Mesh of AP netwerk aanschaffen en installeren

Started by Rob_Dingen, March 28, 2022, 13:44:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi,

Weet er een beetje vanaf maar niet genoeg om zelf een beslissing te nemen wat te doen.
Ik heb in mijn huidige huis 4 wifi punten allemaal van apple en een 20 jaar oude 1G switch.
Wat is het beste om te kopen en het makkelijkste te installeren prijs maakt me niets uit als het maar goed is.
Dus zowel een nieuwe switch als 4 wifi punten en later eventueel uitbreidbaar zijn voor mijn nieuwe huis mocht dat allemaal lukken.
Heb al eens gewerkt in mijn vakantie huisje met Ubiquiti is dat niets?
Mijn huis is ook overal bekabeld en het nieuwe huis ook weer.

Bedankt vast voor de input,

Rob

morca

Heb je vrije keuze van router?
Je kan niet bij alle providers zelf kiezen

Ik krijg een fritzbox van mijne.
En heb daar een 6000 repeater bekabeld aanhangen in mesh.
Router voor de 6000 achter in huis.
5 g wifi tot in de schuur,in huis overal full op de telefoon 100%.

Ik heb nog een Tplink toegangspunt liggen,die heeft nog 5 of 6 meter verder 5 G wifi dan de 6000.
Die werkt niet met dual internet met de fritzbox.
Zorgt voor dropouts in mijn netwerk.
Misschien kan jij er wat mee,ik vond het een superding.

Rob_Dingen

Ik heb een Ziggo modem en heb ondertussen begrepen dat ik geen Mesh moet gaan gebruiken maar bekabelde acces points

DustinV

Quote from: Rob_Dingen on March 28, 2022, 16:01:41
Ik heb een Ziggo modem en heb ondertussen begrepen dat ik geen Mesh moet gaan gebruiken maar bekabelde acces points

Beter nog een mesh met dedicated back haul over ethernet.

Rob_Dingen

Quote from: DustinV on March 28, 2022, 16:04:49
Beter nog een mesh met dedicated back haul over ethernet.
Te technisch voor mij dit moet een topic zijn voor netwerken voor dummies.
Kan met bovenstaand helemaal niks.
Als ik lees is een Mesh netwerk als een soort repeater wat dus altijd minder is als bekabeld mijn inziens.

Rob

hpapen

Indien bekabeling geen probleem is-  bedrade ap.

DustinV

Quote from: Rob_Dingen on March 28, 2022, 16:07:58
Te technisch voor mij dit moet een topic zijn voor netwerken voor dummies.
Kan met bovenstaand helemaal niks.
Als ik lees is een Mesh netwerk als een soort repeater wat dus altijd minder is als bekabeld mijn inziens.

Rob

Een mesh met dedicated ethernet backhaul wil zeggen een mesh netwerk die een ethernet verbinding gebruikt tussen de mesh punten. Dan heb je bij elk mesh punt ook ethernet poorten (afhankelijk van type en merk) en word de wifi niet vertraagd door communicatie tussen de mesh punten.

morca

Quote from: Rob_Dingen on March 28, 2022, 16:01:41
Ik heb een Ziggo modem en heb ondertussen begrepen dat ik geen Mesh moet gaan gebruiken maar bekabelde acces points
Die fritz repeater staan aangesloten in mesh en bekabeld.
Dat werkt prima hoor .
Eigenlijk is het een accespoint.
Mijn telefoons linken alleen aan de 6000.
Bekabeld word het een accespoint

Mesh moet bedraad imo om het echt goed te doen.

Jij hebt vrije keuze idd bij ziggo.

Ik laat de iters je adviseren.

Mijn ervaring is.
Koop 1 beresterke router,ik had er 1 op hardware info uitgezocht.
Die had geen extra repeaters of mesh nodig.
Wat een goeie 5 ghz kwam nog verder als 2,4 ghz

Rob_Dingen

Quote from: morca on March 28, 2022, 16:43:27

Mijn ervaring is.
Koop 1 beresterke router,ik had er 1 op hardware info uitgezocht.
Die had geen extra repeaters of mesh nodig.
Wat een goeie 5 ghz kwam nog verder als 2,4 ghz
Dat werkt bij mij niet door het vele beton en ijzer in mijn huis en kelder.

DustinV

Quote from: Rob_Dingen on March 28, 2022, 17:13:00
Dat werkt bij mij niet door het vele beton en ijzer in mijn huis en kelder.

Dan is denk ik de beste oplossing meerdere access points als mesh laten werken met een bedrade verbinding tussen de access points.

Rob_Dingen

Quote from: DustinV on March 28, 2022, 20:40:28
Dan is denk ik de beste oplossing meerdere access points als mesh laten werken met een bedrade verbinding tussen de access points.
Oke en wat zijn de beste oplossingen op dit moment?

Rob

Valkyrie

Zelf maak ik gebruik van Ubiquiti en ben ik erg tevreden! :)
Inmiddels heb ik meerdere switches en accespoints op een Unifi Dream Machine Pro.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

katwax

#12
Quote from: hpapen on March 28, 2022, 16:32:49
Indien bekabeling geen probleem is-  bedrade ap.
Dit, gewoon kabel naar AccessPoint.

Als je niet geeft om iets meer te betalen is Ubiquiti Unifi aan te raden.

Als je 20 jaar oude switch nog gewoon goed werkt en alle poorten 1Gig zijn kan je deze ook gewoon houden
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Ik denk dat ik voor ubiquiti ga omdat ik daar een beetje ervaring in heb en eigenlijk prima werkt.
Heb een 24 poort switch nodig en nu 3 wifi punten.
Ik heb dan een switch nodig met PoE voor de acces points.
Dus ik zou een Dream Machine Pro met een 24 poort PoE switch kunnen nemen.
Maar welke acces points moet ik dan pakken?
De acces points wifi 6 pro of de wifi 6 pro long range?

Rob

JoWa

Hier een mesh-netwerk op basis van Fritzbox router met twee 3000 APs.
Tussen router en eerste AP: 975 Mbps.
Tussen eerste en tweede AP: 650 Mbps.

Wifi is daardoor prima, op de helaas gebruikelijk radar checks na op de 5 GHz band.
Nog niet gevonden hoe die checks uit te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Valkyrie

Quote from: Rob_Dingen on March 28, 2022, 21:41:29
Ik denk dat ik voor ubiquiti ga omdat ik daar een beetje ervaring in heb en eigenlijk prima werkt.
Heb een 24 poort switch nodig en nu 3 wifi punten.
Ik heb dan een switch nodig met PoE voor de acces points.
Dus ik zou een Dream Machine Pro met een 24 poort PoE switch kunnen nemen.
Maar welke acces points moet ik dan pakken?
De acces points wifi 6 pro of de wifi 6 pro long range?

Rob

De Longe Range Accespoints zijn volgens mij vooral bedoeld voor "vrije" lange afstanden, bijvoorbeeld grote magazijnen en pakhuizen. Ik zou gewoon voor de UAP Pro gaan.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

katwax

Quote from: Rob_Dingen on March 28, 2022, 21:41:29
Ik denk dat ik voor ubiquiti ga omdat ik daar een beetje ervaring in heb en eigenlijk prima werkt.
Heb een 24 poort switch nodig en nu 3 wifi punten.
Ik heb dan een switch nodig met PoE voor de acces points.
Dus ik zou een Dream Machine Pro met een 24 poort PoE switch kunnen nemen.
Maar welke acces points moet ik dan pakken?
De acces points wifi 6 pro of de wifi 6 pro long range?

Rob
Long range of niet is iets wat je zelf moet bepalen tot hoever je Wifi wil hebben van die AP, afstand kan je zelf meten,
MAAR LR heeft evenveel last van een barriere als een light -> als er geen storende materialen gebruikt zijn in de binnenconstructie ga het signaal van een LR verder reiken, maar staat er bv in het midden van je huis een muur uit ijzer dan zal zowel een LR als een light er niet voorbij raken

Pro vs geen pro -> hoeveel toestellen wil je erop aansluiten en/of heb je een utp  out nodig -> cijfers kan je opzoeken van hoeveel toestellen er tegelijk kunnen naar de AP verbinden
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

morca

Quote from: JoWa on March 28, 2022, 21:44:03
Hier een mesh-netwerk op basis van Fritzbox router met twee 3000 APs.
Tussen router en eerste AP: 975 Mbps.
Tussen eerste en tweede AP: 650 Mbps.

Wifi is daardoor prima, op de helaas gebruikelijk radar checks na op de 5 GHz band.
Nog niet gevonden hoe die checks uit te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Kanaal vastzetten .
Ik heb ook fritz met de 6000 accespoint.
PM me maar even als je er niet uitkomt.

Ik heb 2,4 ghz zelf uit gezet ,opmat 5 ghz net zo ver komt.
Dan kan je ook schakelen tussen banden en mesh producten in het systeem aanzetten.
En dan heb je knettergoed 5 ghz zonder dat hij zelf wil schakelen naar 2,4.
Hij schakelt alleen optimaal tussen de mesh bronnen.
Maar in werkelijkheid linkt hij ze aan de 6000 en schakelt niet.
Dat gaf mij meest stabiele 5 ghz

200/200 abbo,250/250 over beide telefoons heen(niet tegelijk idd,dan split de 6000 het signaal.
En krijgen ze beide de helft.

Ik ben hier al heel poosje bezig hoe de beste 5 ghz uit de combi te halen.
Die 6000 is echt erg goed.
Mijn telefoons blijven aan de 6000 gelinkt,en schakelen nooit naar de box zelf.

Maar rob heeft ziggo,die kiest beter voor ubiquiti denk ik.
De fritz word vaak bij glasvezel gebruikt,(misschien maakt dit wel niks uit,dat weet ik niet)


Mu mino multiuser is wel makkelijk vind ik,en werkt erg goed.
Die optie had ik ook op de Tplink,,dat gaat als een speer.
Dat kan 1 vd ITers hier vast beter uitleggen.

even google  ;D

Multi-user, multiple-input, multiple-output technologie - beter bekend als MU-MIMO (ook bekend als Next-Gen AC of AC Wave 2) - stelt een wifi-router in staat om met meerdere apparaten tegelijk te communiceren. Dit verkort de tijd die elk apparaat moet wachten op een signaal en versnelt uw netwerk aanzienlijk. Aangezien het gemiddelde huishouden meer dan acht apparaten tegelijk heeft die strijden om bandbreedte, zal MU-MIMO uw wifi-ervaring steeds verbeteren.

Voor thuisgebruikers van wifi kunnen ergernissen zoals schokkerige video en voortdurende buffering het plezier echt bederven, maar iedereen die een wifi-netwerk gebruikt, zal profiteren van de prestatieverbeteringen van MU-MIMO. Hier zijn enkele van de manieren waarop MU-MIMO veelvoorkomende wifi-problemen opheft:

Zowel MU-MIMO als niet-MU-MIMO (SU-MIMO) apparaten werken sneller omdat alle apparaten in het netwerk minder tijd hebben om te wachten op gegevens van de wifi-router.
MU-MIMO-technologie verhoogt de capaciteit en efficiëntie van uw router, waardoor deze meer wifi-intensieve activiteiten zoals streamen en gamen aankan.

Rob_Dingen

Heb alles besteld en heb de volgende spullen genomen.
Heb toch maar de wifi6 genomen kan ik er voorlopig mee voorruit en de normale was uitverkocht dus heb ik de LR maar genomen.
Als dat niet slim is laat maar weten dan ruil ik ze om.
Switch Ubiquiti UniFi Enterprise 24 PoE
Router controller Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
Wifi AP Ubiquiti UniFi 6 Long Range 4-Pack

katwax

Quote from: Rob_Dingen on March 29, 2022, 22:42:05
Heb alles besteld en heb de volgende spullen genomen.
Heb toch maar de wifi6 genomen kan ik er voorlopig mee voorruit en de normale was uitverkocht dus heb ik de LR maar genomen.
Als dat niet slim is laat maar weten dan ruil ik ze om.
Switch Ubiquiti UniFi Enterprise 24 PoE
Router controller Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
Wifi AP Ubiquiti UniFi 6 Long Range 4-Pack
Nice, weet niet hoeveel PoE poorten je nodig hebt. Wat ik meestal aanraad is om 2 switchen te hangen ipv 1, stel dat er dan 1 het begeeft kan je altijd nog de meest kritische spullen in de lucht houden.
Moet wel toegeven dat ik in de 10 jaar dat ik al Ubnt doe nog nooit defecte switch heb gehad, maar toch :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Valkyrie

Quote from: Rob_Dingen on March 29, 2022, 22:42:05
Heb alles besteld en heb de volgende spullen genomen.
Heb toch maar de wifi6 genomen kan ik er voorlopig mee voorruit en de normale was uitverkocht dus heb ik de LR maar genomen.
Als dat niet slim is laat maar weten dan ruil ik ze om.
Switch Ubiquiti UniFi Enterprise 24 PoE
Router controller Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
Wifi AP Ubiquiti UniFi 6 Long Range 4-Pack

Mooie set zo!  :thumbs-up:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

myself

#21
Quote from: Rob_Dingen on March 29, 2022, 22:42:05
Heb alles besteld en heb de volgende spullen genomen.
Heb toch maar de wifi6 genomen kan ik er voorlopig mee voorruit en de normale was uitverkocht dus heb ik de LR maar genomen.
Als dat niet slim is laat maar weten dan ruil ik ze om.
Switch Ubiquiti UniFi Enterprise 24 PoE
Router controller Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
Wifi AP Ubiquiti UniFi 6 Long Range 4-Pack
Mooi hoor.
Hou er even rekening mee dat de LR uitvoering alleen op de 2.4 band iets harder uitzend (moet nog steeds bijv je telefoon even hard kunnen terug roepen) en op de 5 band maakt het helemaal niks uit tov de pro.

Waar de pro dan wel weer beter is, is dat die 3x3 mimo is ipv 2x2 op de lr. Dus de pro is 50% sneller dan de lr op de 5 band

Met internet zul je daar niet zoveel van merken. De bottleneck is je internet verbinding. Alleen als je of heel veel devices hebt (60+) of als je data kopieert tussen je mobiel en bijv je nas zul je dit verschil gaan merken. (Of als je straks glasvezel neemt met 1 gig internet verbinding)

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

katwax

Quote from: myself on March 30, 2022, 12:13:50
Mooi hoor.
Hou er even rekening mee dat de LR uitvoering alleen op de 2.4 band iets harder uitzend (moet nog steeds bijv je telefoon even hard kunnen terug roepen) en op de 5 band maakt het helemaal niks uit tov de pro.

Waar de pro dan wel weer beter is, is dat die 3x3 mimo is ipv 2x2 op de lr. Dus de pro is 50% sneller dan de lr op de 5 band

Met internet zul je daar niet zoveel van merken. De bottleneck is je internet verbinding. Alleen als je of heel veel devices hebt (60+) of als je data kopieert tussen je mobiel en bijv je nas zul je dit verschil gaan merken. (Of als je straks glasvezel neemt met 1 gig internet verbinding)

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Sneller zou ik het niet noemen, ja als een toestel in staat is om 3x3 te gebruiken dan wel, maar niet alle toestellen kunnen dit.
Het grote voordeel zou hem echter erin kunnen zitten dat je op dezelfde moment 3 zenders en 3 ontvangers kan bedienen, dus in een ruimte waar veel toestellen (heel veel) toestellen tegelijk wifi gebruiken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Nou vandaag alles geïnstalleerd met 2 AP en ik heb nog meer ellende als voorheen.
Ben begonnen met alleen Ziggo modem switch en 2 AP's en werkte perfect.
Vandaag kwam de dream machine pro binnen die er tussen gezet en alles opgiet geïnstalleerd en nu valt de internet verbinding nog veel meer weg ook bekabeld.

Rob

morca

Quote from: katwax on March 30, 2022, 14:58:38
Sneller zou ik het niet noemen, ja als een toestel in staat is om 3x3 te gebruiken dan wel, maar niet alle toestellen kunnen dit.
Het grote voordeel zou hem echter erin kunnen zitten dat je op dezelfde moment 3 zenders en 3 ontvangers kan bedienen, dus in een ruimte waar veel toestellen (heel veel) toestellen tegelijk wifi gebruiken.
4x4 hier.
Abbo 200/200
250/250 gemeten  door het hele huis,op 5g op alle telefoons.