Als beginnend audiofiel ging ik ooit eens de TDL monitor beluisteren, een speaker met een langwerpige woofer. Heb ook meerdere keren met de verkoper gesproken en toen ook de Stereoplay test genoemd waarin deze speakers het aflegden tegen ik meen een Canton of Magnat speaker, al kan ik me vergissen. Hij zei me toen dat dat soort testen totaal niet objectief zijn maar kon daar in al m'n eigenwijsheid niet in mee, ik was gebiologeerd naar die mooie tabelletjes aan het kijken en zag toen niet dat bijna alle Duitse speakers als highlight in de tabelletjes stonden.
Zo'n dertig jaar later weet ik wel beter. Het is voornamelijk indirecte reclame, sponsoring en make believe.
Vooral in de audiowereld maakt men elkaar gek met steeds zogenaamd betere upgrades, het nieuwe model is stukken beter dan het vorige, etc. Dure tweaks maken de sound echt niet beter, hooguit iets anders van karakter. En iedereen die een prijzig component aanschaft gaat deze echt niet achteraf afkraken. Ik kan me echt niet voorstellen dat een hifi rack van 2000 beter klinkt dan eentje van 200, en bepaalde voetjes onder de apparatuur zelf vind ik ook klinkklare onzin. Ik heb ook bijv Gaia voetjes onder de speakers gehad, nul verschil met de rollers. Kabels net zo, allemaal make believe. Karakterverschillen wellicht maar meer niet.
Dus ik ben het volledig eens met de topic starter, het is vaak onzin en niets anders dan sluikreclame.