Mac Studio Display - iMac Studio versie?

Started by scoc, March 10, 2022, 10:03:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scoc

Beetje moeilijk om te begrijpen waarom Apple geen iMac versie heeft uitgebracht op basis van hun nieuwe Mac Studio Display?

Design wise vind ik de Mac Studio Display veel beter dan de nieuwe iMac 24 (no chin). Verder zitten reeds alle andere zaken op dit scherm zoals speakers, webcam en usb-c aansluitingen. Een gewone M1 past in een iPad Air dus dan zal dit ook wel passen in dit nieuwe Display. Beetje gek dat je nu een losse Mac Mini moet kopen wanneer je eigenlijk een all-in-one zou kunnen hebben op basis van deze Mac Studio Display. Wie weet komt er later dit jaar wel een iMac Studio versie op basis van M1Pro oid.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

HAL

Ja, die iMac komt zeker. Maar ik ben juist blij dat er een serieuze Mac is waar ik mijn eigen monitor op kan aansluiten. Ik heb die Mac monitor helemaal niet nodig. Bovendien is hij veel te klein natuurlijk. Wat is nou 27 inch. Zo 2015. :)

J.A.F._Doorhof

Zie tegenwoordig heel weinig zin in losse units.
Koop een MacBook pro en je kan hem op kantoor of studio aansluiten op een dock en op locatie werk je gewoon met alles hetzelfde qua software en data.

We werken hier beide op de nieuwe 14" mbp en kan me niet indenken wie meer kracht nodig zou hebben tenzij je een renderfarm runt. Maar dan koppel je gewoon een paar laptops aan elkaar.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jahtari

Er moet gewoon een 32 inch imac komen. 27 inch, kom op zeg.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Leeuwarden

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 10, 2022, 12:22:38
Zie tegenwoordig heel weinig zin in losse units.
Koop een MacBook pro en je kan hem op kantoor of studio aansluiten op een dock en op locatie werk je gewoon met alles hetzelfde qua software en data.

We werken hier beide op de nieuwe 14" mbp en kan me niet indenken wie meer kracht nodig zou hebben tenzij je een renderfarm runt. Maar dan koppel je gewoon een paar laptops aan elkaar.

Okee, de vraag waar mijn 2014 5K iMac over struikelt: ik fotografeer met een Canon R5. Zo nu en dan kom ik thuis met een vangst van 200, 500 en soms wel rond de 1000 plaatjes in CRaw. Die wil ik bekijken in Bridge. Waar ik me vreselijk aan stoor is dat de beeldopbouw in Bridge een eeuwigheid duurt. Lost een MacBookPro dat op?

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 10, 2022, 12:22:38
Zie tegenwoordig heel weinig zin in losse units.


Daar zit iets in. Alle nieuwe Mac-producten zijn inmiddels wegwerpproducten geworden. Het voordeelvan een desktop was dat je ze nog zelf kon repareren of uitbreiden. Dat was nog het leuke aan de oude 5,1 Mac Pro's en de Mac Mini's tot 2014. Daar kon je tenminste nog zelf aan prutsen en uitbreiden. Maar als ik mag kiezen tussen een MacBook of een Mac/Mini/Studio voor thuis dan heb ik toch liever dat laatste.

J.A.F._Doorhof

@leeuwarden
Grootste probleem met langzaam opbouwen is vaak GPU of hard drive problemen. Zelden echt de processor. Wat wel heel zwaar is het maken van de previews bij import of batch export.

Ik raast meestal aan om Lightroom te gebruiken en de catalogus op een snelle SSD te zetten en een gedeelte van het ram als swap drive aan te wijzen. Lightroom vliegt dan zelfs op wat mindere machines.

De M1 MacBooks zijn zo snel dat je absoluut geen vertraging mag zien met dat soort files. Foto's stellen niet zo veel voor. Ik kan er zelfs h265 op editen. Mijn i9 32gb Dell stotterde daar overheen en crashes ging ook wel lekker met die files ;)

@hal
Snap dat helemaal en had dat ook
Desktop was voor alle apparatuur, tablet, snelheid natuurlijk etc.

Alleen probleem is dan vaak dat je alleen achter je desk alles hebt zoals je wil en op de laptop weer net anders, of je mist een bestand.

Qua snelheid hoef je nu geen desktop meer te nemen. Een MacBook 14" met pro uitvoering zou voor bijna alles meer dan genoeg moeten zijn. En met een modern dock kun je de laptop dicht zetten en via 1 kabel aansluiten en je hebt weer alles bij de hand.

Ik draai ook nog met een losse desktop in de studio, maar laptop thuis en zodra de desktop kuren gaat vertonen word hij vervangen door een dock voor de laptop.

Bijkomend voordeel is dat je al je budget aan 1 machine kan uitgeven.
De beperkingen die we nog in ons hoofd hebben zijn met de M1 MacBooks echt wel verleden tijd.

Enige wat nog een limitatie zou zijn zijn externe GPUs maar dat geldt voor alle m1s en is ook denk ik alleen een issue als je echt heel intens werk doet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Ik hoopte zo op een Mac Mini M1 Pro... maar helaas. En toch denk ik dat die er gaat komen. De snelste Mac Mini met Intel chips is nog steeds verkrijgbaar ondanks de introductie van de Mac Studio. Er mist dus nog een oplossing met de M1 Pro chip, wat de meest logische vervanger zou moeten zijn voor die Intel versie.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: HAL on March 10, 2022, 16:59:37
Daar zit iets in. Alle nieuwe Mac-producten zijn inmiddels wegwerpproducten geworden. Het voordeelvan een desktop was dat je ze nog zelf kon repareren of uitbreiden. Dat was nog het leuke aan de oude 5,1 Mac Pro's en de Mac Mini's tot 2014. Daar kon je tenminste nog zelf aan prutsen en uitbreiden. Maar als ik mag kiezen tussen een MacBook of een Mac/Mini/Studio voor thuis dan heb ik toch liever dat laatste.

Als ik me niet vergis is er een wet onderweg die verklaart dat deze apparaten door meerdere bedrijven of door individuen zelf moet kunnen worden gerepareerd. Dat zou dus wellicht weer wat ruimte geven.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Zijn er mensen die de Mac Studio op het oog of zelfs al besteld hebben?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HAL

Op het oog zeker. Maar nog niet besteld.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HAL

Quote from: LittleNinja on March 14, 2022, 21:12:04
Hier hetzelfde. Wat remt jou? :D

Prijs. En ervaring van gebruikers. Ik wil graag weten of hij bevalt. Over de eerste M1 laptops kwamen al snel klachten over de SSD's.

LittleNinja

Quote from: HAL on March 14, 2022, 21:13:46
Prijs. En ervaring van gebruikers. Ik wil graag weten of hij bevalt. Over de eerste M1 laptops kwamen al snel klachten over de SSD's.

Die heb ik gemist.. Wat voor klachten?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HAL

https://9to5mac.com/2021/02/23/m1-mac-users-report-excessive-ssd-usage-potentially-affecting-the-components-lifespan/
Het schijnt opgelost te zijn. Maar Apple laat de laatste paar jaar wel meer steken vallen dus wie weet wat er met de Studio fout kan gaan. Mijn vertrouwen in Apple heeft een al sinds een paar jaar een deukje opgelopen.

LittleNinja

Quote from: HAL on March 14, 2022, 21:50:06
https://9to5mac.com/2021/02/23/m1-mac-users-report-excessive-ssd-usage-potentially-affecting-the-components-lifespan/
Het schijnt opgelost te zijn. Maar Apple laat de laatste paar jaar wel meer steken vallen dus wie weet wat er met de Studio fout kan gaan. Mijn vertrouwen in Apple heeft een al sinds een paar jaar een deukje opgelopen.

Thanks. Ik ga ook nog even afwachten. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

jahtari

Quote from: HAL on March 14, 2022, 21:13:46
Prijs. En ervaring van gebruikers. Ik wil graag weten of hij bevalt. Over de eerste M1 laptops kwamen al snel klachten over de SSD's.
Ik heb een mac mini m1, een macbook pro m1 en een ipad pro m1. Ja ik ben verwend. En nee, nergens problemen mee....!

Retesnel, stil, zuinig, compact, hele fijne machines en als je de mac mini en macbook bekijkt, eigenlijk veel betaalbaarder dan anderhalf jaar geleden met de intel versies. Toen moest je veel neerleggen voor behoorlijke performance, nu krijg je dit standaard al bij de instapmodellen, met als bonus de nieuwe chip die naast snel ook nog energiezuinig en stil is.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

HAL

@jahtari. Zoals ik al schreef zijn de problemen met de SSD's opgelost in de updates van het OS. En ik vind een tweedehands Mac Mini M1 (16GB/1TB) ook nog steeds een optie.

LittleNinja

Quote from: jahtari on March 15, 2022, 09:15:05
Ik heb een mac mini m1, een macbook pro m1 en een ipad pro m1. Ja ik ben verwend. En nee, nergens problemen mee....!

Retesnel, stil, zuinig, compact, hele fijne machines en als je de mac mini en macbook bekijkt, eigenlijk veel betaalbaarder dan anderhalf jaar geleden met de intel versies. Toen moest je veel neerleggen voor behoorlijke performance, nu krijg je dit standaard al bij de instapmodellen, met als bonus de nieuwe chip die naast snel ook nog energiezuinig en stil is.

Ik wilde ook eigenlijk gewoon een Mac Mini met een M1 Pro chip, maar ja..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HAL

Quote from: LittleNinja on March 15, 2022, 12:06:37
Ik wilde ook eigenlijk gewoon een Mac Mini met een M1 Pro chip, maar ja..

Dat hebben ze slim gedaan bij Apple. Nu houden de M1 Mac Mini's gewoon hun oude prijs en je ziet dat er ook geen beweging zit in de tweedehandsprijs.

Leeuwarden

Quote from: LittleNinja on March 15, 2022, 12:06:37
Ik wilde ook eigenlijk gewoon een Mac Mini met een M1 Pro chip, maar ja..

Later dit jaar misschien...

LittleNinja

Quote from: Leeuwarden on March 15, 2022, 12:31:30
Later dit jaar misschien...

Dat denk ik dus ook. Die Intel moet er toch een keer uit. Het is voor Apple natuurlijk onhandig om die chips te blijven bestellen in relatief kleine hoeveelheden.

Voor mijn foto (en video in de toekomst) is die M1 Pro echt wel voldoende.

Hoelang doen jullie met zo'n machine?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HAL

Quote from: LittleNinja on March 15, 2022, 13:01:33
Hoelang doen jullie met zo'n machine?

Met mijn Mac Pro5,1 heb ik heel lang gedaan. Maar ja, die was ook uitbreidbaar en draait op dit moment nog steeds Monterey zelfs. Maar met andere machines heb ik veel korter gedaan. Zoals ik al eerder schreef: een Mac is een wegwerpproduct geworden helaas.

Leeuwarden

Ik heb een iMac eind 2014 met 5k scherm... Draait nog als een zonnetje met de laatste versies van Adobe maar het mag wel wat sneller allemaal.

LittleNinja

Quote from: HAL on March 15, 2022, 13:04:36
Met mijn Mac Pro5,1 heb ik heel lang gedaan. Maar ja, die was ook uitbreidbaar en draait op dit moment nog steeds Monterey zelfs. Maar met andere machines heb ik veel korter gedaan. Zoals ik al eerder schreef: een Mac is een wegwerpproduct geworden helaas.

Dat laatste probeer ik een beetje te negeren.. :D
Maar dat is vooral omdat Windows varianten nog veel erger (schijnen te) zijn. Dus geen "disrespect" naar jou toe.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"