ENO ethernet filter ervaringen

Started by Theodorus, February 8, 2022, 23:07:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: katwax on February 10, 2022, 13:34:32
Mijn mening is dat we voor het geld dat de meeste uitgeven aan hun DAC wel mogen verwachten dat ze die rotzooi gewoon droppen aan de ingang en dan heb je al deze "prutsen" niet nodig.
Sterker nog, een beetje dac heeft al een soort 'schoonmaak' op de ingang door gebruik te maken van Schmitt-triggers ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Nlmike

Quote from: Theodorus on February  8, 2022, 23:07:48
Enige tijd geleden zag ik een positieve recentie door Hans Beekhuyzen van het ENO ethernet filter en de bijbehorende ethernet kabel. Nu heb ik mijn streaming al aardig op orde door gebruik te maken van een audiofiele switch (Silent Angel) met een lineaire voeding, een Pink Faun Lan isolator en hoogwaardige AQ cat700 bekabeling (Carbon & Forest). Verder gebruik ik de Sotm SMS 200 ultra neo streamer en een HoloAudio Spring 3 KTE Dac.
Mijn vraag is of er forumleden zijn die ervaring hebben met de ENO ethernet filter 3n kabel, en mischien in kunnen schatten of deze voor mij een significante verbetering zullen brengen die in verhouding staat met de (forse) investering? Op Audiogon wordt er al flink over gesproken, maar ik mis inzichten van Nederlandse gebruikers.

Streaming gebeurt met ofwel udp of tcp ip protocol. Daarin zitten al checks of de download van datapackets correct zijn. Daarnaast zit er nog een consistency check op de file zelf (bijv. Een flac file via qobuz). Die pakketten gaan door duizenden kilometers koper en glas en vele netwerk apparaten. De file die in op de storage staat bij de aanbieder is 100% dezelfde die uiteindelijk in jouw streamer beland. Mochten packets missen of corrupt aankomen, wordt een nieuwe gedownload. Kost een paar miliseconden. Dit is allemaal ingebouwd in de netwerk protocollen.

Er zijn 2 zaken om in de gaten te houden, heb je de juiste type kabel (cat 5,6,7), dit wordt bepaald door de snelheid van de netwerkpoorten. En is de apparatuur en kabel heel. That's it. Het heeft verder geen enkele invloed op de muziek kwaliteit.

De file die aankomt is exact de file die aangeboden wordt. Dus het heeft gewoon geen zin om speciale netwerkkabels of zogenaamde hifi switches te kopen. Dit is niet hoe netwerken werken. Wat een streamer doet NADAT de file ontvangen is, is een heel ander verhaal.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

mmuetst

#27
Lees ik nu dat iemand een Cat in de zak heeft gekocht, ach leven en laten leven, ik weet het  ;D
Ik snap nog niet dat de fabrikanten van streamers nog geen SFP modules toe laten in hun producten, zijn we gelijk van deze discussie af. Oh nee dan zullen ze toch niet met audiofile glasvezel komen....vast wel (ben ik bang). PS een Cat heeft toch 7 levens, dan moet het wel een goed product zijn  :D.

Oh ja, nog even theorie: Bij TCP heb je geen last van Jitter! Punt, einde discussie, het is er niet, dus waarom in investeren? Maar goed, sommige mensen denken dat de aarde plat is, maar deze is zo rond als een pannenkoek  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kerkhoffd

Quote from: mmuetst on February 15, 2022, 22:24:13
Maar goed, sommige mensen denken dat de aarde plat is, maar deze is zo rond als een pannenkoek  ;)

Zo rond als een pannenkoek? Als je dan een voorbeeld geeft, geef dan een goed voorbeeld. Je bedoelt het vast goed, maar een pannenkoek is... nu eenmaal zo plat als een dubbeltje. Beetje een Freudiaanse verspreking.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

CZ79

Is een grapje van Herman Finkers, vooral niet te serieus nemen  :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

mmuetst

Quote from: cz79 on February 16, 2022, 04:28:46
Is een grapje van Herman Finkers, vooral niet te serieus nemen  :D
Klopt, je moet die uitspraak vooral niet serieus nemen, net als die uitspraken die Hans Beekhuyzen doet.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Theodorus on February  9, 2022, 19:50:26
Jammer dat er nu een discussie ontstaat over cat7 VS cat6 kabels, daar was het mij niet om te doen. Hopelijk reageert iemand die werkelijk ervaring heeft met het ENO filter. Overigens dat alles voor de dac geen invloed heeft is vrijwel zeker genoteerd door iemand die daar zelf geen ervaring mee heeft opgedaan. Zowel de audiofiele switch en de voeding daarvan alsmede de PINK Faun filter hebben in mijn situatie een forse positieve invloed op het geluid.
Die ENO zorgt alleen voor een placebo effect. Hans Beekhuyzen helpt je daar een handje bij om daar in te geloven.
Jammer dat dit soort influencers dit soort producten aanprijzen. Misschien moet je een aantal afleveringen bekijken op YouTube van Boos om te zien hoe deze mensen werken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

#32
Ik zou hem gewoon proberen als je die mogelijkheid hebt,  het ergste wat kan gebeuren is dat het geen verschil maakt.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Nlmike

Quote from: vergeerr72 on February 16, 2022, 08:12:28
Ik zou hem gewoon proberen als je die mogelijkheid hebt,  het ergste wat kan gebeuren is dat het geen verschil maakt.

Geeft weer de kans op het placebo effect. Er is simpelweg geen verschil omdsa netwerk protocollen zo niet werken. Het is inderdaad diep triest dat 'influencers' het aanprijzen. En dat bedrijven het uberhaubt maken....

Als je voor kwaliteit zou willen gaan dan pak je een Lucent kabel (kost een paar euro) en Cisco netwerk apparatuur. Datacenters staan vol met dat spul. Maar heel eerlijk gezegd, voor een thuis situatie maakt het weinig uit.

Ik gebruik thuis een fritzbox achter de ziggo modem, omdat ik zelf de wifi etc. Onder controle wil hebben (zit mooie software in en ik heb een mesh opgezet) en een netwerk kabel van 15 jaar oud naar de tv en de streamer. Ik heb 0 packet drops dus alles werkt zoals het moet.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

vergeerr72

Er vallen ook geen packets uit, er lift rotzooi mee.

Er zijn blijkbaar wel posts die uitvallen [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

Quote from: vergeerr72 on February 16, 2022, 10:44:13
Er vallen ook geen packets uit, er lift rotzooi mee.

Er zijn blijkbaar wel posts die uitvallen [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Ook dat is een broodje aap, er lift geen rotzooi mee die uiteindelijk de DAC beïnvloed. Bij ASR hebben ze in een meting al aangetoond dat er geen rotzooi is...signaal komt net zo schoon uit de DAC met en zonder speciale switch, filter, kabel of andere onzin die je er tussen knoopt. Dus hebben ze daar 100% bewijs aangeleverd dat het onzin is. Kun je geen speld tussen krijgen. Er is geen jitter, geen HF noice, alleen data die via het super protocol als TCP/IP de streamer binnen komt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

#36
Voor jou een broodje aap, voor complete volksstammen een hoorbare verbetering.

Ps gaat het niet op de rotzooi die dac binnenkomt ipv van die eruit gaat?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

Quote from: vergeerr72 on February 16, 2022, 11:05:38
Voor jou een broodje aap, voor complete volksstammen een hoorbare verbetering.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Klopt, omdat hele volksstammen in placebo effect geloven en er gevoelig voor zijn.
48 port Netgear smart Gigabit switch:

Silent Angel Bonn N8 Audio Grade Ethernet Switch

Zie jij verschil?
Maar als ik jou ga vertellen dat je verschil moet horen, dan hoor jij inderdaad verschil. Als ik jou een kettinkje verkoop met een steentje er aan en jou vertel dat het geluid beter wordt, geloof je me dan ook? Maar er zijn hele volksstammen die in dit soort kettinkjes geloven, dus is het volgens jou de waarheid.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

#38
Ik was ook niet onder de indruk van de Silent Angel. Lan-isolatoren, glasvezel daarin tegen wel. Hoewel ik ervaren heb dat een lan-isolator niet in iedere set werkte.

Maar het ging toch over een ethernet filter en niet over een switch? Wat is de relevantie hiervan?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Nlmike

Quote from: mmuetst on February 16, 2022, 11:14:12
Klopt, omdat hele volksstammen in placebo effect geloven en er gevoelig voor zijn.
48 port Netgear smart Gigabit switch:

Silent Angel Bonn N8 Audio Grade Ethernet Switch

Zie jij verschil?
Maar als ik jou ga vertellen dat je verschil moet horen, dan hoor jij inderdaad verschil. Als ik jou een kettinkje verkoop met een steentje er aan en jou vertel dat het geluid beter wordt, geloof je me dan ook? Maar er zijn hele volksstammen die in dit soort kettinkjes geloven, dus is het volgens jou de waarheid.

Dat youtube kanaal is ZEER goed, hoop van geleerd. Logische aanpak en met metingen ondersteunen.

Ook net dat kanaal en clip van Hans bekeken, en ja hoor het is puur beinvloeden zonder aanwijsbare data. Hij kraakt techs zelfs af en beweert dat je geen doubleblind tests hoeft te doen..... ik begrijp niet dat er nog mensen naar luisteren. Hij speelt puur op emotie en reputatie. Erg jammer gewoon. Zijn veel mooie producten die wel verschil maken.

Ik zou het budget voor zo n nep switch en kabel dan eerder in een DAC stoppen. Daar kan je behoorlijk verschil mee maken.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Nlmike

Quote from: vergeerr72 on February 16, 2022, 11:18:25
Ik was ook niet onder de indruk van de Silent Angel. Lan-isolatoren, glasvezel daarin tegen wel. Hoewel ik ervaren heb dat een lan-isolator niet in iedere set werkte.

Maar het ging toch over een ethernet filter en niet over een switch? Wat is de relevantie hiervan?

Ben bang dat ook dat placebo is geweest. Er staan wat interressante studies online waarbij mensen meer gaan horen als ze er voor gaan zitten. De concentratie neemt toe, meer letten op details etc.

In het geval van netwerk connecties is het echt een onmogelijkheid. De muziek file wordt niet aangepast en pas vertaalt in de streamer. Als een apparaat de file van te voren zou aanpassen werkt deze gewoon niet meer.

Ik werk oa in datacenters en daar vind je geen ethernet filters, alles gaat gewoon door switches, routers etc heen. Klinkt als complete onzin. Wellicht interressant als je een tcp ip packet opbouw opzoekt, wiki of zo, dan zie je onderdelen als volgnummers, error checks etc. Ook stuurt de ontvanger een acknowledge terug. En als de source die niet krijgt, stuurt hij opnieuw. Dit is allemaal nog op het niveau van het netwerk protocol. Daarna worst het pas overgedragen aan een applicatie (korte versie).

Alles wat je nu leest op dit scherm werkt op dezelfde manier. Heel internet werkt zo:) als er speciale filters nodig waren om het te laten lukken, dan zitten die al in letterlijk ieder netwerk apparaat, anders was het allang in elkaar gestort.

Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

vergeerr72

#41
Quote from: Nlmike on February 16, 2022, 11:56:43
Ben bang dat ook dat placebo is geweest. Er staan wat interressante studies online waarbij mensen meer gaan horen als ze er voor gaan zitten. De concentratie neemt toe, meer letten op details etc.

In het geval van netwerk connecties is het echt een onmogelijkheid. De muziek file wordt niet aangepast en pas vertaalt in de streamer. Als een apparaat de file van te voren zou aanpassen werkt deze gewoon niet meer.

Ik werk oa in datacenters en daar vind je geen ethernet filters, alles gaat gewoon door switches, routers etc heen. Klinkt als complete onzin. Wellicht interressant als je een tcp ip packet opbouw opzoekt, wiki of zo, dan zie je onderdelen als volgnummers, error checks etc. Ook stuurt de ontvanger een acknowledge terug. En als de source die niet krijgt, stuurt hij opnieuw. Dit is allemaal nog op het niveau van het netwerk protocol. Daarna worst het pas overgedragen aan een applicatie (korte versie).

Alles wat je nu leest op dit scherm werkt op dezelfde manier. Heel internet werkt zo:) als er speciale filters nodig waren om het te laten lukken, dan zitten die al in letterlijk ieder netwerk apparaat, anders was het allang in elkaar gestort.
Nogmaals het gaat niet om de data maar de rotzooi die meelift.

Ik heb thuis geen datacenter met shielded cables en geaarde patchkasten. Waarom gebruikt men dat eigenlijk in een datacenter? Gaat toch alleen om data?

Ps. Ik werk al 34 jaar in de ICT en heb ook netwerprotocollen geprogrammeerd, dus dat stukje snap ik wel.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

Quote from: vergeerr72 on February 16, 2022, 11:18:25
Ik was ook niet onder de indruk van de Silent Angel. Lan-isolatoren, glasvezel daarin tegen wel. Hoewel ik ervaren heb dat een lan-isolator niet in iedere set werkte.

Maar het ging toch over een ethernet filter en niet over een switch? Wat is de relevantie hiervan?
Dat het allebei net zoveel doet voor de kwaliteit die uit de DAC komt, dus niets in dit geval. Welke kabel, filter of switch je ook gebruikt. Het jitter verhaal van meneer Beekhuyzen is ook pure onzin en wordt er bijgehaald om de onrust bij de niet wetende audifiel aan te wakkeren, want ja, jitter is the dark side of the audio  ;)
De enige plek waar jitter ontstaat in de keten van streamen is tussen de streamer en de DAC. Het hele proces daarvoor is geen muziek maar data. We luisteren naar muziek en niet naar data, kan het niet vaak genoeg uitleggen. Als je de ethernet kabel uit je streamer trekt wat gebeurt er dan, juist ja, hij blijft nog even een tijdje door spelen door de buffer die in de streamer zit. Dus wil je zelf testen (omdat het kan), laat iemand tijdens de muziek af en toe de ethernet kabel er uit trekken zonder dat jij het kan zien en zonder dat jij kan horen dat de kabel er uit getrokken wordt (je hoort namelijk een klikje van de RJ45 plug). Deze test kost niks en bewijst één op één de onzin van deze producten.

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

Het klinkt iets beter met de kabel eruit. Ik zal er ook eens een 'vieze' kabel aankoppelen. Deze zit al achter glasvezel en met lan-isolator.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

#44
Quote from: vergeerr72 on February 16, 2022, 12:51:15
Het klinkt iets beter met de kabel eruit. Ik zal er ook eens een 'vieze' kabel aankoppelen. Deze zit al achter glasvezel en met lan-isolator.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
:D Kom eens gezellig een middag/avond luisteren in mijn mancave. Neem alle die spulletjes maar mee, gaan we testen of je het verschil dan nog hoort.
Volgens mij stond die afspraak nog steeds open.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

#45
Dat zeker. Maar dat kunnen we ook mooi hier testen hoor.  Is nogal een klus die verplaatsingen van de apparatuur.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Nlmike

Quote from: vergeerr72 on February 16, 2022, 12:02:02
Nogmaals het gaat niet om de data maar de rotzooi die meelift.

Ik heb thuis geen datacenter met shielded cables en geaarde patchkasten. Waarom gebruikt men dat eigenlijk in een datacenter? Gaat toch alleen om data?

Ps. Ik werk al 34 jaar in de ICT en heb ook netwerprotocollen geprogrammeerd, dus dat stukje snap ik wel.

Ja maar dat is dus gemeten en gebeurd dus niet. Zie kanaal hierboven. Het is gewoon placebo. Zeker wanneer mensen hopen wat te horen, er voor gasn zitten en dan toevallig weer een ander detail opmerken.

Dat kanaal kan ik je aanraden, zeker als iemand meteen vergelijkbare achtergrond als mijzelf. Die man meet alles door met verschillende scenarios (waaronder de kabel eruit trekken tijdens afspelen). En het verschil is gewoon 0. En hij verklaart ook waarom dat is.

Hoop eyeopeners daar.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

frank2

Quote from: Nlmike on February 16, 2022, 14:36:47
Ja maar dat is dus gemeten en gebeurd dus niet. Zie kanaal hierboven. Het is gewoon placebo. Zeker wanneer mensen hopen wat te horen, er voor gasn zitten en dan toevallig weer een ander detail opmerken.

Dat kanaal kan ik je aanraden, zeker als iemand meteen vergelijkbare achtergrond als mijzelf. Die man meet alles door met verschillende scenarios (waaronder de kabel eruit trekken tijdens afspelen). En het verschil is gewoon 0. En hij verklaart ook waarom dat is.

Hoop eyeopeners daar.
Dit is jouw waarheid.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Quote from: mmuetst on February 16, 2022, 13:11:05
:D Kom eens gezellig een middag/avond luisteren in mijn mancave. Neem alle die spulletjes maar mee, gaan we testen of je het verschil dan nog hoort.
Volgens mij stond die afspraak nog steeds open.

Zou best kunnen dat je bij jou geen verschil hoort. Even voor mijn beeldvorming,  je hebt geen audiogroep?, je hebt bijgeleverde netkabel in gebruik?, eenvoudige bekabeling? Een zeer eenvoudige stekkerdoos  ala gamma?
Indien overal hier ja op beantwoord wordt, hoor jij inderdaad geen verschil, wat niet wil zeggen dat jouw set niet goed klinkt, alleen dat je ipv 100 slechts 40% uit je set haalt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

mmuetst

#49
Quote from: frank2 on February 16, 2022, 14:46:16
Zou best kunnen dat je bij jou geen verschil hoort. Even voor mijn beeldvorming,  je hebt geen audiogroep?, je hebt bijgeleverde netkabel in gebruik?, eenvoudige bekabeling? Een zeer eenvoudige stekkerdoos  ala gamma?
Indien overal hier ja op beantwoord wordt, hoor jij inderdaad geen verschil, wat niet wil zeggen dat jouw set niet goed klinkt, alleen dat je ipv 100 slechts 40% uit je set haalt.
Beste Frank, zo lang je geen goed onderbouwde meting kan laten zien dat je gelijk hebt, zoals Amir dat doet bij ASR, beschouw ik dit soort opmerkingen als een hoop geklets in de ruimte. Valt het jullie dan nooit, maar dan nooit op dat die fabrikanten nooit met een goede meting hun gelijk kunnen aantonen?
Alleen kreten: Jitter en HF noice. maar dat kan ik zelf ook, daarom het volgende:

Trouwens mijn set haalt 100% omdat ik een Remeha cv ketel gebruik voor mijn mancave. Waarschijnlijk gebruik jij de verkeerde cv ketel waardoor je maar slechts 40% uit jou systeem haalt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.