Zelfbouw Centerspeaker

Started by printje, June 12, 2004, 09:02:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

printje

Ik ben begonnen met een centerspeaker te bouwen
Nu wil ik 1xbas, 2x mid, 1x hoog erin zetten.
maar op de filter die ik heb zit maar 1 aansluiting voor de Mid, kan ik
bv op 1 aansluiting van de filter meerdere speakers zetten (2xMid) op de mid aansluiting. ???
Vr.Gr. Printje,

SARK

#1
Je begeeft je op "glad ijs"  ;) , misschien is het verstandig om meer info te geven over de units/filter/is het een bestaand ontwerp of heb je een kant en klaar filter gebruikt etc.
Even kort door de bocht: je kunt een heleboel luidsprekers aan een aansluiting hangen, maar of het goed klinkt???
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Tuurlijk

De impedantie klopt dan niet meer.
Maar ik vraag me af of je wel weet hoeveel ohm de luidsprekers zijn ???

SARK

#3
Quote from: Tuurlijk on June 12, 2004, 15:52:47
De impedantie klopt dan niet meer.
Maar ik vraag me af of je wel weet hoeveel ohm de luidsprekers zijn ???

Als het filter is ontworpen voor 1 X speaker "A" en je hangt er 2 X speaker "A" aan (serie of parallel), dient het filter opnieuw berekend te worden. Maar printje, heb je de speakers al in huis of ben je van plan om een speaker extra te kopen?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

printje

#4
Ik heb hier nog een hele doos met spullen liggen, speakers en komplete filters 3weg 12db.
Dus wou hiermee zelf een center bouwen  ;D
Dus ik heb;
1X Bass 140W
2X Midbass 120w
1X Mid 100w
2x Hoog 100w
3x Filter 3weg 12db
Dit alles is 8ohm
Alles komt van Conrad ;D
Vr.Gr. Printje,

SARK

Ik zou me niet blind staren op het aantal watt's, dit zegt namelijk niets over de hoeveelheid herrie die de luidspreker kan produceren ;) (staat gewoon leuk in de reclamefolder).
Wat belangrijker is, is de impedantie ... als je twee 8 ohm luidsprekers parallel aansluit wordt dit 4 ohm. Sluit je dezelfde luidsprekers in serie aan, wordt dit 16 ohm (dit is trouwens niet constant over de gebruikte frequentie, maar in dit geval niet al te belangrijk).
Waar je in ieder geval voor moet oppassen is dat de impedantie niet onder de 2 ohm zakt, er zijn maar weinig versterkers die dit leuk vinden (staat bijna gelijk aan het kortsluiten van de uitgang  :-\ ).
Ik zou zeggen, knoop de boel eens aan elkaar en maak van wat afvalhout een kastje om te testen.

ps.

Staat er nog iets vermeld over de geluidsdruk die de luidsprekers kunnen produceren? (SPLo ( SPL at 1w ) = 91.3 db of zoiets).
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

printje

ik heb verder geen gegevens over de speakers, achter op de speakers staat alleen 8ohm en de aantal watjes.
ik heb het volgende gedaan 2 filters paralel aangesloten, dan kan heb ik de keuze uit
2xBas, 2xMid 2xHoog
Ik heb een vierkante kast gemaakt 45x45x40 die dan precies onder de tv in de kast past ;)
Ik heb eerst de Basspeaker ingebouwd, het achterschot van de kast die kan ik in de kast in/uit schuifen
op deze manier de juiste inhoud van de kast bepaald met een bas cd  ;D klinkt niet slecht!
Dan 2x mid en 2x hoog daar ben ik nu nog mee aanspelen :D
Vr.Gr. Printje,

voodooless

#7
Het spijt me om het te zeggen, maar ik zou alles terug brengen als ik jou was (indien mogelijk)!

Dit gaat gewoon absoluut niets worden1 Je kunt niet zomaal zeggen: "he, die woofer is leuk, en die mid ook, doe die maar twee keer... eens kijken, tweeterje.. ach, die ziet er wel leuk uit.. doe ook maar twee keer. Filtertje... ff kijken.. dat is wel grappig"... Dat gaat gewoon absoluut niets worden. Je moet de gegevens van de speakers kennen, en aan de hand daarvan een kast en een filter berekenen, en het lieft bemeten. Daarnaast moet je weten wat je aan het doen bent! Als je dat wist had je bijvoorbeeld ook nooit twee tweeters besteld (en de rest waarschijnlijk ook niet). Waarschijnlijk heb je niet een machnetisch afgeschermde units gekocht. Als je dat zooite onder de TV zet, dan krijg je vreselijke kleurveranderingen in je beeld, en als je pech hebt worden die naar verloop van tijd blijvend  :'( .

Ik (en ik denk niemand verder) ga je hier ook niet verder bij helpen. Zonder gegevens kunnen wij 0,0,0,0 voor je doen. Wil je een leuke speaker, kijk dan naar een mooi bouwpaket, die zijn er genoeg te vinden! Of besteedt een jaar aan de materie om dan zelf echt aan de slag te kunnen.

Erik van Voorst (in memoriam)

#8
Printje:.......Op zich wel heel bruut en primair zo een benadering  8)

Als je het als leer moment wilt zien met veel lol...ga je gang en hou ons op de hoogte.

Alleen je vraagstelling moet je dan beperken tot...........gaat er niets in vlammen op... ;D

Ik wil niet spottend overkomen maar bedoel hier veel meer mee te zeggen als zoiets van...als ik zus en zo doe geeft dat dan schade.....wij kunnen dan antwoord geven aan de hand van (veel) meer details.

Het moge duidelijk zijn dat je geen kwaliteitscenter bouwt....maar wel veel lol zou kunnen beleven en leren zonder geld uit te geven...want ik denk dat dit je insteek is... ;).


Je kunt bij conrad compensatiemagneten kopen wat een must is als je hem onder de tv zet.

Ik zou zelf TOCH nog even de topics doornemen......misschien wordt je wel serieus enthousiast (bedoel ik mee budget vrij maken) en dan kun je voor weinig..... met hulp van het forum een toppertje bouwen.....EN DAAR IS DIT FORUM TOCH VOOR  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!