Moon 280D streaming DAC, ervaringen, tips?

Started by PatrickP, February 26, 2022, 12:55:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickP

Ik heb een Moon 280D op proef thuis staan omdat ik op zoek was naar een betere DAC voor mijn Hegel H360. Dat er ook een (uitstekende!) streamer in zit is mooi meegenomen; kan ik eventueel de Bluesound Node 2i uit de set halen; ik neem aan dat deze Moon wat betreft audiofiele kwaliteiten beter is.

Heeft een van jullie ervaring met dit apparaat of iets dat erop lijkt van Moon? Hoe moet ik dit apparaat zien ten opzichte van DAC's van 1500 tot 2500 zonder streamer of soortgelijke apparaten als deze van iets meer? De eerste luistersessie heb ik er al opzitten en de DAC is absoluut veel beter dan die in de Hegel. Vraag is natuurlijk vooral of ik een nog betere keus kan maken in deze prijsklasse. Hierbij de vermelding dat ik er erg gunstig aan kan komen voor een nieuw apparaat met garantie.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Bertus69

Je zou CZ79 eens moeten vragen, ik weet dat hij een streamer en een geïntegreerde stereoversterker van Moon heeft.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Spijkie

Quote from: PatrickP on February 26, 2022, 12:55:33
Ik heb een Moon 280D op proef thuis staan omdat ik op zoek was naar een betere DAC voor mijn Hegel H360. Dat er ook een (uitstekende!) streamer in zit is mooi meegenomen; kan ik eventueel de Bluesound Node 2i uit de set halen; ik neem aan dat deze Moon wat betreft audiofiele kwaliteiten beter is.

Heeft een van jullie ervaring met dit apparaat of iets dat erop lijkt van Moon? Hoe moet ik dit apparaat zien ten opzichte van DAC's van 1500 tot 2500 zonder streamer of soortgelijke apparaten als deze van iets meer? De eerste luistersessie heb ik er al opzitten en de DAC is absoluut veel beter dan die in de Hegel. Vraag is natuurlijk vooral of ik een nog betere keus kan maken in deze prijsklasse. Hierbij de vermelding dat ik er erg gunstig aan kan komen voor een nieuw apparaat met garantie.

Sluit je nog meer aan op de dac of is puur de node? Dan zijn er nog wel andere mogelijkheden namelijk als je een streamer dac zoekt.

Gr Spijkie

Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Deleted User

Heb je de Moon 280D streaming DAC met de MIND2 software? Ik heb zo'n 2 jaar geleden de Moon als proef gehad als DAC voor mijn Aurender. Ik heb ook met de streaming mogelijkheden kunnen spelen. Persoonlijk vond ik de App niet prettig werken, maar dat was ten opzichte van de Aurender Conductor App.

Kijk daar dus ook goed naar, dat zou mijn tip zijn  ;D


PatrickP

Op zich was ik op zoek naar een betere DAC, maar als er een streamer in zit die beter is dan mijn Bluesound Node 2i, dan is dat natuurlijk welkom. Kan die gelijk uit de set. Ik merk wel al dat de app van de Moon prima is, maar die van Bluesound toch wat prettiger. Simpele zaken vooral als doorklikken naar het album of de artiest van wat speelt. En wat informatie over de artiest. Niet perse nodig, maar wel prettig. Maar de Moon streamer werkt verder uitstekend. Klinkt goed en doet alles uitstekend. Het is ook gewoon goed spul volgens mij, want dezelfde streamerkaart zit in de hogere modellen van Moon die tot iets van 14k Euro gaan...

Ervan uitgaande dat ik de streamer van de Moon ga gebruiken wordt in ieder geval dit nog aangesloten: Denon DCD 2000AE SACD speler, LG tv (optisch) en Ziggo Mediabox Next (optisch). Eventueel af en toe een spelcomputer. Ik kan de loop van de Hegel gebruiken, dus als ik het slim in elkaar sleutel heb ik 2 maal coax (een op de Moon wordt de Hegel), 5 maal optisch plus nog wat exotische ingangen digitaal. Maar ik kom uit met wat enkel de Moon me biedt. Wat ik ook wel fijn vind, want dan kan ik eventueel later een versterker erin schuiven zonder digitale ingangen.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

PatrickP

Quote from: Spijkie on February 27, 2022, 06:37:43
Sluit je nog meer aan op de dac of is puur de node? Dan zijn er nog wel andere mogelijkheden namelijk als je een streamer dac zoekt.

Gr Spijkie
Vertel! Het is namelijk lastig bij de winkel die ik normaal bezoek; beperkte keuze en veel leveringsproblemen en zo. Natuurlijk heb ik ook gezocht naar DACs maar ik vind kopen bij een fysieke winkel gewoon nog steeds het prettigst.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Spijkie

#6
Een Elac discovery is erg mooi, gelijk Roon erbij in. Heeft alleen uitgangen.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

PatrickP

Het ging me vooral om de DAC, de streamer is een mooie bijkomstigheid.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

CZ79

Als DAC alleen denk ik dat er in de prijsklasse van de Moon best wel hele stevige concurrentie is, juist de streamer + DAC maken het volgens mij een mooi pakket.
Ik heb de DAC in mijn Moon versterker meermaals geprobeerd (ESS Sabre DAC) maar vond o.a. De Chord en de huidige Weiss DAC overtreffend
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PatrickP

Quote from: cz79 on March  1, 2022, 17:02:23
Als DAC alleen denk ik dat er in de prijsklasse van de Moon best wel hele stevige concurrentie is, juist de streamer + DAC maken het volgens mij een mooi pakket.
Ik heb de DAC in mijn Moon versterker meermaals geprobeerd (ESS Sabre DAC) maar vond o.a. De Chord en de huidige Weiss DAC overtreffend
Die Weiss past optisch sowieso niet in de set en deze specifieke lijkt me ook niet handig met een Firewire poort en geen USB.  ;)

Zo'n Chord zou ik graag een keer uitproberen, maar aangezien ik het via XLR analoog wil aansluiten zit ik dan wel aan een dure jongen vast volgens mij. Ik zou ook niet weten waar ik er een voor een paar dagen kan regelen...

Ik ben nu al een tijd verder in mijn luistersessie en juist het rustige karakter van de Moon lijkt erg goed te passen in mijn toch wel "aanwezige" set, zeker in het hoog. Wellicht ook omdat ik eveneens ter test een setje Cardas XLR kabels erbij heb die naar ik lees ook een rustig karakter hebben.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Bertus69

Het rustige karakter als alleen DAC of i.c.m. de aanwezige streamer in de D280?
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

CZ79

Quote from: PatrickP on March  1, 2022, 18:33:23
Die Weiss past optisch sowieso niet in de set en deze specifieke lijkt me ook niet handig met een Firewire poort en geen USB.  ;)

Zo'n Chord zou ik graag een keer uitproberen, maar aangezien ik het via XLR analoog wil aansluiten zit ik dan wel aan een dure jongen vast volgens mij. Ik zou ook niet weten waar ik er een voor een paar dagen kan regelen...

Ik ben nu al een tijd verder in mijn luistersessie en juist het rustige karakter van de Moon lijkt erg goed te passen in mijn toch wel "aanwezige" set, zeker in het hoog. Wellicht ook omdat ik eveneens ter test een setje Cardas XLR kabels erbij heb die naar ik lees ook een rustig karakter hebben.

Het gaat niet om de Weiss of de chord maar mijn punt is dat er voor dat geld dat de 280d moet kosten best veel mooie DACs te koop zijn, als het je dus alleen om de DAC te doen is.
Maar als je de 280d vrijblijvend thuis kunt proberen zou ik dat zeker niet laten
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PatrickP

Quote from: Bertus69 on March  2, 2022, 02:05:26
Het rustige karakter als alleen DAC of i.c.m. de aanwezige streamer in de D280?
Het zijn de XLR kabels die het analoge signaal terugsturen naar de Hegel. Dus beide.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

PatrickP

Quote from: cz79 on March  2, 2022, 07:25:31
Het gaat niet om de Weiss of de chord maar mijn punt is dat er voor dat geld dat de 280d moet kosten best veel mooie DACs te koop zijn, als het je dus alleen om de DAC te doen is.
Maar als je de 280d vrijblijvend thuis kunt proberen zou ik dat zeker niet laten
Snap ik, maar de spoeling is dun bij de zaken waar ik normaal kom; hoe kom ik aan apparaten die ik ter evaluatie hierheen kan halen?

Ik heb de Moon 280D dus al een paar dagen hier staan en het geheel bevalt me eigenlijk uitstekend; het is echt een forse stap beter dan wat de(ze) Hegel zelf van digitale signalen maakt. Dus ik vermoed dat het een blijvertje is...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

scoc

Quote from: PatrickP on March  2, 2022, 11:25:42
Snap ik, maar de spoeling is dun bij de zaken waar ik normaal kom; hoe kom ik aan apparaten die ik ter evaluatie hierheen kan halen?

Ik heb de Moon 280D dus al een paar dagen hier staan en het geheel bevalt me eigenlijk uitstekend; het is echt een forse stap beter dan wat de(ze) Hegel zelf van digitale signalen maakt. Dus ik vermoed dat het een blijvertje is...

Check effe je PM.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

CZ79

Quote from: PatrickP on March  2, 2022, 11:25:42
Snap ik, maar de spoeling is dun bij de zaken waar ik normaal kom; hoe kom ik aan apparaten die ik ter evaluatie hierheen kan halen?

Ik heb de Moon 280D dus al een paar dagen hier staan en het geheel bevalt me eigenlijk uitstekend; het is echt een forse stap beter dan wat de(ze) Hegel zelf van digitale signalen maakt. Dus ik vermoed dat het een blijvertje is...

Prima dan toch? Ik koop meestal tweedehands en ben dat vaak zonder verlies dan ook weer kwijt met vaak dus altijd een ervaring rijker en soms een illusie armer
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

MichielB

YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

PatrickP

Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/