Balance probleem opstelling en balance knop stereo versterker...

Started by PorscheHD, March 2, 2022, 19:51:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PorscheHD

Goed een hele stomme en simpele vraag,

Is het NOT done om aan de balance knop van mijn stereo versterker te gebruiken omdat dat rommelt met de muziek of de kwaliteit van de weergave beïnvloed?

De knop nu wat meer naar links gedaan en dat fixt het nu aardig alleen zit het tussen me oren dan mis omdat de knop niet in het midden staat haha (sorry autist)  :wacko:

Ik vraag dit omdat in de nieuwe woonkamer de opstelling niet helemaal ideaal is (zie foto) waardoor ik voor mijn gevoel het rechter kanaal harder hoor als links. Ik denk dat dit komt omdat er naast de rechter luidspreker een gordijn / raam / muur zit en bij de linker luidspreker zit niks naast. Ik kan dit verder ook niet veranderen.

Of heeft iemand daar wellicht tips over? Is speakers naar binnen draaien beter bijvoorbeeld?





DofN

Als je echt niets aan de situatie kan veranderen, is de balans knop toch een goed idee?

Je kan ook nog kijken wat er gebeurt met de balans als je rechts meer absorbeert op het eerste reflectiepunt?

En misschien een raar idee, maar dat zal wel worden gecorrigeerd als ik er naast zit: Met het draaien aan de balansknop doe je niets fout, behalve misschien dat sommige versterkers wat last hebben van cross talk op heel lage volumes en je stereo beeld hierdoor bij heel lage volumes vertroebelt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

PorscheHD

Kan ze meer naar de luisterplek draaien zodat rechts niet laatst op het gordijn  maar dat ziet er dan weer zo raar uit

gizmo2

Misschien een beetje rare vraag maar zit het balance knopje wel in het midden ten opzichtichte van het echte midden balans meter.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

PorscheHD

Quote from: gizmo2 on March  2, 2022, 23:07:29
Misschien een beetje rare vraag maar zit het balance knopje wel in het midden ten opzichtichte van het echte midden balans meter.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Kan alleen maar hopen dat je eens een dagje autisme kan ervaren ;) is niet altijd grappig  ;)

FS249

Als je het storend blijft vinden zou je naar andere speakers kunnen kijken. Ik heb hier een soortgelijke opstelling in de set bij de TV , maar dan andersom. Links een gordijn en rechts een wand.

Ik heb geen (hoorbare) last van enig verschil. Wat voor speakers heb je?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

scrutinizer

Denk dat als je de rechter luidspreker wat meer naar binnen en meer van de zijwand vandaan zet je al wat meer balans krijgt....
Vwb controle balans elektrisch kun je linker en rechter luidsprekerkabel eens omwisselen.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kwabbernoot

Je kunt ook een andere versterker aanschaffen, maar dat is wellicht wat overdreven. Bv eentje waarbij je de balans via de AB kunt instellen maar waarbij het niet zichtbaar is dat ie niet in het midden staat.

Groeten...

minplus

In vrijwel alle of eigenlijk helemaal alle (want soms is zelfs in de opname het beeld verschoven) huiskamers is een balansknop een uitstekend idee. Ik zal geen versterker kopen zonder.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Rob_Dingen

Wat je hoort is toch het enige wat telt.
Dus als het goed klinkt afblijven en lekker luisteren.

Rob

PorscheHD

Quote from: Kwabbernoot on March  3, 2022, 17:36:55
Je kunt ook een andere versterker aanschaffen, maar dat is wellicht wat overdreven. Bv eentje waarbij je de balans via de AB kunt instellen maar waarbij het niet zichtbaar is dat ie niet in het midden staat.

Groeten...

O nee zo, dat is bij de Marantz Model 40 het probleem niet want dat zie je niet van een afstand. Het is meer in m'n hoofd dat ik het weet en bang ben dat het met het geluid "rommelt" heb dat soort knoppen nooit echt willen en hoeven gebruiken.

Ik kan de boel nog wel wat naar rechts schuiven wellicht is dat net genoeg alleen dat staat het meubel weer niet in het midden haha o o o wat een drama  :tounge:

chansig

Bij mij trekt het beeld inmiddels ook weer wat meer naar links. Teken dat mijn rechteroor weer aan het verstoppen is. Zou ook nog kunnen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Quote from: DofN on March  3, 2022, 20:14:38
Je drinkt ook teveel.

Klopt. Maar daarvan gaat de muziek eigenlijk altijd beter klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Dat herken ik wel. Een goed glas whisky na een goed glas whisky.. En dan mijn favoriete muziek. Veel mooier kan een avond niet zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

PorscheHD

Okay top dan sla ik het wel op het zuipen  :headbanging:

Maar goed conclusie is dus dat de balance knop geen probleem is technisch....



FS249

Linker en rechter speakers eens omwisselen? De tweeters zitten a-symmetrisch, zo te zien.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

PorscheHD

Volgens de handleiding moeten de logo's aan de binnenkant zitten.... Tweeters zitten niet in het midden van de kast.

Bij het uitpakken worden ze specifiek links en rechts beschreven.

Heb ze wat meer naar de luisterplek gedraaid maar dit doet niks. 

Ik heb ooit eens een Marantz PM7005 nieuw uit de doos gehad waar het ene kanaal gewoon harder klonk als de andere maar wil dat niet testen bij deze omdat ik geen zin heb in omruil gezeur  :hmmm:

Maar zal het toch maar eens testen.....

Tabcam

Ooit overleed het linkerkanaal van een Anthemversterker heel langzaam. Dirac en de balansknop maskeerden juist het probleem. Ik zou eerst kijken wat het probleem is. Is het echt de opstelling, is het een kapotte unit, is het een versterkerprobleem of nog wat anders?

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

PorscheHD

Het is niet de versterker. Links en rechts gedraaid rechts blijft de hardere op het gehoor met balance in het midden. Zal de speakers ook eens draaien voor de show....

Kan natuurlijk ook mijn gehoor zijn. Raam van de vrachtwagen staat weer wat vaker open links (niet op de snelweg) en laatst te dicht bij een hamer gestaan.....

Al had ik er in de andere ruimte niet zo'n last van dus vermoed nog steeds sterk de opstelling wat dat betreft.

Rowdy

Heb je een dB-meter app op je smartphone? Draai de balansregelaar naar links en meet de waarde, daarna draai je de balansregelaar naar rechts en meet je weer de waarde.

PorscheHD

Nog even lopen spelen de hele opstelling zo ver mogelijk naar links gezet en de luidsprekers niet ingedraaid maar gewoon recht voorruit lijkt het beste te klinken. Betere plaatsing in het midden en bijna geen last meer van balance probleem op gehoor met de knop gewoon in het midden.

Vind speaker die gewoon recht naar voren er vaak een beetje raar uit zien maarja als het werkt  :clapping:

Iemand hier een theoretische verklaring voor? Ben ik dan wel even benieuwd naar want je zou zeggen dat het dan juist meer afstraalt rechts op het gordijn zeg maar..... Al twijfel ik soms nog of veel songs ook niet wat meer op rechts staan afgesteld ofzo want hoor links dan wel ook gewoon geluiden maar dan rechts meer.

Naja of mijn gehoor is gewoon stuk  :pompom: