Subjectief testen van kabels ... gewoon luisteren dus.

Started by CinéHome, February 24, 2022, 11:55:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

INIURIA

Quote from: Tjeb on March  7, 2023, 16:54:26#Mediator:
Klopt, net zo als muziek opnemen een compromis is, hier heb je ook met meerdere factoren te maken. Ik weet niet welk instrument je speelt maar indien je versterkt speelt dan vraag ik me af of hier dan ook een speciaal netsnoer toegepast moet worden en of er een speciale zilveren instrumentkabel met rodium jackpluggen tussen instrument en versterker toegepast moet worden om het summum te behalen...
Bij mijn basje en versterkertje in ieder geval niet en heb er nimmer iemand over gehoord.. :)

Toevallig stonden we deze zondag in TivoliVredenburg voor een concertje van Napalm Death en als je dan hoort hoe de bassdrum alles compleet overstemde dan vraag je je af of de geluidsman niet te lang zonder oorbescherming heeft staan mixen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik thuis liever geen live ervaring heb en denk dat de buren hier ook erg blij om zijn..



Haha geniale reactie. Dat is nou exact de essentie van het zoeken naar de heilige graal in de muziek... Die bestaat niet dus de zoektocht duurt voort... en voort.... en voort... Zo lang er redenen zijn om aan te nemen dat het nog beter kan, duurt het maar voort en gaat elke 'verbetering' gepaard met onbegrijpelijk termen als 'klinkt nu echt zoals de muzikant het heeft bedoeld'.


Heb mij in al die jaren op het podium nooit druk gemaakt over het feit of mijn gitaarkabel gesmeed is bij maanlicht door elfjes en of de stekker van de versterker wel in een audiofiel-verantwoorde-dedicaded-stroomgroep zit. Zo lang het niet bromt, kraakt of piept, is het goed. Ik weet wel zeker dat de audiofiliteit pas om de hoek komt kijken in de huiskamer, niet op het podium en niet in de opnamestudio. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk (zeg ik overigens enkel omdat ik anders boze audiofielen met fakkels in de voortuin heb staan).

Hoe weet jij nu hoe de muzikant het bedoeld heeft of dat iets nog beter kan dan het nu klinkt?

Ik denk dat je je grotere zorgen moeten maken over het feit hoe de producer het bedoeld heeft. Die wil immers dat het klinkt op vrijwel elke mainstream apparaat in elke mainstream ruimte en gaat niet de prioriteit leggen bij die kleine groep puristen die in de weer is met exotische kabeltjes en luisterruimteoptimalisatie.

In een ander topic heb ik exact uitgelegd waarom bi-wiring onzin is en werkelijk nul toegevoegde waarde heeft. 100% zeker dat mensen dit lezen, enorm verontwaardigd zijn - terwijl er werkelijk niks tegenin te brengen valt - en vervolgens naar de winkel rennen om toch weer een bi-wire luidsprekerkabel te gaan kopen.

En ja, ik ben de afgelopen 30 jaar ook wel in verschillende bullshit verhalen getrapt  :angel:

Een kabeltje waardeert niet ineens 'slecht' opgenomen muziek op naar een kraakheldere opname. Net zo min brengt deze een heel frequentiebereik terug welke de afgelopen jaren verloren is gegaan, simpelweg omdat je een bepaalde leeftijd hebt bereikt en je oren/brein dit niet meer registreren (ook hier uitzonderingen daargelaten  :D )

Met een equalizer ben je stukken goedkoper uit maar dit is helaas niet audiofiel verantwoord. Liever zelfs helemaal geen toonregeling op de versterker want dit zorgt er met-aan-zekerheid-grenzende-waarschijnlijkheid voor dat het niet weergegeven wordt zoals de muzikant het heeft bedoeld...  :tounge:

Teveel geneuzel leidt naar mijn niet-zo-bescheiden mening af van het doel van de hobby: "genieten van muziek". Ach, waar maak ik me ook druk om. Het forum wordt overigens wel heel saai als iedereen denkt als een simpele ziel als ikzelluf  :smile:

Mediator

Quote from: VANZOMERENG on March  8, 2023, 10:17:43Ik heb jou betoog gelezen, niet objectief gelezen en niet subjectief gelezen maar gewoon gelezen en uiteindelijk is toch mijn conclusie (subjectief) dat het ook maar jouw mening is (subjectief)

Je vergeet nog een regel achter je verhaal. 'En daarom kom ik tegenwoordig zelden meer op audiofora en reageer ik nog zelden in een topic op een audioforum'.

Laan

De gezelligheid verplaats zich nu van het topic objectief beoordelen van kabels naar het topic subjectief beoordelen van kabels.  Geweldig! :colgate: De perceptie van muziekanten maakt het nog interessanter. Wel gaat het nu volgens mij om wat er vanaf de geluidsdrager en verder gebeurt en niet ervoor. En na die geluidsdrager wensen sommige nu eenmaal een dikke set met dikke kabels om de gewenste beleving te verkrijgen en andere hebben dat niet nodig. Leven en laten leven.

Imo inmiddels nare woorden die op tief eindigen. Net als tief op. Ook niet aardig.



Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Tjeb

Dus als er vragen gesteld worden en er een dialoog gestart wordt en mensen het niet met jou eens zijn is het niet gezellig meer??

Zal ik het weer gezellig naken dan?

Komtie, er zijn aantoonbaar verschillen tussen kabels te ervaren, absoluut!!!

Gezellig toch??? :tounge:

Laan

Mooi Tjeb, als jij verschillen kan ervaren, geniet ervan!  :tongue2:  :tongue2:  :tongue2:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

vanzomereng

Quote from: Mediator on March  8, 2023, 16:54:00Je vergeet nog een regel achter je verhaal. 'En daarom kom ik tegenwoordig zelden meer op audiofora en reageer ik nog zelden in een topic op een audioforum'.
Nou nou, niet zo pessimistisch , je kunt op het forum......
1. zelf de krenten uit de pap halen, wat je wel interesseert en wilt lezen of waarop je wilt reageren
  Niet alle topics gaat over discussie of geneuzel over kabels en switches
  Er zijn ook topics die gaan over akoestiek en over muziek e.d.
2. Je kunt zelf die onderwerpen bepalen en openen op het forum, waarover jijzelf vindt dat deze wel hout snijden.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

sschot

Er is objectief vast van alles op aan te merken, maar iemand die online er zich toch aan waagt......

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

mmuetst

Quote from: sschot on March 23, 2023, 23:44:38Er is objectief vast van alles op aan te merken, maar iemand die online er zich toch aan waagt......


Heb je het hele filmpje bekeken? Vooral de laatste boodschap over akoestiek in combinatie met goede set vind ik zeer interessant. Daar missen sommige hier op het forum vooral de boot.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Quote from: sschot on March 23, 2023, 23:44:38Er is objectief vast van alles op aan te merken, maar iemand die online er zich toch aan waagt......



Leuk om te zien. Als ik zin heb zal ik de test zelf opzoeken.

Jammer genoeg hebben de kabelaars helemaal niets met dit soort testen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Quote from: sschot on March 23, 2023, 23:44:38Er is objectief vast van alles op aan te merken, maar iemand die online er zich toch aan waagt......


Leuke link. Bedankt! 8 uit 10 vind ik een zeer goed en significant resultaat.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

sschot

Quote from: mmuetst on March 24, 2023, 15:50:46Heb je het hele filmpje bekeken? Vooral de laatste boodschap over akoestiek in combinatie met goede set vind ik zeer interessant. Daar missen sommige hier op het forum vooral de boot.

Jazeker, het fenomeen akoestiek is BELANGRIJK. Maar het ontkracht ook, dat alles hetzelfde klinkt,ook al meet het identiek.

Tijd voor een nieuw tijdperk  ;D
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

mmuetst

Als de test echt goed is uitgevoerd dan is die Danny uniek want het is volgens mij nog niet eerder aangetoond.
Trouwens is het dan geen subjectieve test maar objectief  :D, dit omdat de test blind is uitgevoerd en dat Danny niet wist welke kabel er werd aangesloten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

Idem  :thumbs-up:

Quote from: Richi on March 24, 2023, 16:11:39Leuke link. Bedankt! 8 uit 10 vind ik een zeer goed en significant resultaat.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sschot

Quote from: mmuetst on March 24, 2023, 17:48:12Als de test echt goed is uitgevoerd dan is die Danny uniek want het is volgens mij nog niet eerder aangetoond.
Trouwens is het dan geen subjectieve test maar objectief  :D, dit omdat de test blind is uitgevoerd en dat Danny niet wist welke kabel er werd aangesloten.


Toch leuk, meteen de als. Tsja perfect uitgevoerd niet, want dat is onmogelijk. Zeggen ze zelf ook.

Waarschijnlijk genoeg reden om het weer te ontkrachten, voor sommigen.

Dus toch geen nieuwe tijdperk, dat zou echt jammer zijn!

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Kweetniet

Quote from: sschot on March 24, 2023, 17:32:27Jazeker, het fenomeen akoestiek is BELANGRIJK. Maar het ontkracht ook, dat alles hetzelfde klinkt,ook al meet het identiek.

Tijd voor een nieuw tijdperk  ;D
Onzin! 10 op 10 zou moetem kúnnen als je het écht hoort. En nog een of twee keer de test doen. Dan zou ik overtuigd zijn.
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

mmuetst

#440
Quote from: sschot on March 24, 2023, 18:25:29Toch leuk, meteen de als. Tsja perfect uitgevoerd niet, want dat is onmogelijk. Zeggen ze zelf ook.

Waarschijnlijk genoeg reden om het weer te ontkrachten, voor sommigen.

Dus toch geen nieuwe tijdperk, dat zou echt jammer zijn!


Ik vind het juist heel interessant. En zover ze omschrijven in het filmpje hebben ze de test netjes uitgevoerd. Maar het hele filmpje van de hele test stond nog niet online. Je mag namelijk de persoon die luistert niet beïnvloeden zoals ze dat wel altijd bij Alpha Audio doen. Dus als Jay de kabels willekeurig heeft aangesloten en Danny kan 8 van 10 keer de juiste kabel aanwijzen, dan is dat buitengewoon knap en netjes. Waarom zou ik dat ontkrachten? Ik wil juist bewijs kunnen zien op basis van een objectieve methode zoals zij hebben uitgevoerd in de test.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Quote from: sschot on March 24, 2023, 18:25:29Waarschijnlijk genoeg reden om het weer te ontkrachten, voor sommigen.


Dit patroon gebeurt dan over en weer.

Als er een test online komt waarin geen verschil geduid kan worden dan zijn er over het algemeen genoeg argumenten waarom de test niet deugt.

Dus of we gaan (vanuit beide kanten) continue dezelfde patronen doorlopen en accepteren dat we dit (vanuit beide kanten) doen of gaan we naar de ander wijzen terwijl we zelf het ook doen ?

Het is een beetje een Rutte/Wilders dynamiek.

Dat laatste zal voor de meeste onrust zorgen...dat is in ieder geval zeker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pathos

Leuk filmpje! Ben benieuwd naar de volledige film.

En weer een nieuwe artiest ontdekt,
Vienna Teng 😃
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Laan

Net als de test zelf zegt dit toneelstuk me ook niks. Kan van alles gemanipuleerd zijn buiten beeld.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

#444
Quote from: Pathos on March 24, 2023, 19:54:06Leuk filmpje! Ben benieuwd naar de volledige film.

En weer een nieuwe artiest ontdekt,
Vienna Teng 😃
Ja lekker album: "Warm strangers" gaan we zeker toevoegen aan "dat klinkt geil uit je luidsprekers" (mits met de juiste kabels  ;) ) even de mooiste opname pakken van dit album.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel edit werk er in de full movie zit en waarom deze nog niet online staat. Lol

Maar mooi om naast wat kijk en luisterplezier ook weer de ontwikkelingen waar te nemen.

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tjeb

Quote from: sschot on March 24, 2023, 18:25:29Toch leuk, meteen de als. Tsja perfect uitgevoerd niet, want dat is onmogelijk. Zeggen ze zelf ook.

Waarschijnlijk genoeg reden om het weer te ontkrachten, voor sommigen.

Dus toch geen nieuwe tijdperk, dat zou echt jammer zijn!



Bijzonder hoe je erin staat, is niet echt een open benadering naar mijn idee..

Maar goed, terug on topic maar..
Test lijkt netjes uitgevoerd, op deze manier kan er weinig mis mee zijn.
Ik kan me voorstellen dat je dit als bewijs ziet voor verschillen tussen kabels. Maar ik zie dat toch anders, er is één persoon die goed scoort in deze test en daar zit de crux.

Ik het versterker vergelijk was ik één van de twee die ook 8 uit 10 scoorde, de andere 8 (of meer, dat weet ik niet exact meer)  scoorde belabberd.

Voor mij is er dus niet aangetoond dat er verschillen tussen kabels/versterkers zijn als er niet door meer proefpersonen goed gescoord wordt. Ook in de wetenschap zou het niet als bewijs geaccepteerd worden.

mmuetst

Persoonlijk zie ik deze test als een winst. Vooral de boodschap die aan het einde van het filmpje zit, dat investeren in een goede akoestiek vooral de eerste verstandige stap is richting een goede set.
Ik zie al te veel argumenten van mensen die denken dat hun akoestiek goed is door een houten skeletbouw, maar sorry dat is geen goed argument. De akoestiek binnen moet goed zijn. Al dat gepiel met kabels brengt je nergens, nu wordt het in het filmpje hard op gezegd door iemand die luidsprekers bouwt. Hij ziet kabels, na het verzorgen van een goede akoestiek, als een kersje op de taart. En niet anders om! Dus doe je zelf een plezier, kijk eens kritisch naar je akoestiek ipv je kabels.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

HuubF

Na de aanschaf van mijn hijg end streamer moest ik eerst een tijdje wachten tot hij was ingespeeld. Zo uit de doos klonk hij wel al beter dan het lagere Naim model dat hij verving, maar het duurde nog weken voordat het geluid gevoelsmatig niet meer veranderde.

Pas daarna richtte ik me op de kabels. De nieuwe tv-kast komt er over een paar weken aan en dan moeten de kabels zo goed mogelijk zijn weggewerkt. Er liggen hier best wel veel stroomkabels (standaard, Supra en Wireworld) en ook wat verschillende xlr interlinks (Mogami/neutrik en Atlas Mavros). Behalve de geluidskwaliteit speelt ook het gemak van wegwerken een rol; hoe duurder de kabel, hoe moeilijker.

Dus ik begon bij de basis: ik verving de Wireworlds door de meegeleverde Neumann en Naim stroomkabels en de Atlas Mavros door de Mogami. Het geluid veranderde behoorlijk maar ik gaf de kabels de tijd en liet het hele spul een nachtje draaien ('stond dat ding nou weer de hele nacht aan Huub?'). Pas na een paar dagen had ik tijd om er eens goed naar te luisteren. Dat doe ik door heel vroeg op te staan en dan Radio 4 of Radio Paradise te luisteren en dan uitgebreid de toestand in de wereld te inspecteren op de iPad. Er ontstaat dan vanzelf een gevoel.

Het wordt een beetje een lang verhaaltje zo, maar dat geeft ook een beetje aan hoe lang ik erover heb gedaan om tot een conclusie te komen.

Welnu, ik vond het niks. Het geluid was vlak en inspiratieloos. Er moest iets worden gewisseld. Het meest voor de hand liggend was de interlink. De arme goed-is-goed-genoeg Mogami werd ingewisseld voor de peperdure Atlas Mavros. En dat was een erg grote verbetering, ik durf hier te stellen een verschil van dag ende nacht. De muziek leidde me weer af van mijn internet-werkjes (heelal, Amerika, UK, oorlog, kwantumstuff, stoomlocomotieven, nieuwe elektrische auto's, live-optredens etcetera).

De Atlassen gaan er dus niet meer af en veel duurder kan het niet dus dat is wel klaar zo. Wat betreft de stroomsnoeren ben ik voor de Naim geëindigd bij het standaard bijgeleverde stroomsnoer. De andere klinken technisch misschien wel beter maar ik denk dat er dan wel wat minder Naim beleving is. Dat was bij mijn vorige Naim streamer anders; daar klonk het meegeleverde stroomsnoer juist wat bedompt en koos ik voor de Supra.

Al met al ben ik er al weken mee bezig en de standaard stroomsnoeren van de Neumanns zitten er nog steeds aan, nog niet aan toe gekomen. Dus weer een klusje voor de komende weken. Leuk, die kabels.  :worship:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

#449
Dit topic gaat toch over subjectieve ervaringen rondom kabels, niet over akoestiek en welke andere "argumenten en boodschappen" dan ook. Juist in dit draadje kan en mag men van alles vinden en roepen over kabels, heerlijk  :thumbs-up:

Quote from: mmuetst on March 24, 2023, 23:33:52Persoonlijk zie ik deze test als een winst. Vooral de boodschap die aan het einde van het filmpje zit, dat investeren in een goede akoestiek vooral de eerste verstandige stap is richting een goede set.
Ik zie al te veel argumenten van mensen die denken dat hun akoestiek goed is door een houten skeletbouw, maar sorry dat is geen goed argument. De akoestiek binnen moet goed zijn. Al dat gepiel met kabels brengt je nergens, nu wordt het in het filmpje hard op gezegd door iemand die luidsprekers bouwt. Hij ziet kabels, na het verzorgen van een goede akoestiek, als een kersje op de taart. En niet anders om! Dus doe je zelf een plezier, kijk eens kritisch naar je akoestiek ipv je kabels.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT