DSD volume op X4

Started by rjkamsma, February 28, 2022, 20:45:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rjkamsma

Ten opzichte van PCM is DSD erg zacht (meer dan 6 dB, ik vermoed eerder 15 dB) via de USB-uitgang. Is daar iets aan te doen?
Ik ben nu met een Waversa streamer aan het experimenteren. Maar ga misschien toch weer terug naar mijn Lindemann en de X4 uitsluitend als digitale correctie voor de akoestiek.

R0N

Quote from: rjkamsma on February 28, 2022, 20:45:46
Ten opzichte van PCM is DSD erg zacht (meer dan 6 dB, ik vermoed eerder 15 dB) via de USB-uitgang. Is daar iets aan te doen?
Ik ben nu met een Waversa streamer aan het experimenteren. Maar ga misschien toch weer terug naar mijn Lindemann en de X4 uitsluitend als digitale correctie voor de akoestiek.

Hallo,

Als het DSD-signaal een lager volume heeft dan bijvoorbeeld PCM, dan wordt het ook op een lager volume verwerkt.
Daar is wel iets aan te doen, bijvoorbeeld door de aanbiedende bron, of met behulp van de X4.
Voor analoge signalen kan de ingangsgevoeligheid worden aangepast (hoofdstuk 3-6 blz. 22).
Maar voor digitale signalen gaat dat niet: 1=max.

Wat wel nog bekeken kan worden of de juiste USB-selectie in de X4 is toegepast (USB1.0 of USB2.0).
Ook dat staat in hoofdstuk 3-6.

Als die oplossing niet gaat, dan kan de versterking van de X4 verhoogd worden (hoofstuk 3-4). Maar let op, alle ingangen zullen dan versterkt worden weergegeven. De volumebalans tussen DSD en PCM zal dan hersteld moeten worden, door de respectievelijke ingangen te verzwakken.

Maar allereerst moet gekeken worden of de DSD-bron een hoger signaal kan aanbieden, dat is de beste oplossing.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

rjkamsma

Kennelijk heb ik mij niet helder uitgedrukt. Bij gebruik van de Lindemann Source als dac/streamer/voorversterker (en dan de X4) waren pcm-bestanden even luid als DSD-bestanden van mijn NAS. Bij gebruik van de X4 als dac/voorversterker klinkt DSD duidelijk zachter dan pcm. Dat is tot een firmware update bij de Lindemann ook zo geweest, maar met een kleiner verschil (6dB) dan nu bij de X4. En dat grote verschil is in mijn ogen (oren) vervelend en ik vroeg me af of dat met een andere instelling te verhelpen zou zijn of met een andere firmware.
De X4 klinkt ook als voorversterker prima en doet niet of nauwelijks onder voor de Lindemann Source heb ik tot nu toe de indruk.

R0N

Hallo,

Goed, het is al duidelijker.
Nogmaals, als het signaal zachter binnenkomt, gaat het er ook zachter uit.
DSD moet altijd worden omgezet naar PCM om te kunnen verwerken. De vraag is nu, welk apparaat doet de verwerking?
DSD heeft een enorm dynamisch bereik en derhalve klinken DSD altijd al zachter. De ruisdrempel is super laag, dus het kan op een lager niveau worden opgenomen.
Ik wil het bij mij uitproberen om te kijken of ik het fenomeen kan reproduceren. Maar daarvoor moet ik wel weten welk apparaat de DSD naar PCM omzet. De X4 kan geen DSD verwerken, wel het geconverteerde signaal.

ron

Dus: bron=NAS, verwerking=??, voorversterker=X4, eindversterker=onbelangrijk.
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

katwax

Sommige DAC chips gaan de -6db compenseren en andere gaan om sommige redenen DSD -3db lager afspelen.
In theorie zou het dus kunnen dat je tussen 2 DACs +-10db verschil hebt bij het afspelen van DSD. (bron https://audiophilestyle.com/forums/topic/37767-would-you-expect-dsd-to-be-quieter-than-pcm/#elControls_749638_menu)

Gebruik je dezelfde streaming software bij beide of zijn die ook verschillend? In sommige software is het mogelijk om in te stellen (staat het soms ingesteld) om DSD xdb te boosten.

De dynamische range die je meestal krijgt bij DSD zorgt er dan inderdaad voor dat het volume hoger gaat, enige nadeel is dat als je playlist maakt met mix van bestanden je bij PCM dan plots het volume moet verlagen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

R0N

@katwax
Dank voor deze nuttige informatie/bijdrage.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)