Pincushion distortion vanwege voorzetlens oplossen

Started by skyfox, April 4, 2022, 21:19:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Binnenkort neem ik m'n Navitar ssw08 voorzetlens in gebruik bij m'n nieuwe JVC X7900. Ik was alvast wat aan het testen met de lens, en merkte daarbij op dat er wat pincushion distortion ontstond. Is dit te corrigeren? Ik heb de handleiding van de X7900 doorgespit, maar er lijkt in de projector geen optie voor te zijn (of ik kijk met m'n neus). De lens heb ik nodig om de throw naar m'n scherm te halen, dus niet gebruiken is geen optie.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Idd alleen keystone, geen pincushion...
Net nog gecheckt bij mijn JVC
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Mr. A

Hoi Richard,

Bij Pincushion distortion problemen moet je eigenlijk gebruik maken van een curved screen om deze vertekening op te heffen. Ik zelf gebruik bij mijn projectie (ook op redelijk korte projectie afstand) ook een curved Prismasonic scherm samen met mijn anamorphische Prismasonic lens. De vertekening is niet helemaal weg vanwege de korte projectieafstand (daarvoor zit het op mijn situatie teveel op de grens van het bereik van de lens), maar helpt wel. Nou ja je hebt het natuurlijk zelf gezien toen je X7900 kwam ophalen :P

Ik weet natuurlijk niet of het in jouw situatie kan, maar je zou het kunnen overwegen.

Gr, Arno

J.A.F._Doorhof

Probeer sowieso met projectoren nooit keystone of andere instellingen met geometrische afwijkingen te gebruiken. Dit kan behoorlijk ten koste gaan van je kwaliteit.

Bij pincusion lijkt het erop (als je het eerst niet had) dat je projector een groter deel van die lens gebruikt en de zijkanten zijn altijd slechter bij een lens. Vandaar dat je met extreme lensshifts bv onscherpte kan krijgen of lichtafval.

Vaak is de zoom beperkt tot het punt waar je pincusion gaat zien.
Een simpele oplossing is om de projector uit te zoomen (beeld kleiner maken) zodat je het midden van die voorzet lens gebruikt.

Projector zal dan wel naar achteren moeten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

skyfox

Quote from: Mr. A on April  4, 2022, 22:03:00
Hoi Richard,

Bij Pincushion distortion problemen moet je eigenlijk gebruik maken van een curved screen om deze vertekening op te heffen. Ik zelf gebruik bij mijn projectie (ook op redelijk korte projectie afstand) ook een curved Prismasonic scherm samen met mijn anamorphische Prismasonic lens. De vertekening is niet helemaal weg vanwege de korte projectieafstand (daarvoor zit het op mijn situatie teveel op de grens van het bereik van de lens), maar helpt wel. Nou ja je hebt het natuurlijk zelf gezien toen je X7900 kwam ophalen :P

Ik weet natuurlijk niet of het in jouw situatie kan, maar je zou het kunnen overwegen.

Gr, Arno

Ha Arno! Ik voel wel wat voor een curved scherm  ;D Maar goed, dat is voor de korte termijn even niet haalbaar, denk ik. Ik kan me wel voorstellen dat het de distortion terugdringt. Voorlopig misschien even met overscan aan de slag.

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  5, 2022, 06:56:13
Probeer sowieso met projectoren nooit keystone of andere instellingen met geometrische afwijkingen te gebruiken. Dit kan behoorlijk ten koste gaan van je kwaliteit.

Bij pincusion lijkt het erop (als je het eerst niet had) dat je projector een groter deel van die lens gebruikt en de zijkanten zijn altijd slechter bij een lens. Vandaar dat je met extreme lensshifts bv onscherpte kan krijgen of lichtafval.

Vaak is de zoom beperkt tot het punt waar je pincusion gaat zien.
Een simpele oplossing is om de projector uit te zoomen (beeld kleiner maken) zodat je het midden van die voorzet lens gebruikt.

Projector zal dan wel naar achteren moeten.

Zonder de voorzetlens zijn de lijnen inderdaad recht. Alleen heb ik de voorzetlens nodig om de throw te halen om 100 inch te kunnen projecteren. De beamer naar achteren gaat dus niet werken, ik zit al tegen de achterwand. Vandaar mijn verkenning naar alternatieven. ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

reza

Misschien masken met de JVC zelf?
Dus iets groter projecteren en dan masken, dan lukt het misschien ook wel?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

skyfox

Dat is een beetje wat ik kan doen met overscan inderdaad. Ietsje groter projecteren, de hoeken vallen dan in het zwart. Prima tijdelijke oplossing. Het masken had ik nog niet aan gedacht, zou op zich inderdaad ook nog prima kunnen werken.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Quote from: reza on April  5, 2022, 09:41:03
Misschien masken met de JVC zelf?
Dus iets groter projecteren en dan masken, dan lukt het misschien ook wel?

Die masking in de JVC zal toch net zo goed mee vervormen door de lens?
Ik zou gaan voor een zo optimaal mogelijk montage van de voorzetlens en die paar mm vervorming die je dan nog hebt een beetje overscan geven in het kader van je scherm, met testbeelden zal het zichtbaar zijn, maar met real life content en lekker film kijken zal het de meesten niet opvallen denk ik ;)  :popcorn:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

Maar dan knip je dus hele stukken van je beeld af?
Ik zou dan kijken naar een andere lens
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

Zult inderdaad iets concessies moeten doen met deze lens en throw distance die hij tot zijn beschikking heeft, had ook al aangegeven een gat in de muur te maken en de JVC bij de buurman in de slaapkamer neer te hangen maar dat was ook geen optie  :devil:

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Quote from: PascalP on April  5, 2022, 11:48:09
Die masking in de JVC zal toch net zo goed mee vervormen door de lens?
Ik zou gaan voor een zo optimaal mogelijk montage van de voorzetlens en die paar mm vervorming die je dan nog hebt een beetje overscan geven in het kader van je scherm, met testbeelden zal het zichtbaar zijn, maar met real life content en lekker film kijken zal het de meesten niet opvallen denk ik ;)  :popcorn:

Ik heb geen idee Pascal..
Misschien wel, misschien niet, proberen en we weten het.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Een lens is voorspelbaar
Centrum heeft meeste contrast en lichttransmisie en scherpte.
Alles wat richting de zijkanten gaat kan minder recht worden, word minder scherp en verliest licht.

Dit is ook een van de redenen dat ik geen fan ben van voorzet lenzen. Wil je het echt goed doen ben je zo een paar duizend euro verder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

buckler

Nee Pascal heeft gelijk, als je dan gaat masken dan volgt hij gewoon de kromme lijn.
Een paar mm geeft niks, zelfs een halve cm is geen ramp hoor en zoals Pascal zegt gewoon wat overscannen totdat het net niet in je beeld uitkomt. Dat ga je dan nooit zien.
Is de kromme lijn een cm of meer ja dan heb je wel een probleem ja.
Veel stellen en gewoon proberen, ik zelf ben altijd weken bezig voordat ik mijn DCR goed heb en ook bij mij zit er een paar mm in hoor.
Laser meter erbij , waterpas en in mijn geval zelfs de schuifmaat hahaha lol, ja ik sla wel eens door lol.
Als je een Envy had had je de screen boundaries algo kunnen gebruiken om na het overscannen je screen formaat en hoeken in te geven zodat hij de chip het volledige paneel laat gebruiken in het ingestelde formaat.
Met de geo algo kan je hem zelfs recht trekken maar dan moet je wel de Extreme hebben...

Maargoed ik weet niet welke lens jij nu heb.
Kan lastig (of kostbaar) gaan worden.
Dat gat naar de buren word waarschijnijk steeds interesanter  ;D
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#13
Quote from: buckler on April  5, 2022, 18:33:42
Nee Pascal heeft gelijk, als je dan gaat masken dan volgt hij gewoon de kromme lijn.
Een paar mm geeft niks, zelfs een halve cm is geen ramp hoor en zoals Pascal zegt gewoon wat overscannen totdat het net niet in je beeld uitkomt. Dat ga je dan nooit zien.
Is de kromme lijn een cm of meer ja dan heb je wel een probleem ja.
Veel stellen en gewoon proberen, ik zelf ben altijd weken bezig voordat ik mijn DCR goed heb en ook bij mij zit er een paar mm in hoor.
Laser meter erbij , waterpas en in mijn geval zelfs de schuifmaat hahaha lol, ja ik sla wel eens door lol.
Als je een Envy had had je de screen boundaries algo kunnen gebruiken om na het overscannen je screen formaat en hoeken in te geven zodat hij de chip het volledige paneel laat gebruiken in het ingestelde formaat.
Met de geo algo kan je hem zelfs recht trekken maar dan moet je wel de Extreme hebben...

Maargoed ik weet niet welke lens jij nu heb.
Kan lastig (of kostbaar) gaan worden.
Dat gat naar de buren word waarschijnijk steeds interesanter  ;D
Of je pakt gewoon een iets kleiner scherm als dat gat of de Envy Pro niet gaat lukken  :D

Want dat is de enige oplossing waarmee je de oorzaak echt oplost. Er is een mismatch tussen de schermgrootte en de projector.

Aanvulling!: je zou ook met een spiegel kunnen gaan werken die aan de voorzijde gecoat is. Dus projector naar achteren richten op spiegel naar scherm. Dan heb je wellicht helemaal geen lens nodig omdat je de afstand vergroot.

buckler

Quote from: Teejoo on April  5, 2022, 19:34:11
Of je pakt gewoon een iets kleiner scherm als dat gat of de Envy Pro niet gaat lukken  :D

Want dat is de enige oplossing waarmee je de oorzaak echt oplost. Er is een mismatch tussen de schermgrootte en de projector.

Aanvulling!: je zou ook met een spiegel kunnen gaan werken die aan de voorzijde gecoat is. Dus projector naar achteren richten op spiegel naar scherm. Dan heb je wellicht helemaal geen lens nodig omdat je de afstand vergroot.

Nou dat is helemaal zo gek nog niet theo, goed op gekomen moet ik zeggen.
Volgens mij heb ik Garmt (athans ik dacht dat hij het was toendertijd) wel eens horen zeggen dat hij dit eens gedaan heeft en dat het super werkte.
Misschien hem ff contacten?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Quote from: buckler on April  5, 2022, 20:25:13
Nou dat is helemaal zo gek nog niet theo, goed op gekomen moet ik zeggen.
Volgens mij heb ik Garmt (athans ik dacht dat hij het was toendertijd) wel eens horen zeggen dat hij dit eens gedaan heeft en dat het super werkte.
Misschien hem ff contacten?
Dat wordt ook vaker gebruikt in klaslokalen etc. Belangrijk is uiteraard dat de spiegel perfect is.

J.A.F._Doorhof

Ik heb dat van die spiegels aangeven tijden terug
Een vriend van ons gebruikt dat ook en werkt perfect
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"