Mmuetst mancave en hoe het is begonnen

Started by mmuetst, February 14, 2022, 21:34:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Quote from: VANZOMERENG on February 16, 2022, 21:35:04
Het is ook een demo ruimte en wel 1 van de 3 ruimtes in totaal, van voormalig Hifi-winkel te Beek (bij Nijmegen)
en zoals mmuets al aangaf, jammer dat de winkel niet meer bestaat. 
Aangezien deze winkel toen redelijk bij mij op de hoek was, was ik daar ca. 1x per maand te vinden.
Heb daar ook 1x  een setje speakers Sonus Faber Liuto gekocht


Je hebt gelijk, ik had gisteravond leeshaast.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

Quote from: DofN on February 17, 2022, 08:38:12
Dat klinkt heel aannemelijk, maar misschien had je toen een andere nick op een ander forum?
Misschien, volgens mij wel de zelfde avatar. Had nog even gezocht, maar kon het niet meer terug vinden.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Soms mag ik ook luidsprekers lenen zoals deze Tannoy's T8

Dat type luidspreker ontbreekt nog in mijn collectie: coaxiaal systeem.
Deze monitoren hebben vroeger waarschijnlijk in een discotheek/kroeg gehangen. Ik vond ze met een sub heel lekker klinken en vond het jammer toen ze weer terug gingen naar hun baasje.
Ondanks hun bescheiden afmeting hebben deze monitoren een gevoeligheid van 92dB maar gaan niet echt diep (100hz). Op mijn 300B's deden ze het bijzonder goed.
Van dezelfde eigenaar van de Tannoy's deze DD8 MKII van Tony Gee (Humble home Made hifi) lenen.

En ook deze monitoren, Wharfedale Coleridge mocht ik lenen

Met plantaardige bovenkant

Avondje pielen met actieve Dynaudio speakers

Een setje zelfbouw breedbanders (vond dit zelf geen geslaagde luidsprekers)

En duidelijk te zien, ik had toen nog geen goede standaards voor dit type luidsprekers.
Een setje Quad  11L monitoren

Gast! Die standaards......kan echt niet.....!

Al met al een leuke ervaring om zo af en toe wat andere luidsprekers te mogen proberen.
Er was nog sprake van dat deze naar de mancave zouden komen, uiteindelijk nooit over de drempel gekomen. Goodmans Achromat 400.

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

DofN

Quote from: mmuetst on February 18, 2022, 21:13:49
Misschien, volgens mij wel de zelfde avatar. Had nog even gezocht, maar kon het niet meer terug vinden.

Wat niet is, kan nog komen :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

Dit weekend mijn Prima Luna met KT88 buizen vergeleken met Heart Beat 300B via mijn Technics SB-R2's (Spreek je uit als Tis Echt Niks  ;) ) en het viel me op dat mijn voorkeur was voor de Prima Luna (meestal is dat juist anders om). Er was meer body (vooral in het laag). Ik vind dit verrassend omdat ik een hogere pet op heb van de transformatoren van de Heart Beat. In het verleden schakelde ik vaker terug naar mijn Heart Beat versterker omdat de bas gewoon prettiger was. Nu luister ik niet vaak naar deze Technics luidsprekers, maar ze klinken eigenlijk helemaal niet verkeerd.
Nu de Prima Luna aan mijn Translator Reflexions geknoopt. Ben benieuwd hoe het vergelijk nu is met de Heart Beat 300B versterker.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Ik zou wel eens wat meer akoestische aanpassingen willen overwegen in mijn mancave. Momenteel zou één van de beste akoestische aanpassing zijn, er voor zorgen dat ik het verkeer langs mijn mancave minder hoor. Nu gaan ze de weg voor 4 dagen afsluiten volgende week omdat de Eneco de leidingen van de stadsverwarming moet inspecteren. Dan heb ik 4 dagen een optimale situatie (vergelijkbaar met de avondklok). eens kijken of daar al meer is geschreven op dit forum. Praktische tips altijd welkom....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

DofN

#31
Het plafond wordt vaak vergeten. En heel standaard: de eerste reflectiepunten. De wand achter je LS. Breedbandige absorptie boven de 500Hz is te makkelijk met wat panelen. Doe je niet tegelijkertijd ook het laag, dan zal het geluid dof en doods gaan klinken. Kortom, ga alleen absorberen als je ook bass traps inzet, of DSP voor het laag.

Maar goed, veel hangt ook af van hoe je woont. Ik woon bijvoorbeeld in een betonbak. Zonder absorptie klinkt het nergens naar.

Zit je met je rug tegen de muur, pak dan eerst die wand aan.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

Quote from: DofN on February 24, 2022, 19:08:56
Het plafond wordt vaak vergeten. En heel standaard: de eerste reflectiepunten. De wand achter je LS. Breedbandige absorptie boven de 500Hz is te makkelijk met wat panelen. Doe je niet tegelijkertijd ook het laag, dan zal het geluid dof en doods gaan klinken. Kortom, ga alleen absorberen als je ook bass traps inzet, of DSP voor het laag.

Maar goed, veel hangt ook af van hoe je woont. Ik woon bijvoorbeeld in een betonbak. Zonder absorptie klinkt het nergens naar.

Zit je met je rug tegen de muur, pak dan eerst die wand aan.
Dat is allemaal niet aan de orde, houten plafond en een betonnen vloer (met Ikea kleed) gordijn achter de luidsprekers (op de foto's wel te zien zou ik zeggen) links staat mijn collectie luidsprekers, rechts de werkbank waar ik af en toe wat knutsel. Luisterstoel staat iets uit het midden (meer naar de achterkant) ruimte is redelijk symmetrisch. Rechts een klein raam en een deur met een raam (glaswerk is zeer beperkt). Dat alles maakt het al een prettige luisterruimte. Alleen het geluid wat van de weg komt is helaas soms storend, dus daar zou ik wel wat aan willen doen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Quote from: mmuetst on February 24, 2022, 20:20:39
Dat is allemaal niet aan de orde, houten plafond en een betonnen vloer (met Ikea kleed) gordijn achter de luidsprekers (op de foto's wel te zien zou ik zeggen) links staat mijn collectie luidsprekers, rechts de werkbank waar ik af en toe wat knutsel. Luisterstoel staat iets uit het midden (meer naar de achterkant) ruimte is redelijk symmetrisch. Rechts een klein raam en een deur met een raam (glaswerk is zeer beperkt). Dat alles maakt het al een prettige luisterruimte. Alleen het geluid wat van de weg komt is helaas soms storend, dus daar zou ik wel wat aan willen doen.

Voorzet wanden binnen of buiten, met een stuk isolatie ertussen......
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

mmuetst

De buizen die ik een maanden geleden gekocht heb zijn aardig is prijs gestegen:
Electro Harmonix KT88  Platinum Matched Kost nu bij ToneFactory €51,95. 22 Januari betaalde ik nog €43,30 per buis. Ik ben trouwens zeer tevreden over de kwaliteit van deze buizen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: sschot on February 24, 2022, 23:08:10
Voorzet wanden binnen of buiten, met een stuk isolatie ertussen......
Ja zo iets moet het wel worden. Of gewoon een keer de stap zetten en de garage gaan verbouwen. Maar gezien we in de zomer meer buiten leven heeft de tuin voorrang. Ik heb nog wel wat oude gordijnen, zou daar eens mee kunnen experimenteren.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

#36
Gisteravond had Ronald (@Vergeerr72) op bezoek in mijn mancave. Na aan mijn vrouw voorgesteld te hebben zijn we maar gelijk het muziekhok ingegaan. De eerste set was mijn Prima Luna met Translator Reflexion luidsprekers.
Deze set werd gewaardeerd. Ronald had een actieve interlink meegenomen om te beoordelen. Tussen mijn streamer en voorversterker kwam er geen geluid uit (pluggen gaan heel strak en ik denk dat ze niet goed contact maakten). Dan maar tussen mijn voorversterker en eindversterker (we waren inmiddels omgeschakeld naar mijn 300B versterker).
Ik hoorde zelf geen verschil (maar heb ook niet heel uitvoerig zitten te luisteren). De Translators in combinatie met de 300B vielen het meeste in de smaak. Ronald had wat minder met mijn OLS Lotus II. Ik vind het altijd wel interessant hoe mensen een voorkeur hebben voor een klankkleur van een luidspreker. We hadden uiteindelijk geen tijd meer voor een derde paar luidsprekers (was inmiddels al 23:30) Ook de alcohol vrije IPA vielen in de smaak (Ronald was met de auto). Wel weer nieuwe muziek ontdekt. Ik vond het een geslaagde avond.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72



Quote from: mmuetst on March 10, 2022, 13:46:16
Gisteravond had Ronald (@Verveerr72) op bezoek in mijn mancave. Na aan mijn vrouw voorgesteld te hebben zijn we maar gelijk het muziekhok ingegaan. De eerste set was mijn Prima Luna met Translator Reflexion luidsprekers.
Deze set werd gewaardeerd. Ronald had een actieve interlink meegenomen om te beoordelen. Tussen mijn streamer en voorversterker kwam er geen geluid uit (pluggen gaan heel strak en ik denk dat ze niet goed contact maakten). Dan maar tussen mijn voorversterker en eindversterker (we waren inmiddels omgeschakeld naar mijn 300B versterker).
Ik hoorde zelf geen verschil (maar heb ook niet heel uitvoerig zitten te luisteren). De Translators in combinatie met de 300B vielen het meeste in de smaak. Ronald had wat minder met mijn OLS Lotus II. Ik vind het altijd wel interessant hoe mensen een voorkeur hebben voor een klankkleur van een luidspreker. We hadden uiteindelijk geen tijd meer voor een derde paar luidsprekers (was inmiddels al 23:30) Ook de alcohol vrije IPA vielen in de smaak (Ronald was met de auto). Wel weer nieuwe muziek ontdekt. Ik vond het een geslaagde avond.

Was zeker een leuke avond.  De OLS waren na een toe-in vergelijkbaar qua niveau met de translators.  Bij de muziekvoorkeur (o.a. jazz) van Michael kwamen de meerdere combinaties goed tot hun recht, door het wat gepronoceerde middengebied. Ook ik heb weer wat nieuwe muziek mee naar huis genomen om te beluisteren.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

#38
Maar 100 x het nummer Schone Handen van Wende was wel een beetje te veel :D. Kende die artiest wel maar dit nummer niet. Ga het album eens rustig beluisteren.
Maar het album van Benjamin Clementine At least for now  is zeker heerlijk!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72



Quote from: mmuetst on March 10, 2022, 19:53:42
Maar 100 x het nummer Schone Handen van Wende was wel een beetje te veel :D.
Dat nummer verveeld nooit.


Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rowdy

Mooi, zoveel apparatuur en luidsprekers, maar heb je ook een referentie set?

mmuetst

Quote from: Rowdy on March 13, 2022, 17:44:21
Mooi, zoveel apparatuur en luidsprekers, maar heb je ook een referentie set?
Van de luidsprekers zijn de Translator Reflexion mijn mooiste gesloten staande luidsprekers en mijn LS3/5a mijn mooiste gesloten boekenplank luidsprekers. De OLS lotus II luidsprekers zijn mijn mooiste staande bas-reflex luidsprekers en mijn Reference 3a master controle mijn mooiste bas-reflex boekenplank luidsprekers (hoewel deze wel fors zijn voor een boekenplank). Mijn Magnepans zijn mijn mooiste paneel luidsprekers (maar daar heb ik maar één type van ). De OLS lotus II luidsprekers en de Reference 3a master controle staan het meeste aangesloten.
Een referentie heb ik eigenlijk niet, vind alles mooi klinken. Sommige luidsprekers doen het heel goed bij bepaalde type muziek. Andere zijn geschikt voor mijn hele muziek smaakt (en die is nogal breed). Het mooie aan zo'n aparte ruimte met apparatuur is dat ik niet hoef te kiezen voor één referentie. Kan me voorstellen dat andere dat juist weer onrustig zouden vinden, maar ik vind het heerlijk.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

In een van mijn 300B monoblokjes had ik af en toe gekraak. Dit kwam uit de voorversterker buis 6SN7 en niet van de 300B buis. Vandaag de pinnen van deze buis met alcohol schoon gemaakt en het stokje van de wattenstaafje (dus zonder watje) de buisvoetje schoon gemaakt. Zijn er misschien leden die wat anders (effectiever) gebruiken om een buisvoet schoon te maken? Ik moet nog even afwachten of dit het probleem verhelpt. Had namelijk de buizen van de linker versterker al een keer geruild met de rechter, maar dat zonder resultaat.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Vinyl_Fuchs

Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

mmuetst

Quote from: Vinyl_Fuchs on March 22, 2022, 21:14:49
Glasvezel pen/ borsteltje bij oxidatie. Zie www.zelfbouw.nl
Bedankt voor de tip. De website waar je naar verwijst zie ik geen voorbeeld ( of moet ik daar weer op een link klikken).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Vinyl_Fuchs

Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

katwax

Quote from: mmuetst on March 10, 2022, 19:53:42
Maar het album van Benjamin Clementine At least for now  is zeker heerlijk!
Top album.  Zeer moeilijk om een favoriet nummer uit te kiezen, spijtig genoeg kan zijn 2de album mij niet zo boeien.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mmuetst

Quote from: katwax on March 22, 2022, 21:56:06
Top album.  Zeer moeilijk om een favoriet nummer uit te kiezen, spijtig genoeg kan zijn 2de album mij niet zo boeien.
Had hetzelfde met dat 2de album.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Quote from: Vinyl_Fuchs on March 22, 2022, 21:43:44
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=26314

Mijn 6c33c buizen zet ik ook altijd in de soda en dat werkt goed. Na de soda behandel ik ze met van den Hul contactvloeistof. Door die 6c33c loopt een enorme stroom dus goed contact is van vitaal belang. Dat van de glaspen wist ik nog niet. Ik ga er eens één bestellen en kijken wat het doet.

minplus

Een mini glasvezel pen is ideaal voor het subtiel schoonmaken van een klein plekje. Ik gebruik ze al tig jaren.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right