Problemen NAS

Started by Bama, February 24, 2022, 19:08:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jazzy

Quote from: Bama on February 25, 2022, 21:33:03
Nieuwe schijf geïnstalleerd en lukraak op alle knoppen gedrukt en volgens mij werkt het.

Ik heb op Raid 5 geklikt en opslagpool en een volume aangemaakt zoals het eerst ook was alleen heb ik nu met 3x 6Tb maar 1.66TB beschikbaar?

Anders stop je hier even en vraag je onze hulp. :) Met 3 x 6TB in RAID5 zou je 12 TB nette opslagcapaciteit moeten hebben.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

katwax

#26
Quote from: Jazzman on February 25, 2022, 18:07:17
Wat ik nooit zo begrijp,  is dat als degene die een topic aanmaakt, aangeeft dat hij nada verstand heeft van PC's, dat dan in ZIJN topic met allerlei termen wordt gesmeten, waar hij dus helemaal niets aan heeft...

Je legt niet uit HOE hij dat dan zou kunnen doen via een command line... iets van dood maken met een blije mus...
Het is gewoon een mogelijkheid die ik aangeef, Ton kent mogelijk wel iemand met wat meer IT kennis of hij stuurt mij even een pm.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J.A.F._Doorhof

Nooit raid 0 of JBOD gebruiken
Pak gewoon de nas zoals hij geleverd word en kies dan voor de geadviseerde raid maar blijf weg bij alles waar alle schijven als 1 gezien worden of los.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

#28
Is nog steeds iets niet goed, hij ziet de nieuwe schijf ook gewoon niet. Geen idee wat te doen?


J.A.F._Doorhof

Wat zegt de schijf onder Windows Mac os ?
Voor nas gebruik moet je echt alle partities eraf halen. Of een nieuwe schijf gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

Zit een nieuwe schijf in maar die ziet hij dus niet.

J.A.F._Doorhof

Kijk toch voor de grap eens wat die drive op een desktop aangeeft.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

Herstarten van NAS heb je al gedaan?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bama

Ja, blijft een rood lampje knipperen. Schijf ook al een keer er uit geklikt en terug.
Misschien proberen te wisselen van plaats om te kijken wat de schijf dan doet of mag dat zomaar niet?

En ik begrijp niet wat je bedoelt Frank?

Bama

Ik zie nu dus dat het niet de nieuwe schijf is maar een oude schijf die niet zichtbaar is. Zou het kunnen dat nu schijf 2 overleden is? De nas is van 2017 en staat altijd aan. Wd red schijven.

katwax

Quote from: Bama on April  1, 2022, 10:53:59
Ja, blijft een rood lampje knipperen. Schijf ook al een keer er uit geklikt en terug.
Misschien proberen te wisselen van plaats om te kijken wat de schijf dan doet of mag dat zomaar niet?

En ik begrijp niet wat je bedoelt Frank?
Nee als de schijf al deel uitmaakt van je actieve NAS config mag je de schijf NOOIT zomaar van plaats veranderen :)

Quote from: Bama on April  1, 2022, 11:03:59
Ik zie nu dus dat het niet de nieuwe schijf is maar een oude schijf die niet zichtbaar is. Zou het kunnen dat nu schijf 2 overleden is? De nas is van 2017 en staat altijd aan. Wd red schijven.
Dan zou je raid in status "degraded" moeten staan.
Als ik het goed begrijp heb je een nieuwe schijf toegevoegd. Is deze dan ook al onderdeel van je storage pool? (storage pool -> manage)
Wanneer dit zo is en alle werkende schijven status ready hebben, dan kan je die defecte schijf vervangen door nieuwe en deze ook dan toevoegen in je storage pool
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bama

#36
Heb geen idee waar je het over hebt, zoals eerder gezegd heb niks met it.
Ik reageer als een automonteur, ding doet het niet, omwisselen om uit te sluiten ;)

Heb nu schijven er uit gehaald en terug en herstart en nu zie ik overal rode alarmen komen.
Tijd om weg te brengen denk ik.
Vervelende is dat mijn roon server er ook opzit dus dan terug naar sonos voor muziek in huis.

J.A.F._Doorhof

Er zijn een paar dingen

1. Check eerst binnen de NAS of je een optie ziet om de HD toe te voegen zoals in de post hier boven word gezegd. Maar dan moet hij wel herkend worden.
2. Sluit de HD aan op een pc of Mac en ga naar schijf beheer en check echt dat er geen partities op de HD staan. Als je een NAS schijf gekocht hebt zou je dat eigenlijk niet hoeven te doen. Maar een harddisk die al een keer gebruikt is of geformatteerd is KAN problemen geven.

Ik zou echt de NAS moeten zien om je te helpen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

i2Paq

Kan iemand met Teamviewer niet even meekijken?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Bama

#39
Ik heb nu even 2 nieuwe schijven gehaald dan zijn op de ssd na alle 3 schijven vernieuwd, was er klaar mee.
Kijken of ik het voor elkaar krijg, ik was alles al kwijt dus dat is geen probleem.
En ik krijg mentale ondersteuning van Katwax ;D

Heb nu als eerste de schijf vervangen die niet werd gezien en daar brandt nu een groen lampje boven dus dat is al meer dan eerst.

Dus nu wordt het spannend, mijn vrouw is al zenuwachtig want als er iets fout gaat hier op it gebied ben ik niet te genieten ;)

Edit: waar hij vanochtend maar 2 schijven zag en 1 met een schrijffout ziet hij er nu gewoon 4 maar geeft hij wel een fout aan over een pool?

Hanky Panky

Quote from: Bama on April  1, 2022, 18:34:27
Ik heb nu even 2 nieuwe schijven gehaald dan zijn op de ssd na alle 3 schijven vernieuwd, was er klaar mee.
Kijken of ik het voor elkaar krijg, ik was alles al kwijt dus dat is geen probleem.
En ik krijg mentale ondersteuning van Katwax ;D

Heb nu als eerste de schijf vervangen die niet werd gezien en daar brandt nu een groen lampje boven dus dat is al meer dan eerst.

Dus nu wordt het spannend, mijn vrouw is al zenuwachtig want als er iets fout gaat hier op it gebied ben ik niet te genieten ;)

Edit: waar hij vanochtend maar 2 schijven zag en 1 met een schrijffout ziet hij er nu gewoon 4 maar geeft hij wel een fout aan over een pool?

Mijn Synology geeft meldingen als de S.M.A.R.T. indicatoren aangeven dat er 1 of meerdere schijven aan het overlijden zijn. Kun je dat instellen om te voorkomen dat dit zich een keer herhaalt?

Ik heb op die manier de boel kunnen redden.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Bama

#41
Ik kan geen schijven selecteren. Ik wil een nieuwe pool maken maar lukt dus niet?

Ik ben overigens kampioen in overal op klikken zonder te weten wat ik aan het doen ben en dat ook nog eens zonder enig geduld, ik ben dus de ideale collega voor iedere it afdeling ;D

Bama

Heb nu maar 1 data volume, moet er nog een maken denk ik maar weet niet waarvoor en hoe?
De rest heb ik nu wel alles groen.

J.A.F._Doorhof

Meestal moet je de schijven in een pool zetten en deze formatteren en dan krijg je de volumes.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

#44
Het werkt ik heb overal groene lampjes en vinkjes maar heb wel iets verkeerd gedaan met die opslagpool want er staat nog 10tb waar ik niet bij kan?
Ik heb 3 schijven van 6tb in raid 5 maar er blijft dus maar amper geheugen over, snap niet hoe ik dat goed zet?

Maar ben toch ver gekomen ;)

katwax

#45
Er staat syncro... -> volgens mij is de raid aan met rebuild bezig -> kan wel even duren geduld vereist :)
Als je nu op beheren drukt (rechts) -> kan je dan screenshot nemen?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bama

6TB niet toegewezen zegt hij?

J.A.F._Doorhof

Kun je niet je pool uitbreiden met de overige HDDs ?

Anders misschien handig (als er niets opstaat) even een stap voor stap guide te volgen voor nas leeghalen voor verkoop en meteen daarna opzetten nieuwe nas.

Uit ervaring weet ik dat het soms makkelijker is overnieuw te beginnen als te zoeken naar een fout als je het type bent dat op allemaal knopjes drukt zonder te weten wat het doet ;)

Een nas opzetten mag eigenlijk helemaal niet moeilijk zijn en helemaal als ze leeg zijn. Dan hoef je niet op te passen ;)

Denk er wel ook aan dat je in veel nassen een nieuwe hdd eerst moet formatteren (kill) en dat hij dan pas aan de pool kan worden toegevoegd
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

Je kan uitbreiden, maar die syncroniseren moet eerst klaar zijn.
Maar als die disk met fouten nog deel uitmaakt van de setup kan dat langer duren, zou die dan wel als volgende vervangen -> gaat hij weer syncroniseren zeggen en daarna kan je uitbreiden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bama

Alle schijven zijn nu vervangen voor nieuw en alles werkt alleen zit er dus geheugen die 6tb waar ik niet bij kan?
Dat is dus gewoon een instelling ergens denk ik.