Tidal een soort distortion in hoge frequenties?Ben ik het alleen die dit hoor?

Started by john2910, March 6, 2022, 16:19:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

john2910

Vandaag een heel vreemde ontdekking gedaan.

Ik stream tidal met mijn advance paris connect 150 op mijn jbl ti10k speakers.

Ik hoorde bij sommige albums een soort irritante hoog distortion geluid in de hoge frequenties(echter als je heel goed luisterd ,mijn vrouw hoorde het amper).ik hoorde het vooral met vocals en heel soms bekkens.

Ik had van alles geprobeerd,kabels gewisseld etc maar ik hoorde het telkens..

Bij mijn laatste poging ben ik geswitched naar qobuz en deezer en tot mijn grote verbazing is het zo goed als weg??

Zie ik ze vliegen??Of zijn er meer mensen die het horen met het tidal mqa hifi abonnement?

Maar nu is het weer hifi nirvana  :headbanging:

Rob_Dingen

Ik heb geen Tidal.
Maar een kennis van mij is er bij weggegaan omdat er MP3 tussen zitten.

Rob

DofN

Welke streamer en versterker gebruik je? En wat zijn de instellingen?

Dit hoort natuurlijk niet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

john2910

Het is de  advance paris connect 150,maar het is volgens mij duidelijk toch tidal..
Je moet echt goed luisteren op een paar hele goede speakers,maar het is er weldegelijk volgens mij.

ik lees nu wat oude threads die beschrijven het ook ongeveer wat ik hoor..

https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/sound-quality-problems-with-tidal-streaming-service.688988/

https://forum.audiogon.com/discussions/distorded-sound-with-tidal

Hier beschrijft hij exact wat ik hoor met tidal :

ISSUE DESCRIPTION. When streaming Tidal on my system, on some tracks I hear some disturbed trebel (let say in the area of 4KHz +/- 1KHz). It is difficult to describe - it reminds me the sound of dirty (dust) needdle playing a record. For example, I hear that crysp on Ella high notes. I also hear it on some cymbals (rides, for example). Sometimes it is more obvious; sometimes it is subtle.

Let wel je moet echt heel goed luisteren...

PatrickP

Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

john2910


Peerless Monster

Digitale handtekening van Tidal. Welkom bij de streamingsdiensten...
Bij Qobuz is de enige streamingsdienst, waarbij ik dit niet hoor.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

john2910

Quote from: Peerless Monster on March  6, 2022, 21:18:41
Digitale handtekening van Tidal. Welkom bij de streamingsdiensten...
Bij Qobuz is de enige streamingsdienst, waarbij ik dit niet hoor.

Dat idee heb ik nu ook! Echter hoor ik het ook niet met deezer wat ik nu aan het testen ben..

Tabcam

In de info van Advance Paris MyConnect 150 kan ik niet vinden of die MQA compatible is. Ik kan me voorstellen dat het qua software ofwel qua MQA of met het digitaalwatermerkverwijderen fout gaat.

Wat je nog kan proberen is om in de buurt een MQA dac te lenen en die aan de tand te voelen. Hoop dat het helpt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

PatrickP

Quote from: Tabcam on March  6, 2022, 21:33:43
In de info van Advance Paris MyConnect 150 kan ik niet vinden of die MQA compatible is. Ik kan me voorstellen dat het qua software ofwel qua MQA of met het digitaalwatermerkverwijderen fout gaat.

Wat je nog kan proberen is om in de buurt een MQA dac te lenen en die aan de tand te voelen. Hoop dat het helpt.
Of je zet een lijstje hier neer: dan kijk ik wel even wat ze zijn...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

katwax

Denk wel dat het belangrijk is om aan te geven welke nummers en ook van welke uitgave. Vergelijken is vaak moeilijker dan je denkt zo blijkt uit het verleden  :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

john2910

Goedendag, Ik weet niet meer bij welke nummers..Maar bij vele..Echter heb ik het tidal abonnement nu stop gezet.. En overgestapt naar deezer en qobuz en hier dus geen enkel probleem..

Het blijft wel vreemd.. :music:


PatrickP

Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

john2910

Vreemd mischien was het de MQA verwerking van de advance paris connect 150 geen idee..Maar nu is het werkelijk weer subliem op de jbl ti10k

katwax

Quote from: john2910 on March  7, 2022, 00:08:19
Vreemd mischien was het de MQA verwerking van de advance paris connect 150 geen idee..Maar nu is het werkelijk weer subliem op de jbl ti10k
Inderdaad niet te moeilijk maken, het stoort bij Tidal en niet bij een andere dienst, waarom dan moeilijk doen als het makkelijk kan  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hannibal_

Ik zeg slecht opgepept signaal om het populairder te laten klinken.
Als dat niet goed gebeurd wordt het hoog "geclipped".
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Nlmike

Quote from: john2910 on March  6, 2022, 16:19:22
Vandaag een heel vreemde ontdekking gedaan.

Ik stream tidal met mijn advance paris connect 150 op mijn jbl ti10k speakers.

Ik hoorde bij sommige albums een soort irritante hoog distortion geluid in de hoge frequenties(echter als je heel goed luisterd ,mijn vrouw hoorde het amper).ik hoorde het vooral met vocals en heel soms bekkens.

Ik had van alles geprobeerd,kabels gewisseld etc maar ik hoorde het telkens..

Bij mijn laatste poging ben ik geswitched naar qobuz en deezer en tot mijn grote verbazing is het zo goed als weg??

Zie ik ze vliegen??Of zijn er meer mensen die het horen met het tidal mqa hifi abonnement?

Maar nu is het weer hifi nirvana  :headbanging:

U ziet ze niet vliegen. Tidal lijkt overal een loudness sausje overheen te gooien. Heb het zelf ook gemerkt met kiezen tussen qobuz en tidal. Specifiek voorbeeld: Massive attack - Angel. Daarbij geeft de bas via tidal soms een echte vervorming, terwijl die goed blijftmop qobuz.

Dat mqa is ook absoluut niet lossless. Ze doen er heel vaag, en aggresief, over, laten niks zien. Is uitgebreid getest door derden, en ook inderdaad in de hogere frequenty zit rommel.

Ik zit ook op qobuz, die gebruikt oa flac, wat open is en exht lossless. Nooit issues mee gehad.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

jahtari

Quote from: Nlmike on March 29, 2022, 08:46:27
U ziet ze niet vliegen. Tidal lijkt overal een loudness sausje overheen te gooien. Heb het zelf ook gemerkt met kiezen tussen qobuz en tidal. Specifiek voorbeeld: Massive attack - Angel. Daarbij geeft de bas via tidal soms een echte vervorming, terwijl die goed blijftmop qobuz.


De vraag is altijd of dit aan de streamingsdienst ligt of aan de "master". Soms vind je van nummers meerdere versies die net weer even anders klinken, soms zijn de verschillen echt groot.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Nlmike

Quote from: jahtari on March 29, 2022, 09:14:52
De vraag is altijd of dit aan de streamingsdienst ligt of aan de "master". Soms vind je van nummers meerdere versies die net weer even anders klinken, soms zijn de verschillen echt groot.

Klopt, maar Tidal prutst aan alle streams. Ze gooien er de eerder genoemde loudness overheen, zonder te melden uiteraard.

Lijkt mij op een taktiek om het beter te laten klinken op wat eenvoudigere hifi, anders waarom?

Tzt een hoop vergeleken (was bij alles wat ik geluisterd heb) en het werd ook vanuit meerdere reviewers aangetoont (met een hoop vage reacties vanuit tidal met dreigende taal).

ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar ik blijf bij Qobuz. Ergens jammer want ik vind de app van tidal makkelijker.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

chocovla

Dacht de laatste tijd af en toe iets dergelijks te horen, vooral ook bij dingen als hihats, of lichte crashes. Weet het aan mijn actieve verbeelding, maar dit zet wel wat dingen in perspectief. Ga vanavond maar eens even een vergelijking maken tussen flacs vanaf de server en de Roon versies, en of ik bovenstaande kan reproduceren. Was zelfs even bang dat mijn versterker kuren begon te vertonen :blush:
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Nlmike

Quote from: chocovla on March 29, 2022, 10:39:28
Dacht de laatste tijd af en toe iets dergelijks te horen, vooral ook bij dingen als hihats, of lichte crashes. Weet het aan mijn actieve verbeelding, maar dit zet wel wat dingen in perspectief. Ga vanavond maar eens even een vergelijking maken tussen flacs vanaf de server en de Roon versies, en of ik bovenstaande kan reproduceren. Was zelfs even bang dat mijn versterker kuren begon te vertonen :blush:

Dat krijg je met al die systemen he :)

Mijn beste voordeel is het eerder genoemen Massive attack nummer. Kwestie van een proef accountje qobuz en of wat andere :)

Ik zit zelf wel met een bluenode 2i (op de preamp dac) en heb nog geen andere streamer gebruikt. Maar heb wel meer klachten gehoord.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Nlmike

Quote from: john2910 on March  6, 2022, 16:19:22
Vandaag een heel vreemde ontdekking gedaan.

Ik stream tidal met mijn advance paris connect 150 op mijn jbl ti10k speakers.

Ik hoorde bij sommige albums een soort irritante hoog distortion geluid in de hoge frequenties(echter als je heel goed luisterd ,mijn vrouw hoorde het amper).ik hoorde het vooral met vocals en heel soms bekkens.

Ik had van alles geprobeerd,kabels gewisseld etc maar ik hoorde het telkens..

Bij mijn laatste poging ben ik geswitched naar qobuz en deezer en tot mijn grote verbazing is het zo goed als weg??

Zie ik ze vliegen??Of zijn er meer mensen die het horen met het tidal mqa hifi abonnement?

Maar nu is het weer hifi nirvana  :headbanging:

Even opgezocht, het kanaal Goldensound op yt heeft een uitgebreide test gedaan.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.