Mesh of AP netwerk aanschaffen en installeren

Started by Rob_Dingen, March 28, 2022, 13:44:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerkhoffd

Quote from: Rob_Dingen on March 31, 2022, 00:18:35
Nou vandaag alles geïnstalleerd met 2 AP en ik heb nog meer ellende als voorheen.
Ben begonnen met alleen Ziggo modem switch en 2 AP's en werkte perfect.
Vandaag kwam de dream machine pro binnen die er tussen gezet en alles opgiet geïnstalleerd en nu valt de internet verbinding nog veel meer weg ook bekabeld.

Rob

Ziggo modem op 'bridged' gezet?
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Rob_Dingen

Is er iemand in de buurt van Eindhoven die misschien kan helpen?
En alvast een vraag.
Ik heb het Ziggo modem op 1.1 gezet en de dream machine pro netwerk op 2.1 doe ik dit goed?
Moet ik in het ziggo modem nog iets uit zetten?

Rob

Hanky Panky

#27
Quote from: Rob_Dingen on March 31, 2022, 10:59:54
Is er iemand in de buurt van Eindhoven die misschien kan helpen?
En alvast een vraag.
Ik heb het Ziggo modem op 1.1 gezet en de dream machine pro netwerk op 2.1 doe ik dit goed?
Moet ik in het ziggo modem nog iets uit zetten?

Rob

Modem in bridge laten zetten (even bellen met Ziggo, dat kon je in ieder geval in het recente verleden niet zelf doen).

Je hebt nu 2 (of wellicht meer) apparaten die IP-adressen uitgegeven, die modem moet ermee stoppen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Rob_Dingen

Ik blijf problemen houden op het moment dat ik in de woonkamer een AP toevoeg.
Nu heb ik Ziggo modem > Switch daarop iMac en een AP.
op de AP zitten paar iPhones, Nest, Neeo remote, en de Venta bevochtiger.
Als ik op de iMac internet die bedraad is hapert het regelmatig.

Rob

Rob_Dingen

Oke weer een stapje verder.
Heb nu de Dream Machine pro er tussen uit AP aangesloten en mijn iMac bedraad.
Alle wifi apparaten verwijderd en een voor een aangemeld, blijkt dat mijn Venta connectie met het interenet maakt en de problemen veroorzaakt.
Ik kan in het apparaat ook netwerk alleen local en dan blijft alles werken (dus waarschijnlijk was dat al bij de vorige setup het probleem).
Bijna heel het netwerk is weer online en alles werkt nog steeds :pompom:

Nu stop ik een paar dagen met kloten en dan ga ik vragen of ziggo mijn modem in bridge zet en IPv6 uit.

Rob

Peerless Monster

Stomme vraag Rob wellicht, maar staat je ziggo modem in bridge mode?
Dat wil zeggen dat het als een modem werkt zonder routerfunctionaliteit.
Meestal moet je hiervoor bellen naar ziggo, maar niet altijd.
Anders heb je in je netwerk 2 routers en met beide DHCP die beide ip adressen in je netwerk uitgeeft. Geeft geheid issues.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rob_Dingen

Quote from: Peerless Monster on March 31, 2022, 16:46:55
Stomme vraag Rob wellicht, maar staat je ziggo modem in bridge mode?
Dat wil zeggen dat het als een modem werkt zonder routerfunctionaliteit.
Meestal moet je hiervoor bellen naar ziggo, maar niet altijd.
Anders heb je in je netwerk 2 routers en met beide DHCP die beide ip adressen in je netwerk uitgeeft. Geeft geheid issues.
Je moet wel lezen, maar toch bedankt voor het advies.
Heb nu alles even zonder de dream machine pro op het ziggo modem en dat werkt perfect.
Als ik weer zin heb laat ik het modem in bridge mode zetten en IPv6 uit.

Rob

Peerless Monster

Quote from: Rob_Dingen on March 31, 2022, 16:56:33
Je moet wel lezen, maar toch bedankt voor het advies.
Heb nu alles even zonder de dream machine pro op het ziggo modem en dat werkt perfect.
Als ik weer zin heb laat ik het modem in bridge mode zetten en IPv6 uit.

Rob

Ja sorry daar had ik ff de tijd niet voor. En ik lees het niet echt terug volgens mij.
Ik dacht ik roep maar, want ik ben hier ook al wel eens tegenaan gelopen als leek. Maar het ruikt wel naar dit soort issues namelijk.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rob_Dingen

Met mijn ongeduld toch vandaag maar Ziggo gebeld en het modem in bridge mode laten zetten.
Alles gereset en eerst de Dream Machine Pro aan gesloten met mijn iMac kreeg van Ziggo netjes een ip nr en alles werkte meteen.
Daarna de switch met de rest aangesloten, switch en AP adopted in de UDM wat instellingen gedaan voor wifi en netwerk en alles werkt perfect.
Heb overal perfecte wifi en hij springt netjes over tussen de verschillende AP's.
Heb alleen geen verstand van de firewall instellingen, dus daar moet ik me in gaan verdiepen.

Rob

sschot

Goed geregeld en lekker als het het gewoon doet. Tobben met je verbindingen is waardeloos en daar wordt je nooit happy van!

Mooi dat Ziggo bridge modus ondersteunt, KPN gaat hier (nog) niet in mee.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

katwax

Default is de FW al actief voor inkomende zaken, dus je bent waarschijnlijk al beter beschermt dan daarvoor zonder de UDM  ;D

Fijn dat het na wat aanpassingen toch allemaal goed werkt, Unifi blijft voor mij toch prijs/kwaliteit het beste als het geen "budget" moet zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hanky Panky

Quote from: sschot on April  1, 2022, 20:45:12
Goed geregeld en lekker als het het gewoon doet. Tobben met je verbindingen is waardeloos en daar wordt je nooit happy van!

Mooi dat Ziggo bridge modus ondersteunt, KPN gaat hier (nog) niet in mee.

Bij Ziggo heb je nog steeds geen vrije router keuze... :hmmm:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Valkyrie

Gelukkig bij T-Mobile helemaal geen modem meer. Zelfs de Mediaconverter is er hier tussenuit en de glasvezel zit rechtstreeks op de UDM Pro. :smile:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Robbo

Hoi Rob, zo te lezen ben je al goed onderweg. Met meerdere APs is het even van belang dat je het kanaal per AP goed instelt en deze niet laat overlappen met een AP nabij (voor 2.4Ghz gebruik kanalen 1, 6 en 11).  Inzicht is welk kanaal het minst gebruikt is in jouw omgeving doe je door per AP een radio scan uit te voeren. Voor 5Ghz spelen deze problemen vaak niet, maar dit kun je per AP apart instellen.

Voor een goede firewall setup kun je kijken naar het youtube kanaal 'The Hookup'.
Verder kun je overwegen om VLANs aan te maken.

morca

Quote from: sschot on April  1, 2022, 20:45:12
Goed geregeld en lekker als het het gewoon doet. Tobben met je verbindingen is waardeloos en daar wordt je nooit happy van!

Mooi dat Ziggo bridge modus ondersteunt, KPN gaat hier (nog) niet in mee.
Bij KNP kan je de fritzbox nemen,en een 3000 of 6000 accespoint.
Ik heb een 6000,5 g wifi is sterk vd 6000 .

HJ

Quote from: Hanky Panky on April  2, 2022, 00:28:50
Bij Ziggo heb je nog steeds geen vrije router keuze... :hmmm:
Vreemd, Ik heb al jaren (10jr oid) een eigen router.
Enige van ziggo is het modem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Hanky Panky

Quote from: HJ on April  2, 2022, 11:21:47
Vreemd, Ik heb al jaren (10jr oid) een eigen router.
Enige van ziggo is het modem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

En ws alleen ipv4 en geen ipv6
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

HJ

Quote from: Hanky Panky on April  2, 2022, 11:52:42
En ws alleen ipv4 en geen ipv6
Geen idee wat is. Dat heeft met het modem te maken begrijp ik? Heeft dat voordelen?
Ik heb vanaf de start een UB3200, daaraan een willekeurige router.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Rob_Dingen

Quote from: Robbo on April  2, 2022, 09:33:13
Hoi Rob, zo te lezen ben je al goed onderweg. Met meerdere APs is het even van belang dat je het kanaal per AP goed instelt en deze niet laat overlappen met een AP nabij (voor 2.4Ghz gebruik kanalen 1, 6 en 11).  Inzicht is welk kanaal het minst gebruikt is in jouw omgeving doe je door per AP een radio scan uit te voeren. Voor 5Ghz spelen deze problemen vaak niet, maar dit kun je per AP apart instellen.

Voor een goede firewall setup kun je kijken naar het youtube kanaal 'The Hookup'.
Verder kun je overwegen om VLANs aan te maken.
Ga de hookup eens bekijken.
Weet nog niet helmaal wat VLAN's zijn en wat ik er mee kan maar ook daar ga ik me in verdiepen.
Bij de firewall opties heb ik alles aangevinkt en ik heb nog internet  ;D
Weet niet of ik het goed gedaan heb ik kan ook 10 geloof ik landen blokken.

myself

Vlans zijn virtuele lan's (netwerken) en zijn best lastig als je er weinig vanaf weet.
Je zou ze bijv wel kunnen gebruiken om je venta te isoleren (zn eigen netwerk te geven).

Je kan nog even checken of je de venta een vast ip adres hebt gegeven welke bijv gedeeld is met n ander apparaat. Of dat bijv in de venta de default gateway verkeerd is ingesteld oid.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Rob_Dingen

Ik kan in de Venta kiezen voor internet of lokaal, op het laatste staat hij nu en ik heb geen problemen meer gehad.
Heb ondertussen al een paar VLAN's aangemaakt voor een gast netwerk en Home theater en dat werkt.

Rob

CZ79

Quote from: Peerless Monster on March 31, 2022, 16:59:51
Ja sorry daar had ik ff de tijd niet voor. En ik lees het niet echt terug volgens mij.
Ik dacht ik roep maar, want ik ben hier ook al wel eens tegenaan gelopen als leek. Maar het ruikt wel naar dit soort issues namelijk.
Stond dus gewoon niet in bridge modus lijkt het
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Robbo

Quote from: Rob_Dingen on April  2, 2022, 13:58:18
Ga de hookup eens bekijken.
Weet nog niet helmaal wat VLAN's zijn en wat ik er mee kan maar ook daar ga ik me in verdiepen.
Bij de firewall opties heb ik alles aangevinkt en ik heb nog internet  ;D
Weet niet of ik het goed gedaan heb ik kan ook 10 geloof ik landen blokken.

Dit zijn de voorgeconfigureerde settings.  Je kunt zelf nog specieke firewall rules aanmaken (per VLAN) waarin je bepaald welk verkeer waar mag plaatsvinden. Zo hebben bijv. velen hun IoT apparaten op een apart VLAN zitten het daarbij beperkte rechten.

Rob_Dingen

Quote from: Robbo on April  5, 2022, 09:25:19
Dit zijn de voorgeconfigureerde settings.  Je kunt zelf nog specieke firewall rules aanmaken (per VLAN) waarin je bepaald welk verkeer waar mag plaatsvinden. Zo hebben bijv. velen hun IoT apparaten op een apart VLAN zitten het daarbij beperkte rechten.
Hoi Robbo,
Heb ondertussen VLAN Gast aangemaakt om wat te leren en daar firewalls voor opgezet en een IoT staat op het lijstje om te doen.

Rob

FrankBe

Nu pas gelezen en alles al voor mekaar zo te lezen?

Ik heb ook 2x U6-LR maar verder gebruik ik de goedkopere U6-Lite waar ik ook zeer tevreden over ben.

Heb je de radio's van alle AP's aangepast (channel width) voor een hogere snelheid of is dit minder belangrijk dan een stabielere verbinding?