Mac Studio Display - iMac Studio versie?

Started by scoc, March 10, 2022, 10:03:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

ziet er mooi uit, vraag me alleen wel af wie de meest uitgebreide gaan kopen :D

Ik ben zelf meteen overgestapt naar de M1 en die linea recta terug gestuurd.
Daarna de 2e generatie MBP gekocht en die werkt zoals ik verwacht had van een M1, sommige software draait niet of draait via rosetta 2 (welke verassend sneller is dan de windows versie op een i9, goed zo apple)

Dus ik ben een absolute believer in Apple (weer)
Maar.... vraag me wel af waarom "normale" mensen een studio zouden kopen.
Heb het al eens eerder aangegeven maar op dit moment zou ik een 14" MBP pakken de Pro uitvoering met 16GB en 1TB opslag en dan voor thuis een goed OWC Dock waar hij in clamshell werkt (niet alle docks doen dat) en dan heb je denk ik voor een heel voordelig bedrag een super handige oplossing.

Ik irriteer me namelijk mateloos aan het feit dat mijn werkplek thuis andere software/settings/plugins heeft dan de Setup in de studio.
In de toekomst gaan we dan ook de PC in de studio vervangen door mijn MacBook. Heb daar vroeger al van "gedroomd" maar laptops waren eigenlijk altijd te beperkt en vooral veel te traag voor wat wij doen. Tegenwoordig edit ik sneller op de iPad Pro M1 (video) dan op de desktop en is de M1 MBP zo verschrikkelijk snel dat het weinig scheelt of de foto's zijn al bewerkt voor ik ze genomen heb :D


Draaide zaterdag voor het eerst in lange tijd weer eens photoshop in de studio (doe nu 99% van de bewerkingen thuis) en het viel me op hoe lang bv Exposure duurde in vergelijk met de laptop. En in de studio staat een behoorlijk snelle PC met flinke GPU. Apple heeft met de M1 echt een revolutie ontstoken voor mensen die veel met video/fotografie/grafische dingen bezig zijn.

Kan niet wachten wat er gaat komen wat echt die kracht van de ultra gaat benutten.
Nog meer AI in bewerkingen zoals content Aware ?
Nog betere subject selectie?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 14:35:08
Ik ben zelf meteen overgestapt naar de M1 en die linea recta terug gestuurd.

Waarom als ik vragen mag? Welke was het?

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 14:35:08
Maar.... vraag me wel af waarom "normale" mensen een studio zouden kopen.
Heb het al eens eerder aangegeven maar op dit moment zou ik een 14" MBP pakken de Pro uitvoering met 16GB en 1TB opslag en dan voor thuis een goed OWC Dock waar hij in clamshell werkt (niet alle docks doen dat) en dan heb je denk ik voor een heel voordelig bedrag een super handige oplossing.

Mwah, dan moet je zo'n ding open doen om hem aan te zetten. (Nee, ik laat hem niet in standbye staan) En hij neemt veel meer ruimte in beslag. Wat gaat de koeling doen in de toekomst? Ook daar is Apple niet meer zo goed in. Die is toch altijd wat beter bij een desktop, al is de Studio qua form factor intern misschien ook meer een laptop.

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 14:35:08
Ik irriteer me namelijk mateloos aan het feit dat mijn werkplek thuis andere software/settings/plugins heeft dan de Setup in de studio.

Kwestie van bijhouden. En vergis je niet. Niet iedereen heeft behoefte aan een mobiele computer. Ik doe 95 procent van mijn werk thuis. Voor die 5 procent neem ik wel wat ongemak op de koop toe. Dat kan ook met een goedkoop ding in mijn geval.
Het is dus maar net wat je met je computer doet. Als ik niet mobiel hoeft te zijn, slaat de balans bij mij in principe toch altijd door richting een desktop. En ja, ik weet dat dat ouderwets is. :)

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 14:35:08
ziet er mooi uit, vraag me alleen wel af wie de meest uitgebreide gaan kopen :D


Die is nog altijd vele malen goedkoper dan de duurste Mac Pro 2019 en daar was ook een markt voor. Dus ik denk dat ze wel gaan verkopen. Voorheen zag je slechts sporadisch een Mac Pro op een tweedehandssite verschijnen maar nu zie ik er al veel meer. Voor extreem hoge prijzen. Wie gaat die kopen?

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 14:35:08
ziet er mooi uit, vraag me alleen wel af wie de meest uitgebreide gaan kopen :D

Mensen zoals jij?

Quote
Ik ben zelf meteen overgestapt naar de M1 en die linea recta terug gestuurd.
Daarna de 2e generatie MBP gekocht en die werkt zoals ik verwacht had van een M1, sommige software draait niet of draait via rosetta 2 (welke verassend sneller is dan de windows versie op een i9, goed zo apple)

Hier heb ik dus dezelfde vraag als HAL. De normale M1 heb je direct teruggestuurd. Waarom?
In de MBP heb je o.a. de M1 Pro en de M1 Ultra. Welke heb jij dan gekozen want je zult tegen dezelfde dingen aangelopen zijn als je exact dezelfde M1 Soc zou hebben gekozen in de MBP.

Dus om aan te geven waarom ik zou kiezen voor de Mac Studio is omdat er geen zwaardere M1 in de Mac Mini kan (op dit moment) en omdat het geheugen max 16GB is op die dingen.

Quote
Maar.... vraag me wel af waarom "normale" mensen een studio zouden kopen.
Heb het al eens eerder aangegeven maar op dit moment zou ik een 14" MBP pakken de Pro uitvoering met 16GB en 1TB opslag en dan voor thuis een goed OWC Dock waar hij in clamshell werkt (niet alle docks doen dat) en dan heb je denk ik voor een heel voordelig bedrag een super handige oplossing.

Voor mij ligt dit in de prijs van het apparaat voor het geld van een MBP 14" met de M1 Pro heb je een Mac Studio met een M1 Max SoC.
Ik werk zelden op locatie met een laptop dus het scherm zal me een worst wezen (en vind ik te klein met 14". Een laptop neemt meer ruimte in op mijn bureau en ziet er minder mooi uit. 

Quote
Ik irriteer me namelijk mateloos aan het feit dat mijn werkplek thuis andere software/settings/plugins heeft dan de Setup in de studio.

Snap ik. Geen last van.

Maar sowieso goed advies en is ook nog niet helemaal van de baan.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HAL

Quote from: LittleNinja on March 15, 2022, 15:20:00

Voor mij ligt dit in de prijs van het apparaat voor het geld van een MBP 14" met de M1 Pro heb je een Mac Studio met een M1 Max SoC.
Ik werk zelden op locatie met een laptop dus het scherm zal me een worst wezen (en vind ik te klein met 14". Een laptop neemt meer ruimte in op mijn bureau en ziet er minder mooi uit. 


Ja, helemaal mee eens. Wat moet je met een 14 inch scherm of 16 inch scherm als je op locatie werkt? Zo minuscuul klein voor serieus werk.
Maat ieder zijn ding hoor. Die MacBooks lijken me verder geweldig dingen.

J.A.F._Doorhof

Eerste M1 was toen de Air
Op dat moment wat het eerste wat mis ging eigenlijk al meteen een deal killer namelijk geen extra monitoren (we gebruiken er 3)
Daarnaast werkte de software die we voor de voorraad gebruikte totaal niet, was de windows emulatie nog niet mogelijk en hadden we problemen met printers.
Ik ben best technisch maar na een uur flikkerde ik hem terug in de doos :D

De nieuwe MBP was een totaal andere ervaring (ook een stuk later) nu werkte bijna alles, en ook meerdere schermen en windows.


Het zal inderdaad per persoon schelen, begrijp me goed.
In onze situatie werk ik thuis, in de studio en enorm veel op locatie.
In het verleden wel meegemaakt dat ik een powerpoint nog even had aangepast en vergeten was te syncen, plus dat we op locatie vaak enorm traag internet hadden dus even 1GB binnen halen was ook geen optie :D

Tijdje geprobeerd met een HDD waar alles dan opstond, maar die vergeet je weer een keer thuis als je in de studio bent.
Daarnaast is veel software gelimiteerd naar 2 workstations en wij gebruiken er 3 voor grafische dingen... pffff gekloot dus :D

Nu heb ik 1 laptop die ik thuis op de Dock zet met een 32" monitor en geluidsopname set.
Loskoppelen en naar de studio met de hele Setup.
en op locatie heb ik alle data gewoon bij me met alle settings.

in DIE situatie is het ideaal.
Als de machine op kantoor staat dan is de nieuwe studio natuurlijk helemaal te gek en cost effectief.
De meeste content creators die ik ken zijn echter zeer veel werkzaam op flexibele plekken van een Starbucks tot thuis op de bank, vandaar mijn wat gekleurde wereld beeld :D

Waar het eigenlijk om gaat (:D)
De M1 pro is zo verschrikkelijk snel dat je geen desktop meer HOEFT te nemen omdat de laptop te traag is.
Zo had ik het ook kunnen zeggen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Oh.
We hebben trouwens nog een MacPro te koop :D
Oude model.

Heb zelf daarna de R2D2 gehad, en als je die prijs nu vergelijkt met de studio..... HS.
En dan is de Studio ook nog eens tig sneller.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: HAL on March 15, 2022, 15:23:21
Ja, helemaal mee eens. Wat moet je met een 14 inch scherm of 16 inch scherm als je op locatie werkt? Zo minuscuul klein voor serieus werk.
Maat ieder zijn ding hoor. Die MacBooks lijken me verder geweldig dingen.

Je kunt de MacBooks ook gewoon weer aansluiten op een scherm op locatie natuurlijk. Het idee is niet verkeerd. 14" vind ik inderdaad wel heel klein, mocht je geen scherm tot je beschikking hebt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 15:34:12
Waar het eigenlijk om gaat (:D)
De M1 pro is zo verschrikkelijk snel dat je geen desktop meer HOEFT te nemen omdat de laptop te traag is.
Zo had ik het ook kunnen zeggen :D

Ja, helemaal waar! :)

J.A.F._Doorhof

Ik dacht ook dat 14" te klein was maar uiteindelijk spelen er meer dingen.
13" is echt te klein, zonder twijfel.
14" met de scaling van het scherm moet ik eerlijk zeggen dat ik me niet beperkt voel in bv Lightroom (Photoshop is nooit zo een probleem), ik kan overal goed bij en zie ook alle letters goed.
16" zou ideaal zijn...

MAAR.....
een 16" is niet op schoot te houden in een vliegtuig.
Weegt een stuk zwaarder waardoor je rugtas nog meer op je schouders drukt.

Ik heb echt overwogen de 16" te nemen tot ik me realiseerde dat ik thuis een 32" erop sluit en op locatie eigenlijk liever iets compacter heb dan een lel van een laptop (had vroeger de 17") maar ook dit is heel persoonlijk, wij rennen vaak van locatie naar locatie, of op een beurs van stand naar stand en dan heb je al vaak niet veel ruimte om je laptop neer te zetten, vandaar ook dat ik zo blij ben met magsafe :D

Ga je op vakantie en werk je in je hotel er mee en verder niet is 16" echt ideaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 15:35:03
Oh.
We hebben trouwens nog een MacPro te koop :D
Oude model.

Welke oude Model? 6,1? 5,1? 4,1? 3,1? 2,1? 1,1? Altijd interesse voor de juiste prijs. :)

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 15:35:03
Heb zelf daarna de R2D2 gehad.

Welke is dat? De 6,1? Daar werk ik nu op. Bevalt prima maar er komt wat anders. :)

J.A.F._Doorhof

#36
De laatste die ik had was de pedaalemmer, meteen gekocht toen hij uit kwam.
Was een van de eerste die hem kreeg, achteraf super veel mazzel want ik had hem met 2x de R700 kaart (even uit mijn hoofd) en later bleek die prijs ineens 800 euro meer te zijn :D

De versie die we nog hebben is de grote kast waar alles in vervangen kan worden.
Geen idee welk type maar elk leuk bod is goed wat mij betreft. Als je het type exact wil weten moeten we dat even opzoeken maar hij staat nu in opslag.

De nieuwe MacPro vond ik waanzinnig, alleen H264 laat staan H265 was een ramp op een gegeven moment, de laptop was sneller bv.
toen de Mac Pro eruit ging kwam er een windows PC voor in de plaats. Die staat er nu nog :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 15:41:45
Geen idee welk type maar elk leuk bod is goed wat mij betreft. Als je het type exact wil weten moeten we dat even opzoeken maar hij staat nu in opslag.

Er is een enorm verschil tussen het eerste en het 5e model dus zonder het modelnummer is er geen bod te doen.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 15, 2022, 17:24:48
Ik ga kijken morgen.

Mooi. Graag alle specs. Dus ook de grafische kaart en hoeveelheid geheugen.

LittleNinja

Eigen foto's van het product zijn verplicht in een verkooptopic!

Oh wacht.... :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HAL

#41
Quote from: LittleNinja on March 15, 2022, 17:28:06
Eigen foto's van het product zijn verplicht in een verkooptopic!

Oh wacht.... :D


LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

minplus

Ik typ dit op m'n probleemloze 10 jaar oude iMac. We hebben daarnaast iPhones die probleemloos enorm lang meegaan (beide een jaar of 7 oude onlangs vervangen, niet omdat ze het niet meer deden, eentje weggegeven en de andere is nog als reserve in gebruik), een probleemloze oude Macbook en 2 iPads die ook al flink oud zijn maar nog probleemloos werken. De beschermingscases slijten sneller dan de apparaten.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

HAL


LittleNinja

Ik zag zojuist een filmpje voorbij komen waarin iemand de gloednieuwe Mac Studio met M1 Ultra had gekocht, maar dat hij met geen mogelijkheid het ding opgestart krijgt omdat hij alleen gekoppeld kan worden aan een Apple muis en Apple toetsenbord!! Die er natuurlijk ook niet bij zitten voor het luttele bedrag wat je betaald voor de Mac Studio.... :blink:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Kan je geen USB keyboard aansluiten dan ?
Ik draai altijd met andere keyboards.
Dat zou slecht zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

minplus

Quote from: HAL on March 15, 2022, 21:58:49
En wat wilt u daar mee zeggen?

Dat een ietsje oudere Mac overnemen iig qua levensduur geen probleem zal zijn.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HAL

Quote from: VlisChris on March 25, 2022, 21:20:07
Is dat geen koppelverkoop?

Dat ligt aan wat je onder levensduur verstaat. Qua techniek klopt het wel denk ik. Qua softwarecompatibiliteit niet. Kijk maar naar hoe snel Apple de PowerMacs heeft laten vallen toen de Intel CPU eenmaal werd ingevoerd. Maar de meeste draaien nog. Je kunt er alleen niet veel meer mee.