Advies nieuwe beamer en scherm setup

Started by Pauwl, April 6, 2022, 13:54:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pauwl

Hallo,

Wij hebben een nieuw huis gekocht waar ik ook weer in de woonkamer een projector en scherm setup wil plaatsen.
Momenteel gebruik ik een Epson TW3200 icm een kingpin 240

Ik zou graag over willen naar een 4k beamer icm een tab tensioned scherm. We gebruiken de beamer 90% van de tijd in de avond en gebruiken zoveel mogelijk verduisterende gordijnen. Helemaal donker krijg je het niet maar de situatie is nu acceptabel.

Ik zat qua scherm te kijken naar een iVision cinema 230 ALR. Omdat we het ook graag zouden willen kunnen gebruiken bij meer lichtinval (sport overdag, of voor de kinderen). Andere opties neem ik graag in overweging.

Ik ben alleen nog erg aan het twijfelen vwb de beamer. Ik heb een aantal opties bekeken die het overwegen waarde zijn:

- Benq W2700 (vrij laag in lichtopbrengst)
- Optoma UHD38/42/55 (geen ervaring mee moet ik nog verder onder zoeken)
- Epson TW7100 (ietsje boven budget, zou ik een sok voor uit moeten kloppen)
- overig?

Ik heb een budget van ongeveer 1000 voor het scherm en 1500 voor de beamer. De beamer hoeft niet al te veel toeters en bellen te hebben, ik zal hem gaan aansluiten op een versterker voor de beeld weergave. Bluetooth etc is niet nodig.

We gebruiken de projector vooral voor series en films. Af en toe wat sport en een kinderfilm overdag. Vrijwel geen games.

Ik hoop dat jullie met een paar suggesties komen waar ik verder naar kan kijken :)

Paul

J.A.F._Doorhof

Als het goed is krijgen we binnenkort een Benq op test.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

skyfox

Mijn BenQ W2700 gaat toevallig in de verkoop, daar ik een upgrade gedaan heb naar een JVC. Als je interesse hebt dan mag je wel eens komen kijken. Er staan pas ongeveer 450 uur op de lamp, dus de lichtopbrengst is nog helemaal in orde.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Pauwl

Interessant, hoe beviel die tot nu toe? En was de lichtopbrengst acceptabel als de ruimte niet 100% donker is? Dat houdt mij op dit moment een beetje tegen.

skyfox

#4
Mij beviel de beamer goed. Ik heb een wit scherm in een goed verduisterede mancave, maar wanneer ik m'n verlichting aanzet dan zorgt dat voor het wegvallen van contrast. De vraag is een beetje in hoeverre jouw ruimte donker te maken is, maar als ik dat zo lees dan is het donker genoeg voor een mooi plaatje. Zou je een grijs ambient light rejection scherm kopen, dan zou je er sowieso minder of geen last van moeten hebben. Ik durf je alleen niet te zeggen hoe dit in jouw situatie zou uitpakken. Op een 100" scherm gaf de beamer mij ruim voldoende licht. HDR wordt door deze beamer overigens ook netjes verwerkt, ik heb niet meegemaakt dat beelden te donker worden weergeven, zoals dat wel gebeurde op de Optoma die ik ervoor had.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

ddennisdennis12

Heb je ook al de Epson tw7000 overwogen. Deze is nagenoeg identiek aan de 7100, maar een stukje goedkoper.
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

scoc

Voor 1500€ (of iets minder) kan je ook kijken naar een JVC X5900 (2de hands) wat toch een stap hoger staat dan de hier genoemde projectoren.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050