niet vernomen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

ruud2

Quote from: DofN on April 14, 2022, 14:01:57
Iedere zelfrespecterende LS fabrikant checkt of de woofers goed zijn heeft tests voor klankmatige gelijkheid tijdens de montage. Als je daar filmpjes van ziet.. De units gaan dan door een flinke molen. Dat haal je thuis niet. Mijn luidsprekers waren nieuw uit de doos direct prima. En zijn daarna ook niet anders of beter gaan klinken.

O, en bij mijn subs heb ik dat inspelen ook niet vernomen.

Ben daarom ook benieuwd welke kwaliteitsnormen een fabrikant hanteerd voor niet ingespeelde units, die zo in de verpakking gaan.
Staat dat inspelen ook in de gebruikershandleiding  ( als deze al aanwezig is)?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

MAW

Quote from: DofN on April 14, 2022, 14:01:57
Iedere zelfrespecterende LS fabrikant checkt of de woofers goed zijn heeft tests voor klankmatige gelijkheid tijdens de montage. Als je daar filmpjes van ziet.. De units gaan dan door een flinke molen. Dat haal je thuis niet. Mijn luidsprekers waren nieuw uit de doos direct prima. En zijn daarna ook niet anders of beter gaan klinken.

O, en bij mijn subs heb ik dat inspelen ook niet vernomen.

Inderdaad. Zowel mijn Neumann als Geithain set heb ik nieuwe gekocht en die klonken gelijk goed nieuw uit de doos.
Gr. Martijn

DofN

Quote from: ruud2 on April 14, 2022, 16:11:39
Ben daarom ook benieuwd welke kwaliteitsnormen een fabrikant hanteerd voor niet ingespeelde units, die zo in de verpakking gaan.
Staat dat inspelen ook in de gebruikershandleiding  ( als deze al aanwezig is)?

De handleiding van mijn LS geeft dat ze 100 uren moeten inspelen. Ik vind dat maar gek :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

Na 100 uur is de gebruiker wel gewend en zal hij ze minder snel terugbrengen..
Gr. Martijn

Rob_Dingen

Quote from: MAW on April 14, 2022, 18:54:17
Na 100 uur is de gebruiker wel gewend en zal hij ze minder snel terugbrengen..
Nee bij woofers kan het best veel schelen en dat je het niet echt goed hoort is niet raar omdat het heel langzaam veranderd.
Ik ben er een keer achter gekomen toen ik woofers voor iemand anders nodig had ze uit mijn speakers gehaald heb en later er weer nieuwe in gezet.
Daar had ik echt spijt van.

Rob

katwax

Quote from: Rob_Dingen on April 14, 2022, 19:29:38
Nee bij woofers kan het best veel schelen en dat je het niet echt goed hoort is niet raar omdat het heel langzaam veranderd.
Ik ben er een keer achter gekomen toen ik woofers voor iemand anders nodig had ze uit mijn speakers gehaald heb en later er weer nieuwe in gezet.
Daar had ik echt spijt van.

Rob
De eerste 100 uur dan?  ;D

Maar is dit ook niet beetje afhankelijk van de fabrikant? Als ik het goed begrepen heb gaat een set bij Kii altijd eerst in een kamer om alles goed af te stellen, dus zijn ze daar al (gedeeltelijk) ingespeeld.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

minplus

Mogelijk verschilt het per speaker, maar de splinternieuwe Leak Sandwich in de jaren 60 trok zich niets aan van welk volume dan ook. Ze knalden meteen lekker.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Veelal 2e Hans speakers gehad. Maar de laatste 2 keer dus niet. Ook nieuwe subs. Geen speaker op een inspeeleffect kunnen betrappen. En jawel ik ben een kritisch luisteraar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

#24
Neumann FAQ:

QuoteDo I need to "burn-in" / "run-in" my loudspeakers?
Let us think about what parts can change their properties permanently in an active loudspeaker:
▪ Electronics – There is insignificant change with use over time. Permanent changes are usually the
result of poor parts selection in design, early parts failure (bathtub curve), or user abuse. Some
temporary change over short periods is seen due to heating up of components, but this resets
when the electronics cools down. Active loudspeakers do not suffer significantly from these
temporary changes as the sensitive crossover parts are positioned before the amplifier and so do
not heat up much.
▪ Cabinet Mechanics – If this changes it is not well built!
▪ Drivers – The moving mass cannot change otherwise it means that something has fallen off, or
some extra mass has been added. The self-damping should not change significantly otherwise it
would mean that the cone material is falling apart. These two situations would only happen in the
case of loudspeaker abuse or accidental damage. The suspension and surround can change their
stiffness over time; however a good design should be robust to these minor changes. Even quite
large, and highly unlikely in a correctly working loudspeaker, changes (doubling or halving the
stiffness) will alter the overall loudspeaker performance by less than 1 dB in the low-frequency
region only. Temporary changes are seen due to the voice coil heating up (thermal compression),
but this resets when it cools down.
▪ Psychoacoustics – A human's auditory memory is VERY short, less than five seconds. This fact is
well-known in the academic community, so one sees controlled ABX type listening tests with fast
switchers to avoid the listeners forgetting what they just heard. Typically when burning-in
loudspeakers a user listens to the loudspeaker for a while, does the burn-in over a long time
period (say 24 hours, or even up to a week), then listens again. Having done this they are naturally
inclined to hear a difference.

Our decades of experience in servicing products has shown that products which have been in normal
use for many years typically have less than 0.5 dB of variance compared to specification. The largest
source of variance is seen when drivers have been replaced, therefore recalibration to production
standards is advised after servicing. If the long-term specification is stable, the short-term
specification should also be stable.

Concluding, burning-in loudspeakers came from the past when poorly-designed passive systems were
common. Today we have well-designed active solutions that can be used straight out of the box. To
take an analogy from the automotive industry: cars used to require a running-in period of 500 miles
(800 km), these days it is not required.

https://en-de.neumann.com/product_files/7942/download
Gr. Martijn