Vraagje over: ALC Automatic Level Control (volume-normalisatie)

Started by vanzomereng, March 13, 2022, 11:30:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

Hallo allemaal

Heb een technische vraagje over het volgende..........

Mijn streamer Pioneer N-70A beschikt over de functionaliteit ALC Automatic Level Control (= volume-normalisatie)
Dit houd o.a. in, dat als ik diverse nummers stream (bijvoorbeeld van de NAS) deze qua volume gelijkwaardig worden afgespeeld.
Normaliter zijn al mijn muziekbestanden (FLAC) natuurlijk niet allemaal even hard opgenomen/geript.

Kortom een geweldige functionaliteit, die ervoor zorgt dat je bijvoorbeeld bij randomplay door mijn muziekcollectie,
je niet constant het volume van de versterker hoeft bij te regelen.

Wat ik alleen niet snap,  hoe weet mijn Pioneer N-70A / ALC  wat ik van plan ben om allemaal af te spelen en
hoe kan dat ding dan het volume "middelen"  ???
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

toetertje

Waarschijnlijk leest hij de meta data van de tracks uit, tijdens het bufferen.

vanzomereng

Quote from: toetertje on March 13, 2022, 11:36:21
Waarschijnlijk leest hij de meta data van de tracks uit, tijdens het bufferen.
yep zo iets in die richting

Maar ik heb geen playlist en het enige wat gebufferd is, is een aankomend deel v/h nummer wat actueel wordt afgespeeld.
of leest die meteen bij het activeren v/d ALC-functionaliteit mijn hele NAS-bestand uit ????
Dit gebeurt dan wel met het snelheid van het licht dan.....  :confused:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

toetertje

Wordt niet iedere track apart gebufferd? En dat bufferen, gaat inderdaad heel erg snel.

vanzomereng

Quote from: toetertje on March 13, 2022, 11:46:45
Wordt niet iedere track apart gebufferd? En dat bufferen, gaat inderdaad heel erg snel.
Volgens mij niet....
Er wordt m.i.z. bij elke digitale overdracht (waarbij muziek gewoon als DATA wordt gezien) "pakketjes" overgestuurd
om fouten te voorkomen, deze pakketjes komen niet overeen met een bepaald bestand of nummer maar kennen een bepaalde (vaste?) grootte.

Wat ik wel constateer, dat als ik bij 1 nummer ALC inschakelt, het volume een flink stuk daalt !

Mijn idee?
Wellicht wordt dit nummer "ge-analyseerd" en het gemiddelde volume ergens in een geheugen opgeslagen,
bij elk navolgend nummer wordt deze zelfde analyse ook uitgevoerd en vervolgens vergelijken met hetgeen in het geheugen is opgeslagen
en indien nodig, wordt het volume van dit nummer bij geregeld.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

JoWa

Wat men binnen ALC over het algemeen doet is de eerste track met -6 dB doorzetten en adhv de gegevens van de volgende track deze dan matchen naar het referentie niveau van de track er voor.
Door die -6 dB kan je dus een track wat omhoog pushen indien nodig zonder dat het gaat clippen.

Binnen Foobar kan je bijv. tracks laten voorzien van level info, dan weet de ALC welk level iedere track heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Marino

Werkt dit ook met Spotify of een andere streamingdienst?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

vanzomereng

Quote from: Marino on March 15, 2022, 10:00:42
Werkt dit ook met Spotify of een andere streamingdienst?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bij Spotify, staat vergelijkbare functie bij Instellingen  (onder je usernaam) , die je kan in- of uitschakelen.
Hoe het met andere streamingsdiensten zit, weet ik niet maar ik verwacht daar vergelijkbare functies.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Marino

Klopt, die functie staat ook aan bij mij maar ik vraag mij af of er nog verschil kan zitten tussen de 2 manieren.
Is die van Pioneer effectiever of juist die van Spotify.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

vanzomereng

Quote from: Marino on March 16, 2022, 10:38:22
Klopt, die functie staat ook aan bij mij maar ik vraag mij af of er nog verschil kan zitten tussen de 2 manieren.
Is die van Pioneer effectiever of juist die van Spotify.
Dat weet ik niet, ik heb deze 2 nooit met elkaar vergeleken.
Ik heb nu Spotify alleen als GRATIS_ABO op mijn PC en niet zoals de Pioneer die in mijn set is opgenomen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Marino

Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2