Aankoopadvies SACD-speler

Started by kruzer, March 11, 2022, 09:20:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

kruzer

Hoi,

Ik vond gelijkaardige topics terug, maar ondertussen ook weer wat gedateerd, dus ik open hierbij even een nieuw topic.
Ik heb momenteel al ruime tijd een Marantz SA15s2.  Doet het prima en ben er eigenlijk best tevreden van.  Ik had deze icm een PM11.  De kleur past niet meer in mijn setup, en de set gaat waarschijnlijk in zijn geheel de deur uit.  Om die reden begin ik wat uit te kijken naar iets nieuws.  Ik zet even mijn wensen op een rijtje:
- SACD vind ik op dit moment belangrijk. Tènzij de speler uitermate goed is dat de SACD-laag geen meerwaarde meer biedt.
- Een speler met streamingmogelijkheid (Spotify of andere provider) is een meerwaarde maar zeker geen must.
- Kleur: zwart of antraciet of eventueel goud, ... geen zilver.
- Budget: max. 1000,- (jonge tweedehands ook geen bezwaar)
- Moeilijk in te schatten, maar zou wel fijn zijn mochten wisselstukken vlot verkrijgbaar blijven, dus in weze zoek ik een "laatste" speler, een blijvertje.
- Ik heb een buizenversterker, dus de speler hoeft niet per sé heel warm te klinken vind ik, daar zorgen de buizen dan wel voor.  Openheid, dynamiek en detail is wel belangrijk, geen donkere kantjes, daar hou ik niet van.

Ik lees leuke zaken over Arcam CDS50, en had al contact met formusponsor.  Maar ook over de Yamaha CD-S1000 is wat te zeggen.  Helaas lijkt dit toestel einde reeks, dus geen idee of dat een goed idee is dan. 
Een nieuwe Marantz hoeft niet, heb echt wel eens zin in iets anders.  Maar als hierbij een bepaald type aan te bevelen, dan verneem ik het graag.
Ik ben ook altijd best wel Technics-fan geweest, maar ik heb ze nog nooit gehoord.
Andere tips lees ik graag.

Alvast bedankt,
Steven.

Pjotr27

Het is denk ik met dit budget best lastig. Zoveel merken zijn er niet die nu nog SACD spelers maken, of men vraagt meteen een prijs die ver boven je budget uitgaat.
Als ik even snel rond google:
Luxman: te duur
Accuphase: te duur
Teac: te duur
Marantz: past
Denon: past
Yamaha: past
Sony: te oud
Arcam: past
Oppo: past, maar wellicht geen nieuw model meer

Dat een model uit productie is, zou ik niet erg vinden. Ik zou denk ik niet te oud tweedehands kopen of je moet niet bang zijn voor bijkomende kosten in de toekomst.. Ik ben benieuwd wie er nog meer merken weet..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

kruzer

Bedankt Pjotr, het is inderdaad geen al te hoog budget, dat besef ik.  Maar ben wel vrij zeker dat er iets moet passen in mijn wensenplaatje.  OF ik moet de optie "sacd" even aan de kant schuiven.

Xander32

Tweedehands shoppen. Of een dedicated cd loopwerk + streamer/dac.

... echter, je huidige sacd speler is een topper. Die ga je binnen het budget maar moeilijk benaderen aangaande de geluidskwaliteit. Sterker, ik verwacht (=aanname) dat je (al snel) zal inleveren op geluidskwaliteit.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

pameijer

Als je een Pioneer LX500 voor dit geld kunnen kopen 2e-hands, direct doen!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

kruzer

Quote from: Xander32 on March 11, 2022, 10:01:04
... echter, je huidige sacd speler is een topper. Die ga je binnen het budget maar moeilijk benaderen aangaande de geluidskwaliteit. Sterker, ik verwacht (=aanname) dat je (al snel) zal inleveren op geluidskwaliteit.
Klopt, ik vind de SA zeker een toppertje, dat maakt de queste ook wat moeilijker natuurlijk.  Een zwarte SA14se bvb. kan ook een optie zijn, maar ik grijp er vaak naast, razend populair.  En dan zit ik weer bij Marantz vast te roesten natuurlijk  ;)

Xander32

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/cd-spelers/m1802028443-denon-super-audio-cd-speler-dcd-1600ne-zwart

Of een Audiolab 8300CD new (met beetje onderhandelen binnen budget)


Quote from: kruzer on March 11, 2022, 12:24:20
Klopt, ik vind de SA zeker een toppertje, dat maakt de queste ook wat moeilijker natuurlijk.  Een zwarte SA14se bvb. kan ook een optie zijn, maar ik grijp er vaak naast, razend populair.  En dan zit ik weer bij Marantz vast te roesten natuurlijk  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

H&C Hifi

Quote from: Xander32 on March 11, 2022, 12:36:52
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/cd-spelers/m1802028443-denon-super-audio-cd-speler-dcd-1600ne-zwart

Of een Audiolab 8300CD new (met beetje onderhandelen binnen budget)


Die audiolab is toch wel een trapje lager op de ladder hoor :)
Ik heb heel veel 8200 verkocht en ook redelijk wat terug gehad.. SA15 / SA14 is wel een fraaiere machine.

Pjotr27

Quote from: kruzer on March 11, 2022, 12:24:20
Klopt, ik vind de SA zeker een toppertje, dat maakt de queste ook wat moeilijker natuurlijk.  Een zwarte SA14se bvb. kan ook een optie zijn, maar ik grijp er vaak naast, razend populair.  En dan zit ik weer bij Marantz vast te roesten natuurlijk  ;)

Of kijk bij "zustermerk" Denon.... is vaak niet iets anders van klank, maar wie weet helpt je dat.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Xander32

Wat ik al aangaf; binnen het budget zal het al lastig zijn om op geluidskwaliteit niet achteruit te stappen.

Quote from: HcHifi.nl on March 11, 2022, 13:07:07

Die audiolab is toch wel een trapje lager op de ladder hoor :)
Ik heb heel veel 8200 verkocht en ook redelijk wat terug gehad.. SA15 / SA14 is wel een fraaiere machine.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FS249

Ik had de Denon DCD SACD 1500ae en nu de DCD SACD 2000ae. Fijne spelert, solide gebouwd. Kom je op MP soms nog wel eens tegen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Deleted User

Ik ben een paar jaar geleden van de Marantz SA8400 vM naar de Yamaha CD-S3000 gegaan... Dat was wel wat treden hoger op alle vlakken. Er staat een zwarte CD-S1000 te koop voor 700 euri..

Sjettepet

Ik heb in China een HDMI -> i2s converter besteld en ga kijken of ik mijn Sony UHP-1 aan mijn dac kan knopen en DSD doorgeven. Ik wil eigenlijk niet meer afhankelijk zijn van de dac in de SACD-speler. Ik houd jullie op de hoogte.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

RonK.

Quote from: pameijer on March 11, 2022, 10:56:50
Als je een Pioneer LX500 voor dit geld kunnen kopen 2e-hands, direct doen!


Dit is geen "dedicated"  SACD speler toch ,......... dan is deze mogelijk ook een hele mooie optie



https://reavon.com/blu-ray-player-ubr-x110/


]

Bertus69

Je schrijft, "SACD vind ik op dit moment belangrijk. Tènzij de speler uitermate goed is dat de SACD-laag geen meerwaarde meer biedt", maar sa-cd speler heeft toch alleen zin als je sa-cd albums hebt? Snap de vraag niet helemaal?
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Deleted User

Quote from: Bertus69 on March 12, 2022, 01:31:50
Je schrijft, "SACD vind ik op dit moment belangrijk. Tènzij de speler uitermate goed is dat de SACD-laag geen meerwaarde meer biedt", maar sa-cd speler heeft toch alleen zin als je sa-cd albums hebt? Snap de vraag niet helemaal?
Als hij SACD belangrijk vind, dan kan je er wel vanuit gaan dat hij SACD's heeft. Ook ik vind het nog steeds een meerwaarde hebben, ik heb over de 200 SACD plaatjes, en soms haal ik nog juweeltjes uit USA of Japan. Het medium is nog niet helemaal uitgestorven...

Xander32

O.a. Marantz en Accuphase brengen nog steeds hele fraaie (en prijzige) sacd spelers uit. Dan zal er ook vraag naar zijn.

Quote from: Jazzman on March 12, 2022, 07:41:47
Als hij SACD belangrijk vind, dan kan je er wel vanuit gaan dat hij SACD's heeft. Ook ik vind het nog steeds een meerwaarde hebben, ik heb over de 200 SACD plaatjes, en soms haal ik nog juweeltjes uit USA of Japan. Het medium is nog niet helemaal uitgestorven...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

kruzer

Quote from: Bertus69 on March 12, 2022, 01:31:50
Je schrijft, "SACD vind ik op dit moment belangrijk. Tènzij de speler uitermate goed is dat de SACD-laag geen meerwaarde meer biedt", maar sa-cd speler heeft toch alleen zin als je sa-cd albums hebt? Snap de vraag niet helemaal?
Ik heb een aantal SACD's, anders zou het inderdaad niet belangrijk zijn.  Het medium leeft nog altijd, helaas zijn ze pokkeduur.

kruzer

Bedankt voor de tips in elk geval, ik merk dat het topic leeft, en dat CD hoegenaamd niet is afgeschreven.
Heb een aantal opties nu, volgende stap is luisteren... En als dat allemaal wat tegenvalt, dan blijven we gewoon bij de huidige speler en wacht ik rustig een zwart exemplaar af 2dehands.

RonK.

#20
Quote from: Xander32 on March 12, 2022, 08:39:54
O.a. Marantz en Accuphase brengen nog steeds hele fraaie (en prijzige) sacd spelers uit. Dan zal er ook vraag naar zijn.

Sterker,  ik vind de SACD nog behoorlijk levend als je ziet wat er via de USA en Japan nog aangeboden wordt.
Er is ook nog steeds een goed aantal nieuwe releases wat uitkomt.

Het is wel een beetje het voorgekauwde "oude" repertoire, toch koop ik nog altijd wel een aantal SACD's per jaar.

Gewoon omdat ik het leuk vind :-)


Deleted User

Misschien tips waar deze nog te krijgen zijn? Ik heb hier een account: https://store.acousticsounds.com/

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

RonK.


RonK.

Vergeet ook Discogs niet https://www.discogs.com/search/?q=sacd&type=all

En via Ebay en Marktplaats kan je soms ook hele leuke aankopen doen ....