MacBook (air) opslag vergroten

Started by Spijkie, February 2, 2022, 17:35:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spijkie

Goedemiddag allemaal,

Ik ben op zoek naar een MacBook van 2017 en kwam een MacBook air tegen met 256gb opslag. Ik heb gevraagd of de opslag uitgebreid kon worden en het antwoord was dat t niet kon. Ik kom filmpjes tegen op YouTube dat t een vrij simpele handeling is om een grotere ssd schijf te plaatsen.

Ik wil naar een MacBook met 480-512 GB met de kop eraf zeg maar.

Iemand die hier duidelijkheid in kan scheppen?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

bmateijsen

Gewoon HDD clonen en overzetten op een nieuwere SSD. Check even I Fixit website of het ook echt kan.

HAL

Apple gebruikt SSD's met een eigen aansluiting. Je hebt dus een adapter nodig. De combinatie adapter en SSD is erg tricky. Het werkt dus niet altijd. Ook kan het zijn dat updates van het OS, met name die samen gaan met updates van de firmware, het ineens niet doen. Terugzetten van de oorspronkelijke SSD doet dan wonderen. Als eenmaal de firmware-update is geslaagd, kan de nieuwe SSD er weer in. Je moet dus niet je oude SSD verpatsen.

pieper

Bij de 2017 air die ik heb zit de SSD op het moederbord het is geen los deel dat te vervangen is.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

HAL

#4
De 13 inch early 2017 MacBook Air heeft een SSD die wel degelijk is te verwijderen. Maar het zou helpen als Spijkie precies aangeeft om welk model het gaat.

Richi

#5
Hier vind je alles wat je nodig hebt (denk ik): https://everymac.com/systems/apple/macbook-air/macbook-air-faq/macbook-air-mid-2013-how-to-replace-upgrade-ssd-storage.html

Zelf heb ik een MacBookAir7,2 model (2017 i5) met een 128Gb SSD. Dat is eigenlijk te klein, dus ik overweeg om ook een keer een upgrade uit te voeren. Of ik wacht op de nieuwe M1 met meer aansluitmogelijkheden en stap op die over.

Update: heb net zelf deze besteld (https://www.bol.com/nl/nl/p/compatible-512gb-ssd-for-2013-macbook-air-pro-retina-mac-mini/9300000042102411/?bltgh=vlzoVhnaRxPLH--sdfBDjQ.2.3.ProductImage) op basis van de instructie video. Zou een makkie moeten zijn om te vervangen. Nu nog een volledige backup van mijn SSD naar een SD kaart maken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Spijkie

Quote from: HAL on February  2, 2022, 18:21:14
De 13 inch early 2017 MacBook Air heeft een SSD die wel degelijk is te verwijderen. Maar het zou helpen als Spijkie precies aangeeft om welk model het gaat.

Hallo Hal,

Ik moet m nog halen dus ik kan je niet exact vertellen welk type de verkoper heeft of aanbiedt maar ik begrijp nu dat je een early model 2017 moet hebben.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Quote from: Richi on February  2, 2022, 22:23:04
Hier vind je alles wat je nodig hebt (denk ik): https://everymac.com/systems/apple/macbook-air/macbook-air-faq/macbook-air-mid-2013-how-to-replace-upgrade-ssd-storage.html

Zelf heb ik een MacBookAir7,2 model (2017 i5) met een 128Gb SSD. Dat is eigenlijk te klein, dus ik overweeg om ook een keer een upgrade uit te voeren. Of ik wacht op de nieuwe M1 met meer aansluitmogelijkheden en stap op die over.

Update: heb net zelf deze besteld (https://www.bol.com/nl/nl/p/compatible-512gb-ssd-for-2013-macbook-air-pro-retina-mac-mini/9300000042102411/?bltgh=vlzoVhnaRxPLH--sdfBDjQ.2.3.ProductImage) op basis van de instructie video. Zou een makkie moeten zijn om te vervangen. Nu nog een volledige backup van mijn SSD naar een SD kaart maken.

Hallo Ritchie,

Dat filmpje heb ik ook gezien en is idd een makkie, ik kan wellicht de configuratie via m'n macmini iTunes laten lopen maar dat laatste weet ik niet zeker.

Ik ga binnenkort verder kijken naar een dergelijk model. Wil het t liefst laten doen maar voor m'n macmini 2010 die vervangen wordt heb ik t geheugen en de ssd schijf ook zelf geplaatst en was ook n makkie.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Richi

Quote from: Spijkie on February  3, 2022, 07:51:58
Hallo Hal,

Ik moet m nog halen dus ik kan je niet exact vertellen welk type de verkoper heeft of aanbiedt maar ik begrijp nu dat je een early model 2017 moet hebben.

Gr Spijkie
Het onderscheid tussen een early en mid 2017 MacBook Air heb ik nog nooit gehoord. Volgens mij is er maar één 2017 model. Zie ook hier: https://everymac.com/systems/apple/macbook-air/index-macbook-air.html

En bij de MacBook Air 2017 zou dit een makkie moeten zijn. Ik weet het vrijdagavond.  :D

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Nou, de oude SSD eruit en de nieuwe SSD erin was een fluitje van een cent. Mits je een P5 en T5 schroevendraaiertje bij de hand hebt.

Maar dan. Internet recovery gestart en die liep net vast met een -2003f error. Dus nu opgestart met shift+option+command+R ingedrukt om PRAM en VRAM te wissen. Nu lukt de installatie via Internet wel en als ik dit schrijf is de MacBook aan het opstarten. Dan nog mijn Time Machine backup terugzetten en dan zou alles weer moeten werken.

Nog ff geduld dus... :coffee:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Naar nu blijkt, wordt op een MacBook Air uit 2007 standaard MacOS Mojave terug gezet. Ik draaide op Monterey. Vanaf Big Sur (die kwam na Mojave en voor Monterey) wordt er met Time Machine geen volledige systeembackup meer gemaakt, ben ik net achter gekomen. Dus ben ik nu aan het upgraden van Mojave --> Big Sur --> Monterey en als dat is gedaan, kan ik met de migratie assistent mijn data, programma's en instellingen terugzetten vanuit de Time Machine backup.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Spijkie

Dat klinkt eigenlijk heel goed. Ik heb ook een timemachine dus dat zou moeten lukken. Raar dat de bedrijven het niet weten dat dit mogelijk is.

Veel plezier Richi!

Ge Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Richi

#12
Dank je. Gaat lukken. Wel één iets dat ik niet kan verklaren: via de migratie assistent, kon ik alleen een Time Machine backup terugzetten van 21 november, terwijl de laatste van gisterenavond was. Voor mij geen groot probleem, want alle privé data staat op de NAS en zakelijke data in de cloud. Dus ik heb alleen een paar apps moeten updaten (zoals Roon) en nu lijkt het allemaal prima te werken.

Je kan ook overwegen met Carbon Copy Cloner een backup te maken van je harde schijf naar een USB stick of SD kaart en na het monteren van de nieuwe SSD van die backup op te starten en die weer terug te klonen naar je nieuwe SSD (nadat je deze hebt geformatteerd natuurlijk).

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Spijkie

Ik heb een MacBook Pro 2015 met 500gb ssd op de kop weten te tikken voor een €550. Voor wat ik heb gezien een prima prijs voor wat wij ermee doen.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Richi

Quote from: Spijkie on February 12, 2022, 07:59:28
Ik heb een MacBook Pro 2015 met 500gb ssd op de kop weten te tikken voor een €550. Voor wat ik heb gezien een prima prijs voor wat wij ermee doen.

Gr Spijkie
[/quote
Wel zo gemakkelijk. Veel plezier ermee.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a