Teac UD-505 en NT-505 nieuwe firmware met 'SQ options'

Started by Sjettepet, April 10, 2022, 19:21:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjettepet

Een lichte griep veroordeelt mij tot een beetje rondscharrelen in huis terwijl mevrouw Sjettepet de tuin onder handen neemt.

Een goede gelegenheid om weer wat de klooien met de audiofaciliteiten, zie ook mijn experiment met DSD-uit van SACD-speler naar DAC in een ander topic.

In plaats van de Loxjie D50 DAC terug te zetten na genoemd experiment besloot ik mijn Teac NT-505 weer eens een kans te geven om zijn kunsten te vertonen. Daarbij ontdekte ik dat er al enige tijd nieuwe firmware voor zowel DAC als netwerk beschikbaar is voor dat apparaat (ook voor UD-505 DAC en de X-varianten met ESS-chip van beide apparaten).

Tot mijn verbazing, in deze tijden waarin 'neutraliteit' een belangrijk selling point is voor een DAC, biedt de nieuwe firmware 1.30 een nieuwe optie in het menu: 'Sound'. Daaronder vier keuzes: "Live", "Rich Harmonics", "Fast Attack", en 'Neutral'. 'Live' is daarbij de verstekinstelling.

Ik heb er wat mee gespeeld en moet vaststellen dat het verschil tussen deze opties in elk geval significanter is (hoorbaarder) dan de verschillende PCM- en DSD-filters waaruit de luisteraar mag kiezen.

Wel blijf ik met gemengde gevoelens achter want ik kreeg deja-vu's van de DSP presets als 'stadium' en 'hall' die je vroeger op versterkers aantrof (Yamaha?) en die door elke rechtgeaarde audiofiel natuurlijk volledig werden verworpen.

Graag hoor ik jullie mening over deze keuze van TEAC. En is dit een featur van de gebruikte AKM chip of een eigen brouwsel van de Japanse ontwerper?

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200