Tv in aankomende homecinema ruimte

Started by audio_stabilo, March 22, 2022, 20:46:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Binnenkort wil ik in een aparte ruimte een homecinema gaan maken.  De tv staat redelijk veel aan. Echter vraag ik mij af welke keuze ik moet gaan maken. Een beamer willen  wij niet, maar gewoon een grote tv. 70 a 75 inch zou voor hier goed zijn
Ik zit alleen erg in twijfel.... qled of oled. Oled ben ik op de een of andere manier toch altijd bang voor inbranden. Of is dit helemaal heen issue meer ? Aangezien hij redelijk veel aan staat... is oled dan wel verstandig? In het donker bij een film kijken of het natuurlijk wel ideaal omdat zwart echt zwart is.

Kan iemand misschien wat tips geven of hoe jullie hier over denken?

Refie

OLED is m.i. de fijnste techniek voor een TV in een HT setting.
Het inbranden is wel minder geworden door pixelshift en andere technieken.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

audio_stabilo

Iemand anders nog een mening hierover ?

Fox

Quote from: audio_stabilo on March 23, 2022, 15:15:33
Iemand anders nog een mening hierover ?

Die zijn er zeker, maar die krijgen niet een kans.
Want de W-OLED aanbidders zijn religieus serieus.

donaldk

En de B-OLED plus Quantum filters zijn er nu enkel in 55"en 65".

audio_stabilo

Inbranden hoef ik dus niet bang voor te wezen ?

Tabcam

Quote from: audio_stabilo on March 25, 2022, 22:19:30
Inbranden hoef ik dus niet bang voor te wezen ?
Alleen als je vrijwel altijd dezelfde zender/achtergrond op hebt staan. Een dock/menu/HUD of zenderlogo kan inbranden maar bij mij is het niet gebeurd in een jaar of vijf OLED.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jahtari

70/75 inch is te klein, neem liever een grotere lcd. Ik heb 82 inch, dat is prima op 3 meter afstand.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

J.A.F._Doorhof

De ervaring van een projector krijg je niet uit een tv.
De kwaliteit van het beeld is radicaal anders, met een TV heb je wel veel meer lichtoutput maar het beeld is veel minder organisch als op een goede projector

Wij hebben zelf een 65" tv achter het scherm staan, meestal kijken we tv en ook films natuurlijk op de TV, maar voor de echte films gaat de projector aan en dat is gewoon zoveel meer ervaring, zou dat absoluut niet willen missen.

Ik zou dus zelf bij een dedicated ruimte een goede projector zoals een Epson 9400 pakken en een wat goedkopere 65-70" tv je hebt dan het beste van 2 werelden :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#9
Ben van een 77A80J Oled naar de 85X95J gegaan nog geen moment spijt van gehad in het sony 2021 zijn er nog een paar die van Oled naar de 85X95J zijn gegaan en allemaal geen spijt hebben en de 85X95J zelf beter vinden.
Oled was knap beeld maar bij de85X95J is dat ook het geval, sterker nog bij Oled viel er veel detail weg in donkere scenes.
Nu de 85X95J is een buitenbeetje qua Fald tv, zet betere prestaties Fald neer dan andere die 5/6x meer dimmign zones hebben, sony heeft extra aandacht aan de 85X95J gegeven bij de productie.

SpeedyAndré

Alles dubbel (pj en tv) doet wel wat met je budget, dat gaat dan x2 of x3  :D
Praktisch gezien is het ingewikkelder, heb je 1 of 2 bronnen dan moeten die zowel op de tv als de pj komen.
Dat kan met een 5.1 receiver in een hogere prijsklasse of met een hdmi verdeler.
Wel jammer dat de plasma tv's niet zo groot waren, dat vind ik nog altijd een van de mooiste tv's :)
Ik heb hier beide, een wat grotere smart led tv voor even snel iets kijken maar wel via aparte bronnen omdat het beeld van de tv apps maar matig is.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

donaldk

#11
Uhm 153" klasse nominaal 152,5" spec. Oh ja list prijs 6 ton exclusief BTW en half jaar levertijd;-) :notify:. The 8K opvolger was iets kleiner, 145"

https://www.youtube.com/watch?v=_-qK6-ic9Nk

De 103" was meer in lijn met de concurrentie, maar ja in die andere maten was er geen flatpanel concurrentie.

In high-end komt LED eindelijk meer van de grond, zelfs in Europa. Nu rec. 2020 een doel wordt in plaats van net niet rec. 709 kleurruimte en (crushed) blacks beter aangestuurd . ang Ag toonde jaren geleden al hoe hij 10 bit video remapde naar de 16 van LED display, maar nog niet veel toegepast of goed genoeg, voor de liefhebbers met een paar ton op zak. Andy Cress in Duitsland bouwt momenteel een LED display in zijn showroom(s?) naast diverse lens modded Christie Digital projectoren.

Fox

Misschien is dit wat  :colgate:
https://youtu.be/dCZxeeH8aSg

Let op als de dame de verpakking open maakt...😂

Ohja en aan het eind een plaatje met het verschil tussen W-OLED en Q-LED


donaldk

#13
98" LCD zit al een tijdje onder/rond de 5K€. Puur naar formaat gekeken, niet naar (beeld)kwaliteit. Zou er een EU versie komen met andere Cadmiumvrije Quantum Dots?

Shadowfox

Volgens de *kenners* zijn dit de beste tvs

1. Sony's XR-A95K Master Series QD OLED TV

2. Samsung's S95B Quantum Dot OLED TV

3. LG's G2 Gallery Series OLED TV

https://youtu.be/6eZqtnCThms