Specifieke, merkgerelateerde problemen bij laptops?

Started by BJF, March 9, 2022, 10:12:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BJF

Ik ben toe aan een andere laptop, de huidige 'vreet' usb-sticks en ik krijg dat niet gerepareerd. Is ook al een oudje, dus ik steek er verder geen energie in.

Ik zoek dus een andere, geen nieuwe. Om weer een aantal jaren mee te kunnen zoek ik een recente met stevige specs, toekomstbestendig dus.
Nu weet ik dat 'vroeger' wat merken werden aanbevolen (oa Dell), en andere juist afgeraden. Dat laatste vanwege merkafhankelijke zwakke plekken.

Ik vraag me af of er nog steeds merken zijn die meer dan gemiddeld problemen kennen, of juist merken die bovengemiddeld goed zijn. Wie praat me bij?
NAD M10 V2
Elac FS247

RonK.

Mijn HP doet het al jaren zonder enkel probleem > deze wordt alleen prive gebruikt.


Het enige puntje is dat de ventilator soms wat snel zijn werk doet en een beetje gehorig wel.

J.A.F._Doorhof

Erg goede ervaringen met dell
Maar toch weer terug gegaan naar een MacBook pro.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

Lenovo, HP of Dell zijn de 3 merken die ik als betrouwbaar beschouw.
Apple is ook niet verkeerd, maar is qua budget wat minder vriendelijk, MacOS moet je natuurlijk willen gebruiken en support is zeker niet beter dan bv HP of Dell.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

PatrickP

Ik vind met name de Macbooks de laatste tijd aantrekkelijker geworden. Ook wat prijs betreft gezien de kwaliteit. Het is vooral jammer dat ze nog steeds exorbitant voor vragen als je de specs wat wil opschroeven door extra geheugen of een grotere SSD. Dat heeft mij tegengehouden en ben ik voor een Del XPS 15 gegaan. Maar in de basis is een Macbook Air of Macbook Pro heel aantrekkelijk!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

JoWa

Ik zou zelf voor Lenovo kiezen.
Twee Asus laptops gehad en beide ondanks weinig mobiel gebruik snel stuk.

Nu een Lenovo IdeaPad Pro en zeer tevreden over de kwaliteit.
Een Thinkpad uit de T-serie is meestal ook een goede keuze. Wel wat duurder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

BJF

Dank alvast voor de tips.

Apple gaat het niet worden, vraagt teveel gewenning van mijn vrouw. Ik ben zelf wel enthousiast over de MacBooks maar vind tegelijkertijd de prijzen veel te hoog (zeker ook tweedehands). Anders was een extra Windows-installatie op een MacBook wellicht nog een optie, het beste van 2 werelden :angel:

Ben er nog niet uit dus.
NAD M10 V2
Elac FS247

Pjotr27

Quote from: BJF on March 10, 2022, 09:24:47
Dank alvast voor de tips.

Apple gaat het niet worden, vraagt teveel gewenning van mijn vrouw. Ik ben zelf wel enthousiast over de MacBooks maar vind tegelijkertijd de prijzen veel te hoog (zeker ook tweedehands). Anders was een extra Windows-installatie op een MacBook wellicht nog een optie, het beste van 2 werelden :angel:

Ben er nog niet uit dus.

Opmerkelijk, mijn vrouw wilde eerst ook geen Apple. Moest perse Windows laptop zijn. Ik toch een MacBook Pro gekocht voor haar. In het begin mopperde ze een beetje, maar na maand of zo werd ze enthousiast. Als ik het haar nu vraag, komt er nooit meer een Windows laptop...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

BJF

Die hoop heb ik ook gehad. Maar ik heb een tijdje gehobbyd met MacBooks (Air) en ze kon er niks mee :blink:
NAD M10 V2
Elac FS247

Kingpin

Weet niet wat je met 'betere specs' bedoelt ... maar als het een werkpaard moet zijn kijk dan eens naar de Lenovo Thinkpads P series.
Niet goedkoop maar tweedehands soms best schappelijk aan te komen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

toetertje

Mijn Asus n76 viert volgende maand zijn 10 jarig jubileum.
Deze staat een uurtje of 10 per dag aan. Oke, de accu is wel op.  :D

J.A.F._Doorhof

Buiten het os
MacBooks zijn op dit moment eigenlijk spotgoedkoop.
Buiten de gigantische snelheid krijg je ook een scherm dat zijn weerga niet kent.

Heb er zelf een Dell i9 naast staan en het is echt een bizar verschil. En de Dell was beduidend duurder ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SpeedyAndré

Quote from: toetertje on March 10, 2022, 12:05:50
Mijn Asus n76 viert volgende maand zijn 10 jarig jubileum.
Deze staat een uurtje of 10 per dag aan. Oke, de accu is wel op.  :D
Mijn N76 (i7 cpu) van 2014 draait ook nog goed, zelfs de accu heeft nog bijna a 2 uur.
Er staat al jaren een W10 update klaar maar die wil er maar niet op (foutmelding).
Alles op default zetten helpt niet, er staat nog een M$ Office 2010 op die ik graag wil behouden.

Dan nog een Dell Inspirion 1764 van 2011 die maar niet kapot wil gaan waar ik W10 wel op kreeg.
Beide zijn mooi afgewerkt maar de Asus is het compacts terwijl ze 17 inch zijn.
M'n Dell D830 die ik in 2010 overnam draait ook nog steeds, alleen is Vista een beetje jammer maar de firewire ingang is wel weer uniek :D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Bertus69

Heb een BTO (Build to order), zelf voor het grootste deel samengesteld, nu 11 jaar oud en draait nog steeds, gezien de leeftijd vorig jaar een Dell gekocht, prima apparaat maar de ventilator blaast veel, zeker als je op stroom werkt. Maar dat is waarschijnlijk ook het gevolg van de steeds dunner wordende laptops die toch de warmte kwijt moeten.

Mijn dochter is overgestapt op een MacBook Air, mooie machine en goedkoper dan de mijne, maar na ca. 30 jaar werken op een Windows machine ga ik die overstap niet meer maken  ;D
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Richi

Quote from: JoWa on March  9, 2022, 20:04:35
Ik zou zelf voor Lenovo kiezen.
Twee Asus laptops gehad en beide ondanks weinig mobiel gebruik snel stuk.

Nu een Lenovo IdeaPad Pro en zeer tevreden over de kwaliteit.
Een Thinkpad uit de T-serie is meestal ook een goede keuze. Wel wat duurder.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Helemaal mee eens. Een HP en ASUS leefden hier korter dan 2 jaar. De Lenovo IdeaPad van mijn vrouw gaat al een jaar of 5 mee.

De Macs hier gaan gemiddeld 10 jaar mee...  :clapping:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MaxxMark

De Macbooks zijn (zeker nu met de M1) super snel. Ook in de goedkopere modellen dus ik zou die zeker niet zomaar wegstrepen.

Als je toch voor Windows gaat, besteed wat extra aandacht aan of je voor een AMD of Intel gaat. Intel heeft de afgelopen jaren heel erg veel 'heethoofden' gehad als CPU's waardoor laptops bij iedere scheet warm werden en de ventilator op hoge toeren ging (de laatste intel macbooks hadden daar ook veel last van). Ze zijn hier wel op hun retour, maar heb uit tweede hand vernomen dat automatiseerders hier regelmatig tegenaan zijn gelopen en daardoor vaak geneigd waren om naar AMD's te gaan.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kingpin

Windows 11 kan niet zomaar geinstalleerd worden op oudere laptops, wel iets om rekening mee te houden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

minplus

Quote from: Bertus69 on March 11, 2022, 02:57:31
Heb een BTO (Build to order), zelf voor het grootste deel samengesteld, nu 11 jaar oud en draait nog steeds, gezien de leeftijd vorig jaar een Dell gekocht, prima apparaat maar de ventilator blaast veel, zeker als je op stroom werkt. Maar dat is waarschijnlijk ook het gevolg van de steeds dunner wordende laptops die toch de warmte kwijt moeten.

Mijn dochter is overgestapt op een MacBook Air, mooie machine en goedkoper dan de mijne, maar na ca. 30 jaar werken op een Windows machine ga ik die overstap niet meer maken  ;D

Ben je al ver over de 80, Bertus? Anders kun je de overstap nog prima maken. Het is maar kort wennen.
Ik heb zelf na Dos altijd met Windows gewerkt en even met Linux. Beide hun problemen en beperkingen. Met m'n pensioen meteen overgestapt op een Mac en nooit een seconde spijt van gehad. Integendeel.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Bertus69

Quote from: minplus on March 11, 2022, 19:53:21
Ben je al ver over de 80, Bertus? Anders kun je de overstap nog prima maken. Het is maar kort wennen.
Ik heb zelf na Dos altijd met Windows gewerkt en even met Linux. Beide hun problemen en beperkingen. Met m'n pensioen meteen overgestapt op een Mac en nooit een seconde spijt van gehad. Integendeel.

Haha......nee dat duurt nog even als we het mee mogen maken  ;D. Ik deed in 2007/2008 de Fotovakschool in Apeldoorn, daar stonden allemaal Imac's. Iedereen kon er op werken behalve ik, de helft van de tijd was ik dingen kwijt wist niet waar ik moet zoeken , etc. Ik had thuis toen de officiële versie van PS CS3 of 4, in ieder geval wat toen de laatste versie was. Heb van af die dag elke keer als we de computer nodig hadden mijn eigen laptop meegenomen waar PS draaide onder windows.

Dat is zo'n trauma geweest dat ik er nooit meer aan ga beginnen  ;D
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

J.A.F._Doorhof

Grootste probleem met macs is het missen van de toegankelijkheid van de programma's

Als Windows gebruiker heb ik gewoon de harddisk op het bureaublad en de folder applicaties. Eventueel kun je nog een widget in de top balk gebruiken die alle programmas laat zien.

Toen ik dat eenmaal gedaan had (seconden werk) miste ik Windows totaal niet meer. Ik werk nu al jaren in een dual situatie en schakel volledig naadloos over.

Mijn ouders 10 jaar geleden een MacBook Air van ons gegeven en die zijn absoluut niet technisch. Eerst heel veel gemopper en toch de pc steeds pakken en als wij er waren de Mac. Boekje gekocht Mac voor dummies en binnen een dag of twee waren ze over en willen nu geen Windows meer.

Ik ben neutraal
Mac vind ik veel stabieler met zware toepassingen en de m1 is gewoon bizar snel. Ook word het niet trager door de jaren heen (onze productie Windows machines ook niet echt maar die draaien alleen die software)

Windows is wel vaak bij een probleem op meerdere manieren aan te passen. Bij mac is het een kwestie van hoe ver laat Apple je gaan.

Bv installeren van software die niet van Apple is moet je elke keer toestemming geven in de preferences. Niet handig maar geldt alleen bij installatie.

Elk systeem heeft voor en nadelen
Maar qua gemak wint Mac het wel met een flinke voorsprong.

Heb weinig verstand van computers en wil je gewoon dat het werkt mac.
Helemaal gezien de prijzen van de M1 Macs word het vrees ik steeds moeilijker voor Windows.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FS249

Quote from: Richi on March 11, 2022, 08:01:41
Helemaal mee eens. Een HP en ASUS leefden hier korter dan 2 jaar. De Lenovo IdeaPad van mijn vrouw gaat al een jaar of 5 mee.

De Macs hier gaan gemiddeld 10 jaar mee...  :clapping:

Ik heb weinig last van hardware issues. Mijn HP Touch is al een oud gebakje en draait nog steeds soepel. Mijn Asus Vivobook is ook al oud, idem. Moet er wel bij zeggen dat ze beide al lang op Linux draaien.

Heb ook nog 2 oude Lenovo (ex zakelijke) laptops met de ouderwetse toetsen. Die zijn gebouwd als een tank. Op 1 staat nog Win in combi met Linux, waarmee ik nu dagelijks inlog bij mijn opdrachtgever. De andere is een reserve met alleen Linux erop.

Heb ook Apple Macbook Air (Mijn eigen bedrijfs werk PC) en sinds kort een 27" Imac als vervanger van de HP Touch. Als ik stop met werken (ergens volgend jaar) worden dat beide mijn huis systemen en dan gaan de left-overs naar een goed doel.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

J.A.F._Doorhof

#22
Apple heeft erg veel creators de laatste paar jaar naar Windows toe geschopt onbewust door hun macbookpro volledig uit te kleden en de prijzen enorm op te blazen.

Ben zelf toen ook weer terug gegaan naar Windows.
Wat hier gezegd wordt is wel waar vrees ik, mijn windows laptops zijn eigenlijk allemaal na 3-4 jaar wel "verouderd" of krijgen kuren. Dat moet ik Apple nageven, ik heb nog regelmatig met een fotograaf contact die ooit mijn MBP heeft gekocht en die draait alle moderne software nog steeds en nog steeds op genoeg snelheid.

Macs zijn enorm goed gebouwd, tot er iets uitgebreidt moet worden, maar goed dat kan in mijn dell ook amper :D
Je moet er elke dag mee werken dus je moet gewoon kiezen wat goed voelt.

Heb je geen snelheid nodig kun je aan de Microsoft surface serie denken, ik heb de Surface tablets en Microsoft surfacebook pro meerdere maanden mogen gebruiken/testen van Ms en die bevielen me ENORM goed, waren de beste laptops die ik ooit gebruikt heb (naast Apple) en het losse scherm is echt geniaal, alleen kun je dan video editen vergeten, dat was ook de reden dat we er niet mee doorgegaan zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MAW

Lenovo maakt de beste Windows laptops. Bij verre. Ik heb nu van mijn werk een Lenovo Thinkpad X1 (gen5 dacht ik). Dat is wel een goede laptop. Maar die is ook niet goedkoop.
Ik geloof dat ik hem nu 3 of 4 jaar heb ofzo.

Apple's Macbook pro's zijn in elk opzicht evengoed of beter naar mijn mening. Ik heb nu een Macbook pro 15" uit 2013 en die doet het nog perfect.
Dat heb ik met een windows laptop uberhaubt nog nooit meegemaakt. Na een jaar of 5 kunnen de meesten min of meer de prullenbak in.

Als ik mijn Apple nu verkoop, zouden de totale kosten per jaar zeker niet hoger zijn dan bij een windows laptop. Dit gezien de relatief hoge restwaarde op marktplaats, en de duurzaamheid (ik heb hem nu dus bijna 10 jaar).

Ik ben niet bewust van specifieke problemen van zowel de Apple als de Lenovo.
Gr. Martijn

minplus

Voor mij is het vrij simpel.
Met Windows, wat heb ik genoten van dat systeem, was het elk jaar weer kloten met dingen die fout gingen, met beveiligingsprogramma's die bitter nodig waren, met updates waardoor de zaak trager werd en zo nog een hele serie dingen. Waardoor je de software er weer opnieuw op moest zetten.
Met m'n Apples nooit een probleem gehad, niet steeds weer de software er opnieuw op, geen gedoe met beveiliging, met een update werd de zaak sneller, enz, enz.
M'n iMac werkt al 10 jaar super en probleemloos, m'n iPad vergelijkbaar, m'n oeroude iPhone een jaar geleden vervangen omdat hij na vele mishandelingen uit elkaar begon te vallen maar hij werkte nog prima, m'n lief een nieuwe iPhone gegeven voor haar verjaardag omdat ze er een groot deel van de dag mee bezig is en haar 7 jaar oude wat vaker opgeladen moet worden en een nieuwe leek me zinniger dan de batterij vervangen maar de oude gebruikt ze nog steeds ernaast voor spelletjes.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right