Surround upgraden, plafond speakers een noodzaak?

Started by FS249, March 15, 2022, 09:59:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FS249

Mijn zoon heeft het volgende systeem in zijn huidige huis:

- Yamaha receiver RX-A1070
- Fronts bookshelf Elac BS U5
- Center Elac CC 51.2
- Rears Elac BS 52.2
- Sub Rel T7

Nu gaat hij naar een nieuwbouw woning en wil zijn systeem upgraden met atmos. Hij verwacht daar veel van. Ik heb zo mijn twijfels, want hij wil ook de huidige bookshelf fronts gaan vervangen voor de vloerstaanders van Elac de Vela 407 met bijbehorende center: de CC 401. Dan zou de BS U5 mogelijk prima als rears kunnen gaan dienen. Een flinke verbeter stap in mijn ogen.

Of plafondspeakers dan nog echt wat gaan toevoegen? Dat zou n.l. qua kosten ook nog extra freeswerk in het plafond gaan betekenen en er moet bepaald worden waar ze nu precies moeten komen.

Zijn nieuwe luister / kijkruimte wordt: 6 meter lang en 4 meter breed. Beeldscherm komt dan op de 4 meter wand.

Vragen:

- Huidig systeem uitbreiden met plafondspeakers. Is dat zinvol, zo ja, met wat als plafondspeaker? BV de Debut 2.0?
- Huidig systeem aanpassen als hierboven omschreven, zijn plafondspeakers dan echt nog een verbetering?

Ben benieuwd naar suggesties.

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Fox

Tip:

Infrezen is bij nieuwbouw niet nodig, want je kan de aannemer loze leidingen in het plafon en de laten aanbrengen.
En als je het goed wil doen kun je ook Back boxen laten plaatsen.

Daarnaast zal je bij leidingen infrezen in een plafon aanlopen tegen dat je met de wapening in de knoei komt  ;)

Refie

TIP, kies de juiste backbox, welke een installateur makkelijk in het dek kan maken: https://b-system.com/nl/backbox-finder
Als het een dedicated ruimte is, vind ik opbouw luidsprekers niet misstaan.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

**Marco 76**

Toen ik destijds met inbouwspeakers bezig was, heb ik regelmatig met enthousiaste consumenten gekeken naar het verwerken van een backbox (direct) in het beton ipv een verlaagd plafond.
Bij een 2e gesprek waar de aannemer en/of soms architect) aanschoof werd het dan altijd te moeilijk en/of te duur... "Dat wordt een gedoe, dus laat maar zitten".
Die backbox moet dan ook perfect zitten en afgewerkt worden qua stucwerk, zodat deze niet zichtbaar is.

Ik heb zelf weinig Atmos ervaring, maar zelf gaan hakken/breken/frezen voor dat extra beetje beleving zou ik een aantal nachtjes over slapen.
Bij 2 of 4 inbouwspeakers in het plafond voor enkel muziek is het doorgaans minders dramatisch als een bank eens een metertje verschuift. Bij Atmos lijkt me de kamerindeling gelijk permanenter.
Ook ivm de wapening wat Fox ook aangaf echt goed nadenken.

Als je toch het avontuur aangaat; het Amerikaanse Elac assortiment is net wat anders. Volgens mij hebben/hadden ze daar een uitgebreider Custom Install pakket.

De onwalls zijn ook best leuk van Elac overigens met verschillende kwaliteitsniveaus.





FS249

Dank voor de tips. Het zullen geen inbouw systemen gaan worden. Voor het plafond hoogstens opbouw.

Maar mijn vraag blijft of het echt wel iets toevoegt, zeker als je de bezetting van de speakers al wilt gaan verbeteren.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

FS249

Ik had eigenlijk gedacht dat op het forum wel meer Atmos gebruikers zouden zijn. Of is dat nog teveel in de kinderschoenen?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

reza

Hoi,

Ik zou nooit gaan voor inbouw speakers maar altijd voor opbouw om verschillende redenen.
Atmos voegt ontzettend veel toe, zeker in een dedicated ruimte. In een woonkamer is dat gewoon minder omdat de akoestiek daar ook vaak minder is. Atmos zorgt gewoon voor een hele mooie ambiance! Verwacht niet dat je heel veel geluid gaat krijgen van de hoogte speakers maar meer aanvullend en uiteraard de toevoeging van bepaalde effecten die je zonder Atmos gewoon niet hoort.
Resumé: als je het budget, ruimte, versterking voor hebt, altijd gaan voor een Atmos of Auro opstelling.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

RalphH

#7
Aanvullend op reza en waarschijnlijk 1 van zijn hoofdredenen voor opbouw, is richten. Je MOET atmos speakers (wat mij betreft) kunnen richten op de luisterplek. Of je moet een plafond van 4m hoog hebben, dan krijg je met breedstralende speakers nog wat effect op de luisterplek.
Er zijn overigens wel (semi) inbouwspeakers met richtbare componenten volgensmij. Iets minder massief aan je plafond.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

FS249

Quote from: reza on March 16, 2022, 21:10:14
Hoi,

Ik zou nooit gaan voor inbouw speakers maar altijd voor opbouw om verschillende redenen.
Atmos voegt ontzettend veel toe, zeker in een dedicated ruimte. In een woonkamer is dat gewoon minder omdat de akoestiek daar ook vaak minder is. Atmos zorgt gewoon voor een hele mooie ambiance! Verwacht niet dat je heel veel geluid gaat krijgen van de hoogte speakers maar meer aanvullend en uiteraard de toevoeging van bepaalde effecten die je zonder Atmos gewoon niet hoort.
Resumé: als je het budget, ruimte, versterking voor hebt, altijd gaan voor een Atmos of Auro opstelling.

Hoi, dank voor jouw reactie. Het is geen dedicated ruimte, maar wel de TV-zitruimte. We gaan t.a.v. fronts en center een flinke stap vooruit doen en de huidige monitoren fronts, worden dan de rears. Voegen opbouw plafondluidsprekers wel zoveel toe dat dit opweegt tegen de extra meerkosten, bouwkundig en speakers?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

FS249

Quote from: RalphH on March 16, 2022, 21:19:04
Aanvullend op reza en waarschijnlijk 1 van zijn hoofdredenen voor opbouw, is richten. Je MOET atmos speakers (wat mij betreft) kunnen richten op de luisterplek. Of je moet een plafond van 4m hoog hebben, dan krijg je met breedstralende speakers nog wat effect op de luisterplek.
Er zijn overigens wel (semi) inbouwspeakers met richtbare componenten volgensmij. Iets minder massief aan je plafond.
De plafond units zouden dan van Elac worden, de ws-1645. Deze hebben de type 5 tweeter. Deze kunnen een heel mooi breed beeld neerzetten.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

RalphH

Recht naar beneden stralend, wordt dit wel een compromis denk ik en de vraag dus of het zin heeft.
Zijn er niet off axis metingen van? Daar kun je wel wat aan aflezen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

FS249

Quote from: RalphH on March 17, 2022, 08:43:50
Recht naar beneden stralend, wordt dit wel een compromis denk ik en de vraag dus of het zin heeft.
Zijn er niet off axis metingen van? Daar kun je wel wat aan aflezen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar van off axis zaken heb ik geen verstand. Ben er inmiddels wel achter dat de door mij gevonden Elac's eigenlijk wandspeakers zijn. Geen plafond speakers. Dan kom je in de US modellen terecht: https://www.elac.com/category/dolby-atmos-add-on-speakers/
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Nits

Het is dan wel een ander merk, de B&W AM-1 zijn bijvoorbeeld heel makkelijk te richten en hoeven niet ingebouwd te worden. Enige nadeel zijn de speakerkabels/gootje.

RalphH

Quote from: FS249 on March 17, 2022, 10:29:37
Ik begrijp wat je bedoelt, maar van off axis zaken heb ik geen verstand. Ben er inmiddels wel achter dat de door mij gevonden Elac's eigenlijk wandspeakers zijn. Geen plafond speakers. Dan kom je in de US modellen terecht: https://www.elac.com/category/dolby-atmos-add-on-speakers/

Dit heet atmos omdat je ze op de fronts legt en ze vervolgens het geluid via het plafond reflecteren. Atmos enabled heet dat geloof ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer