Mutrox AcoustiChunkz of Artnovion Bass Trap Corner

Started by Yoda!, March 23, 2022, 22:55:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yoda!

Sinds enige tijd zie ik wat meer woonkamer-vriendelijkere (als in: compact en niet-technische uitstraling) basstraps zoals die van Mutrox (AcoustiChunkz) en Artnovion (Bass Trap Corner). Nu zit ik in mijn woonkamer met een first-roommode van rond de 80hz. Dat is het bovengebied wat de Artnovions nog dekken, tunable via een gewichtje. Geen idee wat de Mutroxen doen, maar die schijnen sowieso breedbandig te zijn. Iemand toevallig ervaring met deze producten?

Afgezien welke van de 2 het beste in mijn situatie zouden zijn, vraag ik me af hoe dat nou zit met die absorptie. Je pakt waarschijnlijk een groter frequentiegebied dan die specifiek roommode die je wilt elimineren. Dus stel dat je 80hz -18db wilt verzwakken (ik noem maar even wat). En die basstraps bestrijken 50-120hz en dan b.v. -6db op 50hz, -18db op 90hz en weer -6db op 120hz. Hou je dan niet alsnog het probleem dat die 80hz nog steeds te luid blijft, ook al is de amplitude dan een stuk minder.

Sjaak_Banaan

Denk dat als je 80Hz -18dB wilt 'verzwakken' je beter aan goede dsp kan denken.
Één (Mutrox) paneel bedekt maar een heel klein deel van je oppervlakte, dus de mate van absorptie rond de 80 Hz is met een aantal panelen waarschijnlijk niet zo hoog.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Yoda!

Ik weet niet hoeveel dB die(ongeveer) 80Hz erbovenuit steekt, het is in ieder geval een staande golf. Ik kan eventueel 12 van die basstraps kwijt (2 rijen van 3 zowel links als rechts in de hoeken naast/achter de speakers). Ik heb al een beetje lopen spelen met de Space Optimization van mijn Linn, maar ook niet helemaal tevreden over.

Rob_Dingen

Het zijn inderdaad breed handige absorberen dus de bult blijf al word het wel wat minder.
Vergeet niet dat de positie van speakers en luisterplaats daar ook invloed op hebben dus is daar niet iets mee te doen.
Voor wat betreft laag demping heb je niet snel te veel.

Rob