Klinkt muziek 's avonds beter dan overdag?

Started by PatrickP, March 6, 2022, 13:22:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickP

Nu ik nieuwe spullen aan het uitproberen ben valt het me wederom op; 's avonds lijkt muziek echt beter te klinken. Voordat ik zelf van alles begin te typen; hoe zitten jullie hierin? Ervaren jullie dat ook?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

KayaRahnee

Dat men minder prikkels van buitenaf ontvangt zou wel eens een verklaring kunnen zijn.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

the limp man

In de avonden is er minder omgevingsgeluid. Het is letterlijk stiller. Dat hoor je ook terug als je muziek luistert.

CZ79

Quote from: the limp man on March  6, 2022, 13:39:43
In de avonden is er minder omgevingsgeluid. Het is letterlijk stiller. Dat hoor je ook terug als je muziek luistert.
Dat scheet maar een beetje, voor mij is het echt de prikkeling van veel andere zintuigen (dan gehoor) wat in de avond (donker) veel minder is
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

DofN

Op de zondagmiddag klinkt het hier vaak ook goed
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tien

gordijnen, drank, netvervuiling, eigen mood, minder omgevingsgeluid, temperatuur, zelf meer ontstresst, nachtstroom is goedkoper ;-)

Het is een onderwerp waar heel veel meningen over zijn.

katwax

Of het beter klinkt dunno, maar voor mij is het de rust die er vaak in de avond is. Buiten is het rustig, je ziet veel minder omdat het donker is, kind naar bed, ... kort gezegd rust -> zelf meer relaxed dus makkelijker om te genieten van de muziek.
Trouwens wat mij ook opvalt is dat is in de avond veel vaker enkel "rustige" muziek kies om te luisteren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hannibal_

Ja beetje zelfde idee als katwax.

'S avonds ben je zelf denk ik rustiger dan midden op de dag oid. Ik moet zeggen dat ik ook 's ochtends vroeg datzelfde heb.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Mediator

Vroeger werd wel gezegd dat de industrie in de avond minder productie draait en dat soort dingen. Je hebt daardoor meetbaar minder vervuiling. Nu heb ik daar in al die jaren nog nooit iets van gehoord. Ik gebruik de laatste tien jaar een stroom regenerator en heb daar veel profijt van.

Kwabbernoot

Quote from: katwax on March  6, 2022, 23:03:12
Of het beter klinkt dunno, maar voor mij is het de rust die er vaak in de avond is. Buiten is het rustig, je ziet veel minder omdat het donker is, kind naar bed, ... kort gezegd rust -> zelf meer relaxed dus makkelijker om te genieten van de muziek.
Trouwens wat mij ook opvalt is dat is in de avond veel vaker enkel "rustige" muziek kies om te luisteren.

Zo ervaar ik het ook. Daar komt voor mij denk ik dan nog bij dat ik 's avonds vermoeider ben waardoor mijn hersens ook makkelijker meegaan in de illusie.

Groeten...

RonK.

#10
Quote from: Tien on March  6, 2022, 22:39:23
gordijnen, drank, netvervuiling, eigen mood, minder omgevingsgeluid, temperatuur, zelf meer ontstresst,

Het is een onderwerp waar heel veel meningen over zijn.

Ik geloof dat dit allemaal wel een beetje waar is ,........ en ook allemaal wel een bepaalde invloed heeft.

De luchtdruk in de avond is ook vaak een stuk lager en dat heeft ook invloed op je lichaam, daarbij in de avond ontspan je vaak wat beter waardoor er meer ruimte is voor beleving in welke vorm dan ook.



FS249

's Avonds is er meer rust in mijn omgeving en sta ik dan ook meer open voor muziek. Liefst ook geen beeld erbij. Weinig licht en een goed glas draagt ook bij :).
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.