Slijtage Projector

Started by jurgman, February 21, 2022, 16:26:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurgman

Beste Forumgenoten,

Zojuist een trotse eigenaar van een JVC N5 (geleverd door Vic), maar meteen geconfronteerd met een dilemma.
Ik kom van een JVC X5000 die ik in januari 2017 heb gekocht. Aangezien ik zelf geen TV in huis heb, vind het gruwelijke dingen, wordt de projector dagelijks gebruikt.
Nu ik vader ben met opgroeiende kinderen gaat de projector nog vaker aan en is de verhouding zelf kijken of de kinderen die kijken een beetje meer doorgeslagen naar dat de kinderen kijken.
Dat heeft geresulteerd in 2 lampen a 2800 uur in de afgelopen 5 jaren.
Nu kan ik mij herinneren dat Frank ooit heeft gezegd dat niet alleen de lampen slijten, maar dat ook het lichtpad de nodige gebruiksschade kan krijgen door de jaren heen.
Vandaar dat ik al een goedkope Optoma DLP projector erbij gehaald had om die in te zetten voor "gezinsgebruik", maar die haalt de throw niet. Dat is 5 meter afstand op breedte 200cm 16:9 (260cm 21:9)
Liever heb ik geen 2e projector, maar dan is de vraag dus of ik ongestraft lampen kan gaan verwisselen over de jaren heen of moet ik er rekening mee gaan houden dat er daadwerkelijk ook andere zaken erg gaan slijten door intensief gebruik.
In dat geval zou de zoektocht door moeten gaan voor een goedkope projector voor "het gezin" die wel de throw aan kan.
Graag een advies...

Zie foto voor opstelling.

JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

J.A.F._Doorhof

Projectoren slijten inderdaad op allerhande punten, niet alleen de lamp
Ook is het niet altijd aan te raden de project echt lang aan te laten staan. Normaal film kijken zal geen probleem zijn een dag lang, maar dag in dag uit is gewoon niet aan te raden.

Je kan dan beter een grote tv erbij nemen als ik eerlijk ben
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jurgman

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 21, 2022, 17:59:49
Projectoren slijten inderdaad op allerhande punten, niet alleen de lamp
Ook is het niet altijd aan te raden de project echt lang aan te laten staan. Normaal film kijken zal geen probleem zijn een dag lang, maar dag in dag uit is gewoon niet aan te raden.

Je kan dan beter een grote tv erbij nemen als ik eerlijk ben

Aangezien ik een groot vast scherm heb kan ik nergens fatsoenlijk een plek in de woonkamer vinden om een grote tv te plaatsen.  :(

JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

J.A.F._Doorhof

Dat is een nadeel inderdaad. Wij hebben zelf de tv achter het scherm.
Dan zou ik naar een laser kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Persoonlijk zou ik ook niet altijd projector willen kijken, dit haalt "de magie" weg van een projector..
Projectoren kunnen wel lang mee, drie, vier lampen a 2000 uur moet geen probleem zijn maar zoals Frank al aangaf, slijten er wel meer zaken.
JVC is daarin wel redelijk stabiel hoor in vergelijk met andere merken. In de USA zijn er een hoop gasten die van alles en nog wat meten en JVC scoort daarin wel hoog :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jurgman

Quote from: reza on February 21, 2022, 19:53:03
Persoonlijk zou ik ook niet altijd projector willen kijken, dit haalt "de magie" weg van een projector..
Projectoren kunnen wel lang mee, drie, vier lampen a 2000 uur moet geen probleem zijn maar zoals Frank al aangaf, slijten er wel meer zaken.
JVC is daarin wel redelijk stabiel hoor in vergelijk met andere merken. In de USA zijn er een hoop gasten die van alles en nog wat meten en JVC scoort daarin wel hoog :thumbs-up:
Bedankt voor je input. Kijkende op de diverse amerikaanse fora zie ik inderdaad dat daar veel meer "intensieve" gebruikers zitten die 5 a 6 lampen melden en dat zonder merkwaardige issues.
Ik Verbaas mij zelf eigenlijk al jaren over de lage lampwaardes van forumgenoten. Voor mij persoonlijk is de projector niet iets "magisch", maar een gebruiksvoorwerp en dus volwaardige tv vervanger. Moet ik bij zeggen dat ik zelf al 20 jaren geen "TV ontvangst" heb. Hier wordt alleen 's avonds Netflix en film gekeken.
Ik ga het er maar eens op gokken en jullie op de hoogte houden van de "slijtage".
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

riwi

In de mini review van Manni op AVS zegt hij dat bv zijn N7's native contrast met +- 15% gedaald is na ong. 2000 uur tov de nieuw meting.
Ik weet niet of dat verval doorzet. Mijn X5000 had na de 2de lamp (na in totaal ongeveer 4000 uren) ineens een stuk minder licht.

Mijn Sony VW95 had na 3500 uren het gamma verlopen, wat niet meer recht te calibreren was. Dus de panelen kunnen ook slijten.

Op zich hadden beide nog prima beeld, maar wel minder goed dan bij nieuw toestand.

Het ligt denk ik ook aan andere externe factoren: koel, warm, vochtige lucht, droge lucht, huisdieren (haar), rokers, keuken luchten etc.

jurgman

#7
Wat jij zegt over die Sony vind ik dan wel bezwaarlijk. Ben sowieso geen fan meer van dat bedrijf. Ooit eens een dure DVD speler van toenmaals 1200 gulden gekocht die precies na de garantietermijn door een kapotte elco het loodje legde. Dat was ook precies in de tijd dat mijn Sony CRT ermee ophield na 3 jaren dienst. Ik was een fan ooit, maar daarna niet meer.
Sony is, naar mijn bescheiden mening, een voorloper geweest in het toepassen van "Planned Obsoletion" in hun producten die ze maken.
Van dode pixels in schermen naar elco's die er spontaan mee ophouden na garantietermijn.
Hier in ieder geval geen Sony meer in huis. Maar het blijft natuurlijk een zelfverklaard "bewijs". Anderen zweren bij het bedrijf.
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

RalphH

Lastig altijd. Hier doet mijn 2e sony tv het al 14 jaar en het kreng weigert kapot te gaan ;D.
De eerste (crt nog) hield het dik 10 jaar vol.
Ik zou dus blind weer een sony kopen inderdaad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 21, 2022, 17:59:49
Projectoren slijten inderdaad op allerhande punten, niet alleen de lamp
Ook is het niet altijd aan te raden de project echt lang aan te laten staan. Normaal film kijken zal geen probleem zijn een dag lang, maar dag in dag uit is gewoon niet aan te raden.

Je kan dan beter een grote tv erbij nemen als ik eerlijk ben

Moet zeggen dat we de projector hier toch ook als "TV" gebruiken, juist omdat we geen groot zwart ding aan de muur willen hebben. Bovendien is onze kijk afstand meer dan 5 meter, dus zelfs een 65 inch TV zou klein aandoen op die afstand.

Staat niet elke dag aan de PJ, maar wel meerdere keren per week voor aantal uur. Soms film, soms serie en soms gewoon TV (via KPN kastje).

Het beeld is machtig mooi en ik zou niet graag een gewone TV weer neerzetten om eerlijk te zijn. ;)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Marvin....

Ik gebruik de projector ook gewoon als tv.
Vervang de lamp rond de 1500 uur en kijk weer een jaartje verder.

J.A.F._Doorhof

@gpo
Er is een verschil tussen als tv gebruiken of de hele dag van smorgens tot savonds. Elke dag een paar uur zal geen probleem zijn behalve de normale slijtage. Maar 12 uur per dag (ja het gebeurt) is mijn inziens vragen om uiteindelijk problemen in het beeld. ;)

Daarnaast gaat de slijtage heel geleidelijk. Vaak merken mensen het helemaal niet tot ze een nieuwe.unit ernaast zien .
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jurgman

Hij zal hier gemiddeld 4 uren per dag aan staan. De ene dag iets meer. De andere dag wat minder.

JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

Marvin....

Afgelopen jaar blijkbaar 530 uur, dat valt dus best mee.
Ik merk ook wel dat het heel langzaam iets minder wordt, maar als ik dat tegen niemand zeg valt het ook niemand op.
Dus ook dat valt nog wel mee denk ik, we zijn niet allemaal zo kritisch natuurlijk. 

fasteddie

In het verlengde hiervan....mijn Sony projector geeft sinds vorige week in rood  aan: vervang lamp/filter.
Aantal branduren 2000

Is dit direct noodzakelijk? Beeld is nog goed....of is dit een standaard waarschuwing bij 2000 uur?

Hoor graag en dank

J.A.F._Doorhof

Heb je tussendoor wel je filter schoon gemaakt ?
Meestal als je een melding krijgt zou ik wel actie ondernemen of ten minste je filter vervangen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

fasteddie

Jazeker filter schoongemaakt+ bestaat de kans als ik nu filter schoonmaak dat ik weer even door kan met de lamp?
Of toch het dringende advies te vervangen?
Leefde in de veronderstelling dat de lamp langer mee zou gaan in ECO modus....

fasteddie


jossie

Wat staat er in de manual?
Omni !

riwi

Ik had met mijn JVC ook  na 3400 uren een melding dat de lamp vervangen moest worden.
Volgens mij is het gewoon bij die tellerstand dat de melding komt. Verder niks.

J.A.F._Doorhof

Zolang hij het doet kun je doordraaien.
Als het filter maar wel goed onderhouden blijft.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

fasteddie