SACD DSD out: Heilige Graal of achterhaald?

Started by Sjettepet, April 9, 2022, 14:14:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjettepet

Als Hi-Res adapt (andere discussie) ben ik voortdurend op zoek naar SACD's die ik vervolgens rip naar mijn Roon server met de befaamde PS3-methode (netwerk).

Lang heb ik de aanschaf van een SACD-speler overwogen maar terwijl de prijs/kwaliteitsverhouding van losse DAC's enorme sprongen heeft gemaakt is het aanbod van spelers alleen maar afgenomen. De combinatie van een SACD-transport met een losse DAC werpt de luisteraar terug in het 16bit/44kHz domein. Niets mis mee, maar geen SACD.

Toen ik enige maanden geleden een Loxjie D50 DAC aanschafte trof ik daarop een IIS-aansluiting, gelijkend op een HDMI-aansluiting. Ik wist dat PS-Audio die, onder anderen, gebruikt voor 'de beste' signaalweg tussen transport en DAC maar verder wist ik er weinig van. Wel dat je er niet zomaar een HDMI-aansluiting van een multiformat discspeler op kon aansluiten, IIS gebruikt een eigen protocol.

Een aantal stevige Google-sessies leerden mij twee hoopgevende feiten:

- Mijn Sony U-HP1 blurayspeler speelt ook SACD-schijven en geeft, bij de juiste instellingen, DSD af op de HDMI 2 poort
- Via eBay zijn HDMI - IIS converters te koop voor enkele tientjes

Onder het motto 'daar val ik mij geen buil aan' heb ik zo'n magisch doosje uit het Verre Oosten laten overkomen.

Om een lang verhaal kort te maken: als ik de converter van 5v spanning voorzie (niet nodig volgens verkoper) en de juiste IIS-instellingen (12 verschillende combinaties mogelijk  :crazy:) dan ontvangt mijn DAC keurig DSD 64 van de SACD-speler.

Klinkt het beter dan de geripte DSD-bestanden via Roon? Nee, natuurlijk niet. Ga ik het vaak gebruiken? Ik vraag het me af. Maar eens was een betaalbaar SACD-transport met bitstream aan de uitgang een ware Heilige Graal en al is de glans er wat af, wil ik mijn triomfantelijk gevoel toch met jullie delen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Hmm, misschien hoort deze beter thuis in Stereo / DACS. Mods?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Richi

Wat een leuk experiment! Bedankt voor het delen. Zelf heb ik recentelijk een Sony UHD-XMweetikveel gekocht om SACDs af te kunnen spelen. Ondanks de interne omzetting naar high-res PCM klinkt dat heel behoorlijk. Misschien nog wel beter dan native DSD naar de Atom HE, want die DAC kan het wel aan, maar klinkt met DSD toch minder dan de Chord Hugo die ik had. Er slingeren hier nog diverse SACDs rond die toch een bepaalde aantrekkingskracht blijven uitoefenen. :D En dus heb ik vorige week een Sony BPP-S490 aangeschaft en vanochtend heb ik mijn eerste SACD geript (Gaucho van Steely Dan). Klinkt prima via Roon. Maar ja, de CD versie klinkt ook al super. :D Nostalgie houdt ons van de straat, zullen we maar zeggen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a