@leeuwarden
Grootste probleem met langzaam opbouwen is vaak GPU of hard drive problemen. Zelden echt de processor. Wat wel heel zwaar is het maken van de previews bij import of batch export.
Ik raast meestal aan om Lightroom te gebruiken en de catalogus op een snelle SSD te zetten en een gedeelte van het ram als swap drive aan te wijzen. Lightroom vliegt dan zelfs op wat mindere machines.
De M1 MacBooks zijn zo snel dat je absoluut geen vertraging mag zien met dat soort files. Foto's stellen niet zo veel voor. Ik kan er zelfs h265 op editen. Mijn i9 32gb Dell stotterde daar overheen en crashes ging ook wel lekker met die files

@hal
Snap dat helemaal en had dat ook
Desktop was voor alle apparatuur, tablet, snelheid natuurlijk etc.
Alleen probleem is dan vaak dat je alleen achter je desk alles hebt zoals je wil en op de laptop weer net anders, of je mist een bestand.
Qua snelheid hoef je nu geen desktop meer te nemen. Een MacBook 14" met pro uitvoering zou voor bijna alles meer dan genoeg moeten zijn. En met een modern dock kun je de laptop dicht zetten en via 1 kabel aansluiten en je hebt weer alles bij de hand.
Ik draai ook nog met een losse desktop in de studio, maar laptop thuis en zodra de desktop kuren gaat vertonen word hij vervangen door een dock voor de laptop.
Bijkomend voordeel is dat je al je budget aan 1 machine kan uitgeven.
De beperkingen die we nog in ons hoofd hebben zijn met de M1 MacBooks echt wel verleden tijd.
Enige wat nog een limitatie zou zijn zijn externe GPUs maar dat geldt voor alle m1s en is ook denk ik alleen een issue als je echt heel intens werk doet.