Problemen NAS

Started by Bama, February 24, 2022, 19:08:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bama

Betekend dit dat mijn harde schijf overleden is?

En hij staat in raid 0 :-X, kan ik hem dan gewoon vervangen en zonder schade?

Heb nul verstand van pc's e.d. vandaag deze leken vraag.

Deleted User

Ik ken deze NAS niet, het lijkt dat je 3 schijven hebt, en dat schijf 3 stuk is. Je systeem staat in RAID 0, dus je kunt schijf 3 vervangen... Maak wel eerst een backup op een externe schijf ofzo..

Bama

qnap ts453 met 3 gewone schijven van 6tb en 1ssd

Maar hoe maak ik dan een back up als hij stuk is en kan ik gewoon de 6 tb schijf vervangen. door een 10TB?

Berry76

Er kan ook een Deadbolt-ransomware aanval geweest zijn.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Bama

Quote from: Berry76 on February 24, 2022, 19:25:33
Er kan ook een Deadbolt-ransomware aanval geweest zijn.

Ik heb nog wat gevonden. Is dit dan wat je bedoelt?


jazzy

Quote from: Jazzman on February 24, 2022, 19:18:18
Ik ken deze NAS niet, het lijkt dat je 3 schijven hebt, en dat schijf 3 stuk is. Je systeem staat in RAID 0, dus je kunt schijf 3 vervangen...

Ik vrees het niet. RAID0 betekent dat de data verspreid staat over de drie disken. Als één disk wegvalt ben je het hele volume kwijt. RAID0 is snel om naar weg te schrijven maar biedt geen enkele beveiliging tegen het wegvallen van een schijf.

Sorry.  :(
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

jazzy

Quote from: Bama on February 24, 2022, 19:34:48
Ik heb nog wat gevonden. Is dit dan wat je bedoelt?

Het lijkt me dat die meldingen worden veroorzaakt doordat je hele volume niet beschikbaar is, zie uitleg hierboven.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Bama

Ok, kapot dus en vervangen.

Heb van de belangrijke dingen een backup maar ik kan dus niks meer met deze schijf? Kan hem niet wegbrengen en dat ze er nog info vanaf halen?

jazzy

Vast wel, maar ik heb geen idee wat er precies mis is met de schijft. Het enige dat ik in je screenshot zie is "Bestaat niet". Ik zou eerst eens proberen om de schijf er uit te halen en opnieuw in te zetten. Werkt dat niet dan moet je zoeken op "data recovery" en niet schrikken van de tarieven. Ook zal je dus alle drie schijven in moeten leveren, op de probleemdisk staat maar een derde van elk bestand.

Mocht je opnieuw moeten starten, maak dan een volume aan als RAID1/RAID10 of RAID5. Dan heb je iets minder netto opslag maar kun je wel een keer een kapotte schijf vervangen en de array opnieuw op laten bouwen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Deleted User

Quote from: jazzy on February 24, 2022, 19:43:45
Ik vrees het niet. RAID0 betekent dat de data verspreid staat over de drie disken. Als één disk wegvalt ben je het hele volume kwijt. RAID0 is snel om naar weg te schrijven maar biedt geen enkele beveiliging tegen het wegvallen van een schijf.

Sorry.  :(
Excuus, ja je hebt gelijk..

Bama

Heb de schijf al een keer er uit gehaald maar blijft hetzelfde aangeven.

Tarieven even opgezocht en dat is inderdaad schrikken.

Bedankt voor de hulp allen.

Deleted User

In een grijs verleden had ik ook een schijf die stuk was... (dacht ik). Heb toen eerst de bekabeling die van het board naar de schijven loopt, los gehaald en opnieuw aangedrukt. In dat geval was het issue verholpen. Altijd te proberen waard.

Bama

Zal ik ook nog proberen.

Kan ik deze schijf ook vervangen door een 10TB schijf en de andere 2 gewoon 6TB laten?

Schijf was van okt 2017 (een WD RED) is dat normaal die levensduur want dan kan ik beter alles vervangen?

xynyx

Ik zou de 3 schijven vervangen en 3x10tb in raid5 terug zetten. Effectief heb je dan 20tb opslag. Mocht er dan een schijf uitvallen ben je geen data kwijt.

J.A.F._Doorhof

Raid 0 inderdaad nooit gebruiken
Er zijn een paar dingen bekend van HDDs
Ooit gaan ze kapot en het is nooit als het uitkomt
Door raid 0 te gebruiken vermenigvuldig je het risico met 3.

Raid0 moet je eigenlijk alleen gebruiken als je tijdelijk heel veel ruimte nodig hebt en meer snelheid dan 1 drive je kan geven maar verder is het zo link als het maar kan.

Je kan software online downloaden die data terughaalt (wij hebben vroeger veel data recovery gedaan) die software werkt redelijk goed. Alleen moet je ervan uitgaan dat je filenamen kwijt bent.

Bij foto's en video niet zo een probleem maar bv boekhouding kun je wel afschrijven op die manier. Beste is dan toch een bedrijf inschakelen maar dan praat je over enkele honderden tot duizenden euro's.

Sorry.
Altijd zorgen voor 2 backups thuis en 1 online.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

Ben daar nu dus ook achter gekomen, gelukkig wel een back up van foto's en voor een deel van mijn muziek maar dat moet ik vanavond wel even controleren.
Toch maar gewoon een nieuwe 6tb schijf besteld en dan zal ik een andere raid instellen dat ik veiliger ben.

Kijk de gelopen jaren nog maar amper een film en heb zoveel abonnementen dat films op een harde schijf ook weinig meer toevoegen dus dat ik al die (illegale)  films kwijt ben is ook niet zo erg, is mijn straf zullen we maar zeggen.

Nogmaals bedankt voor de tips.

Cyrus·

#16
Ik heb in mijn NAS (Synology DS918+) in totaal 4 schijven. Daarin heb ik 2x een duo HDDs in RAID1 draaien, ofwel mirroring. D.w.z. ik heb 2 volumes in RAID1, met ieder dus 2 HDDs. Binnen volume 1 staat de data op HDD A en op HDD B wordt steeds een exacte kopie weggeschreven. Idem voor volume 2 (HDD C en HDD D).

Gaat 1 HDD stuk, dan verlies je in principe geen data. Je kunt de defecte HDD gewoon vervangen (wel dezelfde capaciteit aanhouden) en dan maakt het systeem zelf een nieuwe mirror aan.

Uiteraard blijft backups maken noodzakelijk, want gaan beide schijven binnen 1 volume tegelijk stuk, of de NAS zelf, dan heb je alsnog een probleem... Idem bij dataverlies door per ongeluk wissen van bestanden, een virus etc.

Interessante achtergrondinfo over de diverse RAID opties: klik

Hopelijk kun je hier iets mee.


edit: aanvulling
Groeten,
Edwin

LittleNinja

Ik werkte met losse schijven maar ik merk te vaak dat die schijven daarna niet meer herkend worden. Heel irritant.

Dus ik moet ook naar een NAS oplossing en cloud blijkbaar..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Bama

Quote from: Cyrus· on February 25, 2022, 11:28:02
Ik heb in mijn NAS (Synology DS918+) in totaal 4 schijven. Daarin heb ik 2x een duo HDDs in RAID1 draaien, ofwel mirroring. D.w.z. ik heb 2 volumes in RAID1, met ieder dus 2 HDDs. Binnen volume 1 staat de data op HDD A en op HDD B wordt steeds een exacte kopie weggeschreven. Idem voor volume 2 (HDD C en HDD D).

Gaat 1 HDD stuk, dan verlies je in principe geen data. Je kunt de defecte HDD gewoon vervangen (wel dezelfde capaciteit aanhouden) en dan maakt het systeem zelf een nieuwe mirror aan.

Uiteraard blijft backups maken noodzakelijk, want gaan beide schijven binnen 1 volume tegelijk stuk, of de NAS zelf, dan heb je alsnog een probleem... Idem bij dataverlies door per ongeluk wissen van bestanden, een virus etc.

Interessante achtergrondinfo over de diverse RAID opties: klik

Hopelijk kun je hier iets mee.


edit: aanvulling

Ga ik zeker naar kijken want zoals gezegd heb ik er geen kaas van gegeten.

Deleted User

Waar woon je ongeveer, wellicht is er een forumlid die je daarmee kan helpen..

Bama

 Niet zo ver van Breda maar ik zal eerst zelf even kijken wat ik verder nog kan verzieken. ;)

katwax

Raid0 -> maximale capaciteit, minimale bescherming  ;D

Hangt ook beetje af van hoever de schijf heen is, maar mogelijk kan je via commandline (ssh) nog wel data eraf halen, heb ik in het verleden wel kunnen doen bij een Raid5 setup op Qnap.
Maar als je van het meeste een backup hebt is het misschien niet eens de moeite om er tijd in te steken
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Deleted User

Quote from: katwax on February 25, 2022, 17:44:17
Raid0 -> maximale capaciteit, minimale bescherming  ;D

Hangt ook beetje af van hoever de schijf heen is, maar mogelijk kan je via commandline (ssh) nog wel data eraf halen, heb ik in het verleden wel kunnen doen bij een Raid5 setup op Qnap.
Maar als je van het meeste een backup hebt is het misschien niet eens de moeite om er tijd in te steken
Wat ik nooit zo begrijp,  is dat als degene die een topic aanmaakt, aangeeft dat hij nada verstand heeft van PC's, dat dan in ZIJN topic met allerlei termen wordt gesmeten, waar hij dus helemaal niets aan heeft...

Je legt niet uit HOE hij dat dan zou kunnen doen via een command line... iets van dood maken met een blije mus...

jahtari

Je kunt ook alle schijven los laten benaderen, dus JBOD.

In elk geval is raid nooit een echte backup, bij een virus of al dan niet opzettelijke fouten kun je nog veel kwijtraken.

Met 1 schijf trek je al het gbit netwerk vol, en er zijn er maar weinig die een sneller netwerk hebben.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Bama

#24
Nieuwe schijf geïnstalleerd en lukraak op alle knoppen gedrukt en volgens mij werkt het.

Ik heb op Raid 5 geklikt en opslagpool en een volume aangemaakt zoals het eerst ook was alleen heb ik nu met 3x 6Tb maar 1.66TB beschikbaar?
Op schijf 4 (ssd) draait Roon en dat werkt gelukkig nog.
Heb een cd naar een nieuwe map gesleept en opnieuw aangemaakt in Roon en dat werkt, ik heb muziek.
Ook alle geheugens gewist in Roon, zal wel een tijd nodig hebben om mijn muziek weer voor elkaar te hebben.

Back up van foto's gevonden en terug aan het zetten kan alleen de reis naar nieuw Zeeland, Australië en Hong Kong niet vinden. Hoop dat ik die nog op een andere schijf kan vinden want dat zou wel heel vervelend zijn anders.