LS12000 Epson

Started by J.A.F._Doorhof, March 29, 2022, 13:40:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Vandaag was het dan zover de LS12000 van Epson.
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, zoals ik het nu kan zien zit er een verschil tussen de LS11000 en LS12000. En ook behoorlijk.
Echter.......

Prijsverschil
Toen we de eerste mails kregen over de LS12000 vs LS11000 was er een prijsverschil tussen beide units van 250,00
Dit is een methode die vaker gebruikt word (ook door Epson) en betekend vaak dat het 2 projectoren zijn met dezelfde "guts" maar een zwarte vs witte behuizing en vaak een klepje of een logo.

Laten we eerlijk zijn voor 250,00 verschil kun je geen verwachtingen hebben dat er verschil zit in performance, en tot op heden is dat ook nog nooit gebeurt. Vandaar dat mijn verwachting ook gelijk was aan het verleden, en dat beide projectoren dezelfde meetwaardes zouden neerzetten. In het verleden was er altijd een iets hogere waarde voor lichtoutput en een iets hogere contrast meting voor de ISF versie (zwarte behuizing) ik moet alleen (nogmaals) aangeven dat in al die jaren ik nog nooit een verschil heb kunnen meten tussen dit soort "dubbele" projectoren.

Maar bij het meten van de LS12000 kwamen er toch wel wat verassingen om de hoek kijken.
Voor de beeld ervaring mag je gewoon terug grijpen op de LS11000 review welke je hier vind: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=180958.0

Metingen
Tussen beide projectoren zit behoorlijk wat tijd, en met projectoren die zo diep doorlopen in het zwart is een hele kleine afwijking die amper zichtbaar is al voor behoorlijk verschillen zorgen. Dit is ook de reden dat ik me meer richt op ANSI contrast aangezien die waarde een zeer goede indicatie is van de echte film ervaring.

Bij de LS12000 zijn er echter meetwaardes die ik niet kan plaatsen gezien het enorm kleine prijs verschil en vandaar dat we aan Epson een nieuwe LS11000 hebben aangevraagd voor een hermeting, maar ze zijn enorm moeilijk leverbaar dus ik weet wanneer we dit kunnen doen.

Het ANSI Contrast van de LS12000 komt op een dikke 600:1 uit wat op zich al een enorm goede waarde is, maar zet dit tegen over de LS11000 die ook al een flinke 427:1 neer zette en je snapt waarom er hier wat alarm bellen afgaan, want dat is hoe je het ook bekijkt een bizar groot verschil. En in een batcave zou dit ook een echt zichtbaar verschil moeten opleveren. In een woonkamer denk ik dat er tussen de LS11000 en LS12000 heel veel verschil zal zitten omdat het zwaartepunt echt op het onderste gedeelte van de grayscale ligt, maar ook de iets hogere lichtoutput is zeker meegenomen, en dit maakt het verhaal nog vreemder. Het zijn geen kleine verschillen die je zou kunnen wijten aan een analyzer die 20cm dichter of verder weg staat (ik meet altijd vanaf het zelfde punt), dit zijn best heftige verschillen.

Is er wel een keuze
Op dit moment is het prijs verschil nog steeds rond de 250,00
Dat is voor de performance sprong die ik meet echt niet te geloven en vandaar dat ik op dit moment dus ook absoluut nog geen mening wil/kan geven, zoals gezegd het is totaal onlogisch als je kijkt naar het verschil. Maar op dit moment zou ik zeggen dat je voor die 250,00 gewoon geen enkel risico moet nemen de de 12000 moet bestellen.

En dit maakt het verhaal ook heel vreemd
ALS mijn metingen kloppen is het een hele vreemde actie van Epson om een projector op de markt te zetten die zo veel beter is voor 250,00 verschil, want dit zou de markt voor de LS11000 eigenlijk meteen verwaarloosbaar maken, tenzij je alleen maar kijkt naar de kleur van de behuizing, en voor de gemeten verschillen zou ik zeggen spuit de kast zelf maar zwart :D.

LET WEL.... de LS11000 is echt een kick ass projector waar elk Home Theater mee word omgetoverd tot een fantastisch filmparadijs, zou de LS12000 rond de 1000,00 duurder zijn zou ik zelfs de LS11000 adviseren omdat het in de meeste ruimtes (behalve batcaves) niet heel veel verschil zal maken. Maar voor 250,00 verschil..... en daarom wil ik ook zeker weten of dit klopt zoals je snapt.

Conclusie
De LS11000 is een waanzinnig mooie projector die echt een beeld neerzet wat ongelofelijk is voor zijn prijs.
De LS12000 is maar rond de 250,00 duurder en zet een beeld neer wat staat als een huis en meetkundig zelfs nog beter presteert dan de LS11000. Gezien het enorm kleine prijs verschil zou ik op dit moment willen zeggen dat je zonder na te denken de LS12000 kan bestellen, zelfs als de LS11000 achteraf gelijk blijkt te zijn (wat ik stilletjes nog steeds verwacht) dan heb je voor 250,00 in ieder geval een zwarte kast, en daar wil ik nog wel aan toevoegen dat het een enorm mooie behuizing is in mat zwart met een lichte structuur, het geeft de projector toch wel iets meer "luxe" uitstraling.

Maar mocht bij mijn hermetingen de LS12000 en LS11000 inderdaad zo een verschil hebben in ANSI contrast kan ik onmogelijk een LS11000 adviseren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
Metingen
Dit is met auto contrast geactiveerd.

Verder zoals je kan zien in de grafieken is het allemaal meer dan dik in orde.
En gezien dit een laser unit betreft mag je ervan uit gaan dat bij de hercalibraties er ook minder te corrigeren is, de panelen slijten natuurlijk nog steeds maar de laser zelf zal een stuk minder achteruit gaan dan een UHP of XEON lamp.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RalphH

Ziet r goed uit, het verschil is idd wel interessant te noemen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

J.A.F._Doorhof

Absoluut.
Beeld blijft gewoon geniaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Dank je wel voor de review en vergelijk. Hopelijk snel nog een 11000 om het te bevestigen :).

henkt1

Lees ik er nu overheen?
Wat moet dit moois kosten dan?

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

RonG

Quote from: henkt1 on March 30, 2022, 18:44:12
Lees ik er nu overheen?
Wat moet dit moois kosten dan?

Henk

Als het goed is is de Retail prijs €4998,-

J.A.F._Doorhof

Altijd even mailen voor actuele aanbiedingen;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Led

Ik wil graag een witte LS12000 omdat mijn vrouw zo'n grote zwarte kolos aan het plafond in de huiskamer stukken minder acceptable vindt.. :-)

Is er nou al duidelijkheid over het verschil tussen de LS11000 en de LS12000 ?

J.A.F._Doorhof

Het verschil in prijs is zeer klein dus ik zou dan gewoon de kleur bestellen die je "mag"
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Led

Het ging me meer om het verschil in real-world performance maar ik begrijp inmiddels dat jouw metingen lieten zien dat het eigenlijk om dezelfde projector gaat, toch?

J.A.F._Doorhof

Wat we tot nu toe gemeten hebben is de ls12000 iets hoger in contrast. Persoonlijk zou ik de ls12000 kiezen als de kleur niet belangrijk is. Maar de ls11000 doet zichtbaar eigenlijk niet echt onder voor de 12000
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerre

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 31, 2023, 16:28:54Wat we tot nu toe gemeten hebben is de ls12000 iets hoger in contrast. Persoonlijk zou ik de ls12000 kiezen als de kleur niet belangrijk is. Maar de ls11000 doet zichtbaar eigenlijk niet echt onder voor de 12000

Dus eigenlijk zou je bovenstaande review moeten bij werken/updaten. Want daar stel je wel duidelijk dat er een flink verschil is. Hetgeen het kleine prijsverschil niet rechtvaardigt. Oftewel herbemeten zoals je in de voorlaatste alinea al voorstelt.

Vermoed dat dat ook de eigenlijke vraag van @Led is.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

J.A.F._Doorhof

Ik heb daar ook aangegeven meerdere toestellen te willen meten.

Op dit moment zoals gezegd is de meting tussen de toestellen wel degelijk anders. De beeldervaring is wat anders.

Je moet je realiseren dat ook maar een puntje meer zwart een enorme impact heeft op de meting. Ik ben dus voorzichtig meteen te zeggen dat de ls12000 een enorme stap voorwaarts is. Want dat is het niet.

Meetbaar beter. Zichtbaar niet op nauwelijks.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Led

#15
Okee.... Dat verandert het verhaal weer - nou zit ik weer te twijfelen, ik heb deze week met Annewiek gemaild en een LS11000 besteld gebaseerd op het verhaal dat er geen verschil zou zijn tussen de 11k en 12k.
(Letterlijke quote uit de email conversatie: "We hebben ze allebei getest en konden geen zichtbaar verschil vinden (behalve de kleur en een afschermkap, maar dat maakt hem nog groter)").

Nu ik dit lees ben ik verder gaan googlen en vind ik net deze vergelijking:

https://www.heimkinoverein.de/attachment/68063-7d295e48-a2ed-48d5-9e2b-47a3f6fdc907-autoscaled-jpg/

Dat vind ik best een verschil - ik was juist zo blij met het blacklevel van m'n oude TW9200W die er naar mijn mening uit zag als de rechterkant in dit plaatje. Aan de andere kant, dit is een foto, dus hoeft helemaal niet representatief te zijn van wat ik zelf in het echt zou zien.

Ik heb veel liever een witte unit in m'n huiskamer, maar als het verschil in blacklevel zo groot is kan ik wel leven met een zwarte unit.. :-/

Aan de andere kant - ik lees langer mee hier en als jij zegt dat het zichtbaar weinig scheelt geeft me dat wel weer vertrouwen.
Toch zou ik ze graag even in het echt zien als dat nog kan.


J.A.F._Doorhof

#16
Ik heb er een aantal gemeten en kan gewoon geen oordeel treffen.

Maar ik kan me niet vinden in die fotos inderdaad. Op de meter zie ik een klein verschil maar dit kan per exemplaar verschillen.

Ook gezien het prijsverschil klopt dat voor mijn gevoel. Ze hebben dit consequent gedaan. Een isf versie met afdek klepje voor een klein bedrag meer en een witte zonder logo en klepje voor wat minder.

Het zou ook bizar en onlogisch zijn als je 2 units zo dicht bij elkaar zet met de "enorme" verschillen die je online soms leest.

We doen dit al sinds 1997 en kan je garanderen dat er nooit echt nooit zichtbare verschillen waren tussen units in dezelfde range. Wel soms meetbaar

Maar je moet je realiseren dat in een ruimte met witte muren die 1e tik blacklevel die op een meter een gigantisch verschil lijkt te zijn in de realiteit totaal niet zichtbaar is.

Zelfs in onze demo ruimte is bij een ls11000 en ls12000 shootout er geen zichtbaar verschil geweest na calibratie.

Er is in het verleden al eerder een review geweest die dramatische verschillen aangaf tot na een paar maanden Epson zelf ook aangaf dat beide units gelijk waren.

In alle eerlijkheid meet ik in het absolute zwartlevel een klein verschil maar zichtbaar niet. Vandaar mijn advies kies de kleur die je mooi vind.

Alleen als je echt een Batcave hebt en echt volledig kan verduisteren zou ik de ls12000 adviseren. En dan nog puur als just to be sure.

Het zou kunnen dat de ls12000 een iets andere polirizer gebruikt want wat me wel opviel tussen de 2 is dat de ls12000 een hele lichte kleurzweem heeft in het diepste zwart. De ls11000 heeft dat niet. Dat zou verklaart kunnen worden door een iets andere polirizer wat ook de verklaring geeft voor zichtbaar geen tot amper verschil maar wel hogere metingen op de analyzer, wat logisch is aangezien als je het zwart niveau ook maar iets verlaagd dit flinke impact heeft op een contrast meting.

Het blijft gewoon een vreemde verhaal.

Als je ook logisch nadenkt is het heel vreemd als 2 projectoren zo dicht zitten in prijs en dan een verschil zouden laten zien zoals op die fotos. Toch? ;)

In het buitenland is het prijsverschil ook hoger als hier omdat er een beugel bij geleverd word.

Ga je trouwens werken met een anamorphic lens dan zou de ls12000 wel de betere keuze zijn trouwens. In alle andere gevallen waar de muren niet donker zijn en de ruimte pikdonker is zie ik echt geen enkele reden om de een boven de ander te verkiezen.

Wij proberen gewoon altijd een eerlijk advies te geven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Misshien zelf eens gaan kijken waar er twee naast elkaar staan (mogelijk bij Frank)?

Ik zou gewoon de witte nemen alleen al voor het oog in de woonkamer. Ik dacht gelezen te hebben dat het verschil zeker in een woonkamer situatie nihil is, of je moet het altijd geheel donker kunnen maken maar dan nog.
Zou ik deze in mijn donkere HT hangen dan zou ik zeker voor de zwarte gaan.

En denk eraan, happy wife, happy life ;).  Maar ik zou zelf ook niet zo'n zwarte collos aan ons plafond willen zien hangen.

Succes met de keuze :)

J.A.F._Doorhof

We gaan even proberen een LS12000 op leen te krijgen, we hebben er op dit moment geen staan.
Bij een eerdere shootout was het verschil eigenlijk net als je met 2 projectoren uit dezelfde range hebt, sommige scenes was er een kleine voorkeur voor de een en bij een andere scene weer net andersom.

Ze zitten echt extreem dicht tegen elkaar en alleen in een batcave zou je misschien een verschil kunnen zien, witte muren maakt dit al een stuk moeilijker.

PERSOONLIJK vandaar het advies, kies de kleur en alleen in een absolute batcave misschien de LS12000
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Led

#19
Quote from: J.A.F._Doorhof on February  2, 2023, 07:35:09Wij proberen gewoon altijd een eerlijk advies te geven.

Daar twijfel ik geen moment aan, zoals ik zei, ik lees hier langer mee en hecht veel waarde aan jouw mening.
Ik vermoed dat als ik de 11K in actie zie ik er heel blij mee zal zijn maar ik werd gewoon toch even aan het twijfelen gebracht door die foto's.


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Heb je ze ook out of the box vergeleken?

Ik zou denken dat de LS12000 met het Isf Logo misschien al is gecalibreerd vanuit de fabriek?

Anders betaal je puur voor het dragen van het Isf Logo, het klepje en de kleur.

En zitten er verschillen in de menu's? Dus meer calibratie mogelijkheden in de LS12000 met het isf logo ?

J.A.F._Doorhof

Uit de doos staat de ls12000 even uit mijn hoofd op de laser wat hoger. Bij de calibratie zet ik ze net op het hoogste van eco
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Led

#23
Afijn, ik heb de knoop doorgehakt en een LS11000 besteld bij Annewiek.
Na een paar dagen het gehoopte bericht "je kunt langskomen!".

Stukje rijden naar Emmeloord, kopje koffie gekregen van Annewiek, en even de LS11000 in actie gezien.
Lichtopbrengst en movement - top. 
Zwartniveau... Meh! Voor mijn gevoel is zwart niet echt zwart, maar grijs. 
Annewiek zegt dat het zo toch echt hoort / goed is. 
Ik ben niet helemaal zeker - in mijn herinnering had mijn (nu defecte) TW9200W echt wel een stuk dieper zwart.. 
Maar Frank zal toch niet voor niets zo enthousiast zijn over deze projector?? 

Ik zoek dus externe redenen waarom ik het zwart niet overtuigend vind, en ik besluit dat het vast aan het scherm ligt; Annewiek demonstreert op een wit high-gain scherm, en ik ben thuis een XtremScreen met 0.9 gain gewend.

"Dat zal het verschil zijn!".... right? :-)

Ik neem hem dus mee naar huis in de overtuiging dat hij er daar vast beter uit zal komen. 

Thuisgekomen kan ik slechts een beetje proberen - mijn HDMI 2.1 AOC kabel moet nog aankomen dus ik kan enkel klooien met een Chromecast 4K direct in de projector geplugd. 
En ook op mijn XtremScreen is de LS11000 niet overtuigend in het zwart.

Dan roept mijn vrouw (die mijn telefoon aan het gebruiken was vanwege eh.. geen idee, vast het dichtstbijzijnde internet object) dat er een berichtje binnen is gekomen van Frank:

QuoteAnnewiek zei dat hdr niet donker was
Kun je aub even checken of ik de brightness van hdr op 41-42 heb staan ipv 50 ?

Ik denk dat die fout staat. De rest klopt maar ik doe altijd een iris test en ik denk dat ik die niet terug heb gezet

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daarna zelf nog wat heb lopen stuntelen (brightness instelling wel veranderd maar vergeten te saven)...

Vandaag de brightness setting veranderd en opgeslagen, certified HDMI 2.1 kabel binnen, kabelgoten aangelegd, kabel onder open haard door weten te krijgen, met veel moeite bijna onzichtbaar naar de andere kant van de kamer naar projector..

En nu zit alles er echt FENOMENAAL uit. 

Ik zette zojuist per ongeluk mijn goedkope Philips Ambilight TV ( 43PUS7303/12 ) tegelijkertijd aan met de LS11000,
en toen bleek dat m'n TV daadwerkelijk beroerder black level heeft dan m'n projector! :-D

Om een kort verhaal heel lang te maken, YAY! voor Frank & LS11000, ik ben enorm blij dat ik m'n vertrouwen in Frank heb gestoken en over m'n eigen beren op de weg ben gestapt.

:-)



RonG

Cool, veel plezier ermee O0