Filter intern of extern ?

Started by Swanny, June 11, 2004, 20:52:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swanny

Bij veel zelfbouwprojecten zie ik dat men de filter extern in een apart kastje steekt. Is dit enkel om afteraf gemakkelijk te tunen of heeft dit ook andere redenen ?

mvg,
Swanny

Tuurlijk

Ik denk trillingen vermijden.

Sullivan

De reden is vooral tunen in het begin en de mogelijkheid om (veel) later het filter makkelijker te kunnen verbeteren.

Ik denk niet dat de onderdelen die in een filter worden gebruikt gevoelig zijn voor trillingen, maar weet dat niet zeker.

mvg,
Frank

Niet actief

Quote from: Sullivan on June 12, 2004, 09:34:07
De reden is vooral tunen in het begin en de mogelijkheid om (veel) later het filter makkelijker te kunnen verbeteren.
Ik denk niet dat de onderdelen die in een filter worden gebruikt gevoelig zijn voor trillingen, maar weet dat niet zeker.
mvg,
Frank

Van condensatoren is bekend dat ze gevoelig zijn voor het verschijnsel "microfonie".
En soms wordt een passief filter zo groot in vergelijkin met de behuizing waar het nog in ondergebracht moet worden, dat het wijzer is om het uitwendig aan te sluiten.

Swanny

Maar in de meeste commerciele speakers zit de filter toch gewoon in de speaker ?
Heeft al iemand een verschil gehoord in de klank tussen een intern en externe filter ?

mvg,
Swanny

Edo

Ik heb wel eens wat speakers met filter intern en extern. Maar om nou te zeggen dat er verschil was....nee, totaal niet.
Microfonie geloof ik ook niet zo in eigenlijk. Natuurlijk kan het dat ze iets gevoelig daarvoor zijn, net zoals spoelen "last" kunnen hebben van magnetisme. Maar de grootste reden is denk ik dat als je een vrij kleine monitor hebt, het filter er bijna niet inpast en relatief veel volume voor z'n rekening neemt. Dus dan meer extern....

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Erik van Voorst (in memoriam)

#6
ahum...guys hier ben ik het dus NIET mee eens.

Ik heb zelf diverse opstellingen gehoord intern en extern.

Als je toch gaat zelfbouwen adviseer ik altijd extern.

Gehoormatig zal dit leiden tot meer rust en meer (micro) detail.

Buiten een gehoormatige verklaring is er natuurlijk ook een technische verklaring.....in grote lijnen een electronische ontkoppeling en een mechanische ontkoppeling...als ik dat uit zou willen leggen zou ik zeggen ..pas op voor bv de magneet van je woofers ..die wil je uit de buurt van je filter houden en pas op voor het in beweging (trilling) brengen van de componenten gebeurt natuurlijk door de behoorlijke wervelwinden in je speaker.

De grote merken lossen dit op diverse manieren op.

Avalon pakt voor de Ascent, Osiris en de Sentinel een aparte kast...maar maakt toch nu meer een commerciele overweging met de latere modellen. (aparte kasten in een huiskamer verkopen slecht ;))

Wilson zorgt voor zijn duurdere modellen om het filter in te kapselen in zware niet in beweging te brengen blokken en dan pas intern plaatsen....camoufleert meteen het geheim van de smid.

Veel zelfbouwers dumpen het filter in het zand in een aparte bak...zeer goed idee en kost niets.. ;D.

Let uberhaupt maar eens op als er een tijdschriftfotootje van een beter filter wordt geplaatst altijd barstensvol tie-wraps om de zaak stil te houden...geloof mij instraling en microfonie is een slechte zaak...en niet alleen bij cartridges en buisjes.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Edo on June 13, 2004, 16:21:07
Microfonie geloof ik ook niet zo in eigenlijk.
Natuurlijk kan het dat ze iets gevoelig daarvoor zijn, net zoals spoelen "last" kunnen hebben van magnetisme.

Microfonie is bij condensatoren natuurlijk allang en breed onderzocht en misschien hadden de onderzoekers het wel bij het verkeerde eind, Edo. .... ;)
Persoonlijk geloof ik ze wel, want je kunt het verschijnsel gewoon zelf thuis op een eenvoudige wijze opwekken.

IN een luidsprekerbehuizing kan de geluidsdruk erg hoog zijn en dat werkt zodanig in op een condensator, dat ie het signaal vervormt en dat wil je natuurlijk niet. Het is vaak makkelijker om 't spul extern te houden dan om het intern goed op te lossen (ingieten of, zoals Erik zegt, onderbrengen in een zandgevuld compartiment).

Spoelen in een filter kunnen werkelijk last hebben van elkaars strooiveld of van ander magnetisme. Ook daar is onderzoek naar gedaan en een krachtige inwerking zal de inductiewaarde met 10 tot 25% kunnen veranderen, hetgeen simpelweg resulteert in een ander scheidingsfilter dan ontwerptechnisch gezien de bedoeling was.
Wisselende velden (van andere spoelen in het filter dus) zijn nog erger, omdat de inwerking voortdurend varieert en daarmee ook de afwijking van het filter....

Edo

Haha, nee hoor Thingman, ik geloof ook wel de onderzoekers, maar zoals Erik al schreef komt na het tweaken en meten het filter intern in een afgesloten "zandbak" zo ver mogelijk weg van de magneten. Minimale kans op meetrillen en in toch alles in 1 behuizing.  :)


Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

intergallactic

Inderdaad, in mijn Ascents is het filter ook los uitgevoerd, en dat is visueel bijzonder geslaagd. Maar begin maar eens te slepen met die logge kasten om de goede positie te vinden. Dat is volgens mij de ware reden waarom Avalon er mee gestopt is. Microfonie van caps lijkt wel een beetje vergezocht, zeker als je bedenkt dat veel mensen met buizen versterken waarvan de microfoniegevoeligheod misschien 60 dB hoger ligt. Maar aan de andere kant zit het filter echt in het hol van de leeuw! daar zijn de gravitatiekrachten niks tegen. we speken over 10 ... 100g voor drivers ... dat zijn dus echte voorhamers! ook de flexibiliteit voor de zelfbouwer is een duidelijk pluspunt.

mvg, //WARD

Niet actief

Quote from: intergallactic on June 15, 2004, 13:05:32
Inderdaad, in mijn Ascents is het filter ook los uitgevoerd, en dat is visueel bijzonder geslaagd. Maar begin maar eens te slepen met die logge kasten om de goede positie te vinden. Dat is volgens mij de ware reden waarom Avalon er mee gestopt is. Microfonie van caps lijkt wel een beetje vergezocht, zeker als je bedenkt dat veel mensen met buizen versterken waarvan de microfoniegevoeligheod misschien 60 dB hoger ligt. Maar aan de andere kant zit het filter echt in het hol van de leeuw! daar zijn de gravitatiekrachten niks tegen. we speken over 10 ... 100g voor drivers ... dat zijn dus echte voorhamers! ook de flexibiliteit voor de zelfbouwer is een duidelijk pluspunt.
mvg, //WARD

Precies! In de kast is de geluidsdruk en fysieke impact van het geluid nogal hoog en het verschijnsel is volgens sommigen niet zo vergezocht omdat de meeste commerciële filters onbeschermde printplaten of montageplaten zijn.

Ik wilde toen eigenlijk ook het voorbeeld van een buis geven, maar bedacht me dat het niet relevant was: een buis is immers geen condensator. Als je hard tegen een buis schreeuwt kun je uit je luidsprekers een artefact horen komen (als die tenminste in een andere ruimte staan), maar je kunt het ongetwijfeld meten.
Ik meen dat ze daarom ook allerlei high-end tubecondooms op de markt hebben gebracht om ze voor al te schreeuwerige omgevingen te behoeden. Ze zijn nogal gevoelig....  ;D

dddac

Met alles eens, maar wil wel even een open deur intrappen >:D :

De configuratie van het filter, de komponentenkeuze zijn van groter hoorbaar belang, dan het in of uitwendig doen. m.a.w. first things first :)

Oftewel: (liever een goed filter met bijv zilverolieC's in de kast als een in beton gegoten versie met gewone MKP's....  ;)

Nog beter is alles in een keer goed te doen natuurlijk, maar daar twijfel ik wel eens aan als ik zelfbouw projekten zie helaas

mvg/dd

Niet actief

Quote from: dddac on June 15, 2004, 15:17:08
Oftewel: (liever een goed filter met bijv zilverolieC's in de kast als een in beton gegoten versie met gewone MKP's....  ;)

Helemaal mee eens!

Shorty

In beton gieten?! Het moet niet veel gekker worden hier.  ;D
Shorty adviseert bijenwas. 8)

VrGr,

Bart J.