The Human Stain

Started by Spacebass, June 11, 2004, 23:31:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass



QuoteColeman Silk draagt al vijftig jaar lang een verschrikkelijk geheim met zich mee. Niemand, zelfs zijn vrouw en collega's, vermoedt ook maar iets. Wanneer zijn affaire met een schoonmaakster wordt ontdekt, komt zijn leven in een verwoestende spiraal terecht. De schrijver Nathan Zuckerman ontdekt het geheim van Silk en zal de ongekende biografie van deze eminente en oprechte professor trachten te reconstrueren. Hij wil begrijpen hoe het ware gelaat van zijn zorgvulig geplande leven aan het licht kon komen.

Regie:  Robert Benton
Producent:  Tom Rosenberg
Acteurs:  Anthony Hopkins,  Ed Harris,  Gary Sinise,  Nicole Kidman
Speelduur:  106 minuten

Een van de betere films die ik de afgelopen tijd heb gezien!
Anthony Hopkins en Nicole Kidman spelen een fantastische rol. De omschrijving hierboven klopt ten dele niet, maar om dit geen spoiler te maken zal ik er niet te gedetailleerd op ingaan...stomme fout, maar wel een misschien gemaakt om het verhaal smeuiger te doen voorkomen. Het gaat er in principe om dat hij om een stom iets zijn voorspoedige carièrre en vrouw kwijtraakt. Het film verteld vervolgens hoe het leven van de weduwenaar tot stand is gekomen met beelden uit zijn studiejaren, die uitleg geven aan de complexheid van zijn huidige leven. Dit alles is op een prachtige manier in beeld gebracht. Hij wil in feite zijn kant van het verhaal kwijt en zoekt daarvoor een schrijver op in een afgelegen plek van de VS. Daar ontmoet hij dus Nicolekidman die middels verschillende baantjes het hoofd boven water probeert te houden. De twee beginnen een relatie, en langzaam wordt duidelijk dat ook zij allerlei issues heeft die hun relatie op de proef stelt.
Tis geen actie film, maar een film die je een kijkje in iemands leven laat nemen, een die je dus rustig over je heen moet laten komen.
Ik wil niet zeggen dat het een absolute topper is die iedereen meteen moet huren, want ook deze film is bedoeld voor een bepaalde Publiek...een die iets meer diepgang door ook controverse bij jezelf aan te roeren. Een film die, indien hij je raakt, je jezelf af laat vragen hoe je zelf om zou gaan met de verschillende keuzen en probleemstellingen.

Beeld:7
Geluid: 7 (aangezien het een "dialoog" film is, is dit metname belangrijk, en wat mij betreft heel goed geslaagd) (DD/DTS)
Diepgang:8 1/5

Aanrader?: voor liefhebbers absoluut  :)

Harry HT

Hoi SB,
Quote from: Spacebass on June 11, 2004, 23:31:52
Een van de betere films die ik de afgelopen tijd heb gezien!
Hmmm je geeft het verhaal van de film een 8,5, dit maakt me nieuwsgierig. Zal de film in m'n imdb "must see" lijstje toevoegen. Bij imdb krijgt de film maar een 6,4.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

Blijft moeilijk wat een ander boeiend vind idd..

De een ziet er andere dingen in dan de ander bij dit soort films... zoals ik al aangaf vond ik de innerlijke wroegingen en daaropvolgende keuzen van een mens heel aangrijpend. Een ander ziet dit misschien weer als gezeur  ;D

SiR-ROUND

Vannacht ook weer een paar human stains gemaakt...

Kerstmanno

Hij is iets preciezer in zijn cijfer, Harry. Hij geeft namelijk een 8.2  ::)

Kerstmanno

Quote from: SiR-ROUND on August  5, 2004, 17:06:48
Vannacht ook weer een paar human stains gemaakt...

God, na het kijken van een HP natuurfilm met Mies soms???

SiR-ROUND

Gelukkig zat het bed vanmorgen weer onder de babypoep en worden al die human stains er snel uitgewassen...

Mies ken ik niet... Ik heb wel een HP Laserjet 4+...

;D

Starred

Tijdje geleden al gezien. Vond hem aardig, maar ook niet meer dan dat.

beunky

Ik kijk hem nu voor de tweede keer.
Vind het een erg goede film, maar het boek is toch echt beduidend beter.
En vooral ook anders. De film is geciviliseerd, rationeel. Het boek is anders, dat is meer vanuit agressie/woede/onderbuikgevoel bezien. Veel rauwer.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Xstream

Ik was er ook niet kapot van.

Ik vond de karakters wel interessant, met name omdat zowel Anthony als Nicole een hele andere rol speelden die ze doorgaans neerzetten.
Een goede film, maar met iets te weinig detail om de juiste emoties ook echt over te brengen. Kwam op mij niet echt over in ieder geval.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub