Hoe verhouden oude speakers zich t.o.v. de laatste generatie?

Started by fresno, April 4, 2022, 22:34:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fresno

Wellicht een vreemde vraag.

Ik overweeg mijn huidige set eventueel te gaan vervangen. Maar hoe kun je deze vergelijken met de laatste generaties? Mijn eigen speakers staan thuis en nieuwe speakers staan vaak in akoestisch perfecte ruimtes. Om mijn speakers mee te nemen naar de eventuele luister ruimte is voor mij geen goede optie (risico op beschadiging en ook formaat en gewicht niet eenvoudig).

Is het geluid van speakers in der loop der jaren dermate verbeterd, dat nieuwe generaties per definitie beter zijn? Duurder zijn ze in ieder geval wel😏.

Voor de duidelijkheid, mijn huidige set die ik wil vervangen is de B&W 9nt. Deze vind ik persoonlijk ook veel beter klinken dan de B&W CM9 S1, die ik ook bezit. De klankkleur van dit merk vind ik zelf erg prettig, ben ooit begonnen met de P5.
Zelf denk ik nu aan de 703 s2 of eventueel de 702 s2.

De reden dat ik overweeg te gaan vervangen is dat ik uiterlijk wel eens wat anders wil en nu ook financieel wat ruimte heb om te veranderen.

El Nino

Speakers hebben over het algemeen een hele lange levensduur en technologie staat niet stil. De ontwikkeling van de laatste jaren heeft zich met name gericht op het ontwikkelen van de juiste klankkast (daardoor zijn er veel meer vormen ten opzichte van de rechthoekige modellen uit het verleden) en de stijfheid hiervan (bepaald door de vorm, gebruikte materiaal en productie techniek). Verder materialen van woofers en tweeters en natuurlijk de crossovers.

Uiteindelijk gaat het om de balans tussen luidspreker, voor- en eindversterker en bekabeling in een akoestisch geoptimaliseerde omgeving (ook daar kun je met een aantal ingrepen best wel eenvoudig iets aan doen).



Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

fresno

Bedankt voor het antwoord, maar dat is niet helemaal het antwoord wat ik zoek.

Het gaat er niet om dat ik mijn huiskamer akoestisch gelijk wil maken met een luister ruimte in een studio. Ik zou graag willen weten of er veel verschil zit tussen mijn oude en de nieuwe generatie speakers. Is de reproductie van muziek zo veel beter, bij gelijke bron? Op welke wijze zou ik dat kunnen beluisteren?
Heel vervelend om geweldig klinkende speakers vanuit studio te kopen, om er thuis achter te komen dat het verschil nihil is, terwijl de prijs een veelvoud is van de oude set.

Deleted User

Zoek een dealer die bereid is om luidsprekers in jouw ruimte en op jouw set te demonstreren. In een winkel kan je heel snel uitvinden welke klankkleur bij je past. Het is namelijk jouw muziek beleving. Ik ben het eens met de eerste alinea van El Nino.

Ik ben persoonlijk afgestapt van de term "beter", het klinkt vaak anders. Ik heb afgelopen weekend uitgebreid een buizen voor- en eindversterker beluisterd met Open Baffle luidsprekers. Dat is toch een heel andere standaard, dan wat de "grote" luidsprekermerken ons wil doen geloven. Die combinatie gaat het in het najaar voor mij worden. Is dit dan significant beter dan mijn Lyngdorf set en de al om geprezen Dynaudio Confidence C1 mkII? Dat hoeft dus niet persé.

Ik krijg wel een volledig andere muziekbeleving... daar ben ik inmiddels wel van overtuigd :D

Als je keuze al lichtelijk bepaald is, wat ik lees... probeer een demo te regelen met de Bowers 700 serie bij jouw thuis. Dat is dan de enige manier voor jou om hier achter te komen.

Pathos

Denk dat het thuis mogen proberen van een meedenkende winkel niet zo'n probleem moet zijn. B&W wordt door veel dealers in het land gevoerd dus dat moet wel lukken denk ik.

De 702S2 word erg geprezen door de vakbladen. Maar thuis testen zal het uitwijzen.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

FS249

Thuis vergelijken is de beste optie. En nieuw hoeft in de 1ste instantie niet altijd beter te zijn in jouw oren, maar kan het wel zijn als je er langer naar luistert. Neem er dus wel de tijd voor.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

jahtari

Als je de magazines / reviews mag geloven, is elke nieuwe generatie speakers weer VEEL beter dan de oude. Dat is zeker niet zo per definitie. Er zijn ook merken die achteruit zijn gegaan door wisseling van management/eigenaar en massale outsourcing naar China. Daarnaast zijn de verschillen van een nieuwe speakerunits soms ook een kwestie van smaak. Niet beter maar anders.

Als je de kans hebt iets geheel nieuws te kopen qua speakers, zou ik zelf een aantal zaken langs gaan om te beluisteren wat er zoal te krijgen is. En dat is veel meer dan enkel B&W.

Sterker nog, ik denk dat er veel beters te krijgen is.

Daarnaast zijn er andere technieken voor speakers, die ook bepalend kunnen zijn. Sommige mensen zweren bij bandtweeters, gesloten kasten of andere zaken die bepalend zijn voor het eindresultaat. Ook kun je kijken naar actieve speakers met ingebouwde versterkers (en soms ook dsp) die nu eindelijk ook in de hifi wereld in opkomst zijn. In de studio wereld is 95% actief.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

fresno

Bedankt voor jullie uitgebreide en heldere reacties.

Buiten dat het geluid belangrijk is, is de waf factor ook een heel belangrijke punt. Ze heeft vooral van bepaalde speakers een behoorlijke afkeur. Groter dan nu is geen optie, de 702 S2 is nagenoeg even groot als mijn huidige 9 nt. Ik zit dan wel aan de relatief slanke zuil vast. Zelf heb ik ook de Monitor Audio al wel gehoord, maar vond dit niet beter (vergeleken met 703 S2) in de studio.
Dali wordt al snel te groot volgens mij. Het geluid van Focal (heb daar op mijn kantoor een oudere versie gehad) vond ik vermoeiend (uiteraard persoonlijk).

Hebben jullie nog suggesties?

Ik ga wel een winkel benaderen met de vraag of ik een demo set kan uitproberen.



jahtari

Voordat je een thuisdemo doet, zou ik eerst eens rond gaan luisteren.

Voor de waf zou je ook monitor speakers kunnen kiezen met een subwoofer. Voor de meerprijs van de grotere vloerstaanders, heb je ook een sub + statief.

Zoiets ziet lekker luchtig uit:

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

fresno

Wat ik wel weet is dat een subwoofer niet op haar lijstje voorkomt :blush:

Ook een monitor op een voet kan ze niet waarderen, ook moet de speaker donker van kleur zijn.

FS249

Misschien deze? Ik heb geen aandelen bij de winkel, maar ben wel Elac addict. :)

Het gaat om het plaatje. Mooie ranke speaker.

https://www.hansaudio.nl/product/elac-vela-fs-407/
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

MAW

Als je echt betere luidsprekers wilt zul je eerst je vrouw moeten inruilen ben ik bang!  ;D  :sadlike:
Gr. Martijn

Tabcam

Als je weinig interactie met de ruimte wil, zijn directioneel zich goed gedragende luidsprekers fijn. Dan heb je minder last van van ruimte-invloeden.

Een aantal voorbeelden zijn de al eerder aangehaalde D&D 8c, Geithain, de Kii Three en new kids on the block Perlisten en March Audio Sointuva. De meesten zijn duurder dan de opties die jij beschrijft behalve de March Audio Sointuva die ook nog eens dieper gaat dan de 703 s3. Lastige is dat die niet te beluisteren is.

Qua "gewone" suggesties zou ik eerder bijna andere forumgenoten gaan luisteren en zo een stuk wijzer worden. Weliswaar hun ruimte maar laat vaak toch zien wat er kan.

Succes met je zoektocht!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

twani

Om maar eens gericht te reageren op de originele vraagstelling.

Vrijwel zonder uitzondering vind ik oudere ontwerpen fijner spelen.


Smaak.

fresno

Quote from: MAW on April  5, 2022, 15:00:17
Als je echt betere luidsprekers wilt zul je eerst je vrouw moeten inruilen ben ik bang!  ;D  :sadlike:

Na een lijstje met plussen en minnen, ga ik toch maar niet voor deze optie😁😄.

fresno

Quote from: twani on April  5, 2022, 17:34:56
Om maar eens gericht te reageren op de originele vraagstelling.

Vrijwel zonder uitzondering vind ik oudere ontwerpen fijner spelen.


Smaak.

Dit zou de dame des huizes als muziek in de oren klinken.

Zelf vind ik de Sonus Faber Sonetto v (uiterlijk) erg mooi, maar die komt ook niet door de ballotage commissie, ook geen hoogglans. Tsja het lijstje wordt korter.

twani

Dit glanst er toch flink op los...

Mag morgen bij mij de huiskamer in..

Deleted User

Quote from: fresno on April  5, 2022, 18:00:41
Dit zou de dame des huizes als muziek in de oren klinken.

Zelf vind ik de Sonus Faber Sonetto v (uiterlijk) erg mooi, maar die komt ook niet door de ballotage commissie, ook geen hoogglans. Tsja het lijstje wordt korter.

Mijn Hare Maje heeft op dit vlak gelukkig weinig te vertellen... Eigen luisterruimte... wellicht is dat een optie? Dan kan je kiezen wat je wil (hoop ik)

Robert

De Continuum midrange die Bowers & Wilkins nu gebruikt klinkt toch wel totaal anders als de Kevlar variant die ze tientallen jaren hiervoor gebruikt hebben.
Meer detail, maar ook een meer "forward" geluid.
Het verschilt per persoon of dat een verbetering is of niet.

Over het algemeen vind ik nieuwe generatie luidsprekers niet perse prettiger.
Er lijkt een focus te zijn op meer detail uit de opname te halen, maar bij mindere opnames is dat niet altijd prettig.
Als ik metingen zie van speakers dan is er bijna altijd sprake van een treble boost in meer of minder mate.

De techniek en materialen zullen nu absoluut beter zijn, omdat er meer kennis is dankzij o.a. computersimulaties en het Klippel meetsysteem.

Zelf heb ik nog steeds mijn eerste speakers die inmiddels 22 jaar oud zijn en vorig jaar heb ik de Wharfedale Evo 4.4 14 dagen in huis gehad. Maar de Wharfedales zijn wel weer terug gegaan.

Waren de Wharfedales beter? Op sommige vlakken zeer duidelijk, andere niet.
Voor mij was de doorslaggevende factor dat de emotie ontbrak met de Wharfedales. Het klonk te clean en steriel en mindere opnames waren niet prettig meer te luisteren. De bas was strak, maar ook te slank naar mijn mening en helemaal onderin sprong de baspoort te duidelijk bij.

twani

Quote from: Robert on April  5, 2022, 20:52:39
De Continuum midrange die Bowers & Wilkins nu gebruikt klinkt toch wel totaal anders als de Kevlar variant die ze tientallen jaren hiervoor gebruikt hebben.
Meer detail, maar ook een meer "forward" geluid.
Het verschilt per persoon of dat een verbetering is of niet.

Over het algemeen vind ik nieuwe generatie luidsprekers niet perse prettiger.
Er lijkt een focus te zijn op meer detail uit de opname te halen, maar bij mindere opnames is dat niet altijd prettig.
Als ik metingen zie van speakers dan is er bijna altijd sprake van een treble boost in meer of minder mate.

De techniek en materialen zullen nu absoluut beter zijn, omdat er meer kennis is dankzij o.a. computersimulaties en het Klippel meetsysteem.

Zelf heb ik nog steeds mijn eerste speakers die inmiddels 22 jaar oud zijn en vorig jaar heb ik de Wharfedale Evo 4.4 14 dagen in huis gehad. Maar de Wharfedales zijn wel weer terug gegaan.

Waren de Wharfedales beter? Op sommige vlakken zeer duidelijk, andere niet.
Voor mij was de doorslaggevende factor dat de emotie ontbrak met de Wharfedales. Het klonk te clean en steriel en mindere opnames waren niet prettig meer te luisteren. De bas was strak, maar ook te slank naar mijn mening en helemaal onderin sprong de baspoort te duidelijk bij.

Exact dit :)

fresno

Dan wordt het toch zelf thuis maar gaan beluisteren. Het bereik in de hoge tonen zal inmiddels bij ons drastisch lager liggen (leeftijd).
Details prima, maar te aanwezig ook te vermoeiend.

Kortom eerst in de studio e.e.a. maar gaan beluisteren, om vervolgens een set thuis te kunnen uitproberen.

FS249

Vergeet je betere helft niet mee te nemen. De Vela's zijn overigens ook in wit en walnoot te krijgen. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

fresno

Uiteraard gaat ze mee, ook zij geniet van een mooi geluid en we hebben dezelfde voorkeur voor geluid.

jahtari

Quote from: fresno on April  5, 2022, 23:29:53
Uiteraard gaat ze mee, ook zij geniet van een mooi geluid en we hebben dezelfde voorkeur voor geluid.
Maar niet voor uiterlijk of wat je echt wilt.

Ik zeg: ieder zijn hobby, anders ga jij ook de hele tijd mee als ze kleren gaat kopen.

Jij: "Nee, das niks" "Nee, te dikke kont" "Nee, dat kun je niet hebben" etc.  :devil:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

vanzomereng

T.o.v. meer als 10 jaar geleden, is met name op luidsprekergebied, zeker in de prijsklassen tot 5.000 p/paar,
de kwaliteit met sprongen op vooruit gegaan. 
Moderne technologie, research, nieuwe materialen voor de drivers en ook omdat steeds meer premium merken hun luidsprekers
(deels) in het verre oosten laten produceren (=goedkoper), heeft veel goeds voor de audio-liefhebbers gebracht.

Enige keerzijde is, dat ook in de meer betaalbare prijsklassen, de speakers een groter oplossend vermogen hebben en minder
vergevingsgezind kunnen zijn en meer oplettendheid is geboden hoe deze speakers te combineren met de rest van je set en hoe
tolerant ze zijn met slechtere opnames.

Niettemin, er is keus genoeg 

M.b.t. de B&W 702S2, deze heb ik zelf ook en is een v/d betere speakers in zijn prijsklasse en zou ik absoluut op je shortlist zetten.
(je bent eventueel welkom om hier te komen luisteren)
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97022.msg3441908#msg3441908

Toch is het verstandig om een aanschafmoment te gebruiken om meerdere kandidaten te beluisteren en een shortlist te maken van ca. 5 speakers
Dit hele voortraject is net een voorspelen dus ook zeker de moeite waard  ;D

Om zo maar ff een handjevol te noemen: Dynaudio, Driade, Acoustic Energy, Elac hebben fraaie speakers.
Om te weten in hoeverre een speaker echt goed tot zijn recht kan komen, is toch thuis proberen de beste oplossing


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD