Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Started by mmuetst, February 22, 2022, 12:13:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tjeb

Quote from: MichelDW on March 10, 2023, 12:00:12De moraal van dat verhaal is dus ook 'dat het niets doet'. Dat blijf ik tegenspreken.
Los daarvan, het uitzicht zal mij persoonlijk worst wezen.
Over je €65 moet ook nog BTW trouwens.

90% van de kabels die ik verkoop kosten ergens tussen de €50 en €150. Prima binnen jouw bereik.
Dus €1.000? Dat bedoel ik met karikatuur.


Gut gut gut, de BTW vergeten...
Je grijpt werkelijk alles aan of niet?   ^^

Het woord karikatuur is een vrij nieuwe, maar je respons op gedegen uitleg en het zoeken naar nieuwe spijkers waarmee je jezelf steeds ongeloofwaardiger maakt spiegelt je inmiddels wel af als een karikatuur ja.... :tounge:



katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Soundsgood

Hopelijk is dit het juiste topic om deze vraag te stellen, zo niet, laat het dan svp weten.

Recent weer eens wat op Alpha Audio rond gekeken. In een artikel over ethernet kabels wordt daar gesteld dat het altijd beter is om dubbel afgeschermde ethernet kabels te gebruiken. In de comments bij het artikel wordt door de auteur hetzelfde gesteld voor dubbel afgeschermde stroom kabels.

Ik kan mij voorstellen dat er tussen (dubbel) afgeschermde en niet-afgeschermde kabels objectief verschillen kunnen ontstaan, maar ben geen techneut. Daarbij zou ik wel verwachten dat je niet in absolute zin kunt stellen dat het ene of het andere beter is, maar dat dit afhangt van de specifieke situatie, zoals aansluiting op geaard of niet geaard stopcontact en gebruik van geaarde of ongeaarde apparatuur, maar nogmaals, ik ben geen techneut.

Dus mijn vraag aan degenen met meer kennis hierover: valt hier in objectieve zin iets over te zeggen?

Dutch & Dutch 8c

mmuetst

Quote from: Soundsgood on March 10, 2023, 20:23:03Hopelijk is dit het juiste topic om deze vraag te stellen, zo niet, laat het dan svp weten.

Recent weer eens wat op Alpha Audio rond gekeken. In een artikel over ethernet kabels wordt daar gesteld dat het altijd beter is om dubbel afgeschermde ethernet kabels te gebruiken. In de comments bij het artikel wordt door de auteur hetzelfde gesteld voor dubbel afgeschermde stroom kabels.

Ik kan mij voorstellen dat er tussen (dubbel) afgeschermde en niet-afgeschermde kabels objectief verschillen kunnen ontstaan, maar ben geen techneut. Daarbij zou ik wel verwachten dat je niet in absolute zin kunt stellen dat het ene of het andere beter is, maar dat dit afhangt van de specifieke situatie, zoals aansluiting op geaard of niet geaard stopcontact en gebruik van geaarde of ongeaarde apparatuur, maar nogmaals, ik ben geen techneut.

Dus mijn vraag aan degenen met meer kennis hierover: valt hier in objectieve zin iets over te zeggen?


Het antwoord is heel simpel, men kan het niet meten aan de analoge kant van de apparatuur of je een afgeschermde kabel gebruikt voor netwerk en even zo voor power. Fabrikanten laten soms demo's zien waar ze gaan meten aan het stopcontact met een metertje die de rommel op het stopcontact meet (in de vorm van een soort hard gekraak). Maar de 230 volt gaat in de apparatuur niet direct naar je DAC of eindversterker trap, er zit een voeding tussen. En deze maakt de spanning schoon. Dus als een speciale kabel invloed zou hebben dan zou je bijvoorbeeld bij een DAC verschil moeten zien aan de uitgang. Aan de uitgang komt namelijk het audio signaal dat we uiteindelijk versterken en naar de luidsprekers sturen. Sterker nog, als die kabels wel invloed zouden hebben, dan zou je toch echt twijfels moeten hebben over de voeding in je DAC of versterker. Men heeft wel aangetoond dat een andere voeding (indien de voeding los is) een verbetering op levert. De sbooster is daar een mooi voorbeeld van. Alleen is de ruisvloer al heel laag bij de orginele voeding (hangt ook een beetje van het merk af).
Wat betreft het netwerk gedeelte, in geval van een aardlus zou in theorie een afgeschermde kabel juist een brom kunnen opleveren. Gezien we ook hier weer niet naar data (de nullen en enen luisteren (het wordt pas audio na de DAC) en kunnen aantonen dat er geen verschil is in ruisvloer, jitter of andere vormen van ellende. Er is objectief geen reden om dit soort kabels te gebruiken. Mocht je er subjectief rustiger van worden, dan mag dat natuurlijk altijd.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vanzomereng

#504
Kwam deze specs tegen van mijn LS-kabels Qued XT40i op de site v/d fabrikant.

Zou totaal niet weten of deze specs nu goed/slecht zijn maar dat boeit me verder niet, ze doen het heel erg goed.
Als ik "Het kleine cafe aan de haven" erin stopt, komt deze er aan de andere kant er net zo uit ! PRIMA

By the way, wat is Dissipation Factor ?

xt40i specs.jpg
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

R0N

Quote from: VANZOMERENG on March 11, 2023, 12:33:56Kwam deze specs tegen van mijn LS-kabels Qued XT40i op de site v/d fabrikant.
.........
By the way, wat is Dissipation Factor ?


De dissipatiefactormeting (tan δ-meting) is een niet-destructieve en integrale procedure die dient om de toestand van een volledig kabeltracé te evalueren. Met de diëlektrische dissipatiefactor tan δ wordt de verhouding tussen effectief vermogen en reactief vermogen van de kabel gemeten. De meting geeft duidelijke informatie over de staat van de kabelisolatie en de veroudering ervan.

Het is bedoeld voor powerkabels in de grond bijvoorbeeld.

Kortom, een parameter van nul en generlei waarde voor luidsprekerkabels.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

vanzomereng

Quote from: R0N on March 11, 2023, 14:37:32De dissipatiefactormeting (tan δ-meting) is een niet-destructieve en integrale procedure die dient om de toestand van een volledig kabeltracé te evalueren. Met de diëlektrische dissipatiefactor tan δ wordt de verhouding tussen effectief vermogen en reactief vermogen van de kabel gemeten. De meting geeft duidelijke informatie over de staat van de kabelisolatie en de veroudering ervan.

Het is bedoeld voor powerkabels in de grond bijvoorbeeld.

Kortom, een parameter van nul en generlei waarde voor luidsprekerkabels.

ron


Dankjewel Ron,

Snap niet weet je helemaal bedoeld (je gebruik nou niet echt Jip- en Janneke taal  ;) )
maar dat deze parameter nul waarde heeft, stelt me uiteindelijk zeer gerust  :notify:   
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

R0N

Quote from: VANZOMERENG on March 11, 2023, 15:44:22Dankjewel Ron,

Snap niet weet je helemaal bedoeld (je gebruik nou niet echt Jip- en Janneke taal  ;) )
maar dat deze parameter nul waarde heeft, stelt me uiteindelijk zeer gerust  :notify:   


Sorry, ik zal het verduidelijken.
Van kabels die grote vermogens vervoeren wil je graag dat ze lang een goede afscherming hebben. 10.000 V is niet niks, bijvoorbeeld de kabels in de wijk naar de trafohuisjes. De isolatie van de hoogspanningskabels kun je meten en via analyses bepalen hoe lang die meekan. Dat kan ook als die kabel in de grond ligt en dat gebeurt ook regelmatig. Uiteindelijk kunnen in de isolatie piepkleine barstjes ontstaan waar een kruipstroom gaat lopen. En dat proces gaat verder tot het moment dat de 'vonk overslaat'. Dan vliegen de straatstenen door de lucht. Is enige tijd geleden hier in de wijk gebeurd.

Door niet-relevante info te geven, leid je de consument om de tuin. Ze zouden ook nog een kleurechtheid en zonresistentie kunnen opgeven. Heeft ook geen enkele audiofiele relevantie.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Quote from: R0N on March 11, 2023, 16:16:43Door niet-relevante info te geven, leid je de consument om de tuin. Ze zouden ook nog een kleurechtheid en zonresistentie kunnen opgeven. Heeft ook geen enkele audiofiele relevantie.

ron

Ik heb het zien gebeuren met onderzetdingen voor speakers. Meetrapport erbij wat niets zei. Dat mensen ervaren dat het wat doet zegt dan weinig. Behalve dat het fijn is, om verschillende redenen, voor die mensen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tjeb

Quote from: R0N on March 11, 2023, 16:16:43Door niet-relevante info te geven, leid je de consument om de tuin. Ze zouden ook nog een kleurechtheid en zonresistentie kunnen opgeven. Heeft ook geen enkele audiofiele relevantie.

ron

Neeee.... Dat geloof ik niet!!!  ::)  :D

Kurt

Quote from: MichelDW on March 10, 2023, 12:00:12De moraal van dat verhaal is dus ook 'dat het niets doet'. Dat blijf ik tegenspreken.
Los daarvan, het uitzicht zal mij persoonlijk worst wezen.
Over je €65 moet ook nog BTW trouwens.

90% van de kabels die ik verkoop kosten ergens tussen de €50 en €150. Prima binnen jouw bereik.
Dus €1.000? Dat bedoel ik met karikatuur.

Destijds het ganse gamma van WireWorld stroomkabels getest. De instapper (Stratus) maakte het grootste verschil tov het standaard bijgeleverde IEC snoer. Ik schrijf het nog altijd toe aan de afscherming van de WW kabel, die ontbreekt bij een standaard IEC snoer, in combinatie met het feit dat alle snoeren kris-kras door mekaar lopen achter de set. De winst van de duurdere types tov de instapper was er wel, maar minder drastisch. Uiteindelijk uitgekomen op de Silver Electra.
Op de set in de veranda (Cambridge CXA81 + SF Lumina 3), is dan weer geen verschil te horen tussen de Stratus en de Silver Electra. Een en-en verhaal dus.

mmuetst

Quote from: Kurt on March 12, 2023, 01:06:35Destijds het ganse gamma van WireWorld stroomkabels getest. De instapper (Stratus) maakte het grootste verschil tov het standaard bijgeleverde IEC snoer. Ik schrijf het nog altijd toe aan de afscherming van de WW kabel, die ontbreekt bij een standaard IEC snoer, in combinatie met het feit dat alle snoeren kris-kras door mekaar lopen achter de set. De winst van de duurdere types tov de instapper was er wel, maar minder drastisch. Uiteindelijk uitgekomen op de Silver Electra.
Op de set in de veranda (Cambridge CXA81 + SF Lumina 3), is dan weer geen verschil te horen tussen de Stratus en de Silver Electra. Een en-en verhaal dus.
Kun je dat verschil wat je noemt ook bevestigen met een meting en dan niet aan het einde van de netkabels maar aan de uitgang van de versterker of DAC dat je kunt zien dat de ruisvloer is gezakt? Daar zijn we in dit topic in geïnteresseerd. Niet in subjectieve waarneming (hoe sterk jij dan maar ook geloofd dat je verschil hoort en niet hoort).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: VANZOMERENG on March 11, 2023, 12:33:56Kwam deze specs tegen van mijn LS-kabels Qued XT40i op de site v/d fabrikant.

Zou totaal niet weten of deze specs nu goed/slecht zijn maar dat boeit me verder niet, ze doen het heel erg goed.
Als ik "Het kleine cafe aan de haven" erin stopt, komt deze er aan de andere kant er net zo uit ! PRIMA

By the way, wat is Dissipation Factor ?

xt40i specs.jpg
Dat een fabrikant specs opgeeft (ook zijn ze niet allemaal relevant, zie opmerking van @Ron) vind ik persoonlijk netjes. Dat betekend dat ze de kabel ook gemeten hebben.

Zet er een mooi marketing verhaaltje bij (wat alle merken bijna doe) "We urge you to audition XT40i - we're confident you'll agree it even outperforms alternative cables at many times the price. Prepare to be surprised and delighted". Het zou nog mooier zijn als ze dit via een dubbel blind test konden aantonen (maar dan zou de prijs misschien ook omhoog moeten vanwege de extra kosten voor zo'n test). Dat het een prima kabel is voor een nette prijs is denk ik voor de eindgebruiker het belangrijkste.
PS nog een waarschuwing, ik weet niet of het bevorderlijk is om "kleine cafe aan de haven" door de luidspreker kabel te laten lopen, de dranklucht zou nog wel eens schadelijk kunnen zijn  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

ruud2

er zijn fabrikanten die wel spec's opgeven, echter deze worden in een heel andere tak van sport gebruikt.
Maar... omdat deze kabel zeer geschikt is voor hoge stromen was destijds dit mijn keuze om deze te gebruiken als speakerkabel , nou ja eenzelfde kabel maar dan met meerdere hoofdaders.
out of de box denken.....
en de match is bijzonder goed als LS kabel , in mijn setje dan.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rowdy

Quote from: mmuetst on March 12, 2023, 10:33:13Kun je dat verschil wat je noemt ook bevestigen met een meeting en dan niet aan het einde van de netkabels maar aan de uitgang van de versterker of DAC dat je kunt zien dat de ruisvloer is gezakt? Daar zijn we in dit topic in geïnteresseerd. Niet in subjectieve waarneming (hoe sterk jij dan maar ook geloofd dat je verschil hoort en niet hoort).
Wat een flauwekul dat iemand een ontmoeting moet regelen om te bevestigen dat hij verschil hoort tussen netkabels.

vanzomereng

#515
Quote from: mmuetst on March 12, 2023, 11:08:49Dat een fabrikant specs opgeeft (ook zijn ze niet allemaal relevant, zie opmerking van @Ron) vind ik persoonlijk netjes. Dat betekend dat ze de kabel ook gemeten hebben.

Ik zal je zeggen, dat wel alles relevant is, je doelt namelijk
op "Dissipation Factor" maar dit moet een drukfout zijn.
Bedoeld is namelijk "fantasie factor" en dit verklaard
meteen waarom mensen verschillen horen tussen kabels.

Kortom gehoorde verschillen zijn wel objectief (meetbaar) te verklaren.
Dus mmuets,  m.b.t. kan jouw topic gesloten worden. :P
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

mmuetst

Quote from: Rowdy on March 12, 2023, 12:07:19Wat een flauwekul dat iemand een ontmoeting moet regelen om te bevestigen dat hij verschil hoort tussen netkabels.
Was ook flauwekul, moest meting zijn ipv meeting (mijn fout). En dat is geen flauwekul want het gaat in dit topic over objectief. Heb het aangepast.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy


mmuetst

Quote from: VANZOMERENG on March 12, 2023, 12:08:40Ik zal je zeggen, dat wel alles relevant is, je doelt namelijk
op "Dissipation Factor" maar dit moet een drukfout zijn.
Bedoeld is namelijk "fantasie factor" en dit verklaard
meteen waarom mensen verschillen horen tussen kabels.

Kortom gehoorde verschillen zijn wel objectief (meetbaar) te verklaren.
Dus mmuets,  m.b.t. kan jouw topic gesloten worden. :P
Ik denk dat mijn objectieve topic meer toevoegt dan al die subjectieve discussies. Want als ik nu ga roepen dat ik die Qed kabel ook heb getest en vond dat het hoog te scherp werd. Heb jij dan niet goed geluisterd? Of heb ik dan niet goed geluisterd? Het punt blijft dat ik snap dat mensen verschil horen. Men sluit een nieuwe kabel aan en gaat er eens goed voor zitten en geconcentreerd luisteren naar hun set. Dan horen ze ineens verbetering. Sterker nog ik denk dat ik die zelfde ervaring zal hebben, maar weet waarom ik dat verschil hoor. Omgekeerd is er veel onbegrip voor de metingen. Opmerkingen dat men naar muziek luistert en niet naar metingen, of dat meerdere mensen het verschil horen. De meeste metingen van kabels tonen juist aan dat de verschillen zo klein zijn (want men meet wel verschillen) dat wij mensen zonder beïnvloeden het verschil niet kunnen horen. Dat woordje beïnvloeden is hier heel belangrijk (zie hoe Alpha Audio hun testen doet op YouTube, één en al beïnvloeden).
Er zijn wel metingen die goed en hoorbare verschillen opleveren zoals ongebalanceerd vs gebalanceerd waarbij je hoorbaar een aardlus kunt vermijden. Een ander voorbeeld is de kabel tussen een MM element en een Phono voorversterker waarbij de capaciteit het frequentie gedrag kan beïnvloeden.
Ook staan ik altijd open dat mensen via een goed opgebouwde test zonder beïnvloeden mogen aangeven naar welke kabel ze aan het luisteren zijn. Maar dan krijg ik altijd weer de standaard argumenten dat men dat niet wil doen. Omgekeerd zie ik bijvoorbeeld een test van @katwax die wel de moeite heeft genomen om subjectief naar kabels te gaan luisteren. Ik heb zelf ook best wel een collectie kabels (zilver, koper, dik, dun enz) want vroeger geloofde ik dat het een verschil maakte "omdat ik het hoorde" maar ik denk daar nu anders over.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Of het objectief genoeg is weet ik niet maar nadat ik cardas kabels had gekocht ben  ik me meer gaan verdiepen in t merk en het verhaal komt op mij logisch en onderbouwd genoeg over. De patenten die ze hebben of aangevraagd hebben zegt niet heel veel maar komt professioneel over.

Hier een stuk uitleg over de opbouw van de kabels , het is best een lang stuk en in het Engels.

https://www.cardas.com/deep-dive
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

mmuetst

Quote from: Spijkie on March 24, 2023, 19:46:15Of het objectief genoeg is weet ik niet maar nadat ik cardas kabels had gekocht ben  ik me meer gaan verdiepen in t merk en het verhaal komt op mij logisch en onderbouwd genoeg over. De patenten die ze hebben of aangevraagd hebben zegt niet heel veel maar komt professioneel over.

Hier een stuk uitleg over de opbouw van de kabels , het is best een lang stuk en in het Engels.

https://www.cardas.com/deep-dive
Nee, puur een subjectief verhaal. Het filmpje is wel leuk. Voor de rest een hoop bla bla zonder meet gegevens. Kan ik helemaal niks mee. Vooral het stukje over Cable Break-In waar ze beginnen te vergelijken met de vacht van een kat, serieus? Prima als je dit geweldig vind, ik kan er helemaal niks mee.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Omdat de test eigenlijk objectief is gedaan zet ik het verslag van de hele test hier neer. De test is niet volgens de strenge regels van ABX gedaan, maar toch netjes opgezet.
Ik zie in deze test geen manipulatie (zoals we wel zien bij de testen van Alpha Audio) Jay wisselt netjes de kabels op commando van Danny zonder dat Danny kan zien met welke kabel hij begint. Het valt me wel op dat hij heel goed moet luisteren. Dus een wereld van verschil zou ik het niet noemen. Maar goed, Danny heeft 8 van de 10 keer zijn kabel er uitgehaald en als er niet vals gespeeld is vind ik dat zeer knap. In de introductie video van deze test werd al aangehaald dat de akoestiek veel meer invloed heeft dan het minimale verschil van de kabels.
Ik vind het leuk hoe Jay en Danny deze test zo hebben opgezet. Sommige nummers zijn verwijderd door Youtube...iets met rechten, helaas.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pathos

Sowieso heel erg knap met zoveel tijd ertussen! Het wisselen van de kabels hadden ze eigenlijk met z'n tweeën moeten doen.

Dat het wat "langer" duurt vindt ik niet gek. Als kabelfabrikant staat er natuurlijk wel extra druk op je als je dit online zet. Als je dan door de mand valt, weg handel.

Daarbij moet je focussen op waar je naar wil gaan luisteren. Er zijn zoveel facetten waar je rekening mee moet houden. Je moet per onderdeel nagaan wat je hoort en gaat beoordelen. Strakheid, diepgang en gelaagdheid van het laag. Hoe vol en echt de stem klinkt en de plaatsing ervan. Het realisme van instrumenten en aanslag van de snaren. Transparantie in het hoog. Podium breedte en diepte. Etc. Dit duurt dan langer voordat je het voor jezelf vastgesteld en opgenomen hebt. En dit dan ook weer stuk voor stuk nagaan bij de wisseling van de kabels.

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Soundsgood

Dutch & Dutch 8c

Geert (gvc)

#524
Quote from: Soundsgood on March 29, 2023, 16:22:12Hierbij wat tegengas over de test van Archimago (tweede onderwerp):

Kort samengevat, de GR Research kabel heeft dubbel de diameter van de generieke kabel. Dat betekent dat de generieke kabel een meer dan 6 keer hogere weerstand heeft. Ik denk dat niemand ontkent dat dit effect kan hebben.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply