Schone stroom door netwerk filter Powerplant? Wat zijn jullie ervaringen?

Started by Samro, March 17, 2022, 13:50:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Mijn ervaring is dat mits het filter voldoende vermogen kan leveren (of eigenlijk aankan) dan hoor ik geen verschil.
Dynamiekverlies wordt voornamelijk veroorzaak als het filter te klein is gekozen.
Sterker nog, bij klasse-d en het gebruik van een switching voeding een welkome must gezien de enorme rotzooi het kan wegfilteren.
Voor mijn klasse-T was het een winst kan ik zeggen.

Zoals gezegd, is de efficientie van klasse-d dermate hoog dat het nauwelijks vermogen vreet in verhouding tot een klasse-a bak waarbij een dergelijk filter veel en veel groter uit zal vallen mits je het goed wilt doen.
Daarnaast filtert bij lineaire gelijkrichting in een klasse-a bak eigenlijk al een groot deel weg op de lijn, en je hebt geen last van storende componenten in tegenstelling tot een klasse-d bak met switching voeding.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Quote from: Hannibal_ on March 21, 2022, 17:37:44
Je bent de laatste waarmee ik in discussie wil gaan, Rob.
Maar D klasse vraagt weer zooo weinig over het algemeen, dat ik daar geen issues mee zou verwachten (na checken specs aan beide kanten).
In verhouding erg efficiënt

Btw... de totem beaks zijn hier al een tijdje... mocht je zin hebben in een meet sessie...
Quote from: Kingpin on March 21, 2022, 18:44:50
Mijn ervaring is dat mits het filter voldoende vermogen kan leveren (of eigenlijk aankan) dan hoor ik geen verschil.
Dynamiekverlies wordt voornamelijk veroorzaak als het filter te klein is gekozen.
Sterker nog, bij klasse-d en het gebruik van een switching voeding een welkome must gezien de enorme rotzooi het kan wegfilteren.
Voor mijn klasse-T was het een winst kan ik zeggen.

Zoals gezegd, is de efficientie van klasse-d dermate hoog dat het nauwelijks vermogen vreet in verhouding tot een klasse-a bak waarbij een dergelijk filter veel en veel groter uit zal vallen mits je het goed wilt doen.
Daarnaast filtert bij lineaire gelijkrichting in een klasse-a bak eigenlijk al een groot deel weg op de lijn, en je hebt geen last van storende componenten in tegenstelling tot een klasse-d bak met switching voeding.
Ik ben niet ingegaan of het wat uitmaakt of niet.
Het verschil tussen Klasse A en klasse D is de volgende.
Een klasse A verbruikt altijd even veel stroom of je nu muziek maakt of niet voor de versterker maakt dat niets uit.
Daarmee haalt hij dus ook continu dezelfde stroom uit het net, dus stabiel.
Een klasse D daar in tegen gaat bij elke bas dreun even de stroom halen die hij nodig heeft, dus eigenlijk volgt de stroom opname uit het net de muziek.
Dat is dus verre weg van constant en staat het continu aan het net te trekken.
Dan kan ik me voorstellen dat een filter nadelig beïnvloed omdat die dus in serie staat met het net.
Heb heel vroeger wel eens testen gedaan met netfilters op eindversterkers maar dat was altijd minder met filter.
Nu leven we in andere tijden met zonnepanelen en veel geschakelde voedingen dus kan het weer anders zijn.

Rob

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on March 21, 2022, 20:41:58
Een klasse D daar in tegen gaat bij elke bas dreun even de stroom halen die hij nodig heeft, dus eigenlijk volgt de stroom opname uit het net de muziek.
Dat is dus verre weg van constant en staat het continu aan het net te trekken.
Dan kan ik me voorstellen dat een filter nadelig beïnvloed omdat die dus in serie staat met het net.
Een lineaire voeding heeft daar, naast de afvlakking, toch de C's voor die bufferen?
Afhankelijk van meer parameters dan alleen een lage ESR kan je dan toch snel dat leveren wat er gevraagd wordt en de capaciteit bepaald hoelang.
Mooiste is een combinatie van kleine en grote C's.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hannibal_

Met dat schakelende gedrag van D achtige versterkers heb je wel een punt idd, Rob.
Al zou ik ook verwachten dat die pieken uit zijn elco's trekt, maar dat is misschien niet in ieder ontwerp het geval.

Samro attendeerde me nog op een goed punt en jij haalt het nu ook min of meer aan, al die electrische auto's en zonnepanelen die zich in de straat verzamelen. Misschien is dat toch ook een grotere factor dan ik tot nu toe dacht.

Ga ik ook eens over nadenken
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Rob_Dingen

Het klopt dat de condensators dat leveren en de zaak wat afvlakken maar uiteindelijk moeten die ook weer gevuld worden, het zijn geen batterijen.

Rob

mmuetst

Quote from: Samro on March 21, 2022, 12:04:43
Ik heb inmiddels een IFI DC blocker besteld. Ik lees hier ook positieve recensies over.
"De DC Blocker is bedoeld om hinderlijk mechanisch gebrom en gezoem van transformators in audiocomponenten te verminderen dat wordt veroorzaakt door ongewenste gelijkspanning uit het elektriciteitsnet"

Had je hier dan last van?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Samro

Quote from: mmuetst on March 22, 2022, 11:57:23
"De DC Blocker is bedoeld om hinderlijk mechanisch gebrom en gezoem van transformators in audiocomponenten te verminderen dat wordt veroorzaakt door ongewenste gelijkspanning uit het elektriciteitsnet"

Had je hier dan last van?
Ik heb de IFI DC blocker nu tussen de netkabel van de Leema Tucana. En inderdaad heb ik geen brommetje meer gehoord! Het werkt dus wel degelijk.  :clapping:

mmuetst

Quote from: Samro on March 22, 2022, 22:46:09
Ik heb de IFI DC blocker nu tussen de netkabel van de Leema Tucana. En inderdaad heb ik geen brommetje meer gehoord! Het werkt dus wel degelijk.  :clapping:
Maar dit filter is niet voor brom uit je luidsprekers maar mechanische brom uit je transformator. Had je daar dan last van?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Samro

Quote from: mmuetst on March 23, 2022, 08:35:16
Maar dit filter is niet voor brom uit je luidsprekers maar mechanische brom uit je transformator. Had je daar dan last van?
Ja een mechanische brom dus (op luisterafstand was het niet hoorbaar). Dit schijnt vaker voor te komen bij zware versterkers met ringtrafo's had ik begrepen.
De DC blocker heeft dit probleem opgelost.

mmuetst

Quote from: Samro on March 23, 2022, 10:44:00
Ja een mechanische brom dus (op luisterafstand was het niet hoorbaar). Dit schijnt vaker voor te komen bij zware versterkers met ringtrafo's had ik begrepen.
De DC blocker heeft dit probleem opgelost.
Grappig, want dat was niet je eerste vraag:
"Wie heeft goede ervaringen met een goed netwerk filter van bv Powerplant? Wat geeft het voor betere klank? Ik bedoel een netwerkfilter welke je ook een eindversterker van 2x280 W kunt aansluiten. Als je zelf niet hebt gehoord of uitgeprobeerd niet reageren svp!"
Had je beter kunnen vragen:  "ik heb last van een mechanische brom in mijn transformator kan ik daar wat aan doen?"
Maar goed, misschien is de andere info ook interessant voor je  :thumbs-up:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

Quote from: mmuetst on March 23, 2022, 13:44:46
Grappig, want dat was niet je eerste vraag:
"Wie heeft goede ervaringen met een goed netwerk filter van bv Powerplant? Wat geeft het voor betere klank? Ik bedoel een netwerkfilter welke je ook een eindversterker van 2x280 W kunt aansluiten. Als je zelf niet hebt gehoord of uitgeprobeerd niet reageren svp!"
Had je beter kunnen vragen:  "ik heb last van een mechanische brom in mijn transformator kan ik daar wat aan doen?"
Maar goed, misschien is de andere info ook interessant voor je  :thumbs-up:

Lijkt mij ook 🤣
Maar goed, aldoende leert men
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Hannibal_

Quote from: Rob_Dingen on March 22, 2022, 11:04:56
Het klopt dat de condensators dat leveren en de zaak wat afvlakken maar uiteindelijk moeten die ook weer gevuld worden, het zijn geen batterijen.

Rob

Ze geven inderdaad een hardere opdonder als je ze tegen je tong duwt...

;D

Geintje, Rob
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Samro

Quote from: mmuetst on March 23, 2022, 13:44:46
Grappig, want dat was niet je eerste vraag:
"Wie heeft goede ervaringen met een goed netwerk filter van bv Powerplant? Wat geeft het voor betere klank? Ik bedoel een netwerkfilter welke je ook een eindversterker van 2x280 W kunt aansluiten. Als je zelf niet hebt gehoord of uitgeprobeerd niet reageren svp!"
Had je beter kunnen vragen:  "ik heb last van een mechanische brom in mijn transformator kan ik daar wat aan doen?"
Maar goed, misschien is de andere info ook interessant voor je  :thumbs-up:
Sorry foutje :nopompom:. Ik ben ook maar een mens. :tounge:

ruud2

eigenlijk had hij ook alleen maar om goede ervaringen gevraagd....... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

twani

Quote from: ruud2 on March 24, 2022, 16:16:45
eigenlijk had hij ook alleen maar om goede ervaringen gevraagd....... ;D

Exact, om de discussie schoon te houden eigenlijk.

Ik heb sowieso goede ervaringen met de diverse blokken. Alle apparaten doen het er altijd prima op.

. . .

Hoe zit het eigenlijk met netfilters, 'moeten' ze allemaal aan aarde hangen? Ik heb op de bovenverdieping nergens behalve in de badkamer randaarde, maar dan heeft zo'n filter dus geen nut?

Kingpin

Quote from: WhySoSerious? on August 13, 2022, 15:12:35
Hoe zit het eigenlijk met netfilters, 'moeten' ze allemaal aan aarde hangen? Ik heb op de bovenverdieping nergens behalve in de badkamer randaarde, maar dan heeft zo'n filter dus geen nut?
Je moet niets maar dan gebruik je maar de helft van de mogelijkheden.
Een goed netfilter doet common mode en differential mode filtering.
Mag jezelf even doorlezen wat het doet.
Als je de aarde weglaat dan houd je alleen differential mode over.
Dus 'noise' wat meelift op de lijn kan worden verminderd dmv differential mode maar 'noise' geinducteerd van buitenaf zal niets mee gebeuren en kan dan nog meeliften op de lijn. Sofar in mijn jip en janneke taal.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rowdy

Er was ook een merk die zet de storingen om in licht in plaats van naar aarde afvoeren, weet alleen niet meer welk merk.

. . .

Noise Harvester van PS audio was dat ;)

@Kingpin,
Oke, het effect wordt dus verminderd maar 'mag' je een netfilter op een 2-aderige installatie aansluiten?

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

Het is alleen zo dat alle fabrikanten van dat filter spul geen resultaat laten zien bij het eindproduct: de muziek. Ze laten alleen zien dat ze de spanning uit je stopcontact schoner maken (en soms dat geeneens) maar er wordt elke keer vergeten dat rommel uit het stopcontact ook door de voeding van je eigen apparatuur al gefilterd wordt.
Dus is het vaak zo dat er niks verbetert aan de uitgang van het audio apparaat. Een verbetering in geluid kan dan vaker grote stappen maken door te kijken naar je akoestiek ipv een investering in power filters.
In het geval van Samro was het mechanische brom (dat is dan weer een ander probleem).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kjelt

Niet alle netfilters.
Als er een aardaansluiting op zit MOET het netfilter geaard zijn.
Anders staat er als er intern bv Y condensatoren gebruikt wordt gewoon een slordige 70VAC lekspanning op je metalen kast. Niet bevorderlijk voor je geluid als die ook nog eens indirect doorverbonden is met je audiomassa.




Mediator

Een power plant duidt op regeneratie van stroom en een netfilter conditioneert de stroom. Ik heb in het verleden wat met filters gehad met wisselende resultaten ( PSaudio en Essential Audio Tools). Toen ben ik overgestapt op een power plant van PSaudio. Momenteel heb ik een Purepower regenerator. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Zaken als dynamiek verlies is helemaal niet aan de orde. De dynamiek neemt juist toe. Net zoals de aanwijsbaarheid van geluiden. Ik zou niet meer zonder kunnen. Alleen mijn eindversterkers zitten op een ongefilterd Stekkerblok van Siltech. Maar die trekken ook zoveel stroom en amperes dat het niet te doen is. Ik ben voorstander van regeneratie boven filtering. En pas als het belachelijk veel stroom/amperes trekt dan ongefilterd.

Dura

Quote from: Kjelt on August 14, 2022, 23:22:25
Niet alle netfilters.
Als er een aardaansluiting op zit MOET het netfilter geaard zijn.
Anders staat er als er intern bv Y condensatoren gebruikt wordt gewoon een slordige 70VAC lekspanning op je metalen kast. Niet bevorderlijk voor je geluid als die ook nog eens indirect doorverbonden is met je audiomassa.

Zo zeg! En dan te bedenken dat in veel huizen alleen in de keuken en voor de wasmachine geaarde stopcontacten aanwezig zijn.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

. . .

Zo ook hier dus, eerlijk gezegd nog niet meegemaakt dat er 70V aan de buitenkant v/h apparaat zou staan met een netfilter.