Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Started by mmuetst, February 22, 2022, 12:13:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Quote from: mmuetst on March 18, 2022, 19:16:52
Maar goed, je snapte wel de essentie van mijn verhaal. Het is duidelijk dat we als mens beïnvloed worden en daardoor dingen horen die niet constant zijn en niet reproduceerbaar zijn.

Jazeker. En je moest toch ook wel glimlachen toch om mijn post?
Ben het met je eens hoor. Maar het is wat mij betreft heel simpel.
Iedereen zijn ding 😊
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Gerald

Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

chansig

Quote from: MichielB on March 18, 2022, 22:56:30
Paar dagen geleden alle kabels rondom mijn set vervangen en mijn vrouw geeft aan dat de set nog nooit zo goed heeft geklonken en vroeg wat heb je gedaan? I rest my case!

Ik ben zo blij dat mijn vrouw zich niet bemoeit met mijn hobby. Kost klauwen met geld, nieuwe kabels kopen en vervolgens omdat zij dat toelaat ook nog eens nieuwe schoenen voor haar.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Quote from: MichielB on March 18, 2022, 22:56:30
Paar dagen geleden alle kabels rondom mijn set vervangen en mijn vrouw geeft aan dat de set nog nooit zo goed heeft geklonken en vroeg wat heb je gedaan? I rest my case!
Heb je haar als dank wel een avondje lekker mee uit eten genomen  ;)
Mijn vrouw boeit het niet wat ik met mijn set doe, toch neem ik haar ook mee uit eten hoor...ze heeft zeker andere kwaliteiten  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Deze Furutech NCF Clear Line "AC Power Supply Optimizer" deed me denken aan de "imergerdizer" van Jiskefet.....het doet niks   :D
Oh ja, toch wel, $236,- minder op je rekening  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Werkt een kabel in je audio systeem als een antenne? Het antwoord is nee. Ja bijna elke kabel kun je als antenne gebruiken als je deze aan een radio ontvanger knoopt, maar een Streamer/dac/cdspeler analoge uitgang is geen antenne aansluiting. Sterker nog, de meeste moderne apparatuur heeft een lage uitgangsimpedantie die er voor zorgt dat stoor signalen worden kortgesloten.
De plek waar je het meeste storing kunt oppikken en waar een goed afgeschermde kabel wenselijk is, je Phono aansluiting (dus de kabel tussen je element en de Phono versterker).
Een luidspreker kabel pakt al helemaal geen signalen van buitenaf op. Die wordt aan twee kanten kortgesloten, lage impedantie aan de versterker en een lage impedantie bij de luidspreker. Toch zijn er fabrikanten die jou willen overtuigen dat dit een rol speelt. Als je een brom uit je luidspreker hoort dan komt dit toch uit de versterker zelf of van één van je bronnen, niet door invloed van buiten via je luidspreker kabel.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

P_j_V

Quote from: mmuetst on November  8, 2022, 00:29:43
...
Een luidspreker kabel pakt al helemaal geen signalen van buitenaf op. Die wordt aan twee kanten kortgesloten, lage impedantie aan de versterker en een lage impedantie bij de luidspreker. Toch zijn er fabrikanten die jou willen overtuigen dat dit een rol speelt. Als je een brom uit je luidspreker hoort dan komt dit toch uit de versterker zelf of van één van je bronnen, niet door invloed van buiten via je luidspreker kabel.
Dat is niet helemaal waar. Als de kabel 'gescheiden' is, dan kan het wel degelijk gebeuren dat het signalen op pikt, bv van radiozenders.
Mij overkwam dat bij een experimant met een zelf gemaakte 'kabel' (lees: afgewikkelde Mundorf-spoel) waarvan de aders netjes op de vloer waren geplakt.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

mmuetst

Quote from: P_j_V on November  8, 2022, 13:29:40
Dat is niet helemaal waar. Als de kabel 'gescheiden' is, dan kan het wel degelijk gebeuren dat het signalen op pikt, bv van radiozenders.
Mij overkwam dat bij een experimant met een zelf gemaakte 'kabel' (lees: afgewikkelde Mundorf-spoel) waarvan de aders netjes op de vloer waren geplakt.
Welke radiozender kwam er dan uit de luidsprekers?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Laan

Quote from: mmuetst on November  8, 2022, 18:15:53
Welke radiozender kwam er dan uit de luidsprekers?

Zal niet radio paradise zijn vermoed ik. Ik leg ze btw nooit op de grond. Klinkt minder.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

P_j_V

Quote from: mmuetst on November  8, 2022, 18:15:53
Welke radiozender kwam er dan uit de luidsprekers?
Werkelijk geen idee, doet het er iets toe?
Feit blijft dat die storing alleen tijdens dat experiment, op die manier, optrad.
Ik zie nu dat AudioPhonics een soortgelijke kabel verkoopt: https://www.audiophonics.fr/en/cables-hautparleur-conducteurs/wm-audio-super-flat-speaker-cable-ls-05-2x10mm-p-5575.html
Waarschijnlijk was de afstand tussen de aders in mijn experiment te groot, bij mij zat er al gauw een paar cm tussen de aders.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

P_j_V

Quote from: Laan on November  8, 2022, 18:52:10
Zal niet radio paradise zijn vermoed ik. Ik leg ze btw nooit op de grond. Klinkt minder.
Klopt, het was radio paradise *zeker niet*, dat is natuurlijk geen waardeoordeel  :ph34r:
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

mmuetst

Quote from: P_j_V on November  8, 2022, 18:56:57
Werkelijk geen idee, doet het er iets toe?
Feit blijft dat die storing alleen tijdens dat experiment, op die manier, optrad.
Ik zie nu dat AudioPhonics een soortgelijke kabel verkoopt: https://www.audiophonics.fr/en/cables-hautparleur-conducteurs/wm-audio-super-flat-speaker-cable-ls-05-2x10mm-p-5575.html
Waarschijnlijk was de afstand tussen de aders in mijn experiment te groot, bij mij zat er al gauw een paar cm tussen de aders.
Ik geloof je verhaal niet, als de kabel welke vorm dan ook wordt kort gesloten door de luidsprekers aan de ene zijde en door de versterker aan de andere zijde  kan er geen RF signaal aanwezig zijn. Als je dat kan aantonen met een meting zou ik het knap vinden. Daarom mijn opmerking over welke zender je ontving, want ik denk dat er niks te horen was uit de luidsprekers. Helaas een broodje aap verhaal.

PS voor de mensen die het volgen, gaat om deze kabel
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Laan on November  8, 2022, 18:52:10
Zal niet radio paradise zijn vermoed ik. Ik leg ze btw nooit op de grond. Klinkt minder.
En dat is weer subjectief. Het gaat in dit topic over zaken die via metingen aantoonbaar zijn. Er is een ander topic die de Subjectieve kant benaderd.
Maar leg uit, wat is de subjectieve rede dat het beter klinkt, of gewoon omdat het beter klinkt en je geen rede hebt. Ben toch nieuwsgierig.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

De meting dat een draad geen antenne is, als je hem als luidspreker kabel gebruikt, kun je hier zien
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Laan

Ai, zit ik weer subjectief te lulllen in een objectief topic.. Mijn waarneming is inderdaad subjectief. Ik vind het gewoon zo. Ben altijd op zoek naar tweaks die meer rust in het klankbeeld geven en (mede) daardoor meer inzicht. Het vrijhangen van kabels mag je rustig als stoornis mijnerzijds beschouwen. En toch doe ik het.  :tounge2:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

Quote from: Laan on November  8, 2022, 20:24:41
Ai, zit ik weer subjectief te lulllen in een objectief topic.. Mijn waarneming is inderdaad subjectief. Ik vind het gewoon zo. Ben altijd op zoek naar tweaks die meer rust in het klankbeeld geven en (mede) daardoor meer inzicht. Het vrijhangen van kabels mag je rustig als stoornis mijnerzijds beschouwen. En toch doe ik het.  :tounge2:
Niks mis mee, het is alleen nauwelijks te meten En eigenlijk ziet het altijd wel indrukwekkend uit die kabels op blokjes. (Nauwelijks omdat er met hele gevoelige apparatuur wel nano watts te meten zijn  :D)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

P_j_V

Quote from: mmuetst on November  8, 2022, 19:54:20
Ik geloof je verhaal niet, als de kabel welke vorm dan ook wordt kort gesloten door de luidsprekers aan de ene zijde en door de versterker aan de andere zijde  kan er geen RF signaal aanwezig zijn. Als je dat kan aantonen met een meting zou ik het knap vinden. Daarom mijn opmerking over welke zender je ontving, want ik denk dat er niks te horen was uit de luidsprekers. Helaas een broodje aap verhaal.
Imho niet zozeer een broodje aap verhaal als een gesloten brein...

Uit een post op DIY-Audio:
Quotespeaker cables along with power cables, control cables and interconnects make good RFI antennas. Once inside the chassis, the circuit looks very different to radio frequency RFI than to the audio frequency schematic printed in the manual.

Member Bob Cordell covers this in his big book 'Designing Audio Power Amplifiers'.

Jim Brown covers this in his paper:

A Ham's Guide to RFI, Ferrites, Baluns, and Audio Interfacing
Revision 5a 5 Jun 2010
by Jim Brown K9YC
Audio Systems Group, Inc.
http://www.audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf
Van die pdf deze quote:
Quote from: http://www.audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf
Antenna Action The most fundamental cause of radio interference to other systems is the fact that
the wiring for those systems, both inside and outside the box, are antennas. We may call them
"patch cables" or "speaker cables" or "video cables" or "Ethernet cables," or printed circuit traces,
but Mother Nature knows that they are antennas! And Mother Nature always wins the argument

Quote
PS voor de mensen die het volgen, gaat om deze kabel

Het ging NIET om die kabel, dat was iets soortgelijks dat ik net heb gevonden.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

mmuetst

Quote from: P_j_V on November  8, 2022, 20:32:01
Imho niet zozeer een broodje aap verhaal als een gesloten brein...

Uit een post op DIY-Audio:Van die pdf deze quote:Het ging NIET om die kabel, dat was iets soortgelijks dat ik net heb gevonden.
Het klopt dat elke kabel als antenne gebruikt kan worden (of het een goede antenne is laat ik even in het midden) maar een luidspreker kabel zit aan de ene kant aan een versterker met het liefst een zeer lage impedantie en aan de andere kant aan een luidspreker die ook niet hoog ohmig is. Zie het filmpje wat ik gepost heb. Wat doet dit met de luidspreker? Niks, want nano watts kunnen niks met de luidsprekers en de frequentie ligt heel ver buiten de 20Khz.
In het stuk waar je naar verwijst staat niks over de applicatie RF in combinatie met een versterker stuk draad en daaraan een luidspreker. Natuurlijk kan RF invloed hebben op audio, zo hoor je wel eens in een TV studio als er een mobiel af gaat en er een microfoon in het spel is. Ook mijn Phono voorversterker had last van een router in de buurt (krijg je een soort motorboot geluid) maar dat is een andere toepassing en kun je niet met elkaar vergelijken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

P_j_V

Quote from: mmuetst on November  8, 2022, 20:50:00
Het klopt dat elke kabel als antenne gebruikt kan worden (of het een goede antenne is laat ik even in het midden) maar een luidspreker kabel zit aan de ene kant aan een versterker met het liefst een zeer lage impedantie en aan de andere kant aan een luidspreker die ook niet hoog ohmig is. Zie het filmpje wat ik gepost heb. Wat doet dit met de luidspreker? Niks, want nano watts kunnen niks met de luidsprekers en de frequentie ligt heel ver buiten de 20Khz.
In het stuk waar je naar verwijst staat niks over de applicatie RF in combinatie met een versterker stuk draad en daaraan een luidspreker. Natuurlijk kan RF invloed hebben op audio, zo hoor je wel eens in een TV studio als er een mobiel af gaat en er een microfoon in het spel is. Ook mijn Phono voorversterker had last van een router in de buurt (krijg je een soort motorboot geluid) maar dat is een andere toepassing en kun je niet met elkaar vergelijken.
Dus dit staat er niet in:
QuoteIt is well known, for example, that RF interference is often coupled into the output stage of audio equipment – for example, the power amplifiers that feed loud-speakers or headphones. There is always feedback around that output stage, so RF present at the output will follow the feedback network to the input of a gain stage, where it will be detected and amplified. This problem is made much worse when parallel wire cable (zip cord) is used to feed the loudspeakers or headphones, and can usually be solved simply by replacing the zip cord with a twisted pair of POC (plain ordinary copper).
Ik geef het op, je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je niets opneemt...
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

mmuetst

Quote from: P_j_V on November  8, 2022, 20:59:28
Dus dit staat er niet in:Ik geef het op, je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je niets opneemt...
Dat had ik over het hoofd gezien, maar in de praktijk dus niet meetbaar zoals te zien is in het filmpje van Amir bij ASR, hij laat het zien, dit is alleen een stukje theorie die niet goed onderbouwd is. Als HF door de versterker weer versterkt zou worden dan zou het alsnog te verwaarlozen zijn. En in een audio versterker is het juist niet de bedoeling om HF signaal te versterker. Dus helaas gaat dit stuk daar nat op.
Sterker nog als HF een probleem zou zijn, is de kans groot dat de versterker gaat oscilleren en dat wil je natuurlijk nooit. Dus het is jou stukje tegen die van Amir van ASR....ik kies de laatste.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

En nog een punt, een gedeelte van de bekabeling zit in de luidsprekers zelf, deze is meestal van hout en het filter wat in de luidspreker zit is ook meestal niet in een metalen kast gebouwd. Dan heb je nog je pluggen aan de kabels...die kunnen ook HF oppikken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kweetniet

Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

minplus

En dus (nog) niet meetbaar bestaat iets met geen mogelijkheid niet, kom ik steeds weer tegen..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mmuetst

Quote from: minplus on November  8, 2022, 21:53:18
En dus (nog) niet meetbaar bestaat iets met geen mogelijkheid niet, kom ik steeds weer tegen..
Klopt,dat kun je 1000 herhalen in het subjectieve topic, maar hier hebben we het over alles wat WEL meetbaar is. Dus objectief. En ook dat mensen het verschil horen en hun vriendin en vrienden....allemaal subjectief. Maar geeft niks, ik herhaal het ook 1000 x  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Nog over dat stukje wat ik over het hoofd heb gezien:

speakers or headphones. There is always feedback around that output stage, so RF present at the output will follow the feedback network to the input of a gain stage, where it will be detected and amplified. This problem is made much worse when parallel wire cable (zip cord) is used to feed the loudspeakers or headphones, and can usually be solved simply by replacing the zip cord with a twisted pair of POC (plain ordinary copper). [Pseudo-scientific advertising hype for exotic cables notwithstanding, it was shown nearly 30 years ago that #12 copper twisted pair (or #10 for very long runs) is a nearly ideal loudspeaker cable.] [R. A. Greiner, "Amplifier Loudspeaker Interfacing," JAES Vol 28 Nr 5, May 1980] As we will discuss later, the twisting of a pair greatly reduces the level of RF that the wiring couples to circuitry.

Ik zie dan verder niet in het stuk dat hij dit via een meeting aantoont (of zie ik dat ook over het hoofd, het stuk is nogal uitgebreid).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.