Gelul in recensies of een kern van waarheid......

Started by musfed, March 29, 2022, 22:20:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markus2

Quote from: katwax on April  3, 2022, 18:25:34
Hoewel de term veel ruimte laat ter interpretatie kan ik mij er wel iets bij voorstellen en dan ben ik het niet eens met je stelling.
Heb ooit SF CremonaII in huis gehad, muziek kwam pas los als je die voorzag van een versterker met genoeg power/controle.

Wat ik mij tevens afvraag is als de akoestiek nu slecht is (veel reflecties) gaan het geluid dan niet automatisch klinken als "los van de speakers", maar in goede akoestiek dan toch niet loskomen?

Nee, Dat schaar ik dan onder mijn term ("valse") ruimtelijkheid en heeft in mijn optiek niets met het "loskomen" van klanken, instrumenten, stemmen te maken.
Deze opmerking maak ik op het gevaar af, onbegrepen, begrepen te worden of andersom.  :angel:

Vriendelijke groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

FrankBe

Omdat ik geïnteresseerd ben in LCR speakers en twijfel(de) tussen een commercieel verkrijgbaar produkt en DIY, vond ik dit Youtube review van 7 LCR speakers uiterst leerrijk: HiFi In-Wall Speaker Shootout! https://www.youtube.com/watch?v=dPCZJmivufs. Soms gaat het wat traag maar ik weet nu wat ik alvast welke exemplaren ik niet meer zal overwegen.

Erin gebruikt hierbij trouwens de Klippel Nearfield Scanner https://www.klippel.de/products/rd-system/modules/nfs-near-field-scanner.html Misschien is dit de richting waar reviews naartoe moeten?

jahtari

Ja mooi dat Erin net als ASR de keiharde data over vervorming, max spl, frequentieverloop, spreiding, etc. combineert met zijn eigen indrukken.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

dennisgaal

Als beginnend audiofiel ging ik ooit eens de TDL monitor beluisteren, een speaker met een langwerpige woofer. Heb ook meerdere keren met de verkoper gesproken en toen ook de Stereoplay test genoemd waarin deze speakers het aflegden tegen ik meen een Canton of Magnat speaker, al kan ik me vergissen. Hij zei me toen dat dat soort testen totaal niet objectief zijn maar kon daar in al m'n eigenwijsheid niet in mee, ik was gebiologeerd naar die mooie tabelletjes aan het kijken en zag toen niet dat bijna alle Duitse speakers als highlight in de tabelletjes stonden.

Zo'n dertig jaar later weet ik wel beter. Het is voornamelijk indirecte reclame, sponsoring en make believe.

Vooral in de audiowereld maakt men elkaar gek met steeds zogenaamd betere upgrades, het nieuwe model is stukken beter dan het vorige, etc. Dure tweaks maken de sound echt niet beter, hooguit iets anders van karakter. En iedereen die een prijzig component aanschaft gaat deze echt niet achteraf afkraken. Ik kan me echt niet voorstellen dat een hifi rack van 2000 beter klinkt dan eentje van 200, en bepaalde voetjes onder de apparatuur zelf vind ik ook klinkklare onzin. Ik heb ook bijv Gaia voetjes onder de speakers gehad, nul verschil met de rollers. Kabels net zo, allemaal make believe. Karakterverschillen wellicht maar meer niet.

Dus ik ben het volledig eens met de topic starter, het is vaak onzin en niets anders dan sluikreclame.





Tabcam

Heb geen hoge verwachtingen van reviews. Het is vooral tussen de regels doorlesen over eventueel commentaar en voor welke ruimte geschikt. Ook plaatsing en matchende apparatuur is wel enigzins te vertrouwen. Wat dat betreft zit er zeker een kern van waarheid in reviews.

Degene die me nog het beste overkomen zijn die met metingen zoals die van stereophile en het Duitse stereoplay / audio.de. Niet dat metingen heilig zijn, er werd en wordt teveel niet gemeten (afstraling, vervorming bij verschillende geluidssterktes,  echte efficiëntie, etc.) maar dan nog moet het in jouw ruimte en voor jou goed klinken.

Zit er dan in alles een kern van waarheid? Wat betreft de Magico A3 kan ik het alleen met de A5 vergelijken en ik heb geen ervaring met timingsfouten van een streamer/dac maar ik kan me voorstellen dat het beter hoorbaar wordt als je een erg goede klankbalans, weinig vervorming en sound stage hebt en er dan een minder apparaat er tussen stopt of andersom alleen al door de technische uitvoering. Dus wat mij betreft zou het kunnen maar ik neem het wel met meer dan een paar korreltjes zout, :P.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i