Doorvoer speakerkabel

Started by jurgman, April 3, 2022, 12:53:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurgman

Dag forumgenoten.
Misschien voor jullie erg duidelijk, maar voor mij een vraag.
Wij zijn van plan om de woonruimte opnieuw te schilderen en ik heb mij altijd voorgenomen om dan meteen de elektra en kabelvoorzieningen netjes te gaan maken. In ons jaren 30 huis betekent dat nieuwe sleuven in de muren maken om de stopcontacten te verplaatsen. Nu wil ik meteen ook de speaker-bekabeling netjes gaan wegwerken door ook hier met sleuven de speaker-doorvoer netjes in de muur te verwerken.
De buizen zullen dan stoppen in een muurdoos lijkt mij zoals in bijgevoegde foto.
Wat voor een afwerking gebruiken jullie dan op zo'n doos? Lijkt mij niet zo'n standaard speaker-terminal geval toch?
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

mijkie

Ik heb dat hier ook, alleen dan weggewerkt in mijn 15 cm hoge plinten en heb daar gewoon het pijpje uit laten komen en daar later mijn snoer uit laten komen

Geen doos gebruikt
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jurgman

Ja. Hier zal de bekabeling ook via de plinten doorgevoerd worden en dan met pijpje in de muur naar boven lopen. Geen muurdoos dus?
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

Rowdy

Bijvoorbeeld een inbouwdoos + een CAI-afdekplaat gebruiken. In de gaten van de CAI-afdekplaat doe je bijvoorbeeld 4 mm banaan chassisdeel.

jurgman

Ik was van mening dat je audio- en videokabel beter niet kon "verlengen". Of is dat een kulverhaal?
Ik zie dus wel van die afdekplaten met banaancontacten. Dat kan geen kwaad met betrekking tot kwaliteitsverlies?
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

mijkie

#5
Ik heb geen inbouwdoos gebruikt, mooie bocht gebogen en wat uiteindelijk uitsteekt, gelijk gemaakt met de muur
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jurgman

Quote from: mijkie on April  3, 2022, 13:34:27
Ik heb geen inbouwdoos gebruikt, mooie bocht gebogen en wat uiteindelijk uitsteekt, gelijk gemaakt met de muur
Dat lijkt mij tot nu toe de beste oplossing. De speaker hangt er toch wall-mounted voor.
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

mijkie

Quote from: jurgman on April  3, 2022, 13:38:19
Dat lijkt mij tot nu toe de beste oplossing. De speaker hangt er toch wall-mounted voor.

Mocht je ooit willen veranderen, heb je niet zo'n grote inbouwdoos midden in het zicht maar, een klein gaatje

Dan is het pijpje stukmaken in de muur, klodder gips erin en schilderen maar ;)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Refie

tja een pijpje uit de muur lekker pro.. er is gewoon een klein doosje voor:
https://www.elt.nl/ABB-Haf/3101-INBOUWDOOS-5/8-BLAUW-50MM_7_24393_2284.html
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

mijkie

Quote from: Refie on April  4, 2022, 12:18:51
tja een pijpje uit de muur lekker pro.. er is gewoon een klein doosje voor:
https://www.elt.nl/ABB-Haf/3101-INBOUWDOOS-5/8-BLAUW-50MM_7_24393_2284.html

je hebt ze ook nog kleiner, 40 mm
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jurgman

Quote from: Refie on April  4, 2022, 12:18:51
tja een pijpje uit de muur lekker pro.. er is gewoon een klein doosje voor:
https://www.elt.nl/ABB-Haf/3101-INBOUWDOOS-5/8-BLAUW-50MM_7_24393_2284.html
Snap ik, maar wat gebruik je dan als deksel? Of laat je dat dan open?
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround