Teleurgesteld hoe groot het kwaliteitsverschil is: DAC los of in versterker

Started by PatrickP, March 4, 2022, 19:14:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickP

Ik heb na een weekje testen besloten de Moon Neo 280D streaming DAC te kopen en zo in feite de DAC in de Hegel afgeserveerd. Het verschil in kwaliteit is echt direct duidelijk. Muziek klinkt via de Hegel H360, waarlijk geen instapmodel versterker, groots (in de basis wel lekker natuurlijk!) maar ook versmeerd. Via de Moon valt alles veel meer op z'n plaats, hebben instrumenten en stemmen een veel beter formaat en een plaats. Ook de rust in het geluidsbeeld is echt zoveel beter.

Herkent iemand dit?

Overigens wel heel tevreden wat de Hegel met analoge signalen doet, zeker ook nu ik de DAC via XLR aangesloten heb.

Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Deleted User

Jazeker herken ik dit... Ik liet mijn Aurender X100L via de interne DAC van mijn SACD Yamaha CD-S3000 speler lopen. Maar sinds ik een externe DAC heb kunnen aanschaffen, Ayre DSD QB-9, ben ik echt helemaal tevreden..

Dit dus: https://www.audioxperience.com/nieuws/aurender-x100l-ayre-qb-9-dsd-a-killer-combi


Xander32

.... je zou ook een positief verschil mogen verwachten wanneer je een cdp met een gelijk geprijsde dedicated dac gaat vergelijken op diens presteren als dac ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jahtari

Dus je moet een dac van 7k moet kopen om het aan het klinken te krijgen?  :wow:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

PatrickP

Quote from: jahtari on March  5, 2022, 08:14:10
Dus je moet een dac van 7k moet kopen om het aan het klinken te krijgen?  :wow:
7k Heb ik nooit genoemd. De DAC in de H360 is natuurlijk geen rommel, maar de versterker is tot zoveel meer in staat. Blijkt.

Zou dat bij andere merken/versterkers anders zijn? Ik weet dat de opvolger, de H390, een veel betere DAC heeft.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

jahtari

De aurender en ayre zijn samen 7k, dat vind ik extreem veel geld voor dat deel vd installatie.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Deleted User

Quote from: jahtari on March  5, 2022, 11:46:47
De aurender en ayre zijn samen 7k, dat vind ik extreem veel geld voor dat deel vd installatie.
Wat is extreem veel geld....? de een stopt het geld in kinderen (wat ik niet heb) of een auto van 40k of meer (wat ik ook niet heb)

jahtari

Quote from: Jazzman on March  5, 2022, 16:14:22
Wat is extreem veel geld....? de een stopt het geld in kinderen (wat ik niet heb) of een auto van 40k of meer (wat ik ook niet heb)
Ik bedoel extreem veel geld dat in het digitale deel gestoken moet worden tov de rest. Ik denk dat speakers en akoestiek veel belangrijker zijn voor het eindresultaat en zou dan zelf ook daar het geld in steken.

Maar ieder zijn ding, no problemo.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Hannibal_

Na luidsprekers is de DAC een van de meest bepalende in mijn opinie.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Deleted User

Quote from: jahtari on March  5, 2022, 16:26:48
Ik denk dat speakers en akoestiek veel belangrijker zijn voor het eindresultaat en zou dan zelf ook daar het geld in steken.

Er staat nergens dat ik dat NIET gedaan heb...

Maar dat is de vraag van PatrickP ook niet.

De Aurender en Yamaha is in geld uitgedrukt vrijwel evenveel waard tov de Aurender en Ayre... dus mijn inziens is dat een eerlijk vergelijk. En dus in mijn ruimte en met mijn perceptie van muziek is de losse Ayre in het voordeel. 

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Spijkie

Hoe "oud" is de hegel 360 en de moon? Kan het niet zijn dat toen de hegel 360 kwam een ingebouwde dac er niet zo toe deed en kwalitatief nu is ingehaald door de moon?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

PatrickP

Quote from: Spijkie on March  5, 2022, 20:44:52
Hoe "oud" is de hegel 360 en de moon? Kan het niet zijn dat toen de hegel 360 kwam een ingebouwde dac er niet zo toe deed en kwalitatief nu is ingehaald door de moon?
Volgens mij is de Moon wat DAC betreft ongewijzigd na introductie, dus 2015. De Hegel H360 is volgens mij van 2016. Dus ongeveer even "oud".

Maar dat was het punt niet direct. Ik had verwacht dat de DAC beter zou zijn dan dit. Toch een apparaat van 5500 Euro adviesprijs.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Spijkie

Ik snap m, hadden ze m beter weg kunnen laten. Maar ik denk dat je toen een versterker hebt gekocht van 5250 en 250 dac.

Je ziet dat ook bij atoll, versterker van 1100 met optie dac 100-150..

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

addesmo

Dan beter Lyngdorf.
Dac van 5000 die gelijk versterker is met gratis streamer en room correctie  :pompom:

naish123

Ik heb soortgelijke ervaring met mijn Hegel H80. Jaren naar de interne dac geluisterd, tot ik een Loxije D50 heb besteld bij Amazon. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Enorm verschil en dat voor een dac van €500!
Een neven effect was dat ik de kanalen hoorde doorspetteren maar omdat ik jaren met de interne dac had gespeeld was dit nooit opgevallen.
Hegel heb ik verkocht en nu staat er een ABN*B eindversterker met een Topping d70 en 90pre.

Xander32

Wij van wc-eend adviseren ...

Indien je een andere dac wenst; zelf uit gaan proberen, zelf gaan luisteren of je verschillen hoort en zo ja- welke het beste aansluit bij jouw budget, smaak en luistervoorkeuren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Ik weet niet wie je aanspreekt met dat "wc eend", maar wc eend was/ is een fabrikant die reclame maakt. Hier gaat het meer om ervaringen en adviezen van gebruikers. Heel wat anders dus!

Xander32

Klopt, dat bedoel ik ook te zeggen; iedereen preekt voor eigen parochie.

Op basis van allemaal verschillende aanbevelingen, aanbevelingen waarin nauwelijks een patroon is te ontdekken, kan de ts geen conclusies trekken. Dan kan je m.i. veel beter zelf die ervaring(en) op gaan doen.

Quote from: addesmo on March  6, 2022, 11:44:32
Ik weet niet wie je aanspreekt met dat "wc eend", maar wc eend was/ is een fabrikant die reclame maakt. Hier gaat het meer om ervaringen en adviezen van gebruikers. Heel wat anders dus!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Ervaringen opdoen is voor veel mensen soms niet gemakkelijk. Geen dealer in de buurt of geen tijd. Daarom is het toch leuk dat er een forum zoals dit bestaat waarop mensen elkaar wijzen op mogelijkheden.
Ik heb volgens mij jou ook ooit gewezen op Lyngdorf, maar daar heb je toen ook niets mee gedaan. Op zich prima en jij bent blij met wat je hebt en daar gaat tenslotte om.
Maar ooit........ :devil:

Jumping Jack

Ik denk dat jij onderhand iedereen al ooit hebt gewezen op Lyngdorf...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Xander32

Een forum is er zeker ook om elkander op weg te helpen, elkander suggesties te doen op basis van ervaringen  :thumbs-up:

Maar het zelf ervaren heeft mij veel meer gebracht dan welke aanbeveling dan ook. Echter, ervaringen van mede forumleden kunnen behulpzaam zijn om tot een shortlist te komen, waarmee je vervolgens zelf de boer op kan.

Quote from: addesmo on March  6, 2022, 11:55:50
Ervaringen opdoen is voor veel mensen soms niet gemakkelijk. Geen dealer in de buurt of geen tijd. Daarom is het toch leuk dat er een forum zoals dit bestaat waarop mensen elkaar wijzen op mogelijkheden.
Ik heb volgens mij jou ook ooit gewezen op Lyngdorf, maar daar heb je toen ook niets mee gedaan. Op zich prima en jij bent blij met wat je hebt en daar gaat tenslotte om.
Maar ooit........ :devil:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Quote from: Jumping Jack on March  6, 2022, 11:59:29
Ik denk dat jij onderhand iedereen al ooit hebt gewezen op Lyngdorf...
Even serieus, dat stoort?
Komt voort uit een soort enthousiastme na vele versterkers hier gehad te hebben. En ook uit het oplossen van een slechte accoustiek.
Maar ik zal het niet meer noemen verder.

PatrickP

Quote from: addesmo on March  6, 2022, 12:03:23
Even serieus, dat stoort?
Komt voort uit een soort enthousiastme na vele versterkers hier gehad te hebben. En ook uit het oplossen van een slechte accoustiek.
Maar ik zal het niet meer noemen verder.
Ben je mal! Veel te leuk.

Lyngdorf heb ik wel eens gehoord, bij Klubben en op beurzen. Dat zijn toch een soort computers waar je direct speakers op aan kan sluiten?  :hehe:

Ik omarm digitaal best waar ik de voordelen zie hoor, maar ik ben toch wat meer traditioneel ingesteld als het op muziek(reproductie) aankomt. Ik los zaken liever in het analoge domein op als dat kan.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

addesmo