Appie's thuisbios op zolder work in progress

Started by Appie77, March 16, 2022, 21:44:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Appie77

Door ruimte tekort in het oude huis is een thuisbioscoop nooit tot stand gekomen en heb ik dat idee ergens (te) ver weggestopt om er vervolgens bij de bouw van het nieuwe huis geen rekening mee te houden.  :unhappy:

In het nieuwe huis hebben we de zolderverdieping wel helemaal uitgebouwd, wat tot nu toe een speelruimte voor de kinderen zou moeten zijn, maar wordt nauwelijks gebruikt. Dus........ tijd voor een thuisbioscoop.  :pompom: :headbanging:

De ruimte is verre van optimaal, maar we gaan het beste er van maken. Het is dus een zolder met aan beide zijden een schuinte. Vanaf de (buiten)muur waar het projectiescherm van 2.60m komt tot aan de 'achterwand' is ongeveer 4 meter en in de breedte 5 meter. Hoogte tot in de punt is ongeveer 2.50m. Ook staat er een schoorsteen in de weg aan de linkerkant van de ruimte.

Omdat de directeur  :police: tot nu toe geen achterwand wil hebben blijft die dus open (voor nu nog ff natuurlijk ), dus wordt het een 5.1.4 opstelling, maar als de achterwand er gaat komen wordt het 7.1.4.

Apparatuur
Versterking: Denon 6700AVX
Spelers: Panasonic UB9004
Streaming: Apple TV4k
Luidsprekers: 3x LCR Dali Phantom S180, 2x surrounds Dali Phantom S80, 2x SVS 2000 pro subwoofers, 4x Dali Phantom E-80 Atmos speakers
Projector: JVC N5
Scherm: Xodiac Pure 260cm x 108CM

Het idee is om alle speakers in te bouwen/ te verbergen met zo min mogelijk ruimte verlies en elke cm te benutten. De eerste rij bestaat uit 2 luxe stoelen met een zo optimaal mogelijke positie en de 2e rij op een verhoging met 3 bioscoopstoelen die verre van optimaal gaan zijn. Een sterrenhemel waarin de atmos speakers weggewerkt gaan worden, zodat ik ze niet in/aan de schuinte hoef te monteren.

Om het enigszins voor elkaar te krijgen wordt nog een uitdaging. Ik zie hier forumleden die maandenlang gepland hebben voordat ze beginnen. Ik ben begonnen zonder zelfs eerst de ruimte helemaal op te ruimen, dus verwacht zeker dat er gedurende de bouw aanpassingen/ improvisatie gevraagd is, maar ach... het is een hobby dus hoort erbij.



Ik heb een foto toegevoegd die nog tijdens de bouwfase van het huis is gemaakt, dat geeft denk ik wel al een beeld van de ruimte. De paal is de 'achterwand' en op de wand achterin komt het projectiedoek. De schoorsteen staat net buiten beeld bij een scherm van 260cm, maar ben van plan die met Adamantiumdoek helemaal uit het zicht te halen.


Lets go!
Denon 6700AVX, JVC N5, LCR 3x Dali Phantom S180, Surround 2x Dali Phantom S80,Height 4x Dali Phantom E-80. Xodiac 2.60m randloos scherm.

Appie77

Meteen ook maar een vraag aan de forumleden hier  ;D

De ruimte is precies boven de 2 kamers van de kinderen. Nu was ik niet van plan om op standje terror films te gaan kijken terwijl ze op bed liggen, maar zou wel graag zoveel mogelijk geluid willen beperken.
Zoals je kunt zien is het een houten vloer. De tussenruimte is uiteraard volledig geisoleerd en het plafond van de eerste verdieping is afgewerkt met gipsplaten.

Ik zat er zelf aan te denken om een extra vloer van +/- 5cm op de houten vloer te maken, maar die te ontkoppelen.

Mochten er nog andere tips zijn om het geluid naar de kamers beneden te beperken hoor ik het graag. Geluid naar buiten is geen punt, omdat de eerste buren minimaal 35 meter verder weg wonen.
Denon 6700AVX, JVC N5, LCR 3x Dali Phantom S180, Surround 2x Dali Phantom S80,Height 4x Dali Phantom E-80. Xodiac 2.60m randloos scherm.

fasteddie

 BEn benieuwd naar je eindresultaat! Ziet er al indrukwekkend uit ;D

Valkyrie

Om even inhoudelijk te reageren op het punt van geluid en de vloer. Ik denk dat de resonantie van het schuine dak een grotere impact heeft op de doorgifte van het geluid dan enkel de vloer.
Zo te zien is de vloer wel een sandwich-constructie (geen kanaalplaten) en van hout?

Als je het helemaal goed wilt doen, dan zou je een kamer-in-kamer constructie moeten maken.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Appie77

Hi Valkyrie,

klopt het is een sandwich constructie van hout.

Een kamer in kamer constructie zou inderdaad de ideale oplossing zijn, maar omdat er geen achterwand is en er een grote opening is voor de vaste trap die naar boven gaat heeft het niet zoveel zin voor nu.
Ik ga maar eens beginnen om een ontkoppelde vloer erin te leggen, dat zou al behoorlijk wat trillingen tegen moeten houden (nog los van het geluid). Als de directeur akkoord gaat met een achterwand tzt kan ik er altijd nog een ontkoppelende wand inzetten, maar met name de ruimte die ik in de schuinte zou verliezen is een probleem.

Het is een Duits huis, dus de dakconstructie is een stuk zwaarder dan in NL. De schuinten ga ik zeker nog akoestisch behandelen en dan zien we wel verder :)
Denon 6700AVX, JVC N5, LCR 3x Dali Phantom S180, Surround 2x Dali Phantom S80,Height 4x Dali Phantom E-80. Xodiac 2.60m randloos scherm.